イカとクジラ [DVD]
フォーマット | 色, ワイドスクリーン, ドルビー |
コントリビュータ | ノア・バームバック, オーウェン・クライン, ジェス・アイゼンバーグ, ジェフ・ダニエルズ, ローラ・リニー |
言語 | 英語, 日本語 |
稼働時間 | 1 時間 21 分 |
この商品をチェックした人はこんな商品もチェックしています
商品の説明
商品紹介
『ザ・ロイヤル・テネンバウムズ』のウェス・アンダーソン製作
全米が笑って、泣いて、絶賛した!"不完全家族(負け家族)"の悲喜劇!
【物語】
1986年、ブルックリン・パークスロープ。元人気作家で、
いまは教え子と同棲中のしがない父親と、今人気作家で、自分の恋愛遍歴を息子たちに語る母親と、両親の離婚からくるストレスをビールで解消する12歳の弟と、ピンク・フロイドをパクッてコンテストで優勝した16歳の僕と、生きることが下手な家族4人の、ちょっと痛くてかなりおかしな物語。
【DVD特典】
映像・音声特典
1音声解説(4種)2ノア・バームバックとフィリップ・ロペイトによる対談(約37分)3『イカとクジラ』の舞台裏(約10分)
《監督》ノア・バームバック
《製作》ウェス・アンダーソン/ピーター・ニューマン
《脚本》ノア・バームバック
《出演》ジェフ・ダニエルズ、ローラ・リニー、ジェス・アイゼンバーグ オーウェン・クライン
Amazonより
1986年ブルックリン。バークマン家のバーナードと妻ジョアンは離婚することになった。16才の息子ウォルトと12才の弟フランクは、曜日によって父の家、母の家と別れて暮らすことになった。普通じゃない生活にとまどいながらも、受け入れなければならないと、息子ふたりは努力する。しかし、心はずっと諦めともとまどいともつかない複雑な感情で、揺れ動いていた。
ウェス・アンダーソン監督の『ライフ・アクアティック』を共同脚本したノア・バームバック監督作。両親の離婚で風変わりな生活に直面せざるをえなくなった兄弟の複雑な心情を、ユーモアを含みながら描いた人間ドラマ。作家としての成功から遠のいてしまった父と、作家として成功した母という皮肉な元夫婦の心のすれ違いが、曜日を決めて両親のもとを往来する兄弟の心を傷つけていく。若いのにすでに人生を諦観しているように見える兄弟が悲しい。家族とは、子どもにとっての両親の存在とは…と、シリアスな問題をシニカルなユーモアのオブラートで包んで見せる人間ドラマ。(斎藤 香)
登録情報
- アスペクト比 : 1.78:1
- メーカーにより製造中止になりました : いいえ
- 言語 : 英語, 日本語
- 梱包サイズ : 18.03 x 13.76 x 1.48 cm; 83.16 g
- EAN : 4547462041807
- 監督 : ノア・バームバック
- メディア形式 : 色, ワイドスクリーン, ドルビー
- 時間 : 1 時間 21 分
- 発売日 : 2007/6/20
- 出演 : ジェフ・ダニエルズ, ローラ・リニー, ジェス・アイゼンバーグ, オーウェン・クライン
- 字幕: : 日本語, 英語
- 販売元 : ソニー・ピクチャーズエンタテインメント
- ASIN : B000P5FFBE
- ディスク枚数 : 1
- Amazon 売れ筋ランキング: - 186,879位DVD (DVDの売れ筋ランキングを見る)
- カスタマーレビュー:
-
トップレビュー
上位レビュー、対象国: 日本
レビューのフィルタリング中に問題が発生しました。後でもう一度試してください。
家族それぞれが何かしらのトラウマや屈折した思いを抱え、離婚という辛いテーマを描いてはいますが、彼らなりの優しさや思いやりに満ち、なんとも言えないおかしみと愛情と温もりの溢れる作品となっています。
高校生の息子が彼女と一緒に映画に行こうと父親を誘うと、父親の好みで『ショート・サーキット』ではなく『ブルーベルベット』を見に行くことになります。普通、家族と、ましてや息子とその彼女と一緒に見る映画ではないですよね。その辺の感覚のズレがこの作品のバックボーンにもなっています。
父親の「俗物とは本や映画に関心のないヤツ」という一言は的確で名言です(笑)
また『勝手にしやがれ』のいくつかのシーンが引用・オマージュされていて面白いです。
私は親の身勝手さを感じましたが、海外では違った感想を持つ人が多いのかもしれません。わかりません。
アカデミー脚本賞にノミネートされた、鋭く細かい人物描写(ため息出るくらい)が、僕のココロにもビンビン来ます。
舞台はアメリカです。夫婦ともに作家なんですが、妻は最近脚光を浴び始めた作家。
旦那は『昔成功していたコトさえ忘れたれた』作家。
プライドだけは高く、そんな自分の妻を認めるコトが出来ない『小さい男』。
そして、そんな父に心酔する長男と、母親をかばう次男の四人家族を、徹底的にリアルに描いてます。
前半、とにかくイタイ。
小心者、虚勢を張るコト、妻を、他の文学、作家を徹底的に批判して自分を偉くみせるコトしか出来ない父親と、その外面性、『中身の無さ』を受け継いでしまった長男。
また、そう言うトコロを見ていて、うまく受け流せない妻。
夫婦の亀裂は深まり、ついに離婚。
母親をかばう次男も、これを契機に学校でも自宅でも奇行を繰り返し始める・・・・と、『八方塞がりな家族』『人間のダメな部分』が徹底的に描かれます。
ストーリーは、この長男の行動で希望を感じさせるフィニッシュを迎えますが、こんなん僕大好きです。
観せ過ぎない。(ものすごぉアッサリです)これも、日本のドラマでは観れない終わり方やと思います。
その時に『イカとクジラ』の意味も解ってきます。
原題ではは『the SQUID and the WHALE』。
『そのイカとそのクジラ』・・・・
『その』ってどの?
・・・・皆さんの『イカとクジラ』は
何ですか?
オススメです。
あっという間です
離婚する夫婦の子の
反抗物語
やってる事はわかりますけど
親父はバカです
あまり面白くありませんでした
☆☆☆ 星3つ
どの人物もキャラが立っていて楽しめる。
誰ひとりとして普通でないのだが、どの人物も
人間の弱さやおかしみを内包して味わい深い。
母と弟、父と兄は、それぞれ気が合い、
逆に母と兄、父と弟は、とことんかみ合わない。
そのかみ合わないエピソードがリアルでいい。
いったいこの4人はどこへ行こうとしているのか、
予想がつかないだけに観る者を飽きさせない。
ラスト、兄が、母と昔に訪れて怖かった博物館の
イカとクジラの模型をながめるシーンが効いている。
自由の喜びと共に孤独の寂しさを味わうことになるだろう。
ポップなタイトルには似合わず、なかなか味わい深い作品。
他の国からのトップレビュー
Jeff Daniels gives a quietly barnstorming performance as Bernard (pronounced Ber-NARD) Berkman, a lazily bearded New York writer whose literary career is on the skids. His wife Joan (Laura Linney), meanwhile, has been published in the New Yorker and is about to get some good news about her first novel... Berkman is presented to us in toto in the opening scene, playing tennis with the family, the hilariously bitter competitive dad figure as he takes his son to one side and whispers "Try to get your mother's backhand. It's her weak point."
When the divorce is announced, along with joint custody ("Joint custody blows" - for some reason this has been changed on the UK DVD cover to 'joint custody sucks'), elder son Walt takes dad's side, accusing his mother of breaking up the family. He dates Sophie, a charming but unworldly girl who is taken in by his faux-intellectualism (another inheritance from his father), describing her favourite book as 'minor Fitzgerald,' bluffing a discussion and calling Metamorphosis 'Kafkaesque,' and faking authorship of Pink Floyd songs. Younger son Frank, aged - what? - ten or eleven, takes to masturbating and smearing his semen in public places, and to alcohol.
If all this makes it seem utterly grim, that could not be further from the truth. The film is not (or not only) uplifting in a Richard Yates way, for its honesty in portraying misery. It is bitterly brilliant, painfully funny, and with an almost non-stop series of great lines and scenes, mostly involving the self-involved Berkman Sr. One reviewer on imdb.com, who knew Jonathan Baumbach, the basis for Bernard Berkman, says that Daniels "amazingly, underplays the actual father."
Bernard: Joan, let me ask you something. All that work I did at the end of our marriage, making dinners, cleaning up, being more attentive. It never was going to make a difference, was it? You were leaving no matter what...
Joan: You never made a dinner.
Bernard: I made burgers that time you had pneumonia.
And the film is beautifully paced, too, with so many scenes cut short where other films would have played through until they became tiring or over-obvious. As a result, there is not a single boring moment in the entire film, which in fact comes in at well under 90 minutes.
It's quietly moving too, particularly in the central scene where son Walt explains to the psychotherapist that the only happy memory he can recall was when he was six years old, and doesn't involve his father. It also explains the title of the film, which comes back in the neat coda.
A vital film, and essential viewing.
Let's start with the understanding that the premise itself is very tired. It's common in literature and film alike. I fear this is probably the new normal in film: a common story told from a slightly off-beat perspective with some particulars added for individuality. This movie's strengths are two-fold: First, the actors are perfect for the roles they occupy and second, the details make it a believable.
Jeff Daniels is the selfish, insufferable, failing author who grows resentful of his blossoming and slightly neurotic wife, Laura Linney. Together they are the parents of Jesse Eisenberg, a teenager who emulates and admires his father while attempting to deal with romance, and Owen Kline, a conflicted, neglected, and complex younger brother. Anna Paquin and Halley Feiffer fill in the roles of romantic interests for Daniels and Eisenberg, and also add their own special excitement.
This cast is unexpectedly amazing. The dialog and chemistry between the characters is remarkable and the peculiarities and mannerisms exhibited by each are spot-on for the characters they are trying to capture. With such complex characters, I was pleasantly surprised by the performances of Daniels and Eisenberg, who I feel were risky castings. Kline was also remarkably convincing for such an odd character.
In addition to the superb acting, the details that are sprinkled throughout the movie add a bit of realism to the whole thing. The nuances of the dialog, the oddities of Kline, the neuroticism of Eisenberg, the family's preoccupation with their cat, and the desperation of Daniels to retain his parking spot are a few examples that help to flesh out and make the story a bit more special than the run-of-the-mill family turmoil plot.
So, why not five stars? A few subplots remain unresolved. As this is also a new normal in Hollywood, I shouldn't be surprised. But with such lovely characters that deserved proper conclusion, I feel this was a major miss by production. I actually wanted to know what happens to them.
Great film!
I might have thought this equally good if it hadn't abruptly ended at what I estimated as 3/4 of the way through the film. It didn't, it really was 80 minutes long, but to someone closely following the story, it seemed as if the director had suddenly cried "Cut. All go home!" just as we might have been approaching some sort of climax or resolution. So we are cut off in limbo, as it were. A pity since there is some fine acting, very good writing, in this tale of what happens to two young sons of about 12 and 17 when their parents divorce.
You are never quite sure if the director is sending up the rather pompous parents, and you are not allowed to really like any of them, but that does not detract from the enjoyment of watching how the so-called 'best intentions' of these liberal parents are actually harming their young sons.
I was really enjoying it, when BANG! The End appeared on the screen. You have been warned.