Symphony #6 / Romeo & Juliet
曲目リスト
1 | Symphony No.6 In B Minor, Op. 74 'Pathetique': Adagio - Allegro Non Troppo |
2 | Symphony No.6 In B Minor, Op. 74 'Pathetique': Allegro Con Grazia |
3 | Symphony No.6 In B Minor, Op. 74 'Pathetique': Allegro Molto Vivace |
4 | Symphony No.6 In B Minor, Op. 74 'Pathetique': Finale. Adagio Lamentoso - Andante |
5 | Symphony No.6 In B Minor, Op. 74 'Pathetique': Romeo and Juliet, Fantasy-Overture After Shakespeare |
商品の説明
Amazonレビュー
Time it was that to make Tchaikovsky a whipping boy for the worst excesses of romanticism, an emblem of "hysteria" and bathetic self-indulgence, became critically fashionable. But with this composer, the court of popular opinion has proved more far-sighted than the critics. The power of his finest scores--in the hands of a truly sympathetic interpreter--remains unforgettably gripping, and nowhere more so than in the symphony he premièred just days before his controversial death. Valery Gergiev taps into the theatrical sensibility evidenced by his dynamic Kirov Opera recordings of Mazeppa, Iolanta and Pique Dame to shape a psychological drama of devastating intensity in his account of the nihilistic Pathitique. He fires up the Kirov orchestra to a fevered pitch of inspiration, summoning a great luxuriance of sound and colouristic detail, from brass chorales as rousing as Judgement Day and imaginatively sprung wind solos to the composer's trademark roulades, dispatched with thrilling ensemble. The use of vacuum tube equipment for the recording results in a warm sonic focus, with particularly full-bodied bass, giving the score's blackest moments a vividly frightening presence. Gergiev stresses Tchaikovsky's most provocative shocks (you can hear his own gasps on occasion if you listen closely enough), as in the explosive rupture of the pppppp in the middle of the first movement. But in addition to dramatic savvy, he grasps Tchaikovsky's radical new concept of the symphonic journey, with its reversal of Beethoven's affirmative model through the adagio finale's valedictory plunge back into silence (Mahler would follow a similar pattern in his Ninth). Also included is a bracing, epic, and thoroughly convincing performance of the Romeo and Juliet Fantasy-Overture showing the Kirov band in terrific ensemble. Stereotypes of Tchaikovsky's music as expressing the "Russian soul" notwithstanding, Gergiev's spectacular, impassioned interpretations give us a composer that is universally moving. --Thomas May
登録情報
- メーカーにより製造中止になりました : いいえ
- 製品サイズ : 12.5 x 14.2 x 1.19 cm; 96.1 g
- メーカー : Philips
- EAN : 0028945658025
- 商品モデル番号 : 1991295
- オリジナル盤発売日 : 2000
- レーベル : Philips
- ASIN : B000031X7X
- ディスク枚数 : 1
- Amazon 売れ筋ランキング: - 539,513位ミュージック (ミュージックの売れ筋ランキングを見る)
- - 1,502位バレエ・ダンス音楽
- - 31,604位交響曲・管弦楽曲・協奏曲
- - 171,040位輸入盤
- カスタマーレビュー:
-
トップレビュー
上位レビュー、対象国: 日本
レビューのフィルタリング中に問題が発生しました。後でもう一度試してください。
まず、明確な音づくりに関してはこの6番(マリインスキー劇場管弦楽団)がその典型。弱音部は情感をもってゆっくりと奏で、強音部は速度を増してメカニックに疾走する。全体にリズミックで切れ味がよいが、前者ではフレージングをやや長めにとり、後者ではザックリと短く鋭く刻む。
そのコントラストにははじめは驚くが、一般に凡長に繰り返されると逆に興ざめとなる場合もある。しかし、彼の演奏でそれがマンネリ化せず鼻につかないのは、手兵たるこのオーケストラの各パートの使い方が絶妙だからだ。
全体として低弦のぶ厚い音響(実に心地よい響きだ)を強調しつつ金管(音がクリアで巧い)が効果的にこれに被さる。その場合、意外にも金管をやたらと大きく前面に出すのではなく、よく切れるカッターのように亀裂的に用いる。弦楽器と木管楽器のハーモニーも文句なく美しい。そこが真骨頂といえるだろう。
顔が<濃厚>系(失礼!)なので、音楽もそうかと言うと、実は別の感想を抱く。明解な頭脳的解釈とでも言うべきか、全体構成がくっきりとしており、リスナーの期待を裏切らない。シャイーなどに共通する感度の良さが身上。そのうえで、音のテクスチャーがよくわかり、局面局面での語りかけてくる音楽のボキャブラリーが豊か。だからリスナーに安心感をあたえ、かつ飽きさせない。
はっきり言えば、原曲が多少退屈で、中だるみがあったとしても、それをカヴァーするようなテクニックをもっている(ロシア管弦楽集などで遺憾なく発揮)。カラヤンがそうであったように。
チャイコフスキーの6番は、彼が自信をもって高く評価しこよなく好きなのだろう。その相乗効果ゆえか、こんなに良い曲だったのかと久しぶりに聴いて心動いた。6番ではジュリーニ以来の驚きである。推薦します。
→ Art of Valery Gergiev も参照
特に、金管が素晴らしく鳴り響いています。これぞ、ロシアの音。
軟弱な演奏に辟易されている方には特にお薦めです。骨太の一枚!
他の国からのトップレビュー
Es una versión espléndida: lo lento, lento y lo rápido, rápido. Como debe ser!
Même la valse à cinq temps du 2ème mouvement, que tous les autres chefs interprètent comme un (court) moment de répit et de détente, se voit ici jouée sur le fil du rasoir sans que l'auditeur (ni les musiciens) ne puissent reprendre leur souffle.
Quant au finale, l'auditeur est plongé dans une émotion abyssale sans que jamais l'orchestre ne tombe dans le larmoyant. D'ailleurs comment le pourrait-il, puisque Gergiev lui fait jouer ce "requiem sans parole", comme un dernier round sur un ring de boxe... La musique se bat jusqu'au bout contre les ténèbres avec toute l'énergie du désespoir ; seules les dernières mesures signent la nocturne victoire de la mort.
Magistral et visionnaire...
En complément, une version survoltée de l'ouverture-fantaisie "Roméo et Juliette", dramatique à souhait, interprétée avec une maîtrise orchestrale exemplaire.
A comparer avec l'interprétation flamboyante du jeune Gustavo Dudamel : TCHAIKOVSKY:ROMEO & JULIET
The tones are much warmer on this recording of the maestro's own band--The Mariinsky--(Gergiev, ever the salesman, struck early on the idea of keeping the Soviet label "Kirov" for Western audiences; there are Russian fans who have never heard that name)and for good reason. These are musicians he hand picked even at that stage in the former USSR, and forged into the force they became. The tempi are slower than with the Vienna, in many ways bringing out the pathos of the first and last movement in a more heartbreaking way. This recording is more intimate, and to me seems more a reflection of Tchaikovsky's certain anguish as he grappled with the themes of life and death in this symphony (and otherwise, as he died three weeks after it was written, perhaps by his own hand). On the other hand, it seems less "crisp" and defined in places.
And then there's that picture. Yesssss indeedy.