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The World Until Yesterday: What Can We Learn from Traditional Societies? ペーパーバック – 2012/12/31
英語版
Jared Diamond
(著)
Visionary, prize-winning author Jared Diamond changed the way we think about the rise and fall of human civilizations with his previous international bestsellers Guns, Germs and Steel and Collapse. Now he returns with another epic - and groundbreaking - journey into our rapidly receding past. In The World Until Yesterday, Diamond reveals how traditional societies around the world offer an extraordinary window onto how our ancestors lived for the majority of human history - until virtually yesterday, in evolutionary terms - and provide unique, often overlooked insights into human nature. Drawing extensively on his decades working in the jungles of Papua New Guinea, Diamond explores how tribal societies approach essential human problems, from childrearing to conflict resolution to health, and discovers we have much to learn from traditional ways of life. He unearths remarkable findings - from the reason why modern afflictions like diabetes, obesity and Alzheimer's are virtually non-existent in tribal societies to the surprising benefits of multilingualism. Panoramic in scope and thrillingly original, The World Until Yesterday provides an enthralling first-hand picture of the human past that also suggests profound lessons for how to live well today.
- 本の長さ512ページ
- 言語英語
- 出版社Allen Lane
- 発売日2012/12/31
- 寸法15.3 x 3.7 x 23.4 cm
- ISBN-101846147581
- ISBN-13978-1846147586
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商品の説明
著者について
Jared Diamond is the Pulitzer Prize-winning author of the seminal million-copy-bestseller Guns, Germs, and Steel, which was named one of Time magazine's best non-fiction books of all time, Collapse, a No. 1 international bestseller, and The World Until Yesterday, among other books. A professor of geography at UCLA and noted polymath, Diamond's work has been influential in the fields of anthropology, biology, ornithology, ecology and history, among others.
登録情報
- 出版社 : Allen Lane (2012/12/31)
- 発売日 : 2012/12/31
- 言語 : 英語
- ペーパーバック : 512ページ
- ISBN-10 : 1846147581
- ISBN-13 : 978-1846147586
- 寸法 : 15.3 x 3.7 x 23.4 cm
- Amazon 売れ筋ランキング: - 437,530位洋書 (洋書の売れ筋ランキングを見る)
- - 4,111位Cultural Anthropology
- カスタマーレビュー:
著者について
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カスタマーレビュー
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トップレビュー
上位レビュー、対象国: 日本
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2024年6月10日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
I'm teaching JPN language at a NSDQ listed company and this book seems instructional in my work or my life. Embarrassing that I've not read La Pensée sauvage (Lévi-Strauss) while my references between the title were always conventional minimal music - a formula to translate the 3rd World Country's music into equal temperament. In my sense, Diamond and Steve Reich is an equivalent figure.
2013年5月6日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
著者のJared Diamond氏の作品は、名著「Guns, Germs and Steel」「Collapse」に続いて3作目。前2作に比べると目を開かされるような驚きには欠けるものの、読み応えは十分。
内容は、5400年前にメソポタミアで始まった文明社会以前の世界(即ちthe world until yesterday)において人類がどのように生きていたかを、「見知らぬ人との関わり方」「戦争と平和」「子育て方法」「老人への接し方」「危険への対処方法」など様々な角度から取り上げ現代社会と比較することにより、現代に住む我々がそこから得るものがないかを探ると言うもの。
著者が実際に体験したニューギニアの山岳部族を始めとする未開の部族の人々の生き方は、どの角度から見ても実に興味深い。現代社会が失ってしまったものを考えさせられる一方で、現代社会のありがたさも感じさせられる。
個人的には我々の生活に内在する危険への対処方法、特に車の運転に関しては、自ら振り返ってみると不注意な部分があることに気づき、パラノイアと言われようが、今後はリスクを減らす運転をしようと決めた。また食事に関してはすでに認識していたが、塩や炭水化物の取りすぎを改めて反省。
内容は、5400年前にメソポタミアで始まった文明社会以前の世界(即ちthe world until yesterday)において人類がどのように生きていたかを、「見知らぬ人との関わり方」「戦争と平和」「子育て方法」「老人への接し方」「危険への対処方法」など様々な角度から取り上げ現代社会と比較することにより、現代に住む我々がそこから得るものがないかを探ると言うもの。
著者が実際に体験したニューギニアの山岳部族を始めとする未開の部族の人々の生き方は、どの角度から見ても実に興味深い。現代社会が失ってしまったものを考えさせられる一方で、現代社会のありがたさも感じさせられる。
個人的には我々の生活に内在する危険への対処方法、特に車の運転に関しては、自ら振り返ってみると不注意な部分があることに気づき、パラノイアと言われようが、今後はリスクを減らす運転をしようと決めた。また食事に関してはすでに認識していたが、塩や炭水化物の取りすぎを改めて反省。
2013年3月15日に日本でレビュー済み
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Jared Dimond gives us so many suggestions to live current world by his deep analysis of the world until yesterday. They will be applicable to the graying society with low fertility ratio and how to live sustainable healthy lives.
2017年1月11日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
この本もとても楽しみに読み始めて、今まだ途中ですが、気になったところがあります。
本編第1章で、伝統的社会における物々交換と、現代社会の貨幣経済、市場経済との比較の話の中で、
アフリカの !Kungのハンターたちが、ひとりひとり、自分自身で弓矢の矢を作れるにもかかわらず、また、矢のクォリティーも、ほとんど変わらないにもかかわらず、彼らは、自分自身で作った矢はほとんど持ち歩かず、持っている矢のほとんどが、他のハンターと交換して手に入れた、他人が作った矢を持ち歩いている。それは狩猟本来の実用的な理由ではなく、社会的な、政治的な理由からなのだという主張なのです。
この『ほとんど変わらないクォリティー』というところに気をつけるべきだと思うのですが、
!Kungたちは、いわばプロのハンターです。そのプロのハンターたちが使っている道具に対して、いわば素人の人類学者どもが、見た目で判断して『ほとんど変わらないクォリティー』と言っているのは、根本的におかしいと思うのです。
例えば大工さんが使うノコギリやノミ、カンナ、板前が使う包丁だって、みんなものすごい細かい部分にこだわりを持って使っているし、その細部の違いは、決して素人にはわかりません。
ゴルフクラブや、釣竿、釣りの仕掛けや、フライフィッシングの毛鉤などもそうです。
テニスを本気でやっている人の、ラケットへのこだわり、プロ野球選手の、バットやグラブへのこだわり、
昔の侍の、刀や槍へのこだわり、サーファーのサーフボードへのこだわり、全て同じことです。
みんな、驚くほど本当に細かいところにこだわって試行錯誤してるはずです。
それを全部無視して、「自作の矢を使わずに、『ほとんど変わらないクォリティーの』他人が作った矢を使っているのは、狩猟本来の目的とは関係ない。」と決めつけているのは、とても拙速だと思いました。
もちろん、道具を交換する理由には、社会的な、政治的な理由の意味合いも少なからずあるとは思います。
でも彼らはプロのハンターです。道具の細部に対して、こだわりが無いはずはありません。
他人が作った物は、良くも悪くも、自分が作った物とは、必ずどこかが違います。
それを使ってみて、どっちの方が性能がいいのか、どっちの方が使いやすいのか試すのは、プロとしてとても当たり前の好奇心や向上心だと思います。
それを全て無視して、他人が作った矢を使っている理由は、社会的な、政治的な理由だけだと決めつけてしまっているのは、とても残念だと思いました。
本編第1章で、伝統的社会における物々交換と、現代社会の貨幣経済、市場経済との比較の話の中で、
アフリカの !Kungのハンターたちが、ひとりひとり、自分自身で弓矢の矢を作れるにもかかわらず、また、矢のクォリティーも、ほとんど変わらないにもかかわらず、彼らは、自分自身で作った矢はほとんど持ち歩かず、持っている矢のほとんどが、他のハンターと交換して手に入れた、他人が作った矢を持ち歩いている。それは狩猟本来の実用的な理由ではなく、社会的な、政治的な理由からなのだという主張なのです。
この『ほとんど変わらないクォリティー』というところに気をつけるべきだと思うのですが、
!Kungたちは、いわばプロのハンターです。そのプロのハンターたちが使っている道具に対して、いわば素人の人類学者どもが、見た目で判断して『ほとんど変わらないクォリティー』と言っているのは、根本的におかしいと思うのです。
例えば大工さんが使うノコギリやノミ、カンナ、板前が使う包丁だって、みんなものすごい細かい部分にこだわりを持って使っているし、その細部の違いは、決して素人にはわかりません。
ゴルフクラブや、釣竿、釣りの仕掛けや、フライフィッシングの毛鉤などもそうです。
テニスを本気でやっている人の、ラケットへのこだわり、プロ野球選手の、バットやグラブへのこだわり、
昔の侍の、刀や槍へのこだわり、サーファーのサーフボードへのこだわり、全て同じことです。
みんな、驚くほど本当に細かいところにこだわって試行錯誤してるはずです。
それを全部無視して、「自作の矢を使わずに、『ほとんど変わらないクォリティーの』他人が作った矢を使っているのは、狩猟本来の目的とは関係ない。」と決めつけているのは、とても拙速だと思いました。
もちろん、道具を交換する理由には、社会的な、政治的な理由の意味合いも少なからずあるとは思います。
でも彼らはプロのハンターです。道具の細部に対して、こだわりが無いはずはありません。
他人が作った物は、良くも悪くも、自分が作った物とは、必ずどこかが違います。
それを使ってみて、どっちの方が性能がいいのか、どっちの方が使いやすいのか試すのは、プロとしてとても当たり前の好奇心や向上心だと思います。
それを全て無視して、他人が作った矢を使っている理由は、社会的な、政治的な理由だけだと決めつけてしまっているのは、とても残念だと思いました。
2013年2月15日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
近々、翻訳が出るので、内容についてのレビューはそちらとして、原著のレビューでは一点だけ。
批難を承知で言えば、社会学者は敗北宣言を出すべきではないか、と。
本書は、人類学の蓄積から、いわゆる伝統社会を近代社会と対比させ、紛争解決であるとか年長者の
取り扱いといったトピックごとに、近代において当たり前になった処方ではない別様の可能性を照らして
います。
500頁弱ありますが、脚注は全部Webサイトに回してあって、行ったり来たりしなくても良いですし、行間
も広く活字のポイントも大きめなので、もう少しキツメのレイアウトにすれば350頁くらいで収まるのではな
いかと思われ、人類学の民族誌をさかんに引用していて、ヌアー族とか、ニューギニアのダニ族(なつかし
の本多勝一!)とか頻出するので、謎の固有名が多くても、読みやすいと思います。
しかし、その内容は、個々の事例こそ興味深い一方、それなりに人類学に親しんでいた者からすれば特
に目新しい事例・主張があるわけではなく、本書の全体としてもほぼ、パーソンズの「パターン変数」の類
型化に集約される内容です。
そう、ダイヤモンドが500頁かけて述べたことは、パーソンズが一枚の図で表現した内容に集約されます。
しかし、このような著作を、社会学者が手がける前に、鳥類生態学者に先を越されてしまいました。
社会学にはしっかりとした洞察がすでにあるのに!!(たとえばランダム化実験が不可能な場合に対照群
を比較して行うケース・コントロールの手法は、ウェーバーの「理念型」に近いと思う)
やれサバルタンは語り得るかだの、やれオリエンタリズムがどうのと、文芸批評に振り回されて妙な方向に
彷徨っているうちに、鳥類生態学者によって、こんな本が出版されてしまいましたよ。
いったい、社会学は何をしているんでしょうか!
といった私の個人的焦燥感から本書の評価を忖度いただければ、と思った次第です。
批難を承知で言えば、社会学者は敗北宣言を出すべきではないか、と。
本書は、人類学の蓄積から、いわゆる伝統社会を近代社会と対比させ、紛争解決であるとか年長者の
取り扱いといったトピックごとに、近代において当たり前になった処方ではない別様の可能性を照らして
います。
500頁弱ありますが、脚注は全部Webサイトに回してあって、行ったり来たりしなくても良いですし、行間
も広く活字のポイントも大きめなので、もう少しキツメのレイアウトにすれば350頁くらいで収まるのではな
いかと思われ、人類学の民族誌をさかんに引用していて、ヌアー族とか、ニューギニアのダニ族(なつかし
の本多勝一!)とか頻出するので、謎の固有名が多くても、読みやすいと思います。
しかし、その内容は、個々の事例こそ興味深い一方、それなりに人類学に親しんでいた者からすれば特
に目新しい事例・主張があるわけではなく、本書の全体としてもほぼ、パーソンズの「パターン変数」の類
型化に集約される内容です。
そう、ダイヤモンドが500頁かけて述べたことは、パーソンズが一枚の図で表現した内容に集約されます。
しかし、このような著作を、社会学者が手がける前に、鳥類生態学者に先を越されてしまいました。
社会学にはしっかりとした洞察がすでにあるのに!!(たとえばランダム化実験が不可能な場合に対照群
を比較して行うケース・コントロールの手法は、ウェーバーの「理念型」に近いと思う)
やれサバルタンは語り得るかだの、やれオリエンタリズムがどうのと、文芸批評に振り回されて妙な方向に
彷徨っているうちに、鳥類生態学者によって、こんな本が出版されてしまいましたよ。
いったい、社会学は何をしているんでしょうか!
といった私の個人的焦燥感から本書の評価を忖度いただければ、と思った次第です。
2014年6月29日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
他のレビューにも書かれていることですが、著者の代表作Guns, Germs, and Steelのような切れ味を期待してはだめですが、良い本です。本のタイトル通り、伝統社会と現代社会を比較して伝統社会の特徴(特に良い点)を分析したものですが、作者はニューギニア島でのフィールドワークが専門なので、そこでの個人的体験をメインの素材としつつ、他人の論文や著作を大量に引用して他の例えばアフリカなどの伝統社会についても至ることで言及してあります。
基本的には当たり前のこと(例えば、伝統社会では個人が他の個人と皆顔見知りであることが前提で、店主と知り合いじゃなくても買い物ができる現代社会とは人間関係の構造が全然違うこと)が書いてあるわけですが、それでも、個人的には、自分の過去の経験の中で(特に伝統社会の要素を少し残している外国や社会での人間関係や社会の規則について)、当時理不尽に感じたことに関し少して、すこし腑に落ちたというか、少しは納得ができるようになったような心境に達したのは一つの収穫でした。
この本は、冗長である嫌いがあり、自分の経験本全体でテーマを貫いている体裁を整えるために少し無理をしているような印象も少し受けましたが、良い本ではあります。
基本的には当たり前のこと(例えば、伝統社会では個人が他の個人と皆顔見知りであることが前提で、店主と知り合いじゃなくても買い物ができる現代社会とは人間関係の構造が全然違うこと)が書いてあるわけですが、それでも、個人的には、自分の過去の経験の中で(特に伝統社会の要素を少し残している外国や社会での人間関係や社会の規則について)、当時理不尽に感じたことに関し少して、すこし腑に落ちたというか、少しは納得ができるようになったような心境に達したのは一つの収穫でした。
この本は、冗長である嫌いがあり、自分の経験本全体でテーマを貫いている体裁を整えるために少し無理をしているような印象も少し受けましたが、良い本ではあります。
2013年10月15日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
現代の欧米や日本が抱える社会の多くの問題、例えば、紛争の調停と法的な解決、子供の教育、老人の扱い、病気などは、パプアニューギニアやアフリカの原始的な社会の慣行から、解決策を見いだせる。日本も、アメリカではなくて、むしろ自らの過去の伝統的な世界にこそ、解決策を見いだせることを教えてくれる。読者は、日頃のもやもやした疑問が晴れ、「やはりそうだったのか」と納得するだろう。アメリカ流の進歩主義の考え方に疑問を持つ人のために、この本は必読書。
他の国からのトップレビュー
Client d'Amazon
5つ星のうち5.0
Vraiment très bien. A lire absolument
2020年2月21日にフランスでレビュー済みAmazonで購入
Comparer les sociétés traditionnelles ( du moins celles qui existent encore) avec notre société actuelle sous différents angles comme l’éducation des enfants, la façon de traiter les personnes âgées etc. dans le but d’en tirer des enseignements est une idée assez géniale. Il y a parfois des longueurs et aussi trop de détails mais l’ensemble se lit très bien. J’ai adoré le chapitre sur le multilinguisme où l’on apprend qu’en Papouasie des gens parlent plus de 10 langues et en comprennent autant. Ça permet de relativiser .
B. Racz
5つ星のうち5.0
Brilliant writer
2023年3月6日にオーストラリアでレビュー済みAmazonで購入
Jarred Diamond writes well; great reference guide. Perfect topic. The problem is, that nothing was learnt, and the general population are brainwashed, braindead, and simply being led to the slaughter house
Gigi
5つ星のうち5.0
One of the best books. Great masterpiece.
2018年5月16日にスペインでレビュー済みAmazonで購入
One of the best book by Jared. If we only could think every day how societies were only a short time ago, and, most of all, how much we have lost and destroyed along the road to progress, that would be a revolutionary inspiration for all of us to live and let live a better future.
Daniel Benor, MD
5つ星のうち5.0
Very highly recommend this book to anyone interested in deeper understandings of what human life is
2016年11月28日にアメリカ合衆国でレビュー済みAmazonで購入
This is a wonderfully engaging book, surveying the cultural behaviors of people from all stages of social complexity. Jared Diamond has great gifts of pattern recognition and a most engaging way of explaining his observations and views. He is well known from his Pulitzer Prize winning
Guns, Germs and Steel and Collapse
.
Diamond has worked for many years in New Guinea, where the full spectrum of cultural options can be found in a fairly concentrated geographic area. He points out that “most of human psychology is based on subjects who may be described by the acronym WEIRD: from Western, educated, industrialized, rich and democratic societies” (p. 8-9, taken from observations of Joseph Henrich, Steven Heine, and Ara Norenzayan).
Diamond’s fascinating discussions point out that we may have much to learn from people in other societies about diverse (and sometimes markedly better) options than we find in modern Western societies for addressing property ownership; engaging in war and establishing peace; bringing up children; treating old people; responding to dangers; understanding religion; appreciating the diversity of languages; diets and chronic illnesses; and more.
I particularly enjoyed Diamond’s discussions and clarifications on:
•The differences between perceived proximate, immediate causes of problems and ultimate causes of problems. An example he gives is of a couple in psychotherapy, where the husband complained his wife had hit him in the face with a bottle, so that he no longer felt safe in the
relationship. She responded that she was truly tired of his having affairs. He complained about her being a selfish, cold person. So often the media offer proximate explanations for world events, when the ultimate causes are far more complex.
•Many complain about the impersonal nature of social services and interactions in modern societies. Diamond amply illustrates how people who live as hunters and gatherers, family or extended family units, and villages interact on much more personal bases. In such groups there are often family and friends who are available to help with childcare, food sharing, and other supports. Children grow up feeling safe because mothers keep them physically close for the first several years of their lives; breast feed them many times, day and night on demand; and there are many adults around to guide and protect them. From an early age, children learn to share and support each other. There are also varieties of adult examples for how to behave, providing children with diversities of choices for behaviors. The elderly have family close by to support them in their old age. The downside is that when someone is wronged they or their families may seek revenge, often in acts of violence. Might is right. Wars may develop out of disputes.
• Larger clans, villages, cities and nations offer the advantages of individuals or institutions that are able to set rules for behaviors, and for dealing with unaccepted behaviors and through mediation or enforcement of laws and mandated consequences for disobeying them. This provides for a
safer environment in terms of personal acts of violence by individuals or groups.
• Diamond offers varieties of observations on understanding why humans resort to wars. He points out that warring appears to be a behavior of humans for as long as recorded history. Those who are stronger or who feel endangered will resort to wars – for conquest of land, resources, wives and slaves. From the fact that Chimpanzees (mostly adolescents and young adults) will go to war against other chimps, it appears likely that there is an innate disposition towards such violence in some primates.
• What I found most interesting is Diamond’s discussion on religions. He points out that there is no generally accepted definition of religion, providing sixteen varying definitions of religion from respected sources. He summarizes these, pointing out that “The components commonly attributed to religions fall into five sets: belief in the supernatural, shared membership in a social movement, costly and visible proofs of commitment, practical rules for one’s behavior (i.e., “morality”), and belief that supernatural beings and forces can be induced (e.g. by prayer) to intervene in worldly life.” (p. 329) This is one of the most concise and helpful discussion of religion I have seen.
• Diamond also provides an excellent discussion on how religion serves varieties of societal functions for maintaining social stability. Sometimes this is at the cost of granting powers to religious leaders, and sometimes to monarchs or other leaders who assume a cloak of anointed
authority as the heads of the religion in their country.
This is also the one topic in the book in which I was disappointed about Diamond’s discussions. He takes the view that religions are composed of beliefs about the world, and that they came into existence out of needs of people for explanations and order in their lives.
This is a very left-brained way of addressing this subject, apparently reflecting Diamond’s personal beliefs that religion is a figment of the imagination or a functional tool developed and evolving to explain and cope with transcendent aspects of life (which he identifies, somewhat disparagingly, as ‘supernatural’). There are two broad ways to address issues in cultures other than our own:
• The emic approach considers that the culture being considered has valid and legitimate reasons of its own for analyzing and explaining the world they live in, and that these reasons may be correct and accurate for them.
• The etic approach assumes the culture of the investigating person(s) has the accurate and valid perceptions, interpretations and explanations for the world, and that other cultures have distorted these true interpretations of the world to suit their misguided local needs and preferences.
I have conducted my own investigations of published research of gifted psychics, intuitives and healers, and personal investigations in developing my own healing gifts (Benor, 2006). These have provided strong evidence that there are legitimate, real transpersonal/ spiritual phenomena reported in other societies and in substantial segments of our own, Western society. Diamond rejects these as wishful thinking, fantasies, or creations of leaders who wish to manipulate their people. While there are those who behave in manners that Diamond describes and explains, there are others, ignored and/or dismissed by Diamond, who are reporting legitimate transpersonal, supernatural phenomena.
Despite these criticisms, I very highly recommend this book to anyone interested in deeper understandings of what human life is – in its fuller spectrum, and what we can learn from other societies that might enhance and improve our lives in our own societies.
Guns, Germs and Steel and Collapse
.
Diamond has worked for many years in New Guinea, where the full spectrum of cultural options can be found in a fairly concentrated geographic area. He points out that “most of human psychology is based on subjects who may be described by the acronym WEIRD: from Western, educated, industrialized, rich and democratic societies” (p. 8-9, taken from observations of Joseph Henrich, Steven Heine, and Ara Norenzayan).
Diamond’s fascinating discussions point out that we may have much to learn from people in other societies about diverse (and sometimes markedly better) options than we find in modern Western societies for addressing property ownership; engaging in war and establishing peace; bringing up children; treating old people; responding to dangers; understanding religion; appreciating the diversity of languages; diets and chronic illnesses; and more.
I particularly enjoyed Diamond’s discussions and clarifications on:
•The differences between perceived proximate, immediate causes of problems and ultimate causes of problems. An example he gives is of a couple in psychotherapy, where the husband complained his wife had hit him in the face with a bottle, so that he no longer felt safe in the
relationship. She responded that she was truly tired of his having affairs. He complained about her being a selfish, cold person. So often the media offer proximate explanations for world events, when the ultimate causes are far more complex.
•Many complain about the impersonal nature of social services and interactions in modern societies. Diamond amply illustrates how people who live as hunters and gatherers, family or extended family units, and villages interact on much more personal bases. In such groups there are often family and friends who are available to help with childcare, food sharing, and other supports. Children grow up feeling safe because mothers keep them physically close for the first several years of their lives; breast feed them many times, day and night on demand; and there are many adults around to guide and protect them. From an early age, children learn to share and support each other. There are also varieties of adult examples for how to behave, providing children with diversities of choices for behaviors. The elderly have family close by to support them in their old age. The downside is that when someone is wronged they or their families may seek revenge, often in acts of violence. Might is right. Wars may develop out of disputes.
• Larger clans, villages, cities and nations offer the advantages of individuals or institutions that are able to set rules for behaviors, and for dealing with unaccepted behaviors and through mediation or enforcement of laws and mandated consequences for disobeying them. This provides for a
safer environment in terms of personal acts of violence by individuals or groups.
• Diamond offers varieties of observations on understanding why humans resort to wars. He points out that warring appears to be a behavior of humans for as long as recorded history. Those who are stronger or who feel endangered will resort to wars – for conquest of land, resources, wives and slaves. From the fact that Chimpanzees (mostly adolescents and young adults) will go to war against other chimps, it appears likely that there is an innate disposition towards such violence in some primates.
• What I found most interesting is Diamond’s discussion on religions. He points out that there is no generally accepted definition of religion, providing sixteen varying definitions of religion from respected sources. He summarizes these, pointing out that “The components commonly attributed to religions fall into five sets: belief in the supernatural, shared membership in a social movement, costly and visible proofs of commitment, practical rules for one’s behavior (i.e., “morality”), and belief that supernatural beings and forces can be induced (e.g. by prayer) to intervene in worldly life.” (p. 329) This is one of the most concise and helpful discussion of religion I have seen.
• Diamond also provides an excellent discussion on how religion serves varieties of societal functions for maintaining social stability. Sometimes this is at the cost of granting powers to religious leaders, and sometimes to monarchs or other leaders who assume a cloak of anointed
authority as the heads of the religion in their country.
This is also the one topic in the book in which I was disappointed about Diamond’s discussions. He takes the view that religions are composed of beliefs about the world, and that they came into existence out of needs of people for explanations and order in their lives.
This is a very left-brained way of addressing this subject, apparently reflecting Diamond’s personal beliefs that religion is a figment of the imagination or a functional tool developed and evolving to explain and cope with transcendent aspects of life (which he identifies, somewhat disparagingly, as ‘supernatural’). There are two broad ways to address issues in cultures other than our own:
• The emic approach considers that the culture being considered has valid and legitimate reasons of its own for analyzing and explaining the world they live in, and that these reasons may be correct and accurate for them.
• The etic approach assumes the culture of the investigating person(s) has the accurate and valid perceptions, interpretations and explanations for the world, and that other cultures have distorted these true interpretations of the world to suit their misguided local needs and preferences.
I have conducted my own investigations of published research of gifted psychics, intuitives and healers, and personal investigations in developing my own healing gifts (Benor, 2006). These have provided strong evidence that there are legitimate, real transpersonal/ spiritual phenomena reported in other societies and in substantial segments of our own, Western society. Diamond rejects these as wishful thinking, fantasies, or creations of leaders who wish to manipulate their people. While there are those who behave in manners that Diamond describes and explains, there are others, ignored and/or dismissed by Diamond, who are reporting legitimate transpersonal, supernatural phenomena.
Despite these criticisms, I very highly recommend this book to anyone interested in deeper understandings of what human life is – in its fuller spectrum, and what we can learn from other societies that might enhance and improve our lives in our own societies.
Ettore Menguzzo
5つ星のうち5.0
Great source of ideas and debates
2017年1月7日にイタリアでレビュー済みAmazonで購入
This book is outstanding: a source of ideas and arguments for debates. It increases the level of awareness on fundamental aspects of our lives, introducing richness in the the way we consider them. Death penalty, care for children, diseases, war, diversity: all can be approached in a more consistent and complete way after reading Diamond's work.