プライム無料体験をお試しいただけます
プライム無料体験で、この注文から無料配送特典をご利用いただけます。
非会員 | プライム会員 | |
---|---|---|
通常配送 | ¥410 - ¥450* | 無料 |
お急ぎ便 | ¥510 - ¥550 | |
お届け日時指定便 | ¥510 - ¥650 |
*Amazon.co.jp発送商品の注文額 ¥3,500以上は非会員も無料
無料体験はいつでもキャンセルできます。30日のプライム無料体験をぜひお試しください。
Nikolai Kapustin Piano Music
よく一緒に購入されている商品
この商品を見た後にお客様が購入した商品
曲目リスト
1 | Sonata for piano No. 1 "Sonata-Fantasia" Op. 39 - Composed by Nikolai Kapustin with Steven Osborne |
2 | Preludes (24) for piano in Jazz Style No. 3, Op. 53/3 - Composed by Nikolai Kapustin with Steven Osborne |
3 | Preludes (24) for piano in Jazz Style No. 7, Op. 53/7 - Composed by Nikolai Kapustin with Steven Osborne |
4 | Preludes (24) for piano in Jazz Style No. 15, Op. 53/15 - Composed by Nikolai Kapustin with Steven Osborne |
5 | Preludes (24) for piano in Jazz Style No. 13, Op. 53/13 - Composed by Nikolai Kapustin with Steven Osborne |
6 | Preludes (24) for piano in Jazz Style No. 19, Op. 53/19 - Composed by Nikolai Kapustin with Steven Osborne |
7 | Preludes (24) for piano in Jazz Style No. 5, Op. 53/5 - Composed by Nikolai Kapustin with Steven Osborne |
8 | Preludes (24) for piano in Jazz Style No. 18, Op. 53/18 - Composed by Nikolai Kapustin with Steven Osborne |
9 | Preludes (24) for piano in Jazz Style No. 17, Op. 53/17 - Composed by Nikolai Kapustin with Steven Osborne |
10 | Preludes (24) for piano in Jazz Style No. 23, Op. 53/23 - Composed by Nikolai Kapustin with Steven Osborne |
11 | Preludes (24) for piano in Jazz Style No. 11, Op. 53/11 - Composed by Nikolai Kapustin with Steven Osborne |
12 | Preludes (24) for piano in Jazz Style No. 12, Op. 53/12 - Composed by Nikolai Kapustin with Steven Osborne |
13 | Preludes (24) for piano in Jazz Style No. 10, Op. 53/10 - Composed by Nikolai Kapustin with Steven Osborne |
14 | Preludes (24) for piano in Jazz Style No. 9, Op. 53/9 - Composed by Nikolai Kapustin with Steven Osborne |
15 | Sonata for piano No. 2, Op. 54 - Composed by Nikolai Kapustin with Steven Osborne |
商品の説明
内容紹介
1937年ロシア生まれのジャズピアニスト兼作曲家、カプースチンのアルバム。モスクワ音楽院在学中(-1961)ゴルデンヴァイザーに師事。
【収録曲】
1. Sonata for piano No. 1 "Sonata-Fantasia" Op. 39
Composed by Nikolai Kapustin with Steven Osborne
2. Preludes (24) for piano in Jazz Style No. 3, Op. 53/3
Composed by Nikolai Kapustin with Steven Osborne
3. Preludes (24) for piano in Jazz Style No. 7, Op. 53/7
Composed by Nikolai Kapustin with Steven Osborne
4. Preludes (24) for piano in Jazz Style No. 15, Op. 53/15
Composed by Nikolai Kapustin with Steven Osborne
5. Preludes (24) for piano in Jazz Style No. 13, Op. 53/13
Composed by Nikolai Kapustin with Steven Osborne
6. Preludes (24) for piano in Jazz Style No. 19, Op. 53/19
Composed by Nikolai Kapustin with Steven Osborne
7. Preludes (24) for piano in Jazz Style No. 5, Op. 53/5
Composed by Nikolai Kapustin with Steven Osborne
8. Preludes (24) for piano in Jazz Style No. 18, Op. 53/18
Composed by Nikolai Kapustin with Steven Osborne
9. Preludes (24) for piano in Jazz Style No. 17, Op. 53/17
Composed by Nikolai Kapustin with Steven Osborne
10. Preludes (24) for piano in Jazz Style No. 23, Op. 53/23
Composed by Nikolai Kapustin with Steven Osborne
11. Preludes (24) for piano in Jazz Style No. 11, Op. 53/11
Composed by Nikolai Kapustin with Steven Osborne
12. Preludes (24) for piano in Jazz Style No. 12, Op. 53/12
Composed by Nikolai Kapustin with Steven Osborne
13. Preludes (24) for piano in Jazz Style No. 10, Op. 53/10
Composed by Nikolai Kapustin with Steven Osborne
14. Preludes (24) for piano in Jazz Style No. 9, Op. 53/9
Composed by Nikolai Kapustin with Steven Osborne
15. Sonata for piano No. 2, Op. 54
Composed by Nikolai Kapustin with Steven Osborne
Amazonレビュー
Nikolai Kapustin is a Russian composer and jazz pianist, born in 1937. His credentials are impeccable, including studies with the great pianist Alexander Goldenweiser. Judging from this music, he would have an easy time getting a job at any cocktail lounge in America. Kapustin's jazz style is not what we usually hear in jazz-classical hybrid music, but a thoroughly contemporary "easy-listening" type of jazz that's hard to focus on, even when it's poured into classical forms like the Sonatas. The last movement of the Sonata No. 2, which concludes the disc, is a rousing allegro with good ideas and exciting virtuosity. But despite Osborne's fine playing and the excellent recorded sound, by the time that finale comes around, the listener may well have drifted off into cocktail reveries. --Leslie Gerber
登録情報
- 製品サイズ : 14.27 x 12.5 x 0.84 cm; 108.86 g
- メーカー : Hyperion (UK)
- EAN : 0034571171593
- 製造元リファレンス : CDA67159
- レーベル : Hyperion (UK)
- ASIN : B00004TARX
- 原産国 : アメリカ合衆国
- ディスク枚数 : 1
- Amazon 売れ筋ランキング: - 84,428位ミュージック (ミュージックの売れ筋ランキングを見る)
- カスタマーレビュー:
カスタマーレビュー
私たちの目標は、すべてのレビューを信頼性の高い、有益なものにすることです。だからこそ、私たちはテクノロジーと人間の調査員の両方を活用して、お客様が偽のレビューを見る前にブロックしています。 詳細はこちら
コミュニティガイドラインに違反するAmazonアカウントはブロックされます。また、レビューを購入した出品者をブロックし、そのようなレビューを投稿した当事者に対して法的措置を取ります。 報告方法について学ぶ
-
トップレビュー
上位レビュー、対象国: 日本
レビューのフィルタリング中に問題が発生しました。後でもう一度試してください。
ただ、こんなに「上手い:演奏で聴き慣れてしまうと、カプースチンの自演盤が重ったるく感じられるようになってしまう…こともあるので面倒だと思う。
1) ピアノ・ソナタ第1番 (ソナタ・ファンタジア)op.39
2) ジャズ・スタイルによる24の前奏曲op.53から、第3番ト長調、第7番イ長調、第15番変ニ長調、第13番変ト長調、第19番変ホ長調、第5番ニ長調、第18番変ロ短調、第17番変イ長調、第23番ヘ長調、第11番ロ長調、第12番嬰ト短調、第10番嬰ハ短調、第9番ホ長調(13曲)
3) ピアノ・ソナタ第2番op.54
ソヴィエトでキャリアを開始したカプースチンの作品は、“ジャズの語法をふんだんに盛り込んだクラシック音楽”という特有のスタイルをとっている。その作品の多くは、自作自演の名盤たちによって、私たちに紹介されてきた。それとともに、近年、腕達者なピアニストがレパートリーに取り上げる機会も出てきており、録音では、2003年のアムラン(Marc-Andre Hamelin 1961-)盤と、このオズボーン盤が双璧といった現況だ。
当盤に収録している各曲については、2013年現在作曲者の優れた自作自演盤が入手可能であるため、必ずしも当盤を優先的に推すわけではないが、オズボーンの演奏も立派な内容であり、当然の事ながら、劣るものではない。
さて、「腕達者なピアニストがレパートリーに取り上げる機会も出てきている」と書いたが、カプースチンの作品は現代まで数多く発表されてきているにもかかわらず、体系的にこれらの作品を取り上げるというピアニストはほとんどいない状態である。強いて挙げれば、川上昌裕(1965-)が複数の録音をリリースしているが、アムランもオズボーンも1枚きりで、これはカプースチンの作品の互いの類似性やパターン化に依るものだと考えられる。ジャズの要素の盛り込みで、即興性や、リズムとメロディの新たな関係性を見出しはしたが、その音響的な「面白味」はあっても、楽曲毎の芸術性や精神性の差異のようなものは、実は私にもあまり感じられない。しかし、これらの音楽は、そういった欠点をのぞけば、上質なエンターテーメントであり、気楽に聴ける悦楽性や心地よく聴ける安住性が満ちている。
オズボーンのスタイルも、特に楽曲をアナリーゼして、そこに芸術の見地から「解釈」を与えよう、というところまでは(少なくとも私は)感じない。むしろ、わりきって、音色とリズムを、自由な気持ちで楽しみましょう、ということだと思う。それもまた良し。それも音楽のもつ価値の一つだし、悪くないでしょう。
ソナタ第1番において、すでにカプースチンのスタイルは「完成」を感じさせるが、中でも第4楽章の躍動感が一際立派に感じられる。ソナタ第2番では、緩徐楽章である第3楽章がブルースの気配を漂わせて、雰囲気豊か、ラヴェル(Maurice Ravel 1875-1937)のヴァイオリン・ソナタの第2楽章(まさにラヴェルが“ブルース(blues)”と銘打った)風の、乾いた悲嘆といったところでしょうか。
カプースチンが、バッハ(Johann Sebastian Bach 1685-1750)、ショパン(Frederic Chopin 1810-1849)の偉大な系譜になぞらえて、24の調性を備えた「24の前奏曲」を書いたのは、この作曲家のクラシックとしての自らの立ち位置を示すようなものに思えて、興味深い。オズボーンは収録時間の関係からか、13曲を選んで弾いている。順番は、彼なりに考えたものだろう。私個人的には、特に第18番変ロ短調、第11番ロ長調の2曲が、旋律的な妙味、音型の飛躍の斬新性で、聴き映えのする作品だと感じられた。
いずれにしても、カプースチンのスタイルの一貫性は保たれており、オズボーンの運動的で鮮やかな快演とあいまって、気持ちよくストレスなく楽しめる一枚となっている。
軽やかなタッチとジャズでありながらクラシックスタイルを取っていて、
かっこいいです。今入手困難な楽譜を探し回っています。
他の国からのトップレビュー
That aside, I found this CD to be entirely delightful, once I got over my expectation that I'd be hearing sonata-allegro or other similar procedures. And I had already had SOME idea what to expect because Marc-André Hamelin had included the Toccatina, Op. 36, on his 'Kaleidoscope' CD (also from Hyperion and highly recommended).
What we have here is a masterful compendium of piano jazz styles, everything from barrelhouse, stride and boogie to Bill Evans, Cecil Taylor, Oscar Peterson, McCoy Tyner and Art Tatum, not to speak of the introspectively melodic close-hands technique of George Shearing and Denny Zeitlin. There is no question that Kapustin, who studied with one of the best classical piano teachers in Russia, Aleksandr Goldenweiser, and who has made his living off and on as a touring jazz pianist, has the technique to play (and write) spectacular solo jazz pieces. It is to his credit that he wrote them down--although I gather getting ahold of published copies of his music is a bit byzantine--and that young British pianist Steven Osborne has learned to play them. [One understands that there are bootleg recordings of Kapustin playing but I've never run across any of them.]
Leslie Gerber, a fine record reviewer specializing in piano music (and a fine pianist as well) dismisses this music as 'cocktail lounge' music. All I can say is that Gerber must hang out in better cocktail lounges than I've ever been to. This is superior jazz-making and it is no surprise to me that Osborne, whose own piano-playing credentials include a fine recording of Messaien's 'Vingt Regards' and a recently released CD of Alkan's 'Esquisses,' need not be embarrassed by this choice of repertoire.
So, the bottom line is this: if you like solo piano jazz and you have a taste for something a bit unusual, try this Russian 'Third Stream' music. I honestly don't think you'll be disappointed unless you imagine you're going to be hearing something like, say, Scriabin, Prokofiev or Medtner.
TT=69'11
Scott Morrison
The Preludes here are more etudes,but many are deeply profound and sometimes the obvious jazz language is introduced,walking bass lines, and Weill-like dark harmonies to scour.