Piper at the Gates of Dawn
仕様 | 価格 | 新品 | 中古品 |
CD, 限定版, インポート, 2007/7/11
"もう一度試してください。" | 限定版, インポート | ¥6,843 | ¥2,850 |
CD, 2007/10/3
"もう一度試してください。" | 2枚組 |
—
| ¥7,500 | ¥1,430 |
CD, インポート, 1997/8/1
"もう一度試してください。" | インポート |
—
| — | ¥980 |
この商品をチェックした人はこんな商品もチェックしています
曲目リスト
ディスク: 1
1 | Astronomy Domine |
2 | Lucifer Sam |
3 | Matilda Mother |
4 | Flaming |
5 | Pow R. Toc H. |
6 | Take Up Thy Stethoscope And Walk |
7 | Insteller Overdrive |
8 | The Gnome |
9 | Chapter 24 |
10 | Scarecrow |
11 | Bike |
ディスク: 2
1 | Astronomy Domine |
2 | Lucifer Sam |
3 | Matilda Mother |
4 | Flaming |
5 | Pow R. Toc H. |
6 | Take Up Thy Stethoscope And Walk |
7 | Insteller Overdrive |
8 | The Gnome |
9 | Chapter 24 |
10 | Scarecrow |
11 | Bike |
商品の説明
Amazonレビュー
At the time The Piper at the Gates of Dawn was originally released in 1967, it was one among many aurally ripped, acid-tripped albums including Jimi Hendrix's Are You Experienced, Cream's Disraeli Gears, Jefferson Airplane's After Bathing at Baxter's, and, of course, Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, which the Beatles were recording down the hall from Pink Floyd at Abbey Road. But as those albums have gracefully slipped into the mainstream of our music consciousness, Piper, along with The Velvet Underground and Nico, still sounds like it broke through from another dimension. Pink Floyd were employing musique concrete techniques, inventing glissando guitar, and exploring areas of trance with tunes like "Interstellar Overdrive," actually two takes of an extended rave-up laid on top of each other. Mixing sci-fi imagery with swinging London metaphors and pastoral fantasies (the title is lifted from The Wind in the Willows), Pink Floyd's music was even more dappled, swirled, and surreal than the light shows that accompanied their performances. Piper represented Syd Barrett's vision as the sole composer of all but three songs. He was yet to have his acid-induced meltdowns, and all things were possible and beautiful. Barrett mixed whimsy on "Bike" with cynicism on the wordless but ominous "Pow R. Toc H."; goofy innocence on "The Gnome" and mysticism on "Chapter 24." But there's no doubting the contributions of Richard Wright with his swirling, reverb-drenched organ fugues and jazz ellipses and Roger Waters's earth-rooted bass. Nick Mason's underrated drumming, time-shifting polyrhythms, and colorful flourishes pushed Barrett's elliptical pop even further over the edge, especially on the space-music opus "Astronomy Domine." The original album was recorded on only four tracks, making stereo effects and panning somewhat rudimentary and often annoying. But this expanded release includes a full mono mix of the album which provides a more coherent sound and, surprisingly, a bit more depth. Some of the songs are just wacky, some of the technology and tape edits rough-hewn, but The Piper at the Gates of Dawn is one of those albums that actually appears more radical in retrospect. --John Diliberto
登録情報
- メーカーにより製造中止になりました : いいえ
- 梱包サイズ : 14.22 x 12.45 x 1.02 cm; 68.04 g
- メーカー : Capitol
- EAN : 5099950392322
- 商品モデル番号 : 16872
- レーベル : Capitol
- ASIN : B000T05R90
- ディスク枚数 : 2
- Amazon 売れ筋ランキング: - 798,006位ミュージック (ミュージックの売れ筋ランキングを見る)
- - 180,921位ロック (ミュージック)
- - 291,598位輸入盤
- カスタマーレビュー:
-
トップレビュー
上位レビュー、対象国: 日本
レビューのフィルタリング中に問題が発生しました。後でもう一度試してください。
モノラルについては、60年代の4トラックのスカスカなステレオをモノラルにすれば音圧が上がって気分的に良く聞こえるのは当然で、いろんなところでモノラル崇拝みたいなご意見を笑って見ていましたが、このレコードは単純にモノラル再生が全体のムードにぴったり合って素晴らしい空気感を出していると思います。
他の何にも代えがたい60年代ロックの金字塔です。
ギルモア時代は純粋にヒーリング(癒し)として使用可能だが、シド時代のこの作品を間違っても処方しないように(笑)
このアルバムは、1枚目がモノラルで、2枚目がステレオバージョン、3枚目にシド時代のシングルを収録している。
モノラル・バージョンの凄さは、筆舌に尽くし難い!サウンドの厚みや広がりというよりも、耳に直接迫ってくるような、臨場感と揺らめき、煌きのようなものを感じた。これこそ真にサイケデリック!シドの放つエキセントリックかつ狂騒的な雰囲気がさらに加速された異様な作品となっている。
後のピンクフロイドの「原子心母」、「おせっかい」、「狂気」・・・といったサクセス・ストーリーとは全く別な次元で、この作品はこれからも、燦然と狂気のような青白い光を放ち続けるだろう。
それはまるで、サイケというブームの中だけでは、決して語りつくせない詩世界である。続く2枚目「神秘」と続けて聴くと、このアルバムの屹立した姿が実感されよう。
まさしく、時代からも抜けていた近未来的作品。13thフロアーエレベイターズやレッド・クレヨラ、フランク・ザッパの諸作と並ぶ、突き抜けた名作。ただこのアルバムだけは、決して計算づくで作られるものではない。まさしく60年代が生んだ奇跡だろう!
3枚目のシングル集もいいけど、どうせここまでやるなら、ブート盤で聴けるvegetable manとscream thy last screamも正規収録(デモでも)して欲しかった。
左右の音の分割が気になる部分は有ったとしても、モノラルの方が
凄いじゃん、て強く感じるほどでは有りませんでした。
それよりも、幾つかの曲が、リンゴスターっぽいのが驚きでした。
附属の解説の中で、録音スタジオでのビートルズ(マッカートニー)の
コメントに触れていますが、旋律の類似性については言及されていません。
代々木体育館のライブを聴きに行った頃の、と言うか比較的新し目の
曲しか知らなかった自分には寧ろ、新鮮で、音楽史的な意味での面白さを
感じさせるディスクでした。
モノラル録音はじめてききました。感情移入しちゃって申し訳ないけど
あらゆるサイケって呼ばれてる音楽の頂点にあるアルバムだと思っています
モノラル聴いてますますそう感じましたね
とにかくキモチイ、ステレオじゃ体感できない音圧に酔える
レコードのmono盤がどうしてあんなに高騰するのか、やっとその理由がわかりました
他の国からのトップレビュー
Siamo in piena era psichedelica, dove la musica era sperimentazione, un viaggio, che troppo spesso veniva amplificato dall'uso dell'LDS da parte di musicisti e dei fan (L'UFO Clud di Londra era il club in cui iniziarono a suonare)
A distanza di 40 anni , questo album è ancora fresco, contiene dei pezzi epici come INTERSTELLAR OVERDRIVE, See Emily Play, ASTRONOMY DOMINE, quest'ultima inserita nella set list di David Gilmour nel suo epico concentro a Pompii del 2016.
E' la massima espressione del genio creativo di Syd Barret, un genio, che però pagò a caro prezzo la sua genialità, la voglia di esplorare, l'uso smodato dell'LDS per esaltare ed espandere la creatività musicale verso nuovi orizzonti.
Imperdibile
Parce que des albums comme ça, Pink Floyd n'en fera plus, et que les deux opus solitaire de Syd, avant l'écroulement mental final et le retrait du monde des vivants, ne font qu'effleurer le sujet. Peut-être parce qu'il fallait la présence disjonctée de Barrett en plus de l'expertise instrumentale de Waters, Wright et Mason pour reproduire, ou succéder au tour de force original.
L'album débute sur les chapeaux de roues avec un Astronomy Domine spatial en diable que le groupe électrisera et rallongera lors de nombreux concerts, une des seules compositions du "Floyd de Barrett" à intégrer brièvement le répertoire du groupe après son départ. Sûrement parce que le reste, pour excellent fut-il, est trop imprégné de l'aura du foutraque absent pour lui rendre parfaitement justice. Comment, en effet, imaginer Lucifer Sam, Pow R. Toc H., Take Up Thy Stethoscope and Walk, Interstellar Overdrive sans les délicieuses errances trippées de la guitare et les vocalises possédées de Barrett. Et même sur des compositions plus "pscyché-pop", Matilda Mother ou l'amusant The Gnome par exemple, il est évident que Barrett, élément central indiscutable, chanteur pas exactement exceptionnel mais au timbre et maniérisme éminemment attachant, et capable d'habiter les ballades (la belle planerie Chapter 24) d'une douceur éthérée tout à fait appréciable et nullement saccharosée, est en l'espèce irremplaçable.
Evidemment, in fine, c'est la performance de tout le groupe qu'il faut saluer. Parce que les claviers et orgues de Rick Wright sont instrumental dans le succès de la construction de ses chansons au fragile équilibre, parce que Roger Waters, bassiste solide et vocaliste de soutien utile est souvent le ciment de l'édifice, enfin parce que Nick Mason, trop souvent vu comme le point faible du fait de sa frappe étonnamment légère pour le style de musique pratiqué, fondamentalement plus percussionniste que batteur, habille habilement d'effets rythmiques bien trouvés le matériau proposé par ses "collègues", en ceci il perpétue la tradition des batteurs "mélodiques" inaugurée par Ringo Starr. En bref, le trio, plus que de simples accompagnateurs, parvient à tisser les structures, et quelles structures !, pour canaliser la créativité débordante mais parfois éparpillée de son instable compositeur, du grand art.
Sur la présente édition, sans les bonus de l'édition Deluxe trois CDs , on appréciera le master impeccablement restauré, nettement moins compressé, étriqué que la précédente édition sur petit disque métallisé qui donne un air, une légèreté digne de l'édition vinyle d'époque. Et deux mixes donc, personnellement, je préfère le stéréo, plus spatial, mais le mono passe mieux à forts volumes, du coup les deux sont bienvenus, nécessaires.
The Piper at the Gates of Dawn est un chef d'aeuvre. Une galette unique indispensable à quiconque s'intéresse de près ou de loin à la musique (proto) progressive ou psychédélique. En 1967, Pink Floyd avaient la formule magique, leur première formule magique puisque les circonstances et la détérioration mentale graduelle et implacable de Syd Barrett, et forcément son départ inévitable et son remplacement par un plus stable individu (David Gilmour), allait bientôt les obliger à repenser leur formule... Mais c'est une toute autre histoire qui n'enlève nullement à ce premier opus son statut ô combien mérité d'immanquable !
Syd Barrett - lead guitar, vocals
Roger Waters - bass guitar, vocals
Rick Wright - Farfisa Compact Duo organ, Hammond organ, piano, celeste, vocals
Nick Mason - drums, percussion
&
Peter Jenner - intro vocalisations on "Astronomy Domine"
Norman Smith - vocal and instrumental arrangements, drums on "Interstellar Overdrive"
El interés se completa con un disco de extras en el que figuran los primeros singles de Pink Floyd y en el que también destaca la versión de Matilda Mother, con letra diferente e incluso una estructura ligeramente distinta, así como una toma diferente de Interstellar Overdrive, que permite verificar el nivel de improvisación de la pieza (algo de por sí conocido por quienes hayan escuchado las grabaciones no oficiales del tema en directo)
Por último, está acompañada de una réplica de un cuaderno hecho por Syd en la época, y que añade un elemento más de interés.
Por supuesto, para quien no conozca el disco (¿existe realmente esa persona?) hablamos de una obra histórica, ópera prima de Pink Floyd (singles aparte), que ha sido calificada como el nacimiento del rock espacial y que lanzaría a Pink Floyd al más alto nivel y los convertiría en influencia para miles de bandas posteriores. Creatividad musical en su estado más puro.
I could expound upon what ISN'T included here...but let's rate what IS. For only the third time since 1971 (Biding My Time, Embryo, When the Tigers Broke Free) Pink Floyd has released unreleased material; for the first time ever, SYD ERA unreleased material, and two tracks at that: an unknown take (6) of Interstellar Overdrive, which is sensational. And a very different version of Matilda Mother with the Belloc lyrics (previously only glimpsed from a short live fragment), different arrangement sans the familiar mid-song splice & with a vocal middle-eight, and newly revealed vocal and lead guitar layers on the final verse. The nerdiest Syd/Floyd nerds never knew these existed, and they're worth the price.
Contrary to a previous poster's conception that the mono mix is some new bastardization, it dates to 1967 just like the studio version we've always loved. As such, it's a truly alternate mix/vision of the album that reveals alot of different sounds. I won't say it's superior to the stereo, but since it's new to me, it's definitely the mix I've been playing. Pow R Toc H is quite different. I do prefer the mono Interstellar finale, which goes lighter on the headphones-only panning fury. As yet another alternate experience, we also get the French EP Interstellar mix~ one of the album version's source takes without overdubs~ in official CD quality at last; pity it still fades out, but so glad to have it.
The early singles sound worlds better here than on the 90's "First Three Singles" disc; Arnold Layne has never sounded this good. And the remastered stereo Apples & Oranges sounds better than any mix ever has (probably my least favorite Barrett song, and I'm loving it).
I've only had the very first cd release of Piper, so the remastered stereo album icings the festivities. Therefore, on artistic & sound grounds, five stars all the way, and here's to what I hope is only the beginning of the opening of the vault.
As to what ISN'T here~ surprisingly, the single mix of Flaming, with the drums pounding thru the instrumental break (otherwise, I prefer the album mix anyway).
No unreleased songs could be a good sign, one can dream that some Relics 2 might be planned; or at the very least a limited edition Saucerful that includes Scream Thy Last, Vegetable Man, Beechwoods (c'mon guys, even without vocals it's fantastic), and a few other bits in addition to the 68 singles. Committee main theme, slow & fast versions, anyone?
Back to reality...supposedly few Piper session bits survive. Specifically, the master tape for She's a Millionaire~ the one true lost Piper outtake that no one ever seems to clamor for~ reportedly no longer exists. But you can't tell me Nick Mason doesn't have an acetate! Geez, does everything have to be perfect quality or nothing with the Floyds? Same with Lucy Leave...after 40 years, the circulating acetate is GOOD ENOUGH for gifting the historical record. Likewise, with some technical magic, the acetate of Currant Bun with original lyrics.
But that's all wishful thinking. I LOVE this release!!! Lack of liner notes/recording info is my only true complaint--but the Syd notebook is quite the consolation prize. Well done, guys, & THANK YOU.