ここ数ヶ月の間に読んだマネジメント、統計、投資関連の複数の本(例えば“The Future of Management”[Hamel], “The Upside”[Slywotzky], “What Were They Thinking?”[Pfeffer], “Expert Political Judgment”[Tetlock], “Super Crunchers”[Ayer], “Black Swan”[Taleb],等)で幅広く引用されており、気になっていた本書を遅まきながら読んだ。
『一部の専門家やプロの判断よりも、知識や経験のレベルや領域もそれぞれの(専門家も含む)多くの人達による集合知(或いは全体の平均値)の方が正しいことが多い』という、ともすれば直感的には「えっ?ホント?」と疑わしく感じることを、多くの事例と実証研究を紹介しつつ説いている。但し、集合知が有効に機能する為には、とりわけ構成員の意見が多様であり(diversity)且つ他人の意見に影響を受けない (independence)状況が必要である旨強調している。
本書で取り上げられている例は、動物の体重や瓶の中のjellybeanの数、消息不明になった潜水艦の位置の推定から始って、プロスポーツの勝敗や大統領選候補者の指名予測、ハリウッド映画の興行成績の予測、自動車エンジンの発達等イノベーション、スペースシャトル事故、税金、株価形成、組織運営や経営の意思決定、等実に広範囲に亘る。
個人的には、なぜ本書が近年のマネジメントの方法論、とりわけ組織運営・リーダーシップ・イノベーション分野でのアプローチに大きな影響を及ぼしているのかにつき、大いに納得すると共に、experimental economics(実験経済学)やシミュレーション等が意思決定に応用されていく可能性に期待できると感じた。巻末注の関連文献も興味深いものが多い。
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The Wisdom Of Crowds: Why the Many are Smarter than the Few and How Collective Wisdom Shapes Business, Economics, Society and Nations ペーパーバック – 2005/3/3
英語版
James Surowiecki
(著)
ダブルポイント 詳細
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In this landmark work, NEW YORKER columnist James Surowiecki explores a seemingly counter-intuitive idea that has profound implications. Decisions taken by a large group, even if the individuals within the group aren't smart, are always better than decisions made by small numbers of 'experts'. This seemingly simply notion has endless and major ramifications for how businesses operate, how knowledge is advanced, how economies are (or should be) organised and how nation-states fare. With great erudition, Surowiecki ranges across the disciplines of psychology, economics, statistics and history to show just how this principle operates in the real world. Along the way Surowiecki asks a number of intriguing questions about a subject few of us actually understand - economics. What are prices? How does money work? Why do we have corporations? Does advertising work? His answers, rendered in a delightfully clear prose, demystify daunting prospects. As Surowiecki writes: 'The hero of this book is, in a curious sense, an idea, a hero whose story ends up shedding dramatic new light on the landscapes of business, politics and society'.
- 本の長さ320ページ
- 言語英語
- 出版社Abacus
- 発売日2005/3/3
- 寸法12.9 x 2 x 19.8 cm
- ISBN-100349116059
- ISBN-13978-0349116051
商品の説明
レビュー
A bright and lucid columnist for THE NEW YORKER . . . [Surowiecki] knows how to make a convincing, sometimes entertaining case ― SUNDAY TIMES
Erudite and entertaining . . . he has a rare gift for combining rigorous thought with entertaining examples ― FINANCIAL TIMES
Dazzling . . . will turn your world upside down. It's an adventure story, a manifesto, and the most brilliant book on business, society and everyday life that I've read in years ― Malcolm Gladwell, author of THE TIPPING POINT
A handsome addition to the books that combine the verve of smart magazine writing with a whiff of academia . . .a fantastically stylish counter to the expert-knows-best line . . . an offbeat argument for democracy. In the future, "crowd pleaser" might no ― GQ
Erudite and entertaining . . . he has a rare gift for combining rigorous thought with entertaining examples ― FINANCIAL TIMES
Dazzling . . . will turn your world upside down. It's an adventure story, a manifesto, and the most brilliant book on business, society and everyday life that I've read in years ― Malcolm Gladwell, author of THE TIPPING POINT
A handsome addition to the books that combine the verve of smart magazine writing with a whiff of academia . . .a fantastically stylish counter to the expert-knows-best line . . . an offbeat argument for democracy. In the future, "crowd pleaser" might no ― GQ
著者について
James Surowiecki is a columnist for the NEW YORKER. This is his first book.
登録情報
- 出版社 : Abacus (2005/3/3)
- 発売日 : 2005/3/3
- 言語 : 英語
- ペーパーバック : 320ページ
- ISBN-10 : 0349116059
- ISBN-13 : 978-0349116051
- 寸法 : 12.9 x 2 x 19.8 cm
- Amazon 売れ筋ランキング: - 170,387位洋書 (洋書の売れ筋ランキングを見る)
- - 238位Business Ethics
- - 766位Workplace Behavior
- - 1,858位Business Management & Leadership
- カスタマーレビュー:
著者について
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カスタマーレビュー
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トップレビュー
上位レビュー、対象国: 日本
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2008年2月16日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
2005年5月29日に日本でレビュー済み
民衆は案外正しい判断を下すものだ、という事例を次々提示する本。簡単な実験から政治判断に至るまで、一個人の専門家が下す判断よりも正しいことが多いらしいです。まあ例えば、そうなると陪審員制度も捨てた物ではないのかな、とか思いを馳せたりしたりして読みました。英語は決して困難ではないのですが、どうもスパッと入ってきませんでした。でも、あくまでもこれは小生の英語力の問題です。まあそういうことで、一応星三つ。
他の国からのトップレビュー
Marcelo Buratto
5つ星のうち5.0
Excelente Livro!
2024年2月16日にブラジルでレビュー済みAmazonで購入
Esse livro explica como a diversidade de opiniões e julgamentos feitas por um grupo heterogêneo de pessoas pode dar um parecer muito melhor ao parecer de uma só pessoa, mesmo que essa pessoa seja um especialista ou alguém com uma inteligência superior. Para isso, é necessário que as pessoas no grupo possuam uma opinião independente da opinião das outras pessoas do grupo, e possuam pelo menos um conhecimento mediano sobre o objeto da tomada de decisão.
Rai Vikrant
5つ星のうち5.0
Must read.
2022年5月10日にインドでレビュー済みAmazonで購入
For everyone- intellectual or nonintellectual or pseudo-intellectual etc.
Matsu Shimizu
5つ星のうち5.0
Great enlighting book
2018年9月27日にメキシコでレビュー済みAmazonで購入
This book is a great way to think different how to make a better decision, it gives power to the decentralization of organizations and it deepens of the understanding of the behavior of the human being.
Ary
5つ星のうち4.0
Très intéressant
2016年12月26日にフランスでレビュー済みAmazonで購入
Ce livre incroyablement stimulant ouvre les yeux du lecteur individualiste, persuadé que lui seul peut et sait appréhender intellectuellement, voire contrôler le monde qui l'entoure. Erreur profonde ! Toute supputation, démonstration, recherche, quelle qu'elle soit, s'enrichit d'être le fruit d ela mise en commun de plusieurs cerveaux, qui, de préférence, ne se connaissent pas, et, encore mieux sont de diverses origines, ethniques, sociales, nationales. Le livre ne démontre rien scientifiquement, mais fonde ses observations sur des milliers d'exemples pris dans des domaines tirés de la vie courante aussi diversifiés que les pronostics sportifs, politiques, les jeux télévisés, etc.,etc. Journaliste, l'auteur a une solide formation d'historien, il en a la rigueur et aussi l'ouverture, à l'américaine. Ce que les Américains produisent de mieux. Un esprit d'ouverture. A lire !
PF
5つ星のうち5.0
Excellent delivery service
2015年4月2日にカナダでレビュー済みAmazonで購入
Fascinating book that should be read by anyone caught up in the processes of 'decision-making' - voters as well as gamblers. Simply expressed, lucid insights which shed much light on the business of everyday life and politics. Excellent delivery service.