1992年はこれでよかった!
前作に続き、DCコミックのファンタジックな世界がしっかり再現されてますね。
以後4パターン(2023年現在)のバットマン映画が制作され、「アクション」や「ストーリー性(人間模様)」を重視してますが、こちらは本当にコミックの世界が再現されていて安心して見られます。
(ジョージクルーニー、クリスチャンベール、ベンアフレック、ロバートパディソン)
特殊効果の派手さはかなり抑えてます。
なにより当時は「実写セット」作ってたことを思えば大作です!
あのバットモービルの実物が日本に一時期展示されました。
ミッシェルファイファーの演じたキャットウーマンは一番よく出来てると思いました。
マイケルキートン版のバットマンは2023年映画フラッシュでプチ復活することが凄い名誉なことだと思います。
前作のテーマソング「バットダンス(プリンス)」は凄いパンチが合ってかなりヒットしました。
しかしこの作品では全く記憶に残らないレベルですね、残念だ。
アメリカ映画はテーマ曲を作るのに本当に上手だと思います。
余談ですが、この映画が作られた時代は「スーパーホワイト」でした。
バットマン リターンズ [DVD]
フォーマット | 色, ドルビー, ワイドスクリーン |
コントリビュータ | ヴィンセント・スキャヴェリー, マイケル・キートン, ダニエル・ウォーターズ, ミシェル・ファイファー, ティム・バートン, ボブ・ケイン, マイケル・ガフ, マイケル・マーフィー, ダニー・デビート, クリストファー・ウォーケン 表示を増やす |
言語 | 日本語, 英語 |
稼働時間 | 2 時間 7 分 |
この商品を見た後にお客様が購入した商品
ページ: 1 / 1 最初に戻るページ: 1 / 1
商品の説明
Amazonより
正義と悪が表裏一体の街、ゴッサム・シティ。今ここで、正義を賭けた戦いが行われようとしていた。バットマン、キャットウーマン、そしてペンギン。正邪の区別がつかない市民たちは、いったい誰を選ぶのか?
新キャラクターの登場、新たに作り変えられたゴッサム・シティの出現、常識では考えられない性能を搭載したバットモービル。この続編は、革新的なSFX技術でまったく新しく生まれ変わった。ロケット砲を背負った数千匹のペンギンの大移動、ビルの谷間を乱舞する数万羽のコウモリと、見せ場は数多い。
監督は、前作に引き続きティム・バートン。こちらも前作に引き続きのマイケル・キートン扮するバットマンが、ミシェル・ファイファーをキャットウーマンに迎えて、ダニー・デビート扮する不気味なペンギンを相手に暴れまくっている。(アルジオン北村)
レビュー
『マーズ・アタック!』のティム・バートン監督のダークな美意識が炸裂した、大ヒット・シリーズ第2弾。主演は『絶体×絶命』のマイケル・キートン。
-- 内容(「DVD NAVIGATOR」データベースより)
製作・監督: ティム・バートン
脚本: ダニエル・ウォーターズ
音楽: ダニー・エルフマン
出演: マイケル・キートン/ミシェル・ファイファー/ダニー・デヴィート
-- 内容(「CDジャーナル」データベースより)
登録情報
- アスペクト比 : 1.78:1
- メーカーにより製造中止になりました : いいえ
- 言語 : 日本語, 英語
- 梱包サイズ : 18.03 x 13.76 x 1.48 cm; 83.16 g
- EAN : 4988135526328
- 監督 : ティム・バートン
- メディア形式 : 色, ドルビー, ワイドスクリーン
- 時間 : 2 時間 7 分
- 発売日 : 2000/4/21
- 出演 : マイケル・キートン, ダニー・デビート, ミシェル・ファイファー, クリストファー・ウォーケン, マイケル・ガフ
- 字幕: : 日本語, 英語
- 言語 : 日本語 (Dolby Digital 2.0 Surround), 英語 (Dolby Digital 5.1)
- 販売元 : ワーナー・ホーム・ビデオ
- ASIN : B00005HC7I
- ディスク枚数 : 1
- Amazon 売れ筋ランキング: - 83,258位DVD (DVDの売れ筋ランキングを見る)
- - 698位外国のファンタジー映画
- - 6,548位外国のアクション映画
- カスタマーレビュー:
-
トップレビュー
上位レビュー、対象国: 日本
レビューのフィルタリング中に問題が発生しました。後でもう一度試してください。
2021年7月27日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
2019年ホアキン版『ジョーカー』の倒錯した作風があまりにも強烈で、かつ世間でヒットした事から、92年の『バットマンリターンズ』を振り返ってみます─
🦇シリーズ中、最も「暗くて魅惑的」な逸脱者たち
人気のノーラン作はリアルに寄せたHEROプロットで感情移入できる。対してバートン節の本作はシュールで芸術的。主役は個性的なヴィラン(弱者)で、構造は『ジョーカー'19』そのもの。ヒーローアクションの痛快さは無く 滑稽に{悲哀}を込め 人を選ぶ演劇的な世界観です。ペンギン男やキャットウーマンなど異形への愛、「TOKYO五輪」で“障害者・ホロコースト”への人権意識の低さが露呈した今、テイム・バートンが「訴えたかった事」が真に迫ってくる (とはいえランダムに出入りする過程が長い…汗) 映画好きならダニー・エルフマンのスコアを流し聴きしても 星3は付くのでは!?
◆時代を超越したブラックなお伽噺、未だにモダンな怪作です
【🐧ペンギン男】不幸な生い立ち…
オズワルド・コブルポットは『シザーハンズ(90)』を引き継いだような寓話風。両親が乳母車ごと川に投げ捨ててしまう、その後 閉鎖した動物園に取り残されたペンギンたちによって育てられ「両親に会いたい、ほんとうの名前を聞きたい、人間扱いされたい、地上に出たい」切なる願い…。アヒル戦車で🐣愛嬌とともに“出生への拘り”を演じたダニー・デヴィートは、もっと評価されるべき怪演です。両親不在はブルース・ウェインとの同情を呼び起こし、起業家に利用される様はいたたまれない。弔うシーンは(温暖化として後付けも可能で)悲し過ぎます…。
【🐈キャットウーマン】発言権の無いウーマンから~豹変「ミャ~オ」
出色は、ミシェル・ファイファーの“心の葛藤”です。つぎはぎが “夜なべ手芸”の可愛さと、︎媚びるコトをやめたゴシックな美しい光沢を放つ✳=バットマン/ブルースの二面性を合わせ鏡のように体現したキャラクター。仮面舞踏会に素顔で現れる“二人”こそが、実社会で仮面を被っているという、個よりも経済を優先する社会の生きづらさ。トリビアですが、ノーランの『ダークナイト・ライジング』でもブルースとセリーナ・カイルが舞踏会で踊るオマージュがあります。やがて手を組んだキャットとペンギンは、マスコミ操作でネガティブキャンペーンを張り、邪魔者バットマンを追放しようと企む。さながらロビイストw
【🏭素顔の資本家】独占をたくらむ実業家マックス・シュレック
クリストファー・ウォーケンがハマり役。ボブ・ケインの原作漫画には登場しないキャラクターです。石油業界のロックフェラーセンターが象徴する億万長者ビル… マックスの名前は、ドイツの有名な吸血鬼映画『ノスフェラトゥ(22)』"nosfur-atu"(吸血鬼は病気を運んで来る)の主演俳優から採られています。荒廃したゴッサムシティで富を吸う寄生起業家、経済自由主義(市場と生産手段の私有を強く支持する)「富の独占」が、現在なお 問題視されています。脚本家達が映画用の新しい人物像を構築している所に、「先見の明」ある“風刺”が傑出!『ジョーカー'19』でもボカしていた起因を明示している。
バットマン、キャット、ペンギンは、クリスマスも周囲と幸せを共有できず、孤立する者同士がバトルで傷を舐め合う“競争社会”の虚しさ。本当は惹かれるのに…強者×弱者の相容れない“復讐劇”に「幸あれ」…
【私見】モノには恵まれているけど、人との関わりが希薄になっている現代人─
誰も善意や利他主義として際立っていない、この街では おそらくブルースを除いて「思いやり」が無いことを示唆している… 欲望×命取りな⚡Kissに痺れました(╹◡╹)
日本で例えるなら、障害者施設が未だに なぜ山間部や郊外に在るのか…1960年代に[分離政策]が有ったのです。障害者に門戸を開いた1964東京大会から57年ぶり2度目のオリパラですが、「“障害”は個人ではなく社会にある」という“心の貧しさ”を今一度 思い出させてくれるファンタジーな快作です。
🦇シリーズ中、最も「暗くて魅惑的」な逸脱者たち
人気のノーラン作はリアルに寄せたHEROプロットで感情移入できる。対してバートン節の本作はシュールで芸術的。主役は個性的なヴィラン(弱者)で、構造は『ジョーカー'19』そのもの。ヒーローアクションの痛快さは無く 滑稽に{悲哀}を込め 人を選ぶ演劇的な世界観です。ペンギン男やキャットウーマンなど異形への愛、「TOKYO五輪」で“障害者・ホロコースト”への人権意識の低さが露呈した今、テイム・バートンが「訴えたかった事」が真に迫ってくる (とはいえランダムに出入りする過程が長い…汗) 映画好きならダニー・エルフマンのスコアを流し聴きしても 星3は付くのでは!?
◆時代を超越したブラックなお伽噺、未だにモダンな怪作です
【🐧ペンギン男】不幸な生い立ち…
オズワルド・コブルポットは『シザーハンズ(90)』を引き継いだような寓話風。両親が乳母車ごと川に投げ捨ててしまう、その後 閉鎖した動物園に取り残されたペンギンたちによって育てられ「両親に会いたい、ほんとうの名前を聞きたい、人間扱いされたい、地上に出たい」切なる願い…。アヒル戦車で🐣愛嬌とともに“出生への拘り”を演じたダニー・デヴィートは、もっと評価されるべき怪演です。両親不在はブルース・ウェインとの同情を呼び起こし、起業家に利用される様はいたたまれない。弔うシーンは(温暖化として後付けも可能で)悲し過ぎます…。
【🐈キャットウーマン】発言権の無いウーマンから~豹変「ミャ~オ」
出色は、ミシェル・ファイファーの“心の葛藤”です。つぎはぎが “夜なべ手芸”の可愛さと、︎媚びるコトをやめたゴシックな美しい光沢を放つ✳=バットマン/ブルースの二面性を合わせ鏡のように体現したキャラクター。仮面舞踏会に素顔で現れる“二人”こそが、実社会で仮面を被っているという、個よりも経済を優先する社会の生きづらさ。トリビアですが、ノーランの『ダークナイト・ライジング』でもブルースとセリーナ・カイルが舞踏会で踊るオマージュがあります。やがて手を組んだキャットとペンギンは、マスコミ操作でネガティブキャンペーンを張り、邪魔者バットマンを追放しようと企む。さながらロビイストw
【🏭素顔の資本家】独占をたくらむ実業家マックス・シュレック
クリストファー・ウォーケンがハマり役。ボブ・ケインの原作漫画には登場しないキャラクターです。石油業界のロックフェラーセンターが象徴する億万長者ビル… マックスの名前は、ドイツの有名な吸血鬼映画『ノスフェラトゥ(22)』"nosfur-atu"(吸血鬼は病気を運んで来る)の主演俳優から採られています。荒廃したゴッサムシティで富を吸う寄生起業家、経済自由主義(市場と生産手段の私有を強く支持する)「富の独占」が、現在なお 問題視されています。脚本家達が映画用の新しい人物像を構築している所に、「先見の明」ある“風刺”が傑出!『ジョーカー'19』でもボカしていた起因を明示している。
バットマン、キャット、ペンギンは、クリスマスも周囲と幸せを共有できず、孤立する者同士がバトルで傷を舐め合う“競争社会”の虚しさ。本当は惹かれるのに…強者×弱者の相容れない“復讐劇”に「幸あれ」…
【私見】モノには恵まれているけど、人との関わりが希薄になっている現代人─
誰も善意や利他主義として際立っていない、この街では おそらくブルースを除いて「思いやり」が無いことを示唆している… 欲望×命取りな⚡Kissに痺れました(╹◡╹)
日本で例えるなら、障害者施設が未だに なぜ山間部や郊外に在るのか…1960年代に[分離政策]が有ったのです。障害者に門戸を開いた1964東京大会から57年ぶり2度目のオリパラですが、「“障害”は個人ではなく社会にある」という“心の貧しさ”を今一度 思い出させてくれるファンタジーな快作です。
2021年8月29日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
主役、脇役、セット、小物がいちいち全部変です。
この監督の作品は、そういう印象のが多くてとても好みです。
ただの変な映画でなくて、泣けるシーンもあります。
秘書が上司に高いところから突き落とされて、今までの自分を否定してキャットウーマンになるシーンとか、好き同士だったのがダンスの途中に敵同士と気付くシーンとかです。
超変な3人(ペンギン、キャットウーマン、バットマン)を応援したくなる変な映画です。
この監督の作品は、そういう印象のが多くてとても好みです。
ただの変な映画でなくて、泣けるシーンもあります。
秘書が上司に高いところから突き落とされて、今までの自分を否定してキャットウーマンになるシーンとか、好き同士だったのがダンスの途中に敵同士と気付くシーンとかです。
超変な3人(ペンギン、キャットウーマン、バットマン)を応援したくなる変な映画です。
2023年3月6日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
ヒーローはやる事が決まってるのでヴィランでどれだけ魅せられるかのシリーズだと思うけど、
ペンギン男は正直惡の華を咲かせられたキャラクターでは無かった様に思う。
尤もニコルソンジョーカーと比べたらどんな役者だって霞んでしまうけど。
クリストファーウォーケン社長もクソデカ蓄電池で結局何したかったのか良く分かんなかったしな…
アクションはキレがあって良かった。
ペンギン男は正直惡の華を咲かせられたキャラクターでは無かった様に思う。
尤もニコルソンジョーカーと比べたらどんな役者だって霞んでしまうけど。
クリストファーウォーケン社長もクソデカ蓄電池で結局何したかったのか良く分かんなかったしな…
アクションはキレがあって良かった。
2020年1月20日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
マイケル・キーンの当たり役だと思います。
アメコミ風で面白いです。
ダークシリーズとは違う面白みがあります。
アメコミ風で面白いです。
ダークシリーズとは違う面白みがあります。
2022年2月10日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
タイムボカンシリーズを思い出させるようなコミカル(ただしあんまり面白くはない)なファンタジーに徹しているところは好感を持てます。
しかし、ストーリーはよくわかりませんでした。わかる人いるんですかねコレ。原作コミックに精通してればわかるのかな?
深刻ぶった臭みはあまりありませんが、コミカルにもかかわらず悪役には切なさが漂います。
いや、漂うなんてもんじゃない。コミカルさでカモフラージュされていますが、ものすごく切ない話です。本作の主人公は悪役でしょう。
追記
本作は当初星3個付けたのですが、89年から97年までのシリーズ全4作観た結果、どれもイマイチな出来だけど、本作が一番印象深く感じられたので星4個に変更しました。
しかし、ストーリーはよくわかりませんでした。わかる人いるんですかねコレ。原作コミックに精通してればわかるのかな?
深刻ぶった臭みはあまりありませんが、コミカルにもかかわらず悪役には切なさが漂います。
いや、漂うなんてもんじゃない。コミカルさでカモフラージュされていますが、ものすごく切ない話です。本作の主人公は悪役でしょう。
追記
本作は当初星3個付けたのですが、89年から97年までのシリーズ全4作観た結果、どれもイマイチな出来だけど、本作が一番印象深く感じられたので星4個に変更しました。
2019年11月24日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
主人公のバットマンはもちろん、キャット・ウーマン、ヴィランのペンギン、はたまた端役のひとりまで、人物造形が行き届いた作品です。
うまく言えませんが、画面がどこをとっても美しい!
うまく言えませんが、画面がどこをとっても美しい!
他の国からのトップレビュー
pierre ricard
5つ星のうち5.0
Bon
2024年3月25日にカナダでレビュー済みAmazonで購入
Bon film a revoir
Nicolò
5つ星のうち5.0
Batman Il Ritorno Steelbook 4K UHD
2023年11月30日にイタリアでレビュー済みAmazonで購入
Edizione definitiva per il secondo capitolo della "vecchia" quadrilogia di Batman. Rispetto al disco Blu-Ray (che pure è contenuto in questa versione), il 4K HDR, nonostante l'assenza del Dolby Vision, offre una resa più cinematografica e restituisce alla perfezione le tetre atmosfere volute da Tim Burton. Come al solito, la traccia originale è decisamente più performante di quella italiana, benché costituisca un "up-mix" rispetto all'originale stereo.
Sanctorum
5つ星のうち2.0
Flm vieillissant au son assez faible
2023年4月13日にベルギーでレビュー済みAmazonで購入
L’image est bonne le reste les années on rattraper c’est excellent film
Josef Bush
5つ星のうち5.0
A DARK TRIUMPH, BUT A TRIUMPH NEVERTHELESS
2009年12月23日にアメリカ合衆国でレビュー済みAmazonで購入
Few things are as difficult in movie Show-biz, as launching a film that demands a sequel, and then producing a sequel feature that is as good or even better than the original, and here, with BATMAN RETURNS, Director Tim Burton pulls it off spectacularly.
Here, in this review I'm recommending the two-disc Special Edition, though I have the show on a DVD tape, only because this movie is one of the very best examples of the comic book hero genre there is, and has never been surpassed. Whatever form you find it in, treasure and enjoy it.
Beginning at the bottom in a list of superlatives, with overall design and set, viewers will find that this is the best expression of that historical Deco or Moderne style prevalent in the late '30s, when the Batman figure debuted. The buildings express the Neo-Nazi worker hero iconography of Rockefeller Center, as you see it even today in architectural sculpture over the doors and in the open spaces -- as well as in the famous lobby ceiling murals. Its a take-off from the Worlds Fair of '33 and the murals and illustrations of Jon Vassos. And Burton's design team nails it, for though it is in color, it feels nightmare black and white, which is the way people dreampt, back then. The vehicles of the heroes, The Batmobile as well as Penguin's Killer Rubber Ducky are like the toys of the period. The period costumes of all the characters are excellent and hotter, even, than those from older movies and strips.
CHRISTOPHER WALKEN: He plays not the principal villain, but an unsavory one, with a brilliant sociopathic timing that cannot be adequately described. In fact, if one were to review all the many villains large and small that Walken has created on screen, one would have to say these freaks and misfits are his professional specialties, and maybe you'd think creating them is easy to do. Not so. Myself, I remember the first time I saw Walken play, in a revival of Tennessee Williams' SWEET BIRD OF YOUTH in New York City, at the Harkness. He played Chance Wayne against Irene Worth's Ariadne del Lago, and the effect was absolutely unconventional and sensational! Originally, the play opened with Paul Newman as the hustler-gigolo, playing against Geraldine Paige as the faded movie queen in the Mississippi Riviera hotel. Young and hugely talented as she was, Paige played it like her version of Gloria Swanson or Pola Negri, with exagerated make-up. Newman played it in white silk pyjamas, unbutoned and flashing that famous washboard belly. It was fabulous! Women went nuts! It was priceless and worth far more than your seat cost. But the flaw in the production was that anybody taking one look at Newman would realize there was no reason on god's green earth why he shouldn't be a movie star, and the play depended on his beig a failed wannabe. But in the revival, Worth played the Princess like an American actress (which she was, though expatriate) with English upper-crust manners over the soul of a gutter opportunist. Perfect! Walken played Chance Wayne like a young Elvis with a greasy pompadour and a Tupelo Mississippi accent, complete with uncouth, redneck mannerisms. It was a triumph of the actor's art. Here, the role is nothing like that, but Walken brings the same unique intelligence and sensitivity to this role, and if you watch his performance whenever hes's on screen, you'll see how extremely good he is at what he does. Always fresh.
MICHAEL KEATON: He is phenomenal, not because he's super-handsome, or has a magnificent body or an arielist's agility, but because he has enough of what's required for the role -- that is, a manly persona -- and one thing extra: generosity and poise. Bruce Wane's ambivalence, sexual frustration and guilt he can and does play, but what's so good about it is that he allows his role to be the fulcrum or balance of the show, allowing his co-stars Michelle Pfeiffer and Danny DeVito to function to their advantage. Secure in his character, he never upstages them. That that's the perfect expression of Bruce's persona: He is a violent nocturnalist, but always a gentleman.
MICHELLE PFEIFFER: This is one of the most beautiful women ever to appear on the screen, and she can and does out-act just about everybody in the Biz, and has for years. Here, her take on Catwoman is so rich, so rare and unusual, she puts all preceding sisters to shame, from Lee Meriwether to Eartha Kitt, to Julie Newmar; not only for sexual desirability and believability, but for pure psychotic nymphomania. And, she does it with a look that's perfect for the period, with a head topped by a cluster of blonde curls, and wearing a slinky black dress. Madonna used it in Dick Tracy. Dietrich used it in Pittsburg. But, on top of all that, it is her transformation from frowsy, cringing secretarial doormat to snarling pyromaniac in stiched black vinyl that takes the cake. It is a performance searing in its twisted, pathetic truth.
And now, ladies and gentlemen, allow me to present the one, the only, the superlative DANNY De VITO: This is an actor who's been around the block for a long time. He's given many performances on film, and most of them have been good to exceptional, but he's never had the opportunity to reach for the brass ring of screen monsterdom, and here, in BATMAN RETURNS, Tim Burton gives him the opportunity. And, I must warn you, whether or not you have seen De Vito play it, with PENGUIN or Oswald Cobblepot, Danny De Vito achieves a quality of work equal to that of Conrad Veidt, Charles Laughton or even Lon Cheney, Sr. The peaks and valleys of his frenzies, his manias and perverse lusts, his outbreaks of mindless violent malice, are a sight to behold, simultaneously hilarious and hideous; both pathetic and loathsome. You might think, 'overacting,' but no; its pure Method. Watching BATMAN RETURNS yet again I believe that Burton created this film for De Vito. As good as the other actors in the cast are, and they are excellent, it is impossible to imagine any actor playing this role even remotely as well as De Vito does. It makes you think, if the man could sing, what a RIGOLETTO he would be!
And that brings us down to what there is about the BATMAN opera that makes them unique. More than anything else, this is a set of ensemble pieces like a Hell's Kitchen series of American comedia del'Arte morality plays. The vitality of the show derives from the rigid confines of its convention. Sure, ambitious directors, often foreigners, attempt to pull and stretch the animated figures, to stuff them with fadistic pseudo-psychological theories of their own, but they don't work. The BATMAN shows sprang into life as action fantasies for American pre-teen boys during the years of the Second World War and are thrilling not because they are psychologically plausible -- they're not -- but because they transcend reality the way the marionettes of Palermo do when they re-enact the adventures of Frankish knights struggling against the Saracens before the walls of Jerusalem.
At any rate, take my advice and give yourself the opportunity to watch the great Danny De Vito play. He is as fascinating as Milton's Satan.
Here, in this review I'm recommending the two-disc Special Edition, though I have the show on a DVD tape, only because this movie is one of the very best examples of the comic book hero genre there is, and has never been surpassed. Whatever form you find it in, treasure and enjoy it.
Beginning at the bottom in a list of superlatives, with overall design and set, viewers will find that this is the best expression of that historical Deco or Moderne style prevalent in the late '30s, when the Batman figure debuted. The buildings express the Neo-Nazi worker hero iconography of Rockefeller Center, as you see it even today in architectural sculpture over the doors and in the open spaces -- as well as in the famous lobby ceiling murals. Its a take-off from the Worlds Fair of '33 and the murals and illustrations of Jon Vassos. And Burton's design team nails it, for though it is in color, it feels nightmare black and white, which is the way people dreampt, back then. The vehicles of the heroes, The Batmobile as well as Penguin's Killer Rubber Ducky are like the toys of the period. The period costumes of all the characters are excellent and hotter, even, than those from older movies and strips.
CHRISTOPHER WALKEN: He plays not the principal villain, but an unsavory one, with a brilliant sociopathic timing that cannot be adequately described. In fact, if one were to review all the many villains large and small that Walken has created on screen, one would have to say these freaks and misfits are his professional specialties, and maybe you'd think creating them is easy to do. Not so. Myself, I remember the first time I saw Walken play, in a revival of Tennessee Williams' SWEET BIRD OF YOUTH in New York City, at the Harkness. He played Chance Wayne against Irene Worth's Ariadne del Lago, and the effect was absolutely unconventional and sensational! Originally, the play opened with Paul Newman as the hustler-gigolo, playing against Geraldine Paige as the faded movie queen in the Mississippi Riviera hotel. Young and hugely talented as she was, Paige played it like her version of Gloria Swanson or Pola Negri, with exagerated make-up. Newman played it in white silk pyjamas, unbutoned and flashing that famous washboard belly. It was fabulous! Women went nuts! It was priceless and worth far more than your seat cost. But the flaw in the production was that anybody taking one look at Newman would realize there was no reason on god's green earth why he shouldn't be a movie star, and the play depended on his beig a failed wannabe. But in the revival, Worth played the Princess like an American actress (which she was, though expatriate) with English upper-crust manners over the soul of a gutter opportunist. Perfect! Walken played Chance Wayne like a young Elvis with a greasy pompadour and a Tupelo Mississippi accent, complete with uncouth, redneck mannerisms. It was a triumph of the actor's art. Here, the role is nothing like that, but Walken brings the same unique intelligence and sensitivity to this role, and if you watch his performance whenever hes's on screen, you'll see how extremely good he is at what he does. Always fresh.
MICHAEL KEATON: He is phenomenal, not because he's super-handsome, or has a magnificent body or an arielist's agility, but because he has enough of what's required for the role -- that is, a manly persona -- and one thing extra: generosity and poise. Bruce Wane's ambivalence, sexual frustration and guilt he can and does play, but what's so good about it is that he allows his role to be the fulcrum or balance of the show, allowing his co-stars Michelle Pfeiffer and Danny DeVito to function to their advantage. Secure in his character, he never upstages them. That that's the perfect expression of Bruce's persona: He is a violent nocturnalist, but always a gentleman.
MICHELLE PFEIFFER: This is one of the most beautiful women ever to appear on the screen, and she can and does out-act just about everybody in the Biz, and has for years. Here, her take on Catwoman is so rich, so rare and unusual, she puts all preceding sisters to shame, from Lee Meriwether to Eartha Kitt, to Julie Newmar; not only for sexual desirability and believability, but for pure psychotic nymphomania. And, she does it with a look that's perfect for the period, with a head topped by a cluster of blonde curls, and wearing a slinky black dress. Madonna used it in Dick Tracy. Dietrich used it in Pittsburg. But, on top of all that, it is her transformation from frowsy, cringing secretarial doormat to snarling pyromaniac in stiched black vinyl that takes the cake. It is a performance searing in its twisted, pathetic truth.
And now, ladies and gentlemen, allow me to present the one, the only, the superlative DANNY De VITO: This is an actor who's been around the block for a long time. He's given many performances on film, and most of them have been good to exceptional, but he's never had the opportunity to reach for the brass ring of screen monsterdom, and here, in BATMAN RETURNS, Tim Burton gives him the opportunity. And, I must warn you, whether or not you have seen De Vito play it, with PENGUIN or Oswald Cobblepot, Danny De Vito achieves a quality of work equal to that of Conrad Veidt, Charles Laughton or even Lon Cheney, Sr. The peaks and valleys of his frenzies, his manias and perverse lusts, his outbreaks of mindless violent malice, are a sight to behold, simultaneously hilarious and hideous; both pathetic and loathsome. You might think, 'overacting,' but no; its pure Method. Watching BATMAN RETURNS yet again I believe that Burton created this film for De Vito. As good as the other actors in the cast are, and they are excellent, it is impossible to imagine any actor playing this role even remotely as well as De Vito does. It makes you think, if the man could sing, what a RIGOLETTO he would be!
And that brings us down to what there is about the BATMAN opera that makes them unique. More than anything else, this is a set of ensemble pieces like a Hell's Kitchen series of American comedia del'Arte morality plays. The vitality of the show derives from the rigid confines of its convention. Sure, ambitious directors, often foreigners, attempt to pull and stretch the animated figures, to stuff them with fadistic pseudo-psychological theories of their own, but they don't work. The BATMAN shows sprang into life as action fantasies for American pre-teen boys during the years of the Second World War and are thrilling not because they are psychologically plausible -- they're not -- but because they transcend reality the way the marionettes of Palermo do when they re-enact the adventures of Frankish knights struggling against the Saracens before the walls of Jerusalem.
At any rate, take my advice and give yourself the opportunity to watch the great Danny De Vito play. He is as fascinating as Milton's Satan.