常時英心:言葉の森から 1.0

約10年間,はてなダイアリーで英語表現の落穂拾いを行ってきました。現在はAmeba Blogに2.0を開設し,継続中です。こちらはしばらくアーカイブとして維持します。

dead wood

Word Power Made Easy(POCKET BOOKS)やInstant Word PowerSignet)といった語彙増強の速成本の著者として知られるNorman Lewis氏が書いている30 Days to a More Powerful Vocabulary(POCKET BOOKS)より英語の表現を拾います。
Merely memorizing lists of words by rote happens to be the slowest and most difficult way to remember them. If you follow such a routine you will find that you have forgotten most of the list by the next day.
What, then, is the correct procedure?
Just this.
Look at the word first, if you can, in its context: in the paragraph where it appears. The very sense of the paragraph will give you an inkling of the significance of the word- even if you have never seen it before. You naturally become eager to know the definition of the word in order to understand the sentence pattern in which you have seen it. Your approach, then, is indirect and psychological, because you wish the information, not as an end in itself, but as a means to an end. You realize that if you learn the meaning of the word you will comprehend the meaning of the sentence. You are using what is called the modern inductive method, in that you first discover the word at work, you are challenged by it, you guess at its meaning, and you then confirm or correct your guess by referring to the dictionary.
When you use this method, the words are no longer so much dead wood, to be piled up in your mind, but are living entities, charged with action and emotion. They then become hard to forget. (pp. 141-142)
今回取り上げる表現はdead woodです。直訳すると「死んだ木材」ですが,これでは意味を成しません。辞書を引いてみると「1枯れ枝,枯れ木 2[比ゆ的に]無用の人員,役に立たない人々[物]」と出ていました(『スーパーアンカー英和辞典』第4版,学研教育出版)。ここでは比ゆ的に後者の意味が用いられています。多少むつかしい間接的な手続きを踏んで単語を覚えた方が記憶に残りやすいし,単語が動的なイメージを伴った「言葉」として脳内に蓄積されるとLewis氏は指摘しています。
また,本書には英単語は丸暗記するためではなく,文章を理解するための手段として存在しなくてはならないと書かれています。確かに単語帳のようなリストをすべて覚えようとすると,「覚える」という行為ばかりに集中がいってしまい,肝心な「言葉」としての側面が薄れてしまいます。実際に,英語を暗記科目ととらえる生徒も少なからずいます。学校現場では意味を最初に提示して暗記を促すのではなくて,進出語彙にヒントとなるような文脈を多く与えて生徒が文章を理解するために単語の意味を「知りたく」なるような状況をできる限り作り出せるようにしたいと思いました。(ゼミ生 camel)