常時英心:言葉の森から 1.0

約10年間,はてなダイアリーで英語表現の落穂拾いを行ってきました。現在はAmeba Blogに2.0を開設し,継続中です。こちらはしばらくアーカイブとして維持します。

detonate 復習

昨日イラクバグダッドで爆破事件が起き、少なくとも28人が死亡しました。1年の最後の日でも悲しい事件が起こってしまいました。

Iraq Baghdad: 28 dead as twin bombs rip through market

At least 28 people have died in the Iraqi capital, Baghdad, in a double bombing claimed by so-called Islamic State (IS).
The explosions happened one after another in the busy al-Sinak market. More than 50 people were injured.
Police said a roadside bomb exploded near a car spare parts shop, then a suicide bomber detonated his device among the crowd that had gathered.
Baghdad has seen frequent attacks, often targeting Shia districts.
IS released a statement saying two of its militants had carried out the bombings wearing suicide vests.
http://www.bbc.com/news/world-middle-east-38476807

取り上げる単語は"detonate"です。

まず、LDOCEで調べてみると、"to explode or to make something explode"とありました。

ジーニアス英和辞典』第4版(大修館)で確認してみると、「(爆弾、鉱山など)を(猛烈な音で)爆発させる、(爆弾などが)爆発する」と載っていました。

今回の爆破はイスラム過激派の2人によるもので、自爆テロでした。

今年はテロや紛争が減り、少しでも平和な年になることを願います。(Akim)


detonate - 田邉祐司ゼミ 常時英心:言葉の森から
detonate#2 - 田邉祐司ゼミ 常時英心:言葉の森から