最初聞いたときは、何か重苦しく陰鬱な作品集、
という印象であまり聴かないまましまいこんでいました。
1975年発売の作品。
改めて聴き直してみました。
一曲目のThe visitはPatのオリジナルですが、
それ以外はずらりとお馴染みの曲が並びます。
2曲目のWhat are you doing the rest of your life
何か憂いというよりも憂鬱な重い流れ、
その頃の彼自身の人生、AVMで80年に開頭手術を受けることになるのですが、
その彼の運命を憂う、そのような重い情感が伝わってきます。
しかし深い演奏です。
3曲目のRoad song お馴染みウエスのナンバーでした。
ウエスよりもずっと緩徐なテンポ、
これもなにかしみじみとした情感が溢れています。
60年代半ばPatとウエスとは親しい交流が有り、
クラブでの演奏を共にすることがしばしばであったそうです。
ノリノリでスカットする、というジャズではありませんが、
深く重いなにものかを聴手に与えてくれる作品です。
Footprints
この商品をチェックした人はこんな商品もチェックしています
ページ 1 以下のうち 1 最初から観るページ 1 以下のうち 1
登録情報
- メーカーにより製造中止になりました : いいえ
- 製品サイズ : 14.2 x 12.5 x 1.3 cm; 94.12 g
- メーカー : Savoy Jazz
- EAN : 0795041725226
- 商品モデル番号 : 2173126
- レーベル : Savoy Jazz
- ASIN : B00009UVXY
- ディスク枚数 : 1
- Amazon 売れ筋ランキング: - 399,608位ミュージック (ミュージックの売れ筋ランキングを見る)
- - 116,566位輸入盤
- カスタマーレビュー:
カスタマーレビュー
星5つ中4.7つ
5つのうち4.7つ
全体的な星の数と星別のパーセンテージの内訳を計算するにあたり、単純平均は使用されていません。当システムでは、レビューがどの程度新しいか、レビュー担当者がAmazonで購入したかどうかなど、特定の要素をより重視しています。 詳細はこちら
26グローバルレーティング
虚偽のレビューは一切容認しません
私たちの目標は、すべてのレビューを信頼性の高い、有益なものにすることです。だからこそ、私たちはテクノロジーと人間の調査員の両方を活用して、お客様が偽のレビューを見る前にブロックしています。 詳細はこちら
コミュニティガイドラインに違反するAmazonアカウントはブロックされます。また、レビューを購入した出品者をブロックし、そのようなレビューを投稿した当事者に対して法的措置を取ります。 報告方法について学ぶ
-
トップレビュー
上位レビュー、対象国: 日本
レビューのフィルタリング中に問題が発生しました。後でもう一度試してください。
2019年6月18日に日本でレビュー済み
1959年から活動している大ベテラン・ギタリストの代表作(1972年発表)。Bobby Rose (rhythm g)、 Richard Davis (b)、Billy Higgins (d)を率いた本作は、オリジナルの1曲目を除いて全曲カバーだが、ジャンルの異なる各曲を完全に自分の色に染め上げ、リリカルなトーンで見事に統一している。裏ジャケの虚ろな表情が象徴するように、人によっては「暗い」と感じる一枚かもしれないが、その一言で済ませられない不思議な冴えがある作品だ。
リリカルと言ってもECM作品のようなクリスタルな響きではなく、フェルトのように厚い中低音の暖かみが個性的な一枚だが、この質感にはベースの音も影響していて、表題曲(W. Shorter)でDavisは弓で弾いたノイズまで被せてくる。4曲目のJobimがこれまた素晴らしいが、こういう曲を聴くと、Pat Martinoというギタリストは、ひと回り年下のPat Methenyの先行者として位置づけられる人なんだなあと、強く感じられる。ジャズファンには十分有名かもしれないが、それでも本来はもっともっと評価されるべきギタリストだろう。
リリカルと言ってもECM作品のようなクリスタルな響きではなく、フェルトのように厚い中低音の暖かみが個性的な一枚だが、この質感にはベースの音も影響していて、表題曲(W. Shorter)でDavisは弓で弾いたノイズまで被せてくる。4曲目のJobimがこれまた素晴らしいが、こういう曲を聴くと、Pat Martinoというギタリストは、ひと回り年下のPat Methenyの先行者として位置づけられる人なんだなあと、強く感じられる。ジャズファンには十分有名かもしれないが、それでも本来はもっともっと評価されるべきギタリストだろう。
2021年9月22日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
パット・マルティーノのアルバムでは一番好きです。
2012年2月14日に日本でレビュー済み
誰もが知る曲を収録されているのも嬉しいし楽しい。
とくに興味深く聴いたのは「これからの人生」「ROAD SONG」「HOW INSENSITIVE」
「ALONE TOGETHER」だろうか・・・
ウエス・モンゴメリーの曲にしても他の曲にしても言えることだけど
粘りっ気のあるどこか陰りのある曲に仕上がっていると思う。
これもマルティーノならではのフレーズなのだろう。
ウェン・ショーターの曲も興味深く聴いた。
これをタイトルにしているのも面白いと思う。
マルティーノがこんな選曲をしたアルバムも貴重である。
とくに興味深く聴いたのは「これからの人生」「ROAD SONG」「HOW INSENSITIVE」
「ALONE TOGETHER」だろうか・・・
ウエス・モンゴメリーの曲にしても他の曲にしても言えることだけど
粘りっ気のあるどこか陰りのある曲に仕上がっていると思う。
これもマルティーノならではのフレーズなのだろう。
ウェン・ショーターの曲も興味深く聴いた。
これをタイトルにしているのも面白いと思う。
マルティーノがこんな選曲をしたアルバムも貴重である。
他の国からのトップレビュー
Scott Hedegard
5つ星のうち5.0
Martino's take on hard bop with rhythm guitar and his usual grace
2017年10月30日にアメリカ合衆国でレビュー済みAmazonで購入
Going through discographies when you are just starting to dig a musician who has been around for decades can be a daunting challenge, especially in the world of jazz guitar, where after Charlie Christian, the true pioneer and father of lead electric guitar of all styles, guitarists were usually busy with big band stuff, more country oriented like Merle Travis and a very young Chet Atkins, with Django Reinhardt being the most prominent jazz guitarist of the 1940's. Then, at the first of the 1950's, Kenny Burrell and a few others started making names for themselves and helped develop bebop along with other greats like Miles Davis, Charlie Parker, and of course Duke Ellington was always on top of things.
Pat was a relative newcomer to the hard bop era, first appearing in 1967 with his debut "El Hombre", showing his obvious love of the legendary Wes Montgomery, a love of blues and even elements of rock that gave him a sound that no doubt appealed to some rockers, too. He has remained one of jazz guitar's shining lights, with a new album out now I will review after I get it and hear it. "Footprints" is from 1975, and features a second rhythm guitar along with his own inimitable playing, that carefully toes the line between dexterity and taste. A bit different sound can be heard here with the bass veering around some unexpected corners, and getting downright freaky during one solo. Richard Davis is a bass player of a different color, for sure. Bobby Rose provides the elegant and understated chord work behind Martino, and the mix allows the two guitars to almost blend together as one.
"Road Blues" is the prerequisite ode to Pat's hero Wes Montgomery, and though lots of players try to approximate Wes' octave picking and extremely advanced chordal technique (Montgomery didn't read a note of music, either, which makes his music even more astonishing), there are only a few who "get it" - it's more than simple imitation. In rock we get the same situation when people were quick to declare Robin Trower a Jimi Hendrix clone - no, others tried, but with Martino and Trower, it was a case of equal brilliance with their respective influences. And they add a ton of their own personalities to their playing and continue in the great tradition of building on the foundations laid down before them, as every musician in the history of music has done. Basically, there is no one truly original player of any instrument, maybe except for Oog, the first caveman who was beating a rock with a club for lack of anything better to do on a rainy day outside his cave and accidentally invented 4/4 time.
It is worth mentioning the other great player who understood Montgomery as well as Martino, the highly underrated Jimmy Ponder, who tragically died a few years ago but graced the small but enthusiastic Pittsburgh jazz scene and released several superb albums of his own. I strongly recommend Ponder, too. "Footprints" is a fine album, considered a Martino classic, and I can't wait to hear his brand new album. I hear Oog the Caveman does a cameo drum solo on it.
Pat was a relative newcomer to the hard bop era, first appearing in 1967 with his debut "El Hombre", showing his obvious love of the legendary Wes Montgomery, a love of blues and even elements of rock that gave him a sound that no doubt appealed to some rockers, too. He has remained one of jazz guitar's shining lights, with a new album out now I will review after I get it and hear it. "Footprints" is from 1975, and features a second rhythm guitar along with his own inimitable playing, that carefully toes the line between dexterity and taste. A bit different sound can be heard here with the bass veering around some unexpected corners, and getting downright freaky during one solo. Richard Davis is a bass player of a different color, for sure. Bobby Rose provides the elegant and understated chord work behind Martino, and the mix allows the two guitars to almost blend together as one.
"Road Blues" is the prerequisite ode to Pat's hero Wes Montgomery, and though lots of players try to approximate Wes' octave picking and extremely advanced chordal technique (Montgomery didn't read a note of music, either, which makes his music even more astonishing), there are only a few who "get it" - it's more than simple imitation. In rock we get the same situation when people were quick to declare Robin Trower a Jimi Hendrix clone - no, others tried, but with Martino and Trower, it was a case of equal brilliance with their respective influences. And they add a ton of their own personalities to their playing and continue in the great tradition of building on the foundations laid down before them, as every musician in the history of music has done. Basically, there is no one truly original player of any instrument, maybe except for Oog, the first caveman who was beating a rock with a club for lack of anything better to do on a rainy day outside his cave and accidentally invented 4/4 time.
It is worth mentioning the other great player who understood Montgomery as well as Martino, the highly underrated Jimmy Ponder, who tragically died a few years ago but graced the small but enthusiastic Pittsburgh jazz scene and released several superb albums of his own. I strongly recommend Ponder, too. "Footprints" is a fine album, considered a Martino classic, and I can't wait to hear his brand new album. I hear Oog the Caveman does a cameo drum solo on it.
greg DOBROV
5つ星のうち5.0
Jazz for the Desert Island
2006年6月17日にアメリカ合衆国でレビュー済みAmazonで購入
Everyone has a few, a very few, "cosmic" recordings that changed the way they view music and the world. Pat Martino's "The Visit" (here renamed "Footprints", probably for better recognition) is such a recording for me. For one, the core of this recording is the interplay of two guitars. Virtuosos like McLaughlin and Martino sound especially good when their fire is allowed to blend with another guitar. From the Latin cooker "The Visit" to the world-class bopper "Road Song" we get a hot update on Wes with a hint of the outside, thanks to bassist Richard Davis. In the late sixites we were used to hearing the spooky and adventurous sounds of this man (a favorite of mine is Coltrane's "Nature Boy" where Davis and Garrison fill the room with bass). Most impressive are the fragile and deeply pensive ballads, especially "What are you Doing the Rest of Your Life?" Anyone who thinks Martino is just a machine-gunner with no lyricism in him MUST check out this record. This is beyond stars, it is a milestone.
Brooks Keenan
5つ星のうち5.0
An All-Time Great Classic Jazz Guitar Album
2020年12月16日にアメリカ合衆国でレビュー済みAmazonで購入
This was a favorite album of an excellent jazz guitarist friend of mine. He played the original vinyl album for me several times, perhaps 30 years ago. I finally sprang for the CD reissue. It is absolutely as wonderful as I remembered it. If you are a fan of jazz guitar and you don't have this album, you're missing something great.
Amazon Customer
5つ星のうち5.0
The Real Thing
2016年10月2日にアメリカ合衆国でレビュー済みAmazonで購入
This is a great record. Being a lifelong student of jazz guitar, I thoroughly enjoy it. It should be a part of every serious jazz enthusiasts collection. It is NOT "Smooth Jazz", it is the real deal, so listeners newer to the genre may have to acquire the taste. Definitely worth the effort.
Edward Gallagher
5つ星のうち5.0
Great Album
2021年5月18日にアメリカ合衆国でレビュー済みAmazonで購入
Great Album