はじめに、本品は出品ページが複数あり、これを書いている時点では紐付けされてませんので、お得なものを探すときは検索してみてください。
さて内容ですが、1960年の春のコルトレーンサヨナラツアーと同年秋のスティットとの欧州ツアーのストックホルム公演を収録。後者は公式から見放されておりますが、音良く出来もなかなか。先輩レビューで前者はコルトレーンとの最後の公演とありますが、厳密には春公演はまだこのあとも続きますし録音もあります。
ブーイングが各地で出るほどのコルトレーンの吹きまくりは実に面白く、覚醒により手にした力を奔放に発揮してるような感じさえして漫画の主人公のごとし。覚醒後の初の本格ライブとみなすこともできますのでコルトレーンファンにも強くお薦めできます。
本品、パリの4枚組、オランダの3枚組を集めていくとコルトレーンもたくさん聞けますがスティットの秋公演@欧州大陸が揃います。残りは英国ですがマンチェスターが入手しやすいですね。
あとは3枚組のLegendary 1960 European Tourを買うと春公演も音源網羅となり公式のブートレグシリーズ6も要らなくなります。マイルス抜き、ゲッツが少し参加するコルトレーングループの演奏までも聞けます。Legendaryはこれを書いている時点では日本アマゾンで品薄の強気価格です。英米アマゾンで安く買えることがあります。
In Stockholm 1960 Complete
この商品をチェックした人はこんな商品もチェックしています
ページ 1 以下のうち 1 最初から観るページ 1 以下のうち 1
曲目リスト
ディスク: 1
1 | So What |
2 | On Green Dolphin Street |
3 | All Blues/The Theme |
4 | Coltrane Interview |
5 | So What |
6 | Fran-Dance |
ディスク: 2
1 | Walkin'/The Theme |
2 | Walkin' |
3 | Autumn Leaves |
4 | So What |
5 | 'Round Midnight/The Theme |
ディスク: 3
1 | June Night |
2 | Stardust |
3 | On Green Dolphin Street |
4 | All Blues/The Theme |
5 | All of You |
ディスク: 4
1 | Walkin' |
2 | Autumn Leaves/The Theme |
3 | Softly, As in a Morning Sunrise |
4 | Makin' Whoopee |
5 | Lover Man |
6 | If I Were a Bell |
7 | No Blues/The Theme |
商品の説明
Legendary rare live recordings from Miles Davis' 'Kind of Blue' era with John Coltrane, Sonny Stitt, Wynton Kelly, Paul Chambers, & Jimmy Cobb.
登録情報
- メーカーにより製造中止になりました : いいえ
- 製品サイズ : 12.6 x 14.2 x 2.79 cm; 199.86 g
- メーカー : Dragon
- EAN : 7391953002283
- 製造元リファレンス : WA-02113951
- オリジナル盤発売日 : 2021
- レーベル : Dragon
- ASIN : B00000AW2R
- ディスク枚数 : 4
- Amazon 売れ筋ランキング: - 218,439位ミュージック (ミュージックの売れ筋ランキングを見る)
- - 56,953位輸入盤
- カスタマーレビュー:
-
トップレビュー
上位レビュー、対象国: 日本
レビューのフィルタリング中に問題が発生しました。後でもう一度試してください。
2021年4月28日に日本でレビュー済み
2007年6月19日に日本でレビュー済み
●1960年春のヨーロッパツアーのアルバムはこのCD以外にも何枚かリリースされているが、どのアルバムもマイルスバンドにおけるコルトレーンの最後の姿が十二分に堪能できる。いや、堪能できると言うか、コルトレーンのワガママぶりがよく理解できると言ってもいいだろう。
このツアー前から、コルトレーン自身、早くマイルスの元から独立したいという気持ちが性急で、その性急さが鮮明に音に表れているところが面白い。
●特に「So What」でのソロは、その性急さが顕著であると私は思う。この曲のコルトレーンのソロになると、どういう訳か曲が「So What」ではなく「Impressions」(So Whatと同じモード進行のコルトレーンのオリジナル曲)に聞こえてしまうのだが、これは私だけの気のせいでしょうか…?
●ところで、このアルバムは同年秋のヨーロッパツアーも併録されているが、サックスはソニー・スティットに変わっている。あとのメンバーは変わらず。
だたしあまり面白くないですね。あまりにも普通にジャズ演っているという感じで。
このツアー前から、コルトレーン自身、早くマイルスの元から独立したいという気持ちが性急で、その性急さが鮮明に音に表れているところが面白い。
●特に「So What」でのソロは、その性急さが顕著であると私は思う。この曲のコルトレーンのソロになると、どういう訳か曲が「So What」ではなく「Impressions」(So Whatと同じモード進行のコルトレーンのオリジナル曲)に聞こえてしまうのだが、これは私だけの気のせいでしょうか…?
●ところで、このアルバムは同年秋のヨーロッパツアーも併録されているが、サックスはソニー・スティットに変わっている。あとのメンバーは変わらず。
だたしあまり面白くないですね。あまりにも普通にジャズ演っているという感じで。
2006年7月19日に日本でレビュー済み
本作はコルトレーンを含むマイルス・レギュラー・クインテットの最後の記録である。
コルトレーンは1960年4月マイルスの元を離れ独立する。よってこのストックフォルムでのライヴが最後ということになるわけだ。このアルバムの英版のライナー・ノーツを書いたヤン・ローマンはこの時のコンサートはコルトレーン脱退のあとに備えてハディー・モンゴメリー(Vib.P)を加えたモノになる予定だったようだ。それだけコルトレーンの存在がすでに不可欠かつ巨大だったのがうかがい知れる。
マイルスとコルトレーンの日々の最後にやってくるライヴ。それが本作と言うことになるだろう。例えようもなく貴重なテイクである。
コルトレーンは1960年4月マイルスの元を離れ独立する。よってこのストックフォルムでのライヴが最後ということになるわけだ。このアルバムの英版のライナー・ノーツを書いたヤン・ローマンはこの時のコンサートはコルトレーン脱退のあとに備えてハディー・モンゴメリー(Vib.P)を加えたモノになる予定だったようだ。それだけコルトレーンの存在がすでに不可欠かつ巨大だったのがうかがい知れる。
マイルスとコルトレーンの日々の最後にやってくるライヴ。それが本作と言うことになるだろう。例えようもなく貴重なテイクである。
2023年5月8日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
同じ曲をコルトレーンバージョンとスティットバージョンで聴き較べられるのがいい。
他の国からのトップレビュー
Kindle Customer
5つ星のうち5.0
Brilliant
2023年9月11日にアメリカ合衆国でレビュー済みAmazonで購入
I don't have the words to say well, but this is Outstanding! It's 4 really Great Live CD's!
This is the best Miles Davis set I have. Love It!
Highly Recommended!!
This is the best Miles Davis set I have. Love It!
Highly Recommended!!
Lorenzo M.
5つ星のうち4.0
bel cofanetto
2015年9月10日にイタリアでレビュー済みAmazonで購入
Ottima registrazione. Un bel documento del quintetto di Davis in Europa con un interessante intervista a John Coltrane. Per chi vuole ascoltare il quintetto fuori dalle pubblicazioni ufficiali della Columbia. Segnalo pure i 4 cd pubblicati in Francia dello stesso periodo.
Bernhard Kieslich
5つ星のうち5.0
... ....
2015年2月6日にドイツでレビュー済みAmazonで購入
.-.sehr gut.- ,, --- -- ... ----- ,,,, ,,--..,- ,-,-, -, -,- ,-,-,- ,-,- ,-,-, -,-, -,-,- ,-,-,-,-, .,.,.,.,.,.,. ,,,,, .......
Richard Roche
5つ星のうち5.0
"OLDER IS STILL BETTER"
2001年5月7日にアメリカ合衆国でレビュー済みAmazonで購入
I had been waiting a long time for the release of this complete recorded version of two Miles Davis Quintet concerts recorded seven months apart in Stockholm, Sweden in 1960. (The CD with John Coltrane as a member of the quintet had been released seven years ago under the title, MILES DAVIS WITH JOHN COLTRANE:THE LEGENDARY STOCKHOLM CONCERT) Finally after purchasing and repeatedly listening to the newly released 4CD complete concert, I have realized that "OLDER IS STILL BETTER". There is a reason why Miles and Coltrane have been such an influence on players of their respective instruments the past forty years. That reason is that the playing of Miles and 'Trane is still better listening than that of any player who has subsequently followed. This is not a put-down of the many wonderful players the past forty years; however, the recording proves that "OLDER IS STILL BETTER." Now to the specifics of the music found in the wonderful treasures of this set. As previously stated, there are two quintets on this CD set. The March 1960 concert had Coltrane on tenor. The October 1960 concert had Sonny Stitt on both tenor and alto. There are three major observations that one can make about this recording. First, as Jon Lohmann points out in his excellent liner booklet, the playing of Miles Davis is completely different in the two concerts. In the March concert, Coltrane provides the contrast in the group with his musical outbursts and his "sheets of sound" that he became famous for later in his career. This allowed Miles's play to be lighter and airy with his typical single note - pause affect. However, in the October concert, Miles himself has to be the musical contrast to Sonny Stitt. Stitt's playing at times is bland when he is on tenor. Thus, you hear the Miles Davis that is more assertive, stratospheric, and much busier in his use of notes. (Check out CD2 "Walkin" - with Coltrane, followed on CD2 "Walkin" with Sonny Stitt) The contrast is startling. This is also repeated on other cuts where there are examples of the two different quintets. This is probably why, after Coltrane left Miles to form his own group, Miles's play changed. Perhaps he was always looking for "Coltrane" to provide that contrast, and he never found "him" in the succession of tenor players that he used in the years to follow (Wayne Shorter probably came the closest). His play changed because he had to provide the musical contrast in his groups. The second observation about this recording has to do with the play of Sonny Stitt. As mentioned above, Stitt's play on tenor seems at times very bland; however, his play on alto is like Charlie Parker reincarnated. (Check out the difference in his play on CD2 "So What" on tenor and CD3 "All Blues" on alto - also on alto on any of "The Theme" where he sounds so "Bird-like". On "The Theme" you almost get the affect of the Charlie Parker Quintet of the late 1940's with Miles) The third observation has to do with the trio. Wynton Kelly (piano), Paul Chambers (bass), and Jimmy Cobb (drums) never sounded better. (Here again we could talk about older musicians who have influenced recent musicians, but that is another story.) As for Wynton Kelly, he never sounded more Red Garland'ish (Check out CD3 "June Night"), and to this listener that is the ultimate compliment. Buy this 4CD set and check it out. Find out what other musical observations you can "HEAR". I'm sure that whatever you find, you will agree with me, that like a fine wine that improves with age, this recorded set proves that "OLDER IS STILL BETTER". ENJOY!