真昼の決闘 [DVD]
フォーマット | ドルビー, ブラック&ホワイト |
コントリビュータ | フレッド・ジンネマン, トーマス・ミッチェル, ゲイリー・クーパー, ジョン・W・カニンガム, グレース・ケリー |
言語 | 日本語 |
稼働時間 | 1 時間 25 分 |
この商品をチェックした人はこんな商品もチェックしています
ページ 1 以下のうち 1 最初から観るページ 1 以下のうち 1
商品の説明
Amazonより
教会で結婚式を挙げ、町を去ろうとしていた元保安官ケイン(ゲイリー・クーパー)と新妻エミー(グレース・ケリー)。そのとき、ケインに恨みを抱く4人のならず者たちが彼を殺しに町にやってくるという知らせが届く。留まって彼らと決闘するか、町から逃げるかで悩むケイン。決闘のときは一刻と近づいてきている……。
名匠フレッド・ジンネマン監督が、劇中の時間と実際の上映時間とを同じにしたリアル・タイム形式でドラマを進めていく名作西部劇。主人公を英雄ではなく、戦いに恐怖する普通の男として捉え、町の人々も拘わりあうのが怖くて、彼に協力しようとはしないなど、勧善懲悪が売りでもあった当時の西部劇の定石を打ち破り、リアルな心理描写に力を注いだ画期的な作品でもあった。アカデミー賞では主演男優・編集・劇音楽・主題歌(テックス・リッターの歌う大ヒット曲『ハイ・ヌーン』)賞を受賞。(的田也寸志)
レビュー
劇中の時間進行と映画の時間をシンクロさせた、リアリズム感あふれる西部劇。監督は『ジャッカルの日』の名匠、フレッド・ジンネマン。ライナーノーツ封入。
-- 内容(「DVD NAVIGATOR」データベースより)
製作: スタンリー・クレイマー
監督: フレッド・ジンネマン
原作: ジョン・W.カニンガム
脚本: カール・フォアマン
撮影: フロイド・クロスビー
音楽: ディミトリ・ティオムキン
出演: ゲイリー・クーパー/グレイス・ケリー/トーマス・ミッチェル/ロイド・ブリッジズ/ケティ・フラド/アイアン・マクドナルド/ヘンリー・モーガン/ロン・チャニーJr./ジャック・イーラム
-- 内容(「CDジャーナル」データベースより)
登録情報
- アスペクト比 : 1.33:1
- 言語 : 日本語
- 梱包サイズ : 18.03 x 13.76 x 1.48 cm; 83.16 g
- EAN : 4933364710093
- 監督 : フレッド・ジンネマン
- メディア形式 : ドルビー, ブラック&ホワイト
- 時間 : 1 時間 25 分
- 発売日 : 2000/8/25
- 出演 : ゲイリー・クーパー, グレース・ケリー, トーマス・ミッチェル
- 言語 : 日本語 (Mono)
- 販売元 : 東北新社
- ASIN : B00005HARP
- ディスク枚数 : 1
- Amazon 売れ筋ランキング: - 175,328位DVD (DVDの売れ筋ランキングを見る)
- - 1,026位外国の西部劇映画
- - 13,588位外国のアクション映画
- - 17,519位外国のドラマ映画
- カスタマーレビュー:
イメージ付きのレビュー
5 星
西部劇は、話の筋書きが素敵なので、私も大好きです。
保安官ウィルが過去に逮捕した、無法者フランクと手下たちの復讐を、この町で受けて立つため、住人たちに、協力を求めたが、誰からも手助けされなかった話を視ると、普段は紳士的なウィルだが、本当の彼は、心を許せる人物ではなかったのかもしれない。現実は危険人物でないのなら、普段通りにお付き合いをする人はいても、不思議ではないが。町から去るため、エミーがラミレスと一緒に列車に乗ったが、決闘の銃声を聞いて、エミーが一人で、急いで町へ戻る姿は、本当は、ウィルを愛する気持ちがそうさせたんだと思います。フランクの人質となったエミーだが、抵抗したエミーの反撃でできた隙を見逃さなかった、ウィルの勝ちだった。最後はウィルとエミーは、町を去りますが、西部劇はどの作品を、鑑賞しても幸せな気分になれることが多いので、昔の映画ですが、購入して本当に良かったです。
フィードバックをお寄せいただきありがとうございます
申し訳ありませんが、エラーが発生しました
申し訳ありませんが、レビューを読み込めませんでした
-
トップレビュー
上位レビュー、対象国: 日本
レビューのフィルタリング中に問題が発生しました。後でもう一度試してください。
2024年4月23日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
保安官ウィルが過去に逮捕した、無法者フランクと手下たちの復讐を、この町で受けて立つため、住人たちに、協力を求めたが、誰からも手助けされなかった話を視ると、普段は紳士的なウィルだが、本当の彼は、心を許せる人物ではなかったのかもしれない。現実は危険人物でないのなら、普段通りにお付き合いをする人はいても、不思議ではないが。町から去るため、エミーがラミレスと一緒に列車に乗ったが、決闘の銃声を聞いて、エミーが一人で、急いで町へ戻る姿は、本当は、ウィルを愛する気持ちがそうさせたんだと思います。フランクの人質となったエミーだが、抵抗したエミーの反撃でできた隙を見逃さなかった、ウィルの勝ちだった。最後はウィルとエミーは、町を去りますが、西部劇はどの作品を、鑑賞しても幸せな気分になれることが多いので、昔の映画ですが、購入して本当に良かったです。
保安官ウィルが過去に逮捕した、無法者フランクと手下たちの復讐を、この町で受けて立つため、住人たちに、協力を求めたが、誰からも手助けされなかった話を視ると、普段は紳士的なウィルだが、本当の彼は、心を許せる人物ではなかったのかもしれない。現実は危険人物でないのなら、普段通りにお付き合いをする人はいても、不思議ではないが。町から去るため、エミーがラミレスと一緒に列車に乗ったが、決闘の銃声を聞いて、エミーが一人で、急いで町へ戻る姿は、本当は、ウィルを愛する気持ちがそうさせたんだと思います。フランクの人質となったエミーだが、抵抗したエミーの反撃でできた隙を見逃さなかった、ウィルの勝ちだった。最後はウィルとエミーは、町を去りますが、西部劇はどの作品を、鑑賞しても幸せな気分になれることが多いので、昔の映画ですが、購入して本当に良かったです。
このレビューの画像
2021年12月12日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
自分がいままで見てきた西部劇は強いヒーローが無法者を倒す勧善懲悪もので、見ていて分かりやすかったのですが、この「真昼の決闘」はそれらとは一線を画す作品でした。
主人公の保安官ケインは悪を野放しにできない正義感だけは西部劇のヒーローそのものですが、共に命をかけて闘ってくれる仲間がいなければ、町の住民に応援をお願いしても相手にされない、おまけに新婚の妻も出て行ってしまうという孤立無援の状況に陥り、最後は遺書を書く始末。
仕方なく一人で無法者に対峙するケイン、戦いは怖くないが他の選択肢があるはずだと考える妻エイミー、一人で生きていくために町を出るヘレン、ケインが街を出れば全て解決すると思っている住人たち。自分はどの立場で行動するだろうと考えさせられました。
主人公の保安官ケインは悪を野放しにできない正義感だけは西部劇のヒーローそのものですが、共に命をかけて闘ってくれる仲間がいなければ、町の住民に応援をお願いしても相手にされない、おまけに新婚の妻も出て行ってしまうという孤立無援の状況に陥り、最後は遺書を書く始末。
仕方なく一人で無法者に対峙するケイン、戦いは怖くないが他の選択肢があるはずだと考える妻エイミー、一人で生きていくために町を出るヘレン、ケインが街を出れば全て解決すると思っている住人たち。自分はどの立場で行動するだろうと考えさせられました。
2022年1月27日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
今の目で見るとかなり退屈なストーリーだ。
単純に言ってしまうと、悪漢退治のための仲間を集めようとして断られ続けるだけの内容。
それ自体かなり退屈なのだが、さらによくないのは情勢が読めない主人公のボンクラさ加減だ。
仲間が何人くらい集まるのか、何人いれば勝てるのか…その状況判断が全くできてない。
それなのに戦闘回避の可能性や、少人数で勝つための方法を一切考えない。
主人公の指揮官としての無能さに少々げんなりする。
たった一人で悪に立ち向かう孤高のヒーロー像を表現したのだとは思うが、
どちらかというと、人望のないヒーロー気取りのKY男に見えてしまう。
白黒の映像はなかなかカッコよく、深く考えなければ単純に面白いとも言えなくはないが…。
あくまでこの時代だからこそ成立した、過去の名作だと思う。
単純に言ってしまうと、悪漢退治のための仲間を集めようとして断られ続けるだけの内容。
それ自体かなり退屈なのだが、さらによくないのは情勢が読めない主人公のボンクラさ加減だ。
仲間が何人くらい集まるのか、何人いれば勝てるのか…その状況判断が全くできてない。
それなのに戦闘回避の可能性や、少人数で勝つための方法を一切考えない。
主人公の指揮官としての無能さに少々げんなりする。
たった一人で悪に立ち向かう孤高のヒーロー像を表現したのだとは思うが、
どちらかというと、人望のないヒーロー気取りのKY男に見えてしまう。
白黒の映像はなかなかカッコよく、深く考えなければ単純に面白いとも言えなくはないが…。
あくまでこの時代だからこそ成立した、過去の名作だと思う。
2023年9月2日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
シンプルなストーリーながら人間の色々な面が詰め込まれた作品。
無駄なシーン、だれる時間がない。
あまり目立たない役なのに目立っているリー・ヴァン・クリーフがいるぞ。
無駄なシーン、だれる時間がない。
あまり目立たない役なのに目立っているリー・ヴァン・クリーフがいるぞ。
2024年1月2日に日本でレビュー済み
作品それ自体のクオリティを今の映画と比べて云うのは、
それは今の最先端も永遠に未来から視れば同じだ。
所詮「人殺し」には違いない…と彼の正義を一蹴するかも知れない。
しかし我々だって極刑に対峙しては死刑と云う法律下で同じ判断を下すのだ。
今ここで、個人の大同小異の「政治」を問うのはこの期に及んでは争う場所が余りに違いすぎる。
要するにもう命題は「勇気」の有無以外にはなかった。
私が好きな所は「私の男だったら一緒に闘うわ」という所。
人生を共にするのなら、そういう伴侶を迷わず選ぶだろう。
所が吹き替えでは意味まったく変わっている。字幕がおススメ。
「逃げる」のは保安官には個人の深い使命に対するそれは「言い訳」でしかなかった…。
街の5年前の事が映画では殆どわからないが、社会の英雄に対する「恩」の無さを映画では語っている。
最後に彼はバッチを後継に渡すのでも、置くべき所へ置くのでもなく、足元に「捨てる」のだ。
「勇気」を出し切った彼は、誰がなんと言おうと、一人の人間として人生の勝利者に思えてくる。
そんな勇気をいえば、これは個人の中では永遠の最大の課題となり、
鋭く描き切ったこの映画の実に稀有な所が輝いてみえて仕方ない。
それは今の最先端も永遠に未来から視れば同じだ。
所詮「人殺し」には違いない…と彼の正義を一蹴するかも知れない。
しかし我々だって極刑に対峙しては死刑と云う法律下で同じ判断を下すのだ。
今ここで、個人の大同小異の「政治」を問うのはこの期に及んでは争う場所が余りに違いすぎる。
要するにもう命題は「勇気」の有無以外にはなかった。
私が好きな所は「私の男だったら一緒に闘うわ」という所。
人生を共にするのなら、そういう伴侶を迷わず選ぶだろう。
所が吹き替えでは意味まったく変わっている。字幕がおススメ。
「逃げる」のは保安官には個人の深い使命に対するそれは「言い訳」でしかなかった…。
街の5年前の事が映画では殆どわからないが、社会の英雄に対する「恩」の無さを映画では語っている。
最後に彼はバッチを後継に渡すのでも、置くべき所へ置くのでもなく、足元に「捨てる」のだ。
「勇気」を出し切った彼は、誰がなんと言おうと、一人の人間として人生の勝利者に思えてくる。
そんな勇気をいえば、これは個人の中では永遠の最大の課題となり、
鋭く描き切ったこの映画の実に稀有な所が輝いてみえて仕方ない。
2022年3月17日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
娯楽主体の西部劇が大部分だったこの時代としては、かつてはヒーローだったかもしれない保安官と、単純に善人とは言えない街の人々との何とも言えない関係を描いた異色の作品。とはいっても娯楽性が蔑ろにされているかといえば決してそうではなく、時を追うに連れて次第に高まる緊張感は見る者を惹きつけて止まない。
私が購入したのはPRIME VIDEOだが、白黒にも関わらず画質は鮮明。その上、価格も安くて大満足。ちなみに冒頭で最初に出てくる如何にも悪役の兄ちゃんは、若き日のリー・バン・クリーフ。クレジットに出てくるのもずっと後ろの方なのに、この頃から存在感は半端じゃなかったのね。
私が購入したのはPRIME VIDEOだが、白黒にも関わらず画質は鮮明。その上、価格も安くて大満足。ちなみに冒頭で最初に出てくる如何にも悪役の兄ちゃんは、若き日のリー・バン・クリーフ。クレジットに出てくるのもずっと後ろの方なのに、この頃から存在感は半端じゃなかったのね。
2020年5月24日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
「名作」として誉れの高い作品なのだが、改めて見ると復讐のために町にやってくる悪党たちを恐れる町のことたちの描き方が今一つ物足りない気がする。
「どんな奴らか分かっているだろう」という町民の言葉だけしかないんだよね。
底を詳しく描くというには尺が足りないということなののかもしれないが。
また、G・ケリーが4人のうちの一人を撃つところ、評価が下がるというものでもないにしても、頭から名作と言い切るには今一つだと思う。また、悪党の頭、ミラーの友人もいるというのに、彼らは傍観者に徹していたのも解せない。背中から撃つようなことをしないものだろうか。もちろんケーンに勝ち目があるわけがないと思っていたのだろうとは思うが。
それにしても、確かにみん口では正義とは言うが、いざとなったら本音が出るという言葉は分かる。
これはいつの時代も心理である。その中、14歳の少年だけが戦うと言ったことだけが救いなのだろう。ケーンが投げ捨てたバッジをつけることになるのはこの少年になのかもしれない。
西部劇が好きでプライムで何本も見ていると、名前は憶えていなくても巳お吠えのある役者が登場してくるね。
最初に登場するL・V・クリーフは「夕日のガンマン」あたりほどキャラが濃くなかったが、仲間の一人は「ローハイド」に出てなかったかな? メキシコ人の女優も見たよね、ウエインの映画だったかな? 助手の一人はロイド・ブリッジス。教会で最後に語るケーンの友人にも見覚えがある。 テレビ版だったら俳優名がスーパーで出るんだけど、プライムではそれがないから覚えられない。
また、決して早撃ちでもない、豪胆でもないケーンがどうして名保安官たりえたのか不明。
やはり腕の立ち助手が6人もいたからなのかもしれない。
つまり法と正義を守るにはひとりでは力が足りないという現実を描いているのだろう。
しかしくたびれた中年でしかないケーンになんでG・ケリーが惚れたのかわからない。
「どんな奴らか分かっているだろう」という町民の言葉だけしかないんだよね。
底を詳しく描くというには尺が足りないということなののかもしれないが。
また、G・ケリーが4人のうちの一人を撃つところ、評価が下がるというものでもないにしても、頭から名作と言い切るには今一つだと思う。また、悪党の頭、ミラーの友人もいるというのに、彼らは傍観者に徹していたのも解せない。背中から撃つようなことをしないものだろうか。もちろんケーンに勝ち目があるわけがないと思っていたのだろうとは思うが。
それにしても、確かにみん口では正義とは言うが、いざとなったら本音が出るという言葉は分かる。
これはいつの時代も心理である。その中、14歳の少年だけが戦うと言ったことだけが救いなのだろう。ケーンが投げ捨てたバッジをつけることになるのはこの少年になのかもしれない。
西部劇が好きでプライムで何本も見ていると、名前は憶えていなくても巳お吠えのある役者が登場してくるね。
最初に登場するL・V・クリーフは「夕日のガンマン」あたりほどキャラが濃くなかったが、仲間の一人は「ローハイド」に出てなかったかな? メキシコ人の女優も見たよね、ウエインの映画だったかな? 助手の一人はロイド・ブリッジス。教会で最後に語るケーンの友人にも見覚えがある。 テレビ版だったら俳優名がスーパーで出るんだけど、プライムではそれがないから覚えられない。
また、決して早撃ちでもない、豪胆でもないケーンがどうして名保安官たりえたのか不明。
やはり腕の立ち助手が6人もいたからなのかもしれない。
つまり法と正義を守るにはひとりでは力が足りないという現実を描いているのだろう。
しかしくたびれた中年でしかないケーンになんでG・ケリーが惚れたのかわからない。
2021年2月8日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
従来の西部劇と真逆の保安官が出てくる。ならず者のお礼参りに怯え、町のためだけではなく自分のためでもあると公言し、助っ人集めに奔走する保安官に驚く。
しかし、保安官以上に町の住民が酷い。消極的非協力ではなく、敵意があるとしか思えない対応をする。特に悪質なのは、みんなの意見を出させて民主的なふりをしながら保安官に助太刀する意見を封印し、町の発展の邪魔になるから出て行けと言う有力者。
もう一人悪いのが保安官補。助けるどころか、邪魔ばかりしている。
町の住人のエゴイズムに阻まれて、それでもたった一人で決闘に向かう保安官を描いたところは評価すべきだろう。しかし、リアリズムという点ではどうか。いくら相手が油断していたとはいえ、1:4の不利な戦いで完全勝利することはあり得ない。確かに新妻の助けはあったが。ここはいったん断った町の住人の誰かが助太刀して、かろうじてならず者たちを倒すことができたというストーリーの方がよかったのではないか。
しかし、保安官以上に町の住民が酷い。消極的非協力ではなく、敵意があるとしか思えない対応をする。特に悪質なのは、みんなの意見を出させて民主的なふりをしながら保安官に助太刀する意見を封印し、町の発展の邪魔になるから出て行けと言う有力者。
もう一人悪いのが保安官補。助けるどころか、邪魔ばかりしている。
町の住人のエゴイズムに阻まれて、それでもたった一人で決闘に向かう保安官を描いたところは評価すべきだろう。しかし、リアリズムという点ではどうか。いくら相手が油断していたとはいえ、1:4の不利な戦いで完全勝利することはあり得ない。確かに新妻の助けはあったが。ここはいったん断った町の住人の誰かが助太刀して、かろうじてならず者たちを倒すことができたというストーリーの方がよかったのではないか。
他の国からのトップレビュー
XVB
5つ星のうち5.0
Buen film
2018年8月18日にスペインでレビュー済みAmazonで購入
La copia es infinitamente mejor que los DVD editados hasta la fecha en Espana. Sobre la pelicula, creo que esta ya todo escrito.
Verjans Gilbert
5つ星のうち5.0
Inénarable !!
2013年9月16日にフランスでレビュー済みAmazonで購入
Que dire, on n'explique pas un chef d'oeuvre ; on le déguste sans cesse.
Ce film est génial d'être simple. La chanson de John william en français est belle, mais les paroles originales an anglais sont bien plus en accord avec le sens du film.
I do not know what fate awaits me
I only know I must be brave
And I must face a man who hates me
Or lie a coward, a craven coward
Or lie a coward in my grave.
Gilbert Verjans
Ce film est génial d'être simple. La chanson de John william en français est belle, mais les paroles originales an anglais sont bien plus en accord avec le sens du film.
I do not know what fate awaits me
I only know I must be brave
And I must face a man who hates me
Or lie a coward, a craven coward
Or lie a coward in my grave.
Gilbert Verjans
Laura
5つ星のうち5.0
Great movie
2023年11月2日にカナダでレビュー済みAmazonで購入
Delivery was fast. Movie was great
Rich Thwaites
5つ星のうち5.0
For a 1952 movie this 2008 DVD Cinema Universal Classic print of High Noon is terrific.
2016年11月27日に英国でレビュー済みAmazonで購入
Right! this isn't a review on the movie because in my opinion High Noon is without doubt a stone wall masterpiece in the Western genre. This is a review on the DVD. I have to severely shake my head in total bewilderedment in a few of my fellow amazon reviewers opinions when discussing the condition of this print. The print I've got is the 2008 reprint of High Noon - Cinema Universal Classics. And to me the print is perfect, there's NO rips, tears, scratches of any kind when talking about this print. The spectrum of blacks and whites throughout this Black & White movie are very, very good. Secondly, the English Mono Audio track throughout the film is very clear and crisp.
This edition of High Noon may not be as exquisitely gorgeous as say the DVD Collectors Edition of Sunset Boulevard which was totally and utterly amazingly good for a film released way back in 1950 film, but for my eyes this particular edition of High Noon (2008 DVD Edition) is very, very good.
O' I have got a Bluray player but certain films you just can't get a reasonably priced - English speaking edition which may or may not guarantee you a immaculate picture as well as terrific sound production. So reluctantly I have to hope I get a reasonably happy print of the movie on DVD.
For instance my DVD copy of The Big Heat (1953) another Black & White movie is totally terrible with scratches, rips, tears you name it, it is BAD. But because at present you can't get a reasonably priced bluray edition of The Big Heat you just have to put up with a unsatisfactory copy of a movie that you love.
Anyway, back to High Noon. In a nutshell my opinion on the 2008 Cinema Universal Classic Edition of High Noon is it's well worth purchasing if a quality print is what you'll after.
I hope this review of the DVD has helped.
This edition of High Noon may not be as exquisitely gorgeous as say the DVD Collectors Edition of Sunset Boulevard which was totally and utterly amazingly good for a film released way back in 1950 film, but for my eyes this particular edition of High Noon (2008 DVD Edition) is very, very good.
O' I have got a Bluray player but certain films you just can't get a reasonably priced - English speaking edition which may or may not guarantee you a immaculate picture as well as terrific sound production. So reluctantly I have to hope I get a reasonably happy print of the movie on DVD.
For instance my DVD copy of The Big Heat (1953) another Black & White movie is totally terrible with scratches, rips, tears you name it, it is BAD. But because at present you can't get a reasonably priced bluray edition of The Big Heat you just have to put up with a unsatisfactory copy of a movie that you love.
Anyway, back to High Noon. In a nutshell my opinion on the 2008 Cinema Universal Classic Edition of High Noon is it's well worth purchasing if a quality print is what you'll after.
I hope this review of the DVD has helped.
THE BLUEMAHLER
5つ星のうち5.0
A great, still controversial western on blu ray
2014年2月21日にアメリカ合衆国でレビュー済みAmazonで購入
Olive Film's 60th anniversary Blu-ray edition of High Noon (1952) presents this critically lauded, still controversial western masterpiece in a Hi-Def transfer that renders all other home video versions obsolete.
The Stanley Kramer production, tightly directed by Fred Zinnemann and written by the blacklisted Carl Foreman, earned the hatred of 1950s McCarthyists, including John Wayne and Howard Hawks, who were so outraged they made Rio Bravo (1959) as a right-wing response. Wayne went further than that, teaming up with Hollywood Gossip mogul Hedda Hopper and the House Un-American Activities Committee to run Foreman out of the country. Foreman moved to England and never returned. Wayne forever boasted of forcing the writer into exile. Kramer, responding to accusations that High Noon was anti-American, tried to get Foreman's name taken off the credits. Gary Cooper intervened on Foreman's behalf, making Kramer's effort unsuccessful, but Kramer had better luck forcing Foreman to sell his part of their company. So much for loyalty under pressure: ironic, given the film's theme of civic morality.
The biggest offense of the film, for Wayne and his fellow extremist kooks, was the final shot of Will Kane supposedly dropping his marshal's badge in the dust and stomping on it. Wayne saw symbolism aplenty, but his faulty vision was filtered through a lens of Cold War paranoia and exaggeration.[1] Will Kane merely dropped the badge. He never stepped on it. The other offense was the portrayal of the townspeople as a greedy, self-cannibalizing lot, a hypocritical church community who argue their way out of communal (and personal) loyalty. Wayne and Hawks' Rio Bravo depicted, in sharp contrast, a town full of old-fashioned buddy-buddy camaraderie. If Wayne and Hawks were alive today they might have rethought their depiction, because High Noon could served as an apt snapshot of contemporary division. It's a good thing that actor/director team didn't live to see the 21st century, though, because despite the intent behind Rio Bravo, and despite its occasional tendency towards sentimental phoniness, it remains, along with High Noon, one of the standout westerns in the genre's greatest decade.[2]
One cannot approach High Noon without addressing its political themes, both within the film's text and those raised in its aftermath. Along with writer Formean, co-star Lloyd Bridges and cinematographer Floyd Crosby were also awarded with temporary blacklists until the FBI cleared them of Communist affiliations. The fifty-one year old Gary Cooper was engaged in an affair with his twenty-three year old co-star Grace Kelly (putting an end to Coop's affair with Patricia Neal.) Kelly's fling with the long established Republican protected her from McCarthyism's scrutiny. Cooper was friendly with the HUAC, and testified before them (without ever naming names), but he only did what was expected of him, then returned to his top priority of resuming his romance with a future princess.
Cooper was in Europe by the time the Academy Awards Ceremony rolled around and asked Wayne to accept the award of Best Actor on his behalf, should he happen to win. Of course, he did, and the Duke did a prompt, public about-face in his acceptance speech: "Ladies and gentlemen, I'm glad to see they're giving this to a man who is not only most deserving, but has conducted himself throughout the years in our business in a manner that we can all be proud of. Coop and I have been friends hunting and fishing for more years than I like to remember. He's one of the nicest fellows I know. And our kinship goes further than that friendship because we both fell off horses in pictures together. Now that I'm through being such a good sport about all this sportsmanship, I'm going back and find my business manager, agent, producer, and three-name writers and find out why I didn't get High Noon instead of Cooper."[3]
The speech renders Wayne a hypocrite, since seeing potential red from the outset, it was he who first refused the role of Marshal Will Kane, thus paving the path for Gary Cooper in the part.[4] Yet, despite Wayne's standing as a precursor of Rush Limbaugh's pharisaical aggression, he can, perhaps, best be summed up in an assessment I was privy to in a screening of Red River (1948). The host, an erudite writer, had this to say about Wayne: "I met the Duke's son Patrick. Unlike his dad, Patrick is a thorough gentleman; pleasant and courteous. Unfortunately, he also differs from his dad when it comes to acting because Patrick's a lousy actor. His dad was a great actor and that's not really up for argument."
However, as skilled an actor as he was, Wayne as Will Kane would have been a loose right-wing cannon. Gary Cooper's brand of authentic conservatism merged seamlessly with his marshal. Cooper's laconic, weathered portrayal of internalized integrity shines through Zinnemann's opulent artistry.[5]
Ronald Reagan and Dwight D. Eisenhower were among the film's fans. Reagan saw positive American values in the theme of an individual placing the safety of his peers above his own personal interests. When I first saw the film in my youth, prior to readings of political allegories, my interpretation of the film paralleled Reagan's.
If Wayne has come to embody our idea of the snarling, mythological Westerner, Gary Cooper is our moderate, amorous Rino cowpoke. We readily accept his pairing with Grace Kelly's Quaker Amy Fowler (the "darling Clementine" of the film's theme song). Amy is a model of another form of extremism. Amy's tragic past has rendered her a pacifist with a checklist, adhering to each dogmatic bullet point. Will cannot violate his conscience to succumb to any extreme ideology. We genuinely root for their reconciliation. Oddly, it is in its climax that we find High Noon is, in fact, a paradigm for conservative mythology. Once faced with physical threat, Amy's militant pacifism is, in fact, submitted as a futile, theoretical interpretation of Christian tenets. The townspeople, led by Mitchell, have their own ideological creeds, dictated primarily by the potential capital gains Frank Miller and his gang bring by their return to Hadleyville.
Katy Jurado's Helen Ramirez is the literary female counterpart to Kelly's pure Virgin Mary. Helen, the tainted Magdalene, is, of course, a necessary contrast, and she steals every scene she is in, despite Zinnemann's efforts to highlight Kelly. Not unexpectedly, there was rivalry between the two actresses on set. Lon Chaney, Jr. shines in his role as the arthritic former lawman and Kane mentor, Martin Howe. Chaney acts with such effective pathos that one wished producers had realized his greater potential as a character actor, rather than as a B grade horror star. Lloyd Bridges' portrayal of self-serving deputy Harvey Pell is less effective, occasionally stiff in line readings, and a noticeable case of miscasting. Lee van Cleef, debuting here, was originally cast in the role of Pell, but he would not surgically alter his nose, which producers thought "too villainous looking." Instead, Cleef was relegated to playing one of the thugs, setting him on the path to a wonderfully typecast career.
Editor Elmo Williams' work here is exemplary and, with much ballyhoo, he cut the film to play out in real time. Dmitri Tiomkin's score is perfectly synchronized, and Tex Ritter's theme song, which sold over a million copies, is so iconic that every singer tackling it since then has rendered a pale imitation.
Zinnemann and Crosby intentionally shot High Noon in stark black and white. Zinnemann valiantly fought to keep media mogul Ted Turner's filthy colorizing hands off the film. Alas, Zinnemann lost and Turner, with Republic Pictures, produced an asinine colorized version for television. Therein lies the difference between celluloid and the corporal world. In the latter, sometimes the bad guys win.
*Due to John Wayne's interpretation of this scene, he and fellow right wing extremist Ward Bond bullied Gary Cooper into backing out of a planned independent production company with Forman and producer Robert Lippert. [↩]
*The American Film Institute lists High Noon second in its list of top ten westerns. First is John Ford's The Searchers (1956) with Wayne. Two other films starring Wayne made the list: Red River at number five and Ford's Stagecoach (1939) at number nine. [↩]
*The Academy of Motion Picture Arts and Sciences was as hypocritical as Wayne, awarding the Best Picture Oscar to Cecil B. DeMille's dreadful The Greatest Show On Earth (1952), in order to appease Joseph McCarthy and the right-wing campaign launched against High Noon. This snub is, justifiably, seen as one of the many examples of the Academy's irrelevancy. [↩]
*Gregory Peck was next offered the role after Wayne refused it. Peck also declined the part, feeling it too closely resembled The Gunfighter (1950), which he had just made. Peck later counted the decision as his biggest career mistake. However, Peck, ever the gentleman, admitted he could not have played the part as well as Cooper. Charlton Heston, Montgomery Clift, Marlon Brando, and Kirk Douglas were also offered the role and declined it. [↩]
*Zinnemann and makeup artist Gustaf Norin gave Cooper no makeup in order accentuate the actor's inherent sense of anguish. [↩]
** my review originally appeared at 366 weird movies
The Stanley Kramer production, tightly directed by Fred Zinnemann and written by the blacklisted Carl Foreman, earned the hatred of 1950s McCarthyists, including John Wayne and Howard Hawks, who were so outraged they made Rio Bravo (1959) as a right-wing response. Wayne went further than that, teaming up with Hollywood Gossip mogul Hedda Hopper and the House Un-American Activities Committee to run Foreman out of the country. Foreman moved to England and never returned. Wayne forever boasted of forcing the writer into exile. Kramer, responding to accusations that High Noon was anti-American, tried to get Foreman's name taken off the credits. Gary Cooper intervened on Foreman's behalf, making Kramer's effort unsuccessful, but Kramer had better luck forcing Foreman to sell his part of their company. So much for loyalty under pressure: ironic, given the film's theme of civic morality.
The biggest offense of the film, for Wayne and his fellow extremist kooks, was the final shot of Will Kane supposedly dropping his marshal's badge in the dust and stomping on it. Wayne saw symbolism aplenty, but his faulty vision was filtered through a lens of Cold War paranoia and exaggeration.[1] Will Kane merely dropped the badge. He never stepped on it. The other offense was the portrayal of the townspeople as a greedy, self-cannibalizing lot, a hypocritical church community who argue their way out of communal (and personal) loyalty. Wayne and Hawks' Rio Bravo depicted, in sharp contrast, a town full of old-fashioned buddy-buddy camaraderie. If Wayne and Hawks were alive today they might have rethought their depiction, because High Noon could served as an apt snapshot of contemporary division. It's a good thing that actor/director team didn't live to see the 21st century, though, because despite the intent behind Rio Bravo, and despite its occasional tendency towards sentimental phoniness, it remains, along with High Noon, one of the standout westerns in the genre's greatest decade.[2]
One cannot approach High Noon without addressing its political themes, both within the film's text and those raised in its aftermath. Along with writer Formean, co-star Lloyd Bridges and cinematographer Floyd Crosby were also awarded with temporary blacklists until the FBI cleared them of Communist affiliations. The fifty-one year old Gary Cooper was engaged in an affair with his twenty-three year old co-star Grace Kelly (putting an end to Coop's affair with Patricia Neal.) Kelly's fling with the long established Republican protected her from McCarthyism's scrutiny. Cooper was friendly with the HUAC, and testified before them (without ever naming names), but he only did what was expected of him, then returned to his top priority of resuming his romance with a future princess.
Cooper was in Europe by the time the Academy Awards Ceremony rolled around and asked Wayne to accept the award of Best Actor on his behalf, should he happen to win. Of course, he did, and the Duke did a prompt, public about-face in his acceptance speech: "Ladies and gentlemen, I'm glad to see they're giving this to a man who is not only most deserving, but has conducted himself throughout the years in our business in a manner that we can all be proud of. Coop and I have been friends hunting and fishing for more years than I like to remember. He's one of the nicest fellows I know. And our kinship goes further than that friendship because we both fell off horses in pictures together. Now that I'm through being such a good sport about all this sportsmanship, I'm going back and find my business manager, agent, producer, and three-name writers and find out why I didn't get High Noon instead of Cooper."[3]
The speech renders Wayne a hypocrite, since seeing potential red from the outset, it was he who first refused the role of Marshal Will Kane, thus paving the path for Gary Cooper in the part.[4] Yet, despite Wayne's standing as a precursor of Rush Limbaugh's pharisaical aggression, he can, perhaps, best be summed up in an assessment I was privy to in a screening of Red River (1948). The host, an erudite writer, had this to say about Wayne: "I met the Duke's son Patrick. Unlike his dad, Patrick is a thorough gentleman; pleasant and courteous. Unfortunately, he also differs from his dad when it comes to acting because Patrick's a lousy actor. His dad was a great actor and that's not really up for argument."
However, as skilled an actor as he was, Wayne as Will Kane would have been a loose right-wing cannon. Gary Cooper's brand of authentic conservatism merged seamlessly with his marshal. Cooper's laconic, weathered portrayal of internalized integrity shines through Zinnemann's opulent artistry.[5]
Ronald Reagan and Dwight D. Eisenhower were among the film's fans. Reagan saw positive American values in the theme of an individual placing the safety of his peers above his own personal interests. When I first saw the film in my youth, prior to readings of political allegories, my interpretation of the film paralleled Reagan's.
If Wayne has come to embody our idea of the snarling, mythological Westerner, Gary Cooper is our moderate, amorous Rino cowpoke. We readily accept his pairing with Grace Kelly's Quaker Amy Fowler (the "darling Clementine" of the film's theme song). Amy is a model of another form of extremism. Amy's tragic past has rendered her a pacifist with a checklist, adhering to each dogmatic bullet point. Will cannot violate his conscience to succumb to any extreme ideology. We genuinely root for their reconciliation. Oddly, it is in its climax that we find High Noon is, in fact, a paradigm for conservative mythology. Once faced with physical threat, Amy's militant pacifism is, in fact, submitted as a futile, theoretical interpretation of Christian tenets. The townspeople, led by Mitchell, have their own ideological creeds, dictated primarily by the potential capital gains Frank Miller and his gang bring by their return to Hadleyville.
Katy Jurado's Helen Ramirez is the literary female counterpart to Kelly's pure Virgin Mary. Helen, the tainted Magdalene, is, of course, a necessary contrast, and she steals every scene she is in, despite Zinnemann's efforts to highlight Kelly. Not unexpectedly, there was rivalry between the two actresses on set. Lon Chaney, Jr. shines in his role as the arthritic former lawman and Kane mentor, Martin Howe. Chaney acts with such effective pathos that one wished producers had realized his greater potential as a character actor, rather than as a B grade horror star. Lloyd Bridges' portrayal of self-serving deputy Harvey Pell is less effective, occasionally stiff in line readings, and a noticeable case of miscasting. Lee van Cleef, debuting here, was originally cast in the role of Pell, but he would not surgically alter his nose, which producers thought "too villainous looking." Instead, Cleef was relegated to playing one of the thugs, setting him on the path to a wonderfully typecast career.
Editor Elmo Williams' work here is exemplary and, with much ballyhoo, he cut the film to play out in real time. Dmitri Tiomkin's score is perfectly synchronized, and Tex Ritter's theme song, which sold over a million copies, is so iconic that every singer tackling it since then has rendered a pale imitation.
Zinnemann and Crosby intentionally shot High Noon in stark black and white. Zinnemann valiantly fought to keep media mogul Ted Turner's filthy colorizing hands off the film. Alas, Zinnemann lost and Turner, with Republic Pictures, produced an asinine colorized version for television. Therein lies the difference between celluloid and the corporal world. In the latter, sometimes the bad guys win.
*Due to John Wayne's interpretation of this scene, he and fellow right wing extremist Ward Bond bullied Gary Cooper into backing out of a planned independent production company with Forman and producer Robert Lippert. [↩]
*The American Film Institute lists High Noon second in its list of top ten westerns. First is John Ford's The Searchers (1956) with Wayne. Two other films starring Wayne made the list: Red River at number five and Ford's Stagecoach (1939) at number nine. [↩]
*The Academy of Motion Picture Arts and Sciences was as hypocritical as Wayne, awarding the Best Picture Oscar to Cecil B. DeMille's dreadful The Greatest Show On Earth (1952), in order to appease Joseph McCarthy and the right-wing campaign launched against High Noon. This snub is, justifiably, seen as one of the many examples of the Academy's irrelevancy. [↩]
*Gregory Peck was next offered the role after Wayne refused it. Peck also declined the part, feeling it too closely resembled The Gunfighter (1950), which he had just made. Peck later counted the decision as his biggest career mistake. However, Peck, ever the gentleman, admitted he could not have played the part as well as Cooper. Charlton Heston, Montgomery Clift, Marlon Brando, and Kirk Douglas were also offered the role and declined it. [↩]
*Zinnemann and makeup artist Gustaf Norin gave Cooper no makeup in order accentuate the actor's inherent sense of anguish. [↩]
** my review originally appeared at 366 weird movies