Snow Borne Sorrow
仕様 | 価格 | 新品 | 中古品 |
CD, インポート, 2006/1/31
"もう一度試してください。" | インポート |
—
| — | ¥898 |
CD, CD, 2006/2/22
"もう一度試してください。" | CD | — | ¥2,596 |
この商品をチェックした人はこんな商品もチェックしています
曲目リスト
1 | Wonderful World |
2 | Darkest Birds |
3 | The Banality of Evil |
4 | Atom and Cell |
5 | A History of Holes |
6 | Snow Borne Sorrow |
7 | The Day the Earth Stole Heaven |
8 | Serotonin |
9 | The Librarian |
商品の説明
Amazonレビュー
Snow Borne Sorrow is released under the name Nine Horses, but make no mistake--this is a David Sylvian CD, his best in two decades. After the dislocated dissonance of Blemish, Sylvian returns to songs and melody, recalling the jazz and ambient inflected work of earlier CDs like and Secrets of the Beehive. But far from retrenching, Sylvian expands on his earlier themes with electronica rhythms and textures from his brother, drummer Steve Jansen, and electronica artist Burnt Friedman from Flanger. Their efforts lend Sylvian's often bleak and forlorn songs a dark, film noir mood. In particular, the opening track, "Wonderful World," is like a counterpoint to the Louis Armstrong favorite, with a menacing 6/8 groove and the disembodied Greek chorus of Stina Nordenstam. Songs of regret and loss are sung in Sylvian's smooth chocolate croon, a voice bathed in melancholy. Although Sylvian always seems like an artist in turmoil, he's gone through many changes in the last year, from spiritual awakening to marriage and divorce from singer Ingrid Chavez. His previous CD, the dissonant and angular Blemish, was supposed to be part of his grieving process, but he's clearly not over it yet. But this time, his laments are suffused by intoxicating melodies and detailed, probing arrangements. --John Diliberto
Product Description
Probably the most commercial release that David Sylvian has ever been involved with, Nine Horses still manages to sound unlike any other album out there at the moment. Breaking boundaries, fusing styles and yet delivering beautiful pop melodies and stunning vocals on songs that Sylvian fans everywhere are bound to fall in love with. Nine Horses brings together Sylvian, his brother Steve Jansen (ex-Japan), and the well respected Burnt Friedman and they have created a suite of remarkably poignant songs that are part social commentary and part self-analysis. Sylvian and his collaborators have never sounded better nor the material more immediate. Other guest contributors include: Ryuichi Sakamoto, Stina Nordenstam, Arve Henriksen and many more. Samadhi Sound. 2006.
登録情報
- メーカーにより製造中止になりました : いいえ
- 製品サイズ : 12.7 x 13.97 x 1.14 cm; 83.35 g
- メーカー : Samadhi Sound UK
- EAN : 0824877400622
- レーベル : Samadhi Sound UK
- ASIN : B000B8GUGO
- ディスク枚数 : 1
- Amazon 売れ筋ランキング: - 251,997位ミュージック (ミュージックの売れ筋ランキングを見る)
- - 17,651位ポップス (ミュージック)
- - 49,734位ロック (ミュージック)
- - 67,490位輸入盤
- カスタマーレビュー:
-
トップレビュー
上位レビュー、対象国: 日本
レビューのフィルタリング中に問題が発生しました。後でもう一度試してください。
捨て曲が一切無い。ベスト版かと思うほど個々の曲の完成度が高く、耳に残る。かといって曲調がバラバラなわけではなく、同一のテーマを巡るヴァリアントのようにも聴こえる。物々しいイントロと沈鬱なDavidのボーカルで始まる一曲目の"Wonderful World"から惹きこまれ、二曲目の"Darkest Birds"でギターが入ってくる辺りで鳥肌が立つ。最後の"The Librarian"まで、実にクールで美しい。
曲調的には最近の流行を反映してか、エレクトロニカ〜ノイズ的な要素が強いが、随所でサックスやアコースティックギターも入る。エレクトリックとアナログがスローテンポで心地よくバランスしている。
真冬の一番寒い時期、鉛色の空を眺めながら聴きたいアルバムである。断然、オススメ。
NH @ just a listener
が好きな人はフェネスやハロルドバッドに行きましょう。
その実弟スティーヴ・ジャンセン、
そしてブレミッシュのリミキサーをしたバーント・フリードマンによるバンド。
ロックは元より、ジャズ、エレクトロニカなど様々なジャンルを見事に調和させ、
nine horsesという独特の音を創り出している。
雰囲気はシルヴィアンのソロと違い、
どこかポップさが漂い、
歌詞には人生の苦悩、9.11や世界情勢、離婚について、
そう言ったことについて書いたと聞く。
シルヴィアンのファンとしては、
久々のジャジーでクラシカルな雰囲気、珍しくはっきりとロック感のある曲、
そして教授の参加などあり、とても嬉しい。
それでもフリードマンがいることによって、
エレクトロニカの要素も大きな部分を占めている。
ただ、シルヴィアンの声はより深くなり身体に染み渡るようだが、
個人的にはインストルメンタルを一二曲挟み、
スティーブやフリードマンが前に出た曲なども聴いてみたかった。
でもやっぱり、声に痺れます!
帰って来たような。
言葉での批評をさらっと無視して、指の間をさらさらと流れ
去ってしまうような…
この枯れた佇まいは、もはや唯一無二の結晶です。
何か私生活であったのかいな??と思うほど、心にざわめきを生む、トゲトゲした音でしたね。
それはさておき。今作を聞いて一年たってからやっとレビューを投稿するわけですが、何だか、ぐるっと回って「ブリリアント・トゥリーズ」の頃のような印象を受けました。音が全く同じという意味じゃないですよ。さすがにあれから二十年以上たっているので、進化したデヴィッドの音楽である点は間違いないのです。初参加の、スティーナ・ノルデンスタムのゆるーい浮遊するヴォーカルも心地よく(彼女のソロ作も聞きたい!)、バーント・フリードマンともあんまり顔を合わせずに曲を作ったというわりに、うまくいっているユニットですね。
わくわくしながら聴き、最後は漂うような気持ちでまったり。デヴィッドの作る音の世界に身をゆだねて・・という聴き方ができます。新しいのに、いつもの彼の歌声に安心するのですね。
飽くまでシルヴィアン流での、ジャズめいたアプローチや、ポップな持っていき方をしているので、『ブレミッシュ』の前衛性には引きがちだった人にも薦められるアルバムかも知れない。個人的にはソロ中期に近いものを感じる。
全体的に、一度「素」になってみました、という感じのアルバム。音が素直で、ヒネくれていない。冬の午後の紅茶時や、何かを忘れたい時に聴くといいのかも知れない。
忘れたい。でも、忘れたくない……。
そんな曖昧な感情を、至福の音が癒してくれる。インストゥルメンタルにも常に取り組んできたシルヴィアンだからこそ、バック・トラックも自然。聴き飽きない。音が一音一音渋く、ロー・ファイ気味のヴォーカルが気分を穏やかにしてくれる。
フリードマンの持ち込んだ音楽性がそこはかとなく発揮されている。ジャンセンもソングライティングに積極的で、このユニットが長く続きそうな予感を抱かせてくれる。聞けばミニ・アルバムのリリースも決定しているようで、ますますこのユニットへの期待が高まる。
しばらく、愛聴盤になりそうだ。
他の国からのトップレビュー
Aber genau das hat er 2005 getan (gut, erste Aufnahmen fingen bereits 2001 an). Unterstützt von seinem Bruder Steve Jansen und dem deutschen Elektronik-Frickler Burnt Friedman (der aber nur aus der Ferne mit diversen Files) gelingt ihm für meine Begriffe die beste Platte seiner Karriere, knapp vor „Secrets Of The Beehive“.
Schon der Opener (und die einzige Single) „Wonderful World“ (nein, nicht ein Cover von Louis Armstrongs Hit) holt einen einladend ab. Ruhig, warm, entspannt und mit stimmlicher Unterstützung von Stina Nordenstam wird man sofort umarmt und zum kuscheligen Samtsofa geleitet. Das folgende, fast schwungvolle „Darkest Birds“ überrascht dann mit einer, man kann für seine Verhältnisse schon sagen, Heavy-Gitarre und einer bei ihm selten gehörten Eingängigkeit. Bei den für mich besten Songs „The Banality Of Evil“ und „Atom and Cell“ kommt dann Burnt Friedman voller zur Geltung, auch eine Prise Jazz dringt langsam durch und verlässt das Album auch nicht mehr. Das liegt vor allem am Saxophon, ein Instrument, von dem ich eigentlich kein Fan bin, aber hier ist einfach alles stimmig.
Apropos „stimmig“: der Gesang von David Sylvian ist auf diesem Album im wahrsten Sinne des Wortes, erste Sahne: super weich, buttrig, trostspendend und elegant bis dort hinaus und ziemlich ungekünstelt (das ist ja nicht immer so bei ihm gewesen). Selbst Zeilen wie „you p*ssed yourself dry“ im überraschend politischen und durchaus bitterbösen „Atom and Cell“ klingen nach Cappucino mit Herzchen auf dem Milchschaum. Für mich liefert er mit diesem Projekt (zusammen mit "Blemish") jedenfalls die beste Gesangsleistung seiner Karriere ab.
Nach den ersten, allen erstklassigen vier Songs folgt „A History of Holes“, mit dem ich als einziges nicht soviel anfangen kann; das wird wahrscheinlich an den Saxophonen liegen. Das Titelstück ist ein spannendes Stück Avantgarde, garniert mit zarten Pianotupfern von Busenfreund Ryuichi Sakamoto. „The Day the Earth stole Heaven“ ist, man höre und staune, ein richtiger Song und mit knappen dreieinhalb Minuten der einzige bündige auf dieser Platte. „Serotonin“ ist relativ flott und spielt ein wenig mit Dub-Effekten.
Und als krönenden Abschluß gibt es das schöne „The Librarian“, das mir allerdings in der Version auf der „Secret Rhythms 2“ von Burnt Friedman und Jaki Liebezeit noch besser gefällt, was vor allem an, im Unterschied zu Steve Jansen stoischen/einfallslosen Beitrag hier, deutlich variablerer Percussion-Arbeit von Liebezeit liegt.
Die Produktion auf diesem Meisterwerk ist selbstredend warm, transparent, perfekt ausbalanciert und wurde dafür sogar ausgezeichnet.
Es folgte noch die okaye EP „Money for all“; das war’s von diesem Seitenprojekt David Sylvians..
Leider (?) verließ er dann 2008 mit dem radikal minimalistischen „Manafon“ das eher klassische Songformat wieder, ward fortan nur noch sporadisch zu vernehmen und verlor sich zunehmend in instrumentalen Klangexperimenten, von wechselnden Partnern unterstützt. Sein letztes gesungenes Lebenszeichen war der mit seinen Geräuschhintergrund fast an Burial erinnernde Song „Grains“ auf der Compilation „To the Moon and back“ anlässlich Ryuichi Sakamotos 70. Geburtstag (inzwischen leider verstorben).
Vous allez retrouvez David SYLVIAN, Mick KARN, Richard BARBIERI, Steve JANSEN...
Ce n'est que du bonheur. N'oubliez pas d'acheter l'album remix.
Oh joy; he's back. This is a staggering return to form. For anyone out there who remembers 'Secrets of the Beehive' or 'Gone to Earth' the news is good. Songs are back, instrumentation is tight and well crafted and with this offering, I get the sense that Sylvian is offering work to his fans, for his fans, rather than the introspective twiddlings and sparsities which have typified his more recent work. In a current landscape that celebrates the banal, the fast buck, the one shot in the dark and subsequent obscurity, this is a Mecca of a recording; something I have had a secret hope and longing for which, against all odds, has materialised.
I won't go on about each song, draw idle comparisons, wax too lyrically over each tone and nuance: all I will say is that if you remember Sylvian, and remember all you thought he stood for which was lost along the way, this is an absolute must for you. God, it's beautiful... It's been a long time coming, but worth it...