プライム無料体験をお試しいただけます
プライム無料体験で、この注文から無料配送特典をご利用いただけます。
非会員 | プライム会員 | |
---|---|---|
通常配送 | ¥410 - ¥450* | 無料 |
お急ぎ便 | ¥510 - ¥550 | |
お届け日時指定便 | ¥510 - ¥650 |
*Amazon.co.jp発送商品の注文額 ¥3,500以上は非会員も無料
無料体験はいつでもキャンセルできます。30日のプライム無料体験をぜひお試しください。
Juju
よく一緒に購入されている商品
この商品をチェックした人はこんな商品もチェックしています
曲目リスト
1 | Juju |
2 | Deluge |
3 | House of Jade |
4 | Mahjong |
5 | Yes or No |
6 | Twelve More Bars to Go |
7 | Juju (Alternate Take) |
8 | House of Jade (Alternate Take) |
商品の説明
内容紹介
When Wayne Shorter recorded this date in 1964, he was asserting his own voice as both a saxophonist and a composer after his years with Art Blakey's Jazz Messengers. He's joined here by pianist McCoy Tyner and drummer Elvin Jones, essential parts of the then dominant John Coltrane Quartet, but Juju serves to emphasize what was distinctive in Shorter's approach as well as the similarities. Though he shared something of Coltrane's twisting line and hard sound, Shorter was far more interested in crafting conventional compositions, and there's a range of everyday emotions to be felt in this music that went untouched in Coltrane's more intense work. Shorter's a master of tension and release, using contrasting elements in a piece, mixing major and minor, consonance and dissonance, and different rhythms to evoke complex moods of doubt and playfulness or constraint and joyous swing. Those structures are a happy fit with Tyner and Jones as well, who can bring their characteristic welling intensity to "Juju," a relaxed bounce to "Yes or No," or a subtle oriental emphasis to "House of Jade."
Amazonレビュー
When Wayne Shorter recorded this date in 1964, he was asserting his own voice as both a saxophonist and a composer after his years with Art Blakey's Jazz Messengers. He's joined here by pianist McCoy Tyner and drummer Elvin Jones, essential parts of the then dominant John Coltrane Quartet, but Juju serves to emphasize what was distinctive in Shorter's approach as well as the similarities. Though he shared something of Coltrane's twisting line and hard sound, Shorter was far more interested in crafting conventional compositions, and there's a range of everyday emotions to be felt in this music that went untouched in Coltrane's more intense work. Shorter's a master of tension and release, using contrasting elements in a piece, mixing major and minor, consonance and dissonance, and different rhythms to evoke complex moods of doubt and playfulness or constraint and joyous swing. Those structures are a happy fit with Tyner and Jones as well, who can bring their characteristic welling intensity to "Juju," a relaxed bounce to "Yes or No," or a subtle oriental emphasis to "House of Jade." --Stuart Broomer
登録情報
- メーカーにより製造中止になりました : いいえ
- 製品サイズ : 14.2 x 12.7 x 0.99 cm; 94.12 g
- メーカー : Blue Note Records
- EAN : 0724349900523
- 商品モデル番号 : 99005
- オリジナル盤発売日 : 1999
- SPARSコード : DDD
- レーベル : Blue Note Records
- ASIN : B00000IWVU
- 原産国 : アメリカ合衆国
- ディスク枚数 : 1
- Amazon 売れ筋ランキング: - 107,309位ミュージック (ミュージックの売れ筋ランキングを見る)
- - 178位トラディショナルジャズ
- - 755位ビバップ
- - 2,306位モダンジャズ
- カスタマーレビュー:
カスタマーレビュー
私たちの目標は、すべてのレビューを信頼性の高い、有益なものにすることです。だからこそ、私たちはテクノロジーと人間の調査員の両方を活用して、お客様が偽のレビューを見る前にブロックしています。 詳細はこちら
コミュニティガイドラインに違反するAmazonアカウントはブロックされます。また、レビューを購入した出品者をブロックし、そのようなレビューを投稿した当事者に対して法的措置を取ります。 報告方法について学ぶ
-
トップレビュー
上位レビュー、対象国: 日本
レビューのフィルタリング中に問題が発生しました。後でもう一度試してください。
本作の録音メンバーはショーターの他、マッコイ・タイナー(p.)、レジー・ワークマン(b.)、エルヴィン・ジョーンズ(ds.)というコルトレーンを支えたリズムセクションだ。ベースがジミー・ギャリソンだったらもっと良かっただろうけれど、レジー・ワークマンはヴィレッジ・ヴァンガードのライヴにも参加した強者であり、並のベーシストを遥かに超える経験値の持ち主だ。実際、一曲目のJujuのイントロはテナーサックスが聞こえるまでの数秒間ジョン・コルトレーン・カルテットのように聞こえる。コルトレーンのリズム隊を背にしたウェイン・ショーターのプレイは豪快だが、この時期のショーターはマッコイ、エルヴィンよりもハンコック、トニー・ウィリアムズの方が似合っているような気がする。コルトレーンのリズム隊に欠けているのは、ハンコック、カーター、ウィリアムズのスピード感、疾走感だ。「マイルスさえ聴いていればよい」という中山康樹氏の主張を思い出す。
本作は1964年8月3日録音。この作品の録音以後、周辺で多くの歴史的な名盤が録音されている。
9月25日。ショーターはマイルス・デイヴィス・クインテットに加わり、マイルスとともに『マイルス・イン・ベルリン』を録音。
12月9日。マッコイとエルヴィンはコルトレーンとともに『至上の愛』の録音に臨む。
翌年1月。マイルスとショーターは『ESP』を録音。
このように振り返ると、『Juju』は、マイルス・デイヴィスの新クインテット結成直前にしてコルトレーンの『至上の愛』録音直前というジャズ史が大きく前進しつつあった時期に録音されたショーター初期の代表作であり、ショーター自身がこのジャズの前進に大きく寄与していたことを示す作品と言えるだろう。この先に登場するのは電化サウンドとジャズロック、非妥協的なフリー・ジャズである。さて、ボクが聴いているのは1998年にリマスターされたRudy van Gelder edition。いつもながら良い仕事をしている。50年以上前の録音を透明感あふれる音で聴くことができる。
Elvin Jones(drums) 1964年8月3日録音
僕にとってショーターの創る音楽は常に映像感があってとても愉しいものだ。本作で云えば
タイトルトラックの「JuJu」をはじめ「House of Jade」や「Mahjong」辺りが空想力を刺激
してくれます。
なかでも特に好きなのは「Mahjong」。これは僕が麻雀好きということもあって色んな連想
ができて面白い。ショーターの独特な語り口に、マッコイの弾力的且つ創造的なピアノタッチ
が合わさり、なにより繊細で器用なスティック捌きをするエルヴィンが加わればもう素晴しい
物語が完成するんですよ。
その他も聴き手に与えるスピード感が素晴しい「Yes or No」など良い曲が揃ってる好盤です
ね。是非ショーターが創る独創的な音世界と奇妙にうねる吹きっぷりを堪能してみて下さい。
心が躍る音をありがとうございます。
トレーンのカルテットが休んでいた(ドルフィの服喪?)64年中頃の録音。煮詰まって、ときに空焚きになりそうだったあのカルテットから離れて、トレーンの弟分みたいなショーターとの仕事を二人が大いに楽しんでいる感じ。このメンツでライブやってないもんかなと発掘音源に期待します。一つ妄想を言えばショーターとプレイした二人が翌年のトレーンの変化に呆然、耐え難くなったかとも勘繰れます。
ショーターとトレーンとはアルト風に聞こえることが多いという共通点もあり、サンシップあたりと続けて聴きたくなります。
他の国からのトップレビュー
2021年12月18日にカナダでレビュー済み
Speak No Evil, for example, is an unimprovably great jazz record of its time, and Juju is nearly an hour ~ including two well worth having alternate takes ~ of captivating music that I for one can't stop playing.
As usual, Elvin Jones proves to be the most alert of drummers, with a skinful of ideas, always responsive to the moment, while still his own man. Reggie Workman's bass is a spare, ruminative undertow to the currents of the music, and McCoy Tyner, as ever, is the most lyrically acute pianist ~ quite different from the dreamier, impressionistic Herbie Hancock on other Shorter dates ~ whose apposite, limpid piano runs are a sheer joy to hear.
Wayne Shorter is the most mercurial and elusive of sax players, but he is chock-full of wonders here, finding many shadings in his tenor playing {rather more, dare I say, than Coltrane, with whom he's often compared, tended to} from the smoothly tender to gruffly abrupt. All the compositions are his, and what inventive themes they are, giving the band plenty to get their teeth into.
This is mostly quite summery music with just a hint of melancholy, the latter not often too far away when Shorter is around.
The alternate takes of House Of Jade {its introductory theme courtesy of Shorter's wife Irene} and the title track are a welcome addendum to a beautiful set, with their own glories to divulge to the grateful ear.
This is an album in a thousand, as close to perfect as any music gets.