ここでもドラムはロイ・ヘインズ、さすがのドラミングを聴かせてくれる。しかしこのアルバムで注目すべきはベースではなくチェロを弾いているロン・カーターだ。しかもロン・カーターのチェロは単なるサウンドの味付けのような従属的な扱いではなく、ブッカー・リトルやフレディー・ハバードと同じようにドルフィーのパートナーを務めており、ロン・カーターのチェロはアップ・テンポのOut thereでもスローなSereneでも効果的だ。ドルフィーはアルト・サックスとバスクラだけでなく、6曲目Sketch of Melbaにおける濃厚なフルートでも尖っている。ドルフィーのバスクラにフルート、カーターのチェロと聞きどころ満載の一枚だ。必聴盤です。次はOut to Lunch
コード楽器であるピアノを加えないことで、演奏中のそれぞれのミュージシャンの動きが際立つと 同時に、リニアな横の動きが鮮明になる。これはドルフィー流の危険なモード・ジャズで、無言の うちにマイルスの音楽を「無菌室の安全なモード」として脇に押し出している。M1のタイトル曲 「Out there」を聴いていると、復帰後のマイルスの第1作『The man with the horn』の 「Fat Time」を聴いているような気になる。
エリック・ドルフィーで、個人的にトップ3(まだ全部集めてないので申し訳ないが、今のとこ)を選ぶと、1.「Out to Lunch」、2.「Eric Dolphy at the Five Spot, Vol. 1」、3.「Outward Bound」かなと思う。「Last Date」は?となるが、ラストアルバム(に近い)という思い入れを抜けば、バンドとしては急造で、「Out to Lunch」、「Five Spot」ほどのバンド全体のパワーではないかなと。あと、「Conversations」が個人的に、異色曲が多く面白いのだが、音があまり良くないのが惜しい。
Quand on aime le jazz, la discographie d'Eric Dolphy est incontournable. Cela fait des années (pour ne pas dire des décennies) que je considère Eric Dolphy comme un génie. Le mot est galvaudé, je sais. Mais Out There en est la preuve. C'est une musique viscérale, organique. Et atypique. Lire les autres commentaires. Moi, j'ai pas le temps de développer. Eric Dolphy allait de l'avant, et sa musique est le meilleur médicament à la morosité de notre époque. Attention, ici, c'est une Œuvre d'art incomparable. Et un line-up est superbe, pour ne pas dire unique. Chef-d’œuvre, bien sûr.
Als Jazz-Liebhaber bin ich ein absoluter Fan von der Musik um Charles Mingus herum, vor allen Dingen von Eric Dolphy ! Ich habe ca. 90 % aller Stücke, die Dolphy je eingespielt hat. Jede Aufnahme ein "MUSS"
5つ星のうち5.0Audio jazz/poetry for the future. Brilliant.
2008年9月5日にアメリカ合衆国でレビュー済み
Amazonで購入
Eric Dolphy is one of those true musical giants that transposed the muusical sound to far into the future. In my opinion when you speak of Miles, Monk, Mingus, Ellington, Coltrane among others, Eric Dolphy should fit into the mix somewhere. A true genius. This record is a milestone for the bop modern jazz/avant garde genre. Miles ahead of the field screaming off into space. The instrumental is very interesting in that it combines the combination of cello (Ron Carter) with bass (George Duvivier) along with Eric on alto sax/B flat and bass clarinets and the ever creative and rock steady Roy Haynes on drums. Everyone's playing is in extreme overdrive/fast forward. The sound is truely incredible and not to be missed my any lover of great modern/bop jazz. A masterwork of pure genius to be sure. The internal structure of the sound is such that it moves and sways into and out of tonal and atonal modes like clockwork. Recorded in 1960 by the legendary Rudy Van Gelder in should be in everyone's musical library. Cataloge this one under (Extreme power fusion/bop/modern jazz with a whole lot of soul). Dynamite. If you could rate one 10 stars this would fit into that groove. Don't miss this one, it's the real deal. Grab it and groove. Let you soul run free.