その昔、まっすぐなJAZZ青年だった俺。
ローランドカーク?・・・・・、ゲテモノだろ。
故人となった直後だったね。SJでも記事や写真が載っていたけど、何しろサックスやら何やら何本もぶら下げて一緒に吹くんだって? まともなJAZZな訳ないよね。てな感じで聴くことはなかった。
先日、神の思召しなのか、デジタルミュージックが廉価だったので何気なく買った訳で・・・・、
聴き始めてじばらく・・・・、ぶったまげ・・・・、
これぞ、「総合ぶらっくみゅーじっく」。固定されたジャンルも何もない。ジャズもブルースもファンクも、コルトレーンもビートルズもアレサも、全ては感性のまま・・・・・、奏でたい音を発する。
改めて解ったのは、カークはジャズマンではない。そんな枠には止まらず、もっともっと巨大なブラックホールに棲むという音の表現者だったんだ。
35年前の未熟な俺に解るはずはないぜ。
まさに聴かず嫌いは損の元!!
この後、とりあえず「溢れる出る涙」を即買い。
ヴォランティアード・スレイヴリー(完全生産限定盤)
仕様 | 価格 | 新品 | 中古品 |
CD, インポート, 2000/3/13
"もう一度試してください。" | インポート |
—
| — | ¥405 |
CD, 限定版, 2006/11/22
"もう一度試してください。" | 限定版 |
—
| — | ¥823 |
CD, 限定版, オリジナルレコーディングのリマスター, 2005/12/7
"もう一度試してください。" | オリジナルレコーディングのリマスター, 限定版 |
—
| — | ¥849 |
CD, CD, インポート, 2010/12/28
"もう一度試してください。" | CD, インポート | — | ¥900 |
CD, オリジナルレコーディングのリマスター, 2008/2/20
"もう一度試してください。" | オリジナルレコーディングのリマスター |
—
| — | ¥913 |
この商品をチェックした人はこんな商品もチェックしています
ページ 1 以下のうち 1 最初から観るページ 1 以下のうち 1
曲目リスト
1 | ヴォランティアード・スレイヴリー |
2 | スピリッツ・アップ・アバヴ |
3 | マイ・シェリー・アムール |
4 | サーチ・フォー・ザ・リーズン・ホワイ |
5 | アイ・セイ・ア・リトル・プレイヤー |
6 | ローランズ・オープニング・リマークス |
7 | ワン・トン |
8 | オヴェーション&ローランズ・リマークス |
9 | ア・トリビュート・トゥ・ジョン・コルトレーン |
10 | スリー・フォー・ザ・フェスティヴァル |
商品の説明
メディア掲載レビューほか
ローランド・カークの、1968年のニューポート・ジャズ・フェスティヴァルと、翌69年のNYでのパフォーマンスを捉えたライブ盤。アレサ・フランクリン、スティーヴィー・ワンダーからコルトレーンまで、ブラック・ミュージックを劇的に昇華した演奏を収録。 (C)RS
登録情報
- メーカーにより製造中止になりました : いいえ
- 梱包サイズ : 14.09 x 12.63 x 1.37 cm; 80.32 g
- メーカー : ワーナーミュージック・ジャパン
- EAN : 4943674059669
- 時間 : 43 分
- レーベル : ワーナーミュージック・ジャパン
- ASIN : B000BDJ20K
- ディスク枚数 : 1
- Amazon 売れ筋ランキング: - 167,560位ミュージック (ミュージックの売れ筋ランキングを見る)
- - 1,369位ビバップ
- カスタマーレビュー:
カスタマーレビュー
星5つ中4.1つ
5つのうち4.1つ
全体的な星の数と星別のパーセンテージの内訳を計算するにあたり、単純平均は使用されていません。当システムでは、レビューがどの程度新しいか、レビュー担当者がAmazonで購入したかどうかなど、特定の要素をより重視しています。 詳細はこちら
48グローバルレーティング
虚偽のレビューは一切容認しません
私たちの目標は、すべてのレビューを信頼性の高い、有益なものにすることです。だからこそ、私たちはテクノロジーと人間の調査員の両方を活用して、お客様が偽のレビューを見る前にブロックしています。 詳細はこちら
コミュニティガイドラインに違反するAmazonアカウントはブロックされます。また、レビューを購入した出品者をブロックし、そのようなレビューを投稿した当事者に対して法的措置を取ります。 報告方法について学ぶ
-
トップレビュー
上位レビュー、対象国: 日本
レビューのフィルタリング中に問題が発生しました。後でもう一度試してください。
2014年12月1日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
2014年2月13日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
楽器で歌っています
Ma Cherie Amour が聞きたくて購入したのですが他の曲の力強さに圧倒されました。
彼こそが真の演奏者だと思います。
Ma Cherie Amour が聞きたくて購入したのですが他の曲の力強さに圧倒されました。
彼こそが真の演奏者だと思います。
2013年5月27日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
重力ピエロに出てくるアルバムはこれです。
文中のお父さんや兄弟の台詞が印象的で、聞いてみたくなりました。
このボリュームでこの値段ならお得だと思います。
残念ながら、曲の感じは、今の私の好みではありませんでしたが、
テクニックはすごいなと思いました。
10年くらいたったら、また聞いてみようかな。
文中のお父さんや兄弟の台詞が印象的で、聞いてみたくなりました。
このボリュームでこの値段ならお得だと思います。
残念ながら、曲の感じは、今の私の好みではありませんでしたが、
テクニックはすごいなと思いました。
10年くらいたったら、また聞いてみようかな。
2013年3月23日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
ローランド・カークって、ジャズとして分類されるべき人なんだろうか。最初に、あの奇抜なホーンを2本加えたジャケの「溢れ出る涙」をジャケ買い、これは名盤!まあオーソドックスなジャズでもないし、フリージャズとも言い難い。いわばトータルなブラックミュージックの超名盤だと愛聴していたが、他にも屈指の名盤と聴いて本作を購入して、さらにぶっ飛んだ。「トータルなブラックミュージックの集大成」をさらに超えた、ビートルズの「ヘイ・ジュードー」のメロディまで飛び出し、歌も混じる、あらゆる音楽ジャンルの坩堝のような、魔性の名盤だった。大満足。特に5曲目の「I Say a Little Prayer」の名演は、まるで麻薬のような音楽だ。妖しくも美しい快楽の渦。ロックもソウルもファンクもジャズもブルーズもR&Bもゴスペルも何でもあり。その全てを超越した、人種も時代も超越した音楽の魅力にひたりきってしまう。
2009年2月25日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
ゴスペルチックな聖歌隊を交えた前半5曲初め、
スティーヴィー・ワンダー「My Cherie Amour」、
バート・バカラック「I Say a Little Prayer」や
ジョン・コルトレーンや
「ヘイ・ジュード」など
ごった煮感覚楽しいブラック・ミュージック!!
スティーヴィー・ワンダー「My Cherie Amour」、
バート・バカラック「I Say a Little Prayer」や
ジョン・コルトレーンや
「ヘイ・ジュード」など
ごった煮感覚楽しいブラック・ミュージック!!
2011年5月11日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
ライブ録音だから、エンターテイメント性に優れ、明るく、ノリの良さで楽しめるが、Roland Kirkの深いBlueな感覚は、いささかも失っていない。ヘッドフォンで、少し大き目の音で聴いた後、何か脳が刺激され、スッキリとする。エネルギー、ブルーな感覚、叫び。Jazzの良さを十分に感じながら、やはり、Kirk独特のブラック・ミュージックだと感じる。
独特な素晴らしい音楽。手法などの解説が無駄に思えるような、魂の表出。Kirkの頭の中で、様々な感覚が混然一体と、強いエネルギーを生み出している。それが音楽として出てきているような。
独特な素晴らしい音楽。手法などの解説が無駄に思えるような、魂の表出。Kirkの頭の中で、様々な感覚が混然一体と、強いエネルギーを生み出している。それが音楽として出てきているような。
2012年7月19日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
「カーネギーホールのチャーリーミンガス」(アトランティック)でのローランドカークの演奏があまりにも凄いので、他の演奏も聴きたくなり購入しました。本作のハイライトはコルトレーンへのトリビュートであり、思い入れたっぷりの熱いメドレーが繰り広げられます。ローランドカークの生前の評価は、特に日本では低く、ウケ狙いのゲテモノ扱いされていました。私もそうした評価を目にして聴きもせずに敬遠していましたが、こうして聴いてみると彼は一級のジャズプレイヤーであったことを思い知ります。これから他の作品も聴いていこうと思っています。
他の国からのトップレビュー
El imaginator
5つ星のうち5.0
Dieu du jazz
2017年1月21日にフランスでレビュー済みAmazonで購入
Il jouait de tout ce qui lui tombait sous la main ou plus exactement de tout ce qu'il avait autour du cou !
Plusieurs instruments à vents en même temps !
Flûtes dans le nez !
Appeaux
Le génie, c'est par là.
Plusieurs instruments à vents en même temps !
Flûtes dans le nez !
Appeaux
Le génie, c'est par là.
Mr. Alan F. Hill
5つ星のうち5.0
The Great Roland
2014年8月28日に英国でレビュー済みAmazonで購入
A wonderful album - accessible left field Jazz by a master musician who was not short of valuable things to say and ways of saying them.
Alistair McHarg
5つ星のうち5.0
Music That Makes Us Cry, Love That Money Can't Buy
2006年5月23日にアメリカ合衆国でレビュー済みAmazonで購入
Rahsaan Roland Kirk was not born blind; his blindness was caused by the ineptitude of a nurse who, either high or simply careless, overdosed him with too many eye drops. He said once that his entire life was an inflated tear. Kirk combined rage with sensitivity, curiosity with an almost maniacal need to push life to its breaking point.
The entire range of Rahsaan's emotional architecture can be heard and felt in this absolutely extraordinary CD; were you to own only one Kirk CD, this should probably be it. The original LP was split, side one offered five studio tracks, including two covers of schmaltzy top 40 fare, a favorite Kirk habit. Side two featured a live performance at the 1968 Newport Jazz Festival - as blistering a piece of live jazz as has ever been recorded by anyone.
The CD begins with Volunteered Slavery, an infectious tidbit with some very interesting lyrics. Kirk was a relentless iconoclast, and the concept of volunteered slavery is a provocative one - for black and white alike. Spirits Up Above, with choir, is an invocation, an anthem. Kirk breaks out the flute for My Cherie Amour, as is always the case when he covers a standard, he retains the original beauty while adding on layers of irony, edge, and originality. Search For The Reason Why, also with choir, is Kirk at his catchiest and most sincere - this is music you might sing in the shower. The cover of I Say A Little Prayer would probably give Burt Bacharach a heart attack. Long time Kirk collaborator Ron Burton deserves special credit here, his piano playing is particularly strong. Kirk slips into one-man orchestra mode, playing multiple horns simultaneously. This track builds steadily from one plateau to the next until it achieves a state of euphoria, something resembling religious ecstasy.
At this point you switch over to the Newport concert and - school is out, way out. Kirk is in total control, he owns the crowd. From his outrageous comments, to his mind-boggling multi-instrumentalism, to the almost hysterical energy level, he simply overpowers and awes the audience. Every second counts, but the standout here is his eight minute tribute to John Coltrane. In eight minutes Kirk shows that he understands Coltrane as well as anyone ever has, deeply honors and respects him, and is brilliant enough to actually interpret him without losing what made Coltrane unique.
Rahsaan Roland Kirk is impossible to categorize, which is one of the reasons he does not get the credit he so richly deserves. His exuberance and joy is not tidy, in Roland Kirk you have the splendid messiness of real life.
The entire range of Rahsaan's emotional architecture can be heard and felt in this absolutely extraordinary CD; were you to own only one Kirk CD, this should probably be it. The original LP was split, side one offered five studio tracks, including two covers of schmaltzy top 40 fare, a favorite Kirk habit. Side two featured a live performance at the 1968 Newport Jazz Festival - as blistering a piece of live jazz as has ever been recorded by anyone.
The CD begins with Volunteered Slavery, an infectious tidbit with some very interesting lyrics. Kirk was a relentless iconoclast, and the concept of volunteered slavery is a provocative one - for black and white alike. Spirits Up Above, with choir, is an invocation, an anthem. Kirk breaks out the flute for My Cherie Amour, as is always the case when he covers a standard, he retains the original beauty while adding on layers of irony, edge, and originality. Search For The Reason Why, also with choir, is Kirk at his catchiest and most sincere - this is music you might sing in the shower. The cover of I Say A Little Prayer would probably give Burt Bacharach a heart attack. Long time Kirk collaborator Ron Burton deserves special credit here, his piano playing is particularly strong. Kirk slips into one-man orchestra mode, playing multiple horns simultaneously. This track builds steadily from one plateau to the next until it achieves a state of euphoria, something resembling religious ecstasy.
At this point you switch over to the Newport concert and - school is out, way out. Kirk is in total control, he owns the crowd. From his outrageous comments, to his mind-boggling multi-instrumentalism, to the almost hysterical energy level, he simply overpowers and awes the audience. Every second counts, but the standout here is his eight minute tribute to John Coltrane. In eight minutes Kirk shows that he understands Coltrane as well as anyone ever has, deeply honors and respects him, and is brilliant enough to actually interpret him without losing what made Coltrane unique.
Rahsaan Roland Kirk is impossible to categorize, which is one of the reasons he does not get the credit he so richly deserves. His exuberance and joy is not tidy, in Roland Kirk you have the splendid messiness of real life.
Client d'Amazon
5つ星のうち2.0
disque mineur
2018年3月27日にフランスでレビュー済みAmazonで購入
déçu un peu trop bordélique ,trop peu de jazz ,un peu de tout sauf ce que je voulais entendre du vrai jazz dont il est capable
PMark1974
5つ星のうち5.0
My first RRK, but not the last.
2014年1月31日にアメリカ合衆国でレビュー済みAmazonで購入
The atmosphere of the figures on the cover of Volunteered Slavery struck me as having the quality I was searching for. Those musicians seemed like they were making a joyous and triumphant sound even though I had somehow never heard of RRK. Turns out they were and it made me feel just as triumphant. All the Spirit Choir singalongs, the rhythm, the incredible horns, and the hilarious remarks of RRK make this album seem like an overlooked landmark of jazz recording. It could stand alone on the strength of the moving tribute to Coltrane near the albums end but it is a well rounded recording and I look forward to learning more about RRK.