ブラディ・サンデー スペシャル・エディション [DVD]
フォーマット | 色, ドルビー, ワイドスクリーン |
コントリビュータ | ジェラード・マクローリー, ニコラス・ファレル, ポール・グリーングラス, ティム・ピゴット=スミス, ジェームズ・ネスビット |
言語 | 英語 |
稼働時間 | 1 時間 51 分 |
【まとめ買いフェア開催中】よりどり2点以上で5%OFF
アウトドア用品、ファッション、食品・飲料、母の日ギフト、父の日ギフト関連商品など、10万点を超える対象アイテムからよりどり2点以上で5%OFF。 セール会場はこちら
この商品をチェックした人はこんな商品もチェックしています
ページ 1 以下のうち 1 最初から観るページ 1 以下のうち 1
登録情報
- アスペクト比 : 1.78:1
- 言語 : 英語
- 梱包サイズ : 18.03 x 13.76 x 1.48 cm; 83.16 g
- EAN : 4988113757508
- 監督 : ポール・グリーングラス
- メディア形式 : 色, ドルビー, ワイドスクリーン
- 時間 : 1 時間 51 分
- 発売日 : 2006/8/11
- 出演 : ジェームズ・ネスビット, ティム・ピゴット=スミス, ニコラス・ファレル, ジェラード・マクローリー
- 字幕: : 英語, 日本語
- 販売元 : パラマウント・ホーム・エンタテインメント・ジャパン
- ASIN : B000FQ5G8A
- ディスク枚数 : 1
- カスタマーレビュー:
カスタマーレビュー
星5つ中4.1つ
5つのうち4.1つ
全体的な星の数と星別のパーセンテージの内訳を計算するにあたり、単純平均は使用されていません。当システムでは、レビューがどの程度新しいか、レビュー担当者がAmazonで購入したかどうかなど、特定の要素をより重視しています。 詳細はこちら
228グローバルレーティング
虚偽のレビューは一切容認しません
私たちの目標は、すべてのレビューを信頼性の高い、有益なものにすることです。だからこそ、私たちはテクノロジーと人間の調査員の両方を活用して、お客様が偽のレビューを見る前にブロックしています。 詳細はこちら
コミュニティガイドラインに違反するAmazonアカウントはブロックされます。また、レビューを購入した出品者をブロックし、そのようなレビューを投稿した当事者に対して法的措置を取ります。 報告方法について学ぶ
-
トップレビュー
上位レビュー、対象国: 日本
レビューのフィルタリング中に問題が発生しました。後でもう一度試してください。
2020年3月15日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
U2の曲「Sunday Bloody Sunday」の元になった事件。今まで曲の意味を理解せず聴いていました。意味を理解して聴くと、そのメッセージの重みを感じます。
2016年4月20日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
犠牲者数は案外少なかったんだ。場所、時代を問わず「自分こそが正しい」と突っ走る若者たちはいるもんですね。
2006年8月20日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
最新作「ユナイテッド93」で各メディアから絶賛を受けたポール・グリーングラスの名を知らしめたベルリン映画祭金熊賞受賞作。1972年北アイルランドのロンドンデリーで起こったカトリック系アイルランド人による公民権運動の大規模デモに対して、統治するイギリス軍が発砲、多数の死傷者が出た「血の日曜日事件」を完全映画化。最新作でも、ハンディ・カメラの多用とめまぐるしい場面変換で迫真のドキュメンタリー感覚で観る者を釘付けにしたが、今作では、更に、ざらざらしたフィルム感と、場面場面が夥しくフェード・アウトする事で、正にニュース・フィルムを観ている様な錯覚に陥る。事件の引き金が、一部の若者のちょっとした気分の高揚から生まれたものであったにしろ、「インターンメント」というトンデモ悪法に抗議する丸腰のデモ参加者たちに対して無差別的に銃撃するのは狂気の沙汰で断じて許されるべき物ではない。公民権活動派と公権力を対等に描く事を心掛けたと語るグリーングラスだが、“9・11”の事件において、ハイジャック犯にさえ優しい視線で接していた眼差しは今作にはなく、彼の政治的スタンスは明らかだ。ラスト、記者会見での下院議員アイバン・クーパーの、「今日はIRAにとって大きな勝利と呼べる日だ。何故なら、この惨劇を契機にIRAに志願する若者が増大するからだ。」との沈痛な言葉が胸に突き刺さる。「ただ歩いているだけでは、何も変わらない。」とデモを揶揄するIRAに共感し武装闘争に命を捧げる彼らを果たして弾劾出来るのか。北アイルランドでは、この年紛争が続き、双方で数百名の犠牲者が出た。世界中で今も続く「悲しみが憎悪に変わり、暴力の連鎖が生まれる」との呪縛から人類が解き放たれるのはいつなのか、辛く重い命題だ。
2015年1月5日に日本でレビュー済み
やっと見れました。長年 U2の歌も知りながらなかなか自分から調べるまでもいかなくて。ここ数年に近い訳でもないから、アーカイブが身近にありもしない。その意味で映画として出来事を提供してくれるのは、私の様に腰が上がらない人には一番いい方法です。
軍隊が作るとこの真逆な作品になるかも知れない。けれど私はこちらの方に分があると思います。自分たちの汚点も隠さず述べているから。石を投げつけられ続けたのは軍隊の方で、その観点からは「ガキ」かも知れないが市民の方が軍隊を挑発し続けたと言える。
しかし国の隠蔽は常にあり、今すぐ謝罪したりすることにならない。25年前に同じく英国で死者96名を出したサッカー場での惨事は、25年後の去年やっと、事故は警官の傍観が原因であった可能性が高いと発表されました。しかも犠牲者は当時死んで当然の「フーリガン」呼ばわりをされていて、犠牲者に濡れ衣を着せていた事実も英国当局が認めました。今やっと犠牲者はその名誉が回復されようとしています。しかしきっといずれの国でも…。
この映画の最後には、戦い続けますの様にあります。U2の歌もそうだろうか。結局この日曜日は、倍返しどころか数倍返しされたのですが、ではさらに倍に返す事を誓うのがいいのか。
私には本当の敵は、強い主張だと感じます。こうした方がいいに決まっている、私は間違っていない、あいつらの頭はおかしい…。そういう強い主張をする限り同じ出来事にしかならない。
こうした方がいいかも知れない、私たちは正しいかも知れない、もう少し違う方法があるかも知れない…。こんな「私達も半分は間違っているかも知れない」位の主張を誰もが持つのが、この映画からの学びと思う。これからの社会は。でないと憎み合うだけだ。本当の事実は私たちには分からない事だらけだから。
軍隊が作るとこの真逆な作品になるかも知れない。けれど私はこちらの方に分があると思います。自分たちの汚点も隠さず述べているから。石を投げつけられ続けたのは軍隊の方で、その観点からは「ガキ」かも知れないが市民の方が軍隊を挑発し続けたと言える。
しかし国の隠蔽は常にあり、今すぐ謝罪したりすることにならない。25年前に同じく英国で死者96名を出したサッカー場での惨事は、25年後の去年やっと、事故は警官の傍観が原因であった可能性が高いと発表されました。しかも犠牲者は当時死んで当然の「フーリガン」呼ばわりをされていて、犠牲者に濡れ衣を着せていた事実も英国当局が認めました。今やっと犠牲者はその名誉が回復されようとしています。しかしきっといずれの国でも…。
この映画の最後には、戦い続けますの様にあります。U2の歌もそうだろうか。結局この日曜日は、倍返しどころか数倍返しされたのですが、ではさらに倍に返す事を誓うのがいいのか。
私には本当の敵は、強い主張だと感じます。こうした方がいいに決まっている、私は間違っていない、あいつらの頭はおかしい…。そういう強い主張をする限り同じ出来事にしかならない。
こうした方がいいかも知れない、私たちは正しいかも知れない、もう少し違う方法があるかも知れない…。こんな「私達も半分は間違っているかも知れない」位の主張を誰もが持つのが、この映画からの学びと思う。これからの社会は。でないと憎み合うだけだ。本当の事実は私たちには分からない事だらけだから。
2005年12月20日に日本でレビュー済み
1972年1月30日、日曜日、13人の死者。
U2の曲でも有名な事件ですが、ドキュメンタリー調で進むストーリー、そしてエンドロールで流れるU2の曲がなんとも言えない重みを伴って観る人の心に訴えます。
U2の曲でも有名な事件ですが、ドキュメンタリー調で進むストーリー、そしてエンドロールで流れるU2の曲がなんとも言えない重みを伴って観る人の心に訴えます。
2015年10月23日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
「amazon.co.jp販売・配送」の同商品を2015年9月17日に注文、¥ 927 で購入しました。その一ヶ月後10月21日に初めて視聴したところ、開始直後から画像の大きな「揺れ」が生じ、結局途中で再生ストップ、ボタンを押しても動きません。早送りを何度かして、ようやく(数分間分?のロスを経て)続きを再生。「レンタル落ちの中古だった?」と記録を確認しましたが、「新品」「amazon.co.jp」販売でした。返品期間は1ヶ月と定められ、注文履歴からの返品も不可。これは海賊版DVDの販売だったのでしょうか?安価な値段を餌に、視聴に堪えないDVDが大量販売されているのでなければよいのですが。犠牲者が他に出ないようにと思いご報告しました、ここから購入される場合はどうぞ返品期間にご注意を。
映画そのものは、素晴らしかったです。デリー市民や元イギリス軍兵士らの素人が多く撮影に参加していることから生まれる「本物の」雰囲気、固定されないカメラ、複数の視点、特定の人への感情移入を許さず事実に即して事件を再構成する姿勢。当時のデリーにおけるカトリック系市民の生活や、カトリック・プロテスタントの日常的関係が垣間見られるような気がして、それも興味深かったです。ただ・・・やはりイギリスによるアイルランドの植民地化の歴史や、北アイルランドでのカトリック系住民の当時の状況に関して、最低限の基礎知識(あるいは文脈から判断して、そのようなことを想像する意志)がないと、単なる「困ったちゃん同士が争って(偶発的に)起こってしまった事件」という感想が生まれてくるのかもしれないな、と思いました。どのような映画にもそういうリスクはあるのでしょうが、この映画は特に「血の日曜日」という「たった一日」を描いたものであるだけに、そのリスクは大きいかもしれません。
映画そのものは、素晴らしかったです。デリー市民や元イギリス軍兵士らの素人が多く撮影に参加していることから生まれる「本物の」雰囲気、固定されないカメラ、複数の視点、特定の人への感情移入を許さず事実に即して事件を再構成する姿勢。当時のデリーにおけるカトリック系市民の生活や、カトリック・プロテスタントの日常的関係が垣間見られるような気がして、それも興味深かったです。ただ・・・やはりイギリスによるアイルランドの植民地化の歴史や、北アイルランドでのカトリック系住民の当時の状況に関して、最低限の基礎知識(あるいは文脈から判断して、そのようなことを想像する意志)がないと、単なる「困ったちゃん同士が争って(偶発的に)起こってしまった事件」という感想が生まれてくるのかもしれないな、と思いました。どのような映画にもそういうリスクはあるのでしょうが、この映画は特に「血の日曜日」という「たった一日」を描いたものであるだけに、そのリスクは大きいかもしれません。
2009年3月17日に日本でレビュー済み
ずっと噂に聞いていた「血の日曜日事件」を、このようなドキュメンタリータッチで見られた事は良かったと思う。事件の内容を文章で読んで知っているつもりになっても、実際映像として目の前で繰り広げられる無差別殺人は、胸を突き刺す衝撃がありました。
「一般市民だぞ、武器は持ってない!」という兵士に「市民はみんなテロリストさ」「アドレナリンがどくどくするぜ」と興奮気味に答える狂気。逃げ惑う市民への容赦ない発砲は、白いハンカチを振って負傷者を助けに行く人まで標的となります。そんな人を撃ってどうなる?撃てばテロが収まるのか?それともこれまでのウサ晴らしだったのか?もっと衝撃的だったのは、この作戦に携わった軍人が女王から叙勲されたという事実!市民を殺して勲章をもらえるとは、全く理解出来ない愚行であります。
当時現場にいた人々の証言を基に撮られたらしく、人間関係など映画向けの着色はされていないそうです。その分、娯楽的ポイントは全く無いので、北アイルランド問題に関心の無い人が見てどう思うのかはちょっと不安。
「一般市民だぞ、武器は持ってない!」という兵士に「市民はみんなテロリストさ」「アドレナリンがどくどくするぜ」と興奮気味に答える狂気。逃げ惑う市民への容赦ない発砲は、白いハンカチを振って負傷者を助けに行く人まで標的となります。そんな人を撃ってどうなる?撃てばテロが収まるのか?それともこれまでのウサ晴らしだったのか?もっと衝撃的だったのは、この作戦に携わった軍人が女王から叙勲されたという事実!市民を殺して勲章をもらえるとは、全く理解出来ない愚行であります。
当時現場にいた人々の証言を基に撮られたらしく、人間関係など映画向けの着色はされていないそうです。その分、娯楽的ポイントは全く無いので、北アイルランド問題に関心の無い人が見てどう思うのかはちょっと不安。
他の国からのトップレビュー
Elena
5つ星のうち5.0
Ottimo.
2023年10月28日にイタリアでレビュー済みAmazonで購入
Pacco arrivato in perfette condizioni e venditore molto disponibile e gentile. Consigliatissimo DVD_Collection!
michael brisson
5つ星のうち5.0
Five Stars
2017年5月26日にカナダでレビュー済みAmazonで購入
interesting portrayal of the troubles
Strozzi
5つ星のうち5.0
Pour ne pas oublier
2016年6月23日にフランスでレビュー済みAmazonで購入
Documentaire coup de poing sur la violence religieuse qui guette toujours, y compris en Europe ! Aujourd'hui, référendum à propos du Brexit ou pas... Comment ignorer que les femmes et les hommes de ce temps vivent sur un volcan, et que tout ce qui vise à les éloigner les uns les autres nous rapproche de l'abîme...
Paul Haspel
5つ星のうち5.0
Bloody Sunday's tragedy, captured in cinéma-vérité style
2014年9月7日にアメリカ合衆国でレビュー済みAmazonで購入
"Bloody Sunday" creates almost unbearable tension as director Paul Greengrass recreates the tragic events of 30 January 1972 in Derry/Londonderry, Northern Ireland, when thirteen unarmed demonstrators were shot dead by soldiers of an elite British parachute regiment. There have been a number of cinematic treatments of the Northern Ireland conflict -- Jim Sheridan's "In the Name of the Father" (1993) is probably the best-known -- but "Bloody Sunday" remains unique because of the restraint with which the story is told. The events of Bloody Sunday are allowed to speak for themselves, increasing the dramatic impact of the film.
Paul Greengrass's directorial style seems to be a deliberate choice of minimalism. I'm not sure whether to call it cinéma vérité or something else. In many ways, it reminds me of the Dogme 95 school of filmmaking, set forth back in the 1990's by a group of Danish directors led by Lars von Trier. The Dogme directors committed to following a strict set of rules -- e.g., hand-held camera only, no music without a practical on-screen source such as a radio -- all of which were meant to make sure that what appeared on screen would feel more real, less stylized. Greengrass seems to be following at least some of these rules, and his doing so gives the film a documentary-style realism. The abrupt fades from one scene to the next leave the viewer feeling perpetually off balance.
(Special note to American viewers: The accents that one hears in the film -- not just Northern Irish accents, but also accents from different parts of England, Scotland, and Wales -- are rather strong. When I showed this film for a class at Penn State, my students asked me to activate the subtitles so that they could understand better.)
James Nesbitt plays Ivan Cooper, the real-life Protestant politician who sought to build a multi-religious coalition of people who would march together for civil rights, and for an end to the endemic and systemic discrimination that the Catholic minority in Northern Ireland then faced. American viewers who know Nesbitt only as the hapless but likable hog farmer Pig Finn in "Waking Ned Devine" (1998) will here see him playing a very different sort of character -- a confident, forceful, dynamic leader, optimistic that he and the people he is leading are on the right side of history. When an IRA leader says, "Marchin's not gonna solve this thing," Ivan's reply is a succinct, "Watch us." Ivan and his supporters, following the example of the American Civil Rights movement, emphasize their commitment to non-violence, and sing "We Shall Overcome" as they make their way among the poverty-stricken flats of the Bogside; and their optimism is touching precisely because we know that, on this day at least, it is unjustified.
The factors that will contribute to the tragedy of Bloody Sunday are many. A small group of lads, militantly opposed to the British presence in Northern Ireland, seem motivated at least as much by mischief as they are by politics. The British soldiers of the 1st Battalion, Parachute Regiment (1 Para), forever cooped up in their Saracen half-tracks as they roll through hostile nationalist neighborhoods, are tired of being taunted, and their supervisors assume that the march will be marked by violence and hooliganism. The audience senses at once the inappropriateness of an elite offensive military unit being deployed in a domestic peacekeeping role. British General Ford (played by Tim Pigott-Smith), calling for get-tough measures against the Catholics (whom he doesn't mind telling jokes about), is portrayed as a personification of aristocratic hauteur; his immediate subordinate, Brigadier Patrick MacLellan (played by Nicholas Farrell), has official tactical command of the British response to the march, and wants to handle the banned march with "minimum force," but seems to have no real power as long as Ford is around. The practical, experience-based perspectives of the city's Chief Superintendent Lagan (played by Gerard McSorley) are blithely ignored by the arrogant Ford.
The film's pale, desaturated color scheme adds to its air of realism, as angry young nationalists break away from the main parade, and 1 Para soldiers, anxious to kick some arse, start shooting. The image of a march steward's corpse, draped in a bloodsoaked "Derry Civil Rights Association" banner, speaks volumes. As Lagan angrily asks MacLellan, "You call *that* minimum force?"
Yet the film does not end with the shootings. It is striking to see Private Lomas, the one conscience-stricken member of the 1 Para unit that fired upon the protesters, trying to decide whether to tell the truth as the members of a military board of inquiry ask, "Were all the rounds fired in accordance with the yellow card?" General Ford washes his hands of the affair, placing a stricken-looking MacLellan in charge of the inquiry while stressing that "My role on the day was purely as an observer." We hear a heartbroken Ivan Cooper say to the British government, "You've destroyed the Civil Rights Movement. And you've given the IRA the biggest victory it will ever have." In the darkened hallway of an apartment building, we see IRA gunmen handing weapons to new recruits, and we know that what is still called "the bloody watershed" in Northern Ireland, one of the worst periods of the civil conflict there, is about to unfold.
Greengrass's minimalist style perfectly complements this heartbreaking story, and the DVD contains one particularly haunting extra -- an interview between actor James Nesbitt, who played Ivan Cooper, and the real-life Ivan Cooper, conducted in the part of Derry where the Bloody Sunday shootings occurred. The contrast between the peaceful, post-Good Friday Accord city of today and the urban battleground of 1972 is striking.
Much has changed since 1972, and even since this film's release in 2002. In contrast to the 1972 Widgery Report that largely exonerated the British Army, the Saville Inquiry, published in 2010, concluded that British troops had "lost control" and fired on unarmed demonstrators, and British Prime Minister David Cameron offered an official apology on behalf of the British Government. While there is still plenty of tension in Northern Ireland, especially during the summertime "marching season," the peace established by the Good Friday Accords has, in the main, held. "Bloody Sunday" reminds us of a past that Northern Ireland will hopefully never return to, and draws a singularly powerful picture of the ways in which, in any politically volatile society, tragic events can take on their own momentum.
Paul Greengrass's directorial style seems to be a deliberate choice of minimalism. I'm not sure whether to call it cinéma vérité or something else. In many ways, it reminds me of the Dogme 95 school of filmmaking, set forth back in the 1990's by a group of Danish directors led by Lars von Trier. The Dogme directors committed to following a strict set of rules -- e.g., hand-held camera only, no music without a practical on-screen source such as a radio -- all of which were meant to make sure that what appeared on screen would feel more real, less stylized. Greengrass seems to be following at least some of these rules, and his doing so gives the film a documentary-style realism. The abrupt fades from one scene to the next leave the viewer feeling perpetually off balance.
(Special note to American viewers: The accents that one hears in the film -- not just Northern Irish accents, but also accents from different parts of England, Scotland, and Wales -- are rather strong. When I showed this film for a class at Penn State, my students asked me to activate the subtitles so that they could understand better.)
James Nesbitt plays Ivan Cooper, the real-life Protestant politician who sought to build a multi-religious coalition of people who would march together for civil rights, and for an end to the endemic and systemic discrimination that the Catholic minority in Northern Ireland then faced. American viewers who know Nesbitt only as the hapless but likable hog farmer Pig Finn in "Waking Ned Devine" (1998) will here see him playing a very different sort of character -- a confident, forceful, dynamic leader, optimistic that he and the people he is leading are on the right side of history. When an IRA leader says, "Marchin's not gonna solve this thing," Ivan's reply is a succinct, "Watch us." Ivan and his supporters, following the example of the American Civil Rights movement, emphasize their commitment to non-violence, and sing "We Shall Overcome" as they make their way among the poverty-stricken flats of the Bogside; and their optimism is touching precisely because we know that, on this day at least, it is unjustified.
The factors that will contribute to the tragedy of Bloody Sunday are many. A small group of lads, militantly opposed to the British presence in Northern Ireland, seem motivated at least as much by mischief as they are by politics. The British soldiers of the 1st Battalion, Parachute Regiment (1 Para), forever cooped up in their Saracen half-tracks as they roll through hostile nationalist neighborhoods, are tired of being taunted, and their supervisors assume that the march will be marked by violence and hooliganism. The audience senses at once the inappropriateness of an elite offensive military unit being deployed in a domestic peacekeeping role. British General Ford (played by Tim Pigott-Smith), calling for get-tough measures against the Catholics (whom he doesn't mind telling jokes about), is portrayed as a personification of aristocratic hauteur; his immediate subordinate, Brigadier Patrick MacLellan (played by Nicholas Farrell), has official tactical command of the British response to the march, and wants to handle the banned march with "minimum force," but seems to have no real power as long as Ford is around. The practical, experience-based perspectives of the city's Chief Superintendent Lagan (played by Gerard McSorley) are blithely ignored by the arrogant Ford.
The film's pale, desaturated color scheme adds to its air of realism, as angry young nationalists break away from the main parade, and 1 Para soldiers, anxious to kick some arse, start shooting. The image of a march steward's corpse, draped in a bloodsoaked "Derry Civil Rights Association" banner, speaks volumes. As Lagan angrily asks MacLellan, "You call *that* minimum force?"
Yet the film does not end with the shootings. It is striking to see Private Lomas, the one conscience-stricken member of the 1 Para unit that fired upon the protesters, trying to decide whether to tell the truth as the members of a military board of inquiry ask, "Were all the rounds fired in accordance with the yellow card?" General Ford washes his hands of the affair, placing a stricken-looking MacLellan in charge of the inquiry while stressing that "My role on the day was purely as an observer." We hear a heartbroken Ivan Cooper say to the British government, "You've destroyed the Civil Rights Movement. And you've given the IRA the biggest victory it will ever have." In the darkened hallway of an apartment building, we see IRA gunmen handing weapons to new recruits, and we know that what is still called "the bloody watershed" in Northern Ireland, one of the worst periods of the civil conflict there, is about to unfold.
Greengrass's minimalist style perfectly complements this heartbreaking story, and the DVD contains one particularly haunting extra -- an interview between actor James Nesbitt, who played Ivan Cooper, and the real-life Ivan Cooper, conducted in the part of Derry where the Bloody Sunday shootings occurred. The contrast between the peaceful, post-Good Friday Accord city of today and the urban battleground of 1972 is striking.
Much has changed since 1972, and even since this film's release in 2002. In contrast to the 1972 Widgery Report that largely exonerated the British Army, the Saville Inquiry, published in 2010, concluded that British troops had "lost control" and fired on unarmed demonstrators, and British Prime Minister David Cameron offered an official apology on behalf of the British Government. While there is still plenty of tension in Northern Ireland, especially during the summertime "marching season," the peace established by the Good Friday Accords has, in the main, held. "Bloody Sunday" reminds us of a past that Northern Ireland will hopefully never return to, and draws a singularly powerful picture of the ways in which, in any politically volatile society, tragic events can take on their own momentum.
Gabriel Cortina
5つ星のうち5.0
MAGNÍFICA PELÍCULA SOBRE GESTIÓN DE CONFLICTOS
2013年9月12日にスペインでレビュー済みAmazonで購入
Magnífica película sobre gestión de conflictos: fuerzas de seguridad: límites y responsabilidades de las fuerzas armadas; subversión: métodos y dinámicas; MI5, terrorismo IRA; actores políticos, decisiones del gobierno y oposición; prensa y medios de comunicación; gestión de crisis y conflictos; reivindicaciones pacíficas sociales y políticas en un entorno hostil; conflicto Irlanda del Norte (IRA, Unionistas, Reino Unido, Irlanda).