ビーバー:ロザリオのソナタ(2CD) [Import] (ROSARY SONATAS|ROSARY SONATAS)
この商品をチェックした人はこんな商品もチェックしています
曲目リスト
ディスク: 1
1 | Praeludium |
2 | Aria, Variato |
3 | Finale |
4 | Sonata |
5 | Allamanda |
6 | Finale |
7 | Sonata |
8 | Courette, Double |
9 | Finale |
10 | Ciacona |
11 | Praeludium |
12 | Alamanda |
13 | Giugue |
14 | Sarabanda, Double |
15 | Lamento |
16 | Allamanda |
17 | Sarabanda, Variatio |
18 | Sonata |
19 | Guigue, Double 1, Double 2 |
20 | Sonata |
21 | Courente, Double |
22 | Finale |
ディスク: 2
1 | Praeludium |
2 | Aria |
3 | Variatio, Cont. |
4 | Sonata |
5 | Surexit Christus Hodie |
6 | Adagio |
7 | Intrada |
8 | Aria Tubicinum |
9 | Allamanda |
10 | Courente, Double |
11 | Sonata |
12 | Gavotta |
13 | Guigue |
14 | Sarabanda |
15 | Sonata |
16 | Aria |
17 | Sonata |
18 | Aria, Variatio |
19 | Canzona |
20 | Sarabanda, Double |
21 | Passangalia For Unaccompanied Violin |
22 | Scordatura Briefly Explained |
商品の説明
内容紹介
没後300年超のハインリヒ・イグナツ・フォン・ビーバー(1644-1704)、その大傑作「ロザリオのソナタ」は、15のヴァイオリン・ソナタと無伴奏ヴァイオリンによるパッサカリアの計16曲からなる作品。受胎告知からキリストの受難と復活を経て、聖母マリアがキリストによって戴冠されるまでを描いた壮大なもの。ヴァイオリンと伴奏鍵盤楽器だけで全てを描写するという、ビーバーならではの意欲作です。しかもそれぞれの情景をより鋭く描くため、調弦を全て変えるというとんでもないことまでしています。それほどビーバーは各場面にこだわりを込めているのです。それぞれの情景を思い浮べながらビーバーの卓越した描写に感嘆するもよし、なんの知識なく聞いて見事な作曲技法に飲み込まれるもよし。バロック・ヴァイオリン曲の中でも最大級の難曲だけに録音は少なく、満足する出来映えのものはごく限られていました。そこに登場したこのマンゼ&エガーの新盤、これはもう震えが止まらない出来映え!マンゼの切れ味の鋭さと熱っ気、自由なインスピレーションの迸りと三拍子揃ったバロック・ヴァイオリンには感服するしかありません。ボーナスに、スコルダトゥーラ(変則的調弦)に関する解説が4分弱収録されています。
Amazonレビュー
Heinrich Ignaz Franz Biber created a lasting monument in this series of fifteen sonatas depicting the story of Jesus. The unique element in this music is the technique called scordatura, deliberate mistuning of the violin strings for unusual effects. But listeners will be more aware of the its intense nature. Biber doesn't strive for beautiful melodies most of the time; he has a dramatic story to tell, which he does with remarkably imaginative effects. For a sample, try The Ascension, which hardly sounds baroque at all. If that gets you, you'll continue to enjoy the series. There have been very good recordings of this music by Reinhard Goebel and Marianne Ronez. Manze is an excellent musician in ordinary baroque music, but he really excels in wild and crazy pieces (as on his amazing Tartini CD. His realizations of this radical set, in collaboration with the excellent keyboardist Egarr, go straight to the head of the field, and he even adds a brief demonstration of how scordatura works so you don't have to wonder any more. --Leslie Gerber
登録情報
- メーカーにより製造中止になりました : いいえ
- 製品サイズ : 12.7 x 14.61 x 1.27 cm; 135.79 g
- メーカー : Harmonia Mundi Fr.
- EAN : 0093046732127
- レーベル : Harmonia Mundi Fr.
- ASIN : B0002JP5DG
- ディスク枚数 : 2
- Amazon 売れ筋ランキング: - 301,576位ミュージック (ミュージックの売れ筋ランキングを見る)
- カスタマーレビュー:
-
トップレビュー
上位レビュー、対象国: 日本
レビューのフィルタリング中に問題が発生しました。後でもう一度試してください。
I really like it.
2005年のレコード・アカデミー賞音楽史部門を受賞した録音であるので、今さらという感もあるけれど、2016年に再発売版もリリースされたので、あらためて記してみたい。この録音は、学術的価値、演奏技術、音楽性などのあらゆる観点で、聴き手に深い満足感を与えるものに他ならない。
ビーバーの大作、「ロザリオのソナタ」は、ヴァイオリンと鍵盤楽器による15のソナタと、ヴァイオリン・ソロによるパッサカリアの全16部分からなる連作で、その詳細は以下の通りとなる。
1) ソナタ 第1番「受胎告知」
2) ソナタ 第2番「訪問」
3) ソナタ 第3番「降誕」
4) ソナタ 第4番「拝謁」
5) ソナタ 第5番「神殿のイエス」
6) ソナタ 第6番「オリーヴの山で苦しみ」
7) ソナタ 第7番「鞭打ち」
8) ソナタ 第8番「いばらの冠をのせられ」
9) ソナタ 第9番「十字架を背負う」
10) ソナタ 第10番「磔刑」
11) ソナタ 第11番「復活」
12) ソナタ 第12番「昇天」
13) ソナタ 第13番「聖霊降臨」
14) ソナタ 第14番「聖母被昇天」
15) ソナタ 第15番「聖母の戴冠」
16) パッサカリア ト短調
当盤では、リチャード・エガー(Richard Egarr 1963-)が伴奏を務める。鍵盤楽器として使用しているのは、第1、第2、第3、第4、第6、第7、第9、第11、第13、第14、第15番の11曲のソナタでオルガン、第5、第8、第10、第12番の4曲のソナタでチェンバロとなる。また、第12番ではチェロによる通奏低音が加えられている。当盤ではアリソン・マクギリヴレイ(Alison McGillivray)がチェロを担う。
ソナタの副題を見てわかる通り、この連作は、キリストの生誕から聖母マリアの戴冠までを描いたものであるが、その表現のために、スコルダトゥーラ(scordatura)と呼ばれる調弦法が用いられていることが、当曲集の大きな特徴となっている。一般にヴァイオリンの4つの弦は、低音側から5度音程に調律するため、下からG3、D4、A4、E5となるが、ロザリオのソナタでは第1番と最後のパッサカリアのみが通常の調弦で、他のソナタはそれぞれ独自の調弦により奏でられる。このスコルダトゥーラは16世紀前半から使用し始められ、18世紀半ばまではよく行われていたとされる。ロザリオのソナタは1676年ごろに作曲されたとしており、当時としては一般的な手法とも言える。
ビーバーは非常に高名なヴァイオリニストで、技術面でも一頭抜けた存在だったとされる。そんな彼の代表作に相応しく、ロザリオのソナタは高度な技術を要するもので、ダブルストップ(一度に二音以上の重音を弾く)を含む非常に急速なパッセージが多くあるほか、それまでの奏法では使用されなかった音域も使用されている。
これらのソナタの特性を、マンゼは実に見事な技法で繰り広げている。その醸し出す重音の雰囲気は絶妙で、例えば、ソナタ第1番の終楽章や、ソナタ第14番の冒頭楽章などを聴いていただけると、とてもわかり易いのではないだろうか。
とにかく音色に艶とバネがあり、全体的な柔らか味のある響きは、マイルドで、特にオルガンのサウンドと合わさったときの神々しい光を感じる音色は、忘れがたいのである。このマンゼの繰り出す柔らなトーンは、例えば彼の弾いたバッハ(Johann Sebastian Bach 1685-1750)のコンチェルトなんかとは、まったく異なる印象で、私には、同じ人が弾いているとは思えないほどなのだけれど。それは、曲に沿った演奏を真摯に心がけた結果なのかもしれない。
いずれにしても、固有の調弦で彩られた15のソナタを、鮮やかな手腕で弾きこなし、かつ巧妙なバランスで、隅々まで行き届いた表現で透徹した、実に完成度の高い芸術として、聴き手に音が届けられるのである。楽曲のテーマである神への信仰を別としても、音楽自体の美しさは、多くの人を感動させるに違いない。
そして、終曲の独奏ヴァイオリンによるパッサカリアの感動的なこと。これは、楽曲自体が素晴らしいのだから、マンゼのような名人に弾かれたら、一流の芸術となるのは、当然と言えば当然なのだけれど。
以上のように、推薦をためらうところのない素晴らしいアルバムであるが、特典として、末尾に3分強ほどの、マンゼ自身によるスコルダトゥーラに関する解説が収録されている(英語)。実際にヴァイオリンで音を出しながらの解説なので、こちらもリスナーの知的興味を満足させてくれるもので、良いサービスとなっている。
解説書が読めなくてがつかりしています。
他の国からのトップレビュー
Le sue 15 Sonate del Rosario, o dei Misteri, suddivise in tre gruppi da cinque a formare proprio il ciclo dei Misteri del Rosario (i Cinque Misteri Gioiosi, i Cinque Misteri Dolorosi, i Cinque Misteri Gloriosi), per soli violino e basso continuo (il violoncello compare in un solo numero), sono uno dei primi capolavori di musica puramente strumentale nella storia dell'Occidente (vennero composte attorno al 1676). Rappresentano, anzi, la massima espressione della tecnica della scordatura applicata al violino, ossia di un'accordatura diversa da quella normale, in modo da poter realizzare inconsueti effetti sonori o superare difficoltà tecniche. Biber, che oltre ad essere un grande compositore era anche un incredibile virtuoso dello strumento, riesce a sbalordire per quanto riesca a far suonare timbricamente ricchi e pieni dei pezzi in cui oltre al violino compare il solo sostengo armonico del basso continuo, affidato in questa meravigliosa incisione all'organo od al clavicembalo. È, peraltro, una ricchezza musicale che non suona mai fine a se stessa, ma sempre al servizio dell'espressività della parte che si sta eseguendo, secondo la teoria degli affetti barocca: un singolo pezzo deve esprimere un solo sentimento, che sia allegria, malinconica, gioia o dolore. Mai nessun altro aveva portato tale tipo di estetica ad un livello così alto. Ma Biber sa spingersi ancora oltre, quando nei quasi 10 minuti della passacaglia conclusiva elimina persino il basso continuo e lascia che sia solo il violino ad esprimersi. Dopo di lui verrà Bach con la celeberrima ciaccona, ma fino ad allora l'assolo di Biber non verrà mai superato.
Andrew Manze è l'interprete perfetto per questo tipo di musica, non solo per l'abilità tecnica, ma soprattutto per l'affinità naturale con l'idioma barocco. Richard Egarr è l'accompagnatore perfetto, sempre presente ma mai invadente. I suoni targati Harmonia Mundi sono eccellenti, caldissimi ma pure dotati di rare chiarezza e trasparenza.
Questa è forse la miglior registrazione in commercio di un capolavoro che oggi è certamente non più negletto come decenni fa, ma che merita di esser ancor più conosciuto e che ogni appassionato di musica classica deve avere.
My good friend and fellow Amazon reviewer Bob Zeidler put me onto this set months ago but it took me a while to take him up on his recommendation. I was a little skeptical, to be honest. One reason is that Zeidler is himself a violin player, and not only that he is an aficionado of 'fiddling' (I mean fiddling like in Scottish folk music, country, bluegrass and the like) and enthusiasm for that genre has somehow never developed for me. So, when he went on and on about how this fellow Manze was playing music by an 18th-century composer whose style in some ways presages 'fiddling' by almost two hundred years, I was not as interested as perhaps he had hoped. But I bit the bullet, bought the set, and was immediately charmed and moved by not only the music but the astounding performance by Andrew Manze. My goodness! This is seriously good stuff here. I guess you could say that my endorsement is for the non-Baroque specialist, the non-violin music aficionado. I adore lots of Baroque instrumental music, including Bach's solo violin partitas and sonatas and the like. But Zeidler is right, there is little about this music that sounds like any of that. It is from its own world, and a weirdly seductive world it is. Please read his review for in-depth details about the music itself, the use of scordatura, the general form of this set of Sonatas, and so on. In fact, if you haven't already read his review, stop reading this one and go read his, because his is the one that has real meat in it. My comments, on the other hand, are simply a long way of saying 'Wow!' I know Amazon is not particularly fond of reviews that simply say, 'Wow!' but in this case it needs to be said.
As to Manze's technique, have no fear, this guy could play anything. He makes the Baroque violin--in his case a c. 1700 violin labeled Amati--stand up and do tricks. His intonation, including extraordinarily tricky double-stops and arpeggios, is unerring. It is beyond me, frankly, how anyone plays with scordatura tunings, but one would never know that's what he's doing until you realize he's playing notes that simply wouldn't be playable with ordinary tuning. Further, he brings out the emotion in these extremely emotional works. As for his accompanist, Richard Egarr, who plays both harpsichord and organ alternately, I can say, as a keyboard player myself, that he contributes mightily, but sensitively and unobtrusively (as the composer obviously directed) to the whole, a feat that is harder than it may sound.
Wow! If you don't believe me, go listen to some of the sample tracks Amazon has so graciously provided! Go listen, for instance, to Track 4 on CD 1. It'll knock your socks off.
Scott Morrison
Unlike some other performers, Manze plays all fifteen sonatas on the same 1700 Amati instrument, each requiring unique re-tuning of the instrument, known as scordatura. For the uninitiated, this process is explained in a short track at the end. Andrew Manze compares the pain he puts the violin through with each of these uncomforatable new tunings to a spiritual journey culminating in the Crucifixion and Resurrection. This analogy makes sense. This recording is both inspired and inspiring, Manze and Egarr at their best.
Das Booklet ist in schlechtem Zustand, Seiten fleckig und verschmiert, die Klammern verrostet! Die CDs - bisher noch nicht gehört - weisen Flecken auf, sind verschmiert!
Die Bewertung des Verkäufers mit "gut" stimmt beileibe nicht!