録音が少しオンマイクすぎたのか、ハンマーが弦を叩きましたねとわかる音がかぶっているように感じられる音域があり、原音忠実志向すぎかも知れない。一時期こういう録音が流行ったなあ。すぐピアノのとなりに立っているようで落ち着かない。もうすこしオフマイクにして、部屋の残響も拾ったら良かったと思われる。美音ではないが、そこまでひどくはない。一応全集の類にしては非常にお値打ちのセットであると思う。個人的にはリュビモフよりブラウティハム の演奏が好きで、音質や録音の趣味も格段に良いが値段も良い。(笑)こちらのセットは格安でとりあえず一通りモーツァルトのフォルテピアノ版全集を聴いてみたい人向けかな。これで物足りない人にはブラウティハム の全集をお勧めする。まあ、こちらはお値段なり相応のものということで☆5にしておく。
モダン楽器が広まってくる19〜20世紀以前のピアノは、まさにこういう音だったのか、というもの。低音がどうとか、音がこもっているとか、あれこれ欠点ばかりあげつらうのが現代人の癖のようになって久しい。オリジナルがどうだったのだろうという知的な好奇心を忘れずにいたいものである。どうしてピアノは今の音になったのかも、少し考えてみたらよろしい。もし、18世紀当時のオリジナルのフォルテピアノが素晴らしく完成して満足のいくものであったなら、今日のピアノのように改良・発展してこなかっただろう。そのことにもっと注意を払うべきだと思う。モーツァルトはまだ歴史に登場したばかりのフォルテ・ピアノに強い関心を示し、鍵盤楽器の祖であるチェンバロを引き合いにだして、フォルテ・ピアノの革新的な構造などを賞賛する手紙を父レオポルト宛てに書き記したものが残っている。そしてモーツァルトの天才はその時代にこれほどの音楽を創造しえた。彼のピアノソナタは現在のモダン楽器での演奏にも十分に耐える普遍的な芸術性があると思うが、オリジナルであるフォルテ・ピアノでの演奏を聴くと、どうしてそのような曲を作ったのかが、より納得できる気がする。歴史にIFはないが、もし彼があと少し時代が遅く生まれていた(か、モダンピアノの登場が早かった)ならば、今日知られるものより少し印象の異なる曲を書いたかも知れない。しかしそれは栓なきこと。今のわれわれにできることは、当時の楽器そのままにオリジナルの世界観を再現して、その中でモーツアルトの理想とした音楽に耳をかたむけてみることではないだろうか。フォルテ・ピアノの音はモダン・ピアノの完成された美しい音を知っている現代のわれわれからは、確かに見劣りがするかもしれない。しかし、同じ時代に生きたモーツァルトの作品を演奏するとき、それは圧倒的な説得力を持って、魅力的な音楽となる。逆に言えば、例えばラヴェルとかドビュッシーの作品をフォルテ・ピアノで演奏しても、それは十分な効果をあげ得ず、どこか陳腐な音楽に聞こえてしまうだろうことの裏返しである。リストなどがロックンローラー張りの勢いで、お嬢様方が卒倒するような勢いで弾いたなら、すぐに壊れてしまうであろう。よくよくその楽器の生い立ちとその後の歴史について知ったうえでなければ、フォルテ・ピアノの良さは分かるまい。
録音が1990年と知れば本邦バブルの崩壊した頃。海の向こうでは、すでにピリオド楽器を演奏する音楽家もいれば、それを支持する聴衆がいて、文化の歩みが進んでいた。今頃になって日本のビギナーがようやくフォルテピアノの録音を聞いて騒ぎはじめている様子に愕然とする思いである。モダン・ピアノの音と録音しか知らない半可通の論評のなんと浅はかで時代遅れなことか。
【さらに踏み込んだ聴き方】
ピリオド楽器による演奏がまだまだ発展途上(というのも変な表現だが)の頃の録音のためか、ピッチが高く調律もおそらく現代のものと思われる。(音楽の専門家ではない一個人の見解です)そのため、私はこれを『Audacity Ver.3.1.1』により、A音を440Hz → 432Hz (-1,818%)で変換して聴きなおしました。実験的な聴き方ながら、こうするとより一層、音楽に表情が出てくるように感じます。副次的な効果として、一部の音域にキーをタッチしたときの硬質な雑音様のノイズが乗ったように聞こえる部分があったのですが、それも不思議と軽減されて、より聴きやすく美しい音になりました。私と同じ様なことをされているかた、オススメです!
Mozart Complete Piano Sonatas
【まとめ買いフェア開催中】よりどり2点以上で5%OFF
アウトドア用品、ファッション、食品・飲料、母の日ギフト、父の日ギフト関連商品など、10万点を超える対象アイテムからよりどり2点以上で5%OFF。 セール会場はこちら
この商品をチェックした人はこんな商品もチェックしています
ページ 1 以下のうち 1 最初から観るページ 1 以下のうち 1
曲目リスト
ディスク: 1
1 | Piano sonata KV 279 in C major : Allegro |
2 | Piano sonata KV 279 in C major : Andante |
3 | Piano sonata KV 279 in C major : Allegro |
4 | Piano sonata KV 280 in F major : Allegro assai |
5 | Piano sonata KV 280 in F major : Adagio |
6 | Piano sonata KV 280 in F major : Presto |
7 | Piano sonata KV 281 in B flat major : Allegro |
8 | Piano sonata KV 281 in B flat major : Andante amoroso |
9 | "Piano sonata KV 281 in B flat major : Rondo, Allegro" |
ディスク: 2
1 | Piano sonata KV 282 in E flat major : Adagio |
2 | Piano sonata KV 282 in E flat major : Menuetto I & II |
3 | Piano sonata KV 282 in E flat major : Allegro |
4 | Piano sonata KV 283 in G major : Allegro |
5 | Piano sonata KV 283 in G major : Andante |
6 | Piano sonata KV 283 in G major : Presto |
7 | Piano sonata KV 284 in D major : Allegro |
8 | Piano sonata KV 284 in D major : Rondeau en polonaise |
9 | Piano sonata KV 284 in D major : Thème |
10 | "Allegro KV 400 in B flat major ""Sophie und Konstanze""" |
ディスク: 3
1 | Piano sonata KV 309 in C major : Allegro con spirito |
2 | "Piano sonata KV 309 in C major : Andante, un poco adagio" |
3 | Piano sonata KV 309 in C major : Rondo - Allegretto grazioso |
4 | Piano sonata KV 311 in D major : Allegro con spirito |
5 | Piano sonata KV 311 in D major : Andante con espressione |
6 | Piano sonata KV 311 in D major : Rondo allegro |
7 | Piano sonata KV 310 in A minor : Allegro maestoso |
8 | Piano sonata KV 310 in A minor : Andante cantabile con espressione |
9 | Piano sonata KV 310 in A minor : Presto |
ディスク: 4
1 | Piano sonata KV 330 in C major : Allegro moderato |
2 | Piano sonata KV 330 in C major : Andante cantabile |
3 | Piano sonata KV 330 in C major : Allegretto |
4 | Piano sonata KV 331 in A major : Andante grazioso - Variations I - VI |
5 | Piano sonata KV 331 in A major : Menuetto |
6 | Piano sonata KV 331 in A major : Alla turca |
7 | Piano sonata KV 332 in F major : Allegro |
8 | Piano sonata KV 332 in F major : Adagio |
9 | Piano sonata KV 332 in F major : Allegro assai |
ディスク: 5
1 | Piano sonata KV 333 in B flat major : Allegro |
2 | Piano sonata KV 333 in B flat major : Andante cantabile |
3 | Piano sonata KV 333 in B flat major : Allegretto grazioso |
4 | Fantaisie KV 475 in C minor |
5 | Piano sonata KV 457 in C minor : Molto Allegro |
6 | Piano sonata KV 457 in C minor : Adagio |
7 | Piano sonata KV 457 in C minor : Allegro assai |
8 | Allegro KV 312 in G minor |
ディスク: 6
1 | Sonata KV 533 in F major : Allegro |
2 | Sonata KV 533 in F major : Andante |
3 | Sonata KV 533 in F major : Rondo |
4 | Sonata KV 545 in C major : Allegro |
5 | Sonata KV 545 in C major : Andante |
6 | Sonata KV 545 in C major : Rondo |
7 | Sonata KV 570 in B flat major : Allegro |
8 | Sonata KV 570 in B flat major : Adagio |
9 | Sonata KV 570 in B flat major : Allegretto |
10 | Sonata KV 576 in D major : Allegro |
11 | Sonata KV 576 in D major : Adagio |
12 | Sonata KV 576 in D major : Allegretto |
登録情報
- メーカーにより製造中止になりました : いいえ
- 製品サイズ : 13.41 x 13.31 x 2.21 cm; 208.09 g
- メーカー : Warner Classics
- EAN : 0825646969432
- レーベル : Warner Classics
- ASIN : B0013LUD9S
- ディスク枚数 : 6
- Amazon 売れ筋ランキング: - 475,187位ミュージック (ミュージックの売れ筋ランキングを見る)
- カスタマーレビュー:
カスタマーレビュー
星5つ中4.4つ
5つのうち4.4つ
全体的な星の数と星別のパーセンテージの内訳を計算するにあたり、単純平均は使用されていません。当システムでは、レビューがどの程度新しいか、レビュー担当者がAmazonで購入したかどうかなど、特定の要素をより重視しています。 詳細はこちら
56グローバルレーティング
虚偽のレビューは一切容認しません
私たちの目標は、すべてのレビューを信頼性の高い、有益なものにすることです。だからこそ、私たちはテクノロジーと人間の調査員の両方を活用して、お客様が偽のレビューを見る前にブロックしています。 詳細はこちら
コミュニティガイドラインに違反するAmazonアカウントはブロックされます。また、レビューを購入した出品者をブロックし、そのようなレビューを投稿した当事者に対して法的措置を取ります。 報告方法について学ぶ
-
トップレビュー
上位レビュー、対象国: 日本
レビューのフィルタリング中に問題が発生しました。後でもう一度試してください。
2021年1月9日に日本でレビュー済み
素晴らしい録音。
中低音は豊に響き、高音は少しチェンバロのようなキラキラした音色を感じることができます。
しかし、フォルテピアノ特有の繊細な響きを再生できるそれなりオーディオ機器で聴く必要があると思います。
某Tレコードで処分価格で売られていて、衝動買い。
期待して聴いてみると最初単に音のこもったピアノの演奏に聞こえました。
安物買いの銭失いと後悔してすぐにピリスの全集を追加購入。
しかし、新しかったスピーカーのエージングが進むにつれて、音がどんどん変化。
フォルテピアノならではの抑制のきいた、それでいて色々な響きが混じりあった味わい深い響きを感じられるようになりました。
今ではピリスよりリュビモフを聴いています。
豊かな気持ちにしてくれる素晴らしいCDです。
中低音は豊に響き、高音は少しチェンバロのようなキラキラした音色を感じることができます。
しかし、フォルテピアノ特有の繊細な響きを再生できるそれなりオーディオ機器で聴く必要があると思います。
某Tレコードで処分価格で売られていて、衝動買い。
期待して聴いてみると最初単に音のこもったピアノの演奏に聞こえました。
安物買いの銭失いと後悔してすぐにピリスの全集を追加購入。
しかし、新しかったスピーカーのエージングが進むにつれて、音がどんどん変化。
フォルテピアノならではの抑制のきいた、それでいて色々な響きが混じりあった味わい深い響きを感じられるようになりました。
今ではピリスよりリュビモフを聴いています。
豊かな気持ちにしてくれる素晴らしいCDです。
2021年10月16日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
一聴して違和感のある録音でした。
音が小さい、ハイの主張が強いというかローが無い。
ふとBOSEのPCスピーカーに変えてボリュームを上げても、
あの違和感の塊のような人工的な低音ブーストが一切感じられない。
おかしい。
PCに取り込んで波形や周波数分布を確認しました。
結果的には、そのまま聴くのは諦めて加工することにしました。
(もしかしたら、大口径のシステムを組んでいる人なら、そのまま鳴らせるのかもしれません。)
とくにヘッドルームが大きいのと低音域に課題を感じました。
6枚ともWAV+CUEで取り込み、ノーマライズ・けっこう大胆にイコライジング、ラウドネスノーマライズで仕上げました。
各CDのジャケットをみると、プロデューサーがエンジニアを兼任しているかのようなクレジットになってました。
なんか納得です。
肝心の内容ですが、モダンピアノの演奏より全然いいと思います。
こういう楽器で作った曲なんだなあという合理性を感じます。
演奏もとても軽やかで、演奏者、楽器、楽曲の三位一体のマリアージュが心地よいとでもいいましょうか。
1990年録音の約30年越しの再販ですが、しっかりした音源チェックが行われなかっただろうことに深い悲しみを覚えます。
ERATOレーベルのCD、買うの怖いですね。
ワーナー傘下らしいけど大丈夫なんでしょうか。
このあたり、商品として納得いかないので星3で。
音が小さい、ハイの主張が強いというかローが無い。
ふとBOSEのPCスピーカーに変えてボリュームを上げても、
あの違和感の塊のような人工的な低音ブーストが一切感じられない。
おかしい。
PCに取り込んで波形や周波数分布を確認しました。
結果的には、そのまま聴くのは諦めて加工することにしました。
(もしかしたら、大口径のシステムを組んでいる人なら、そのまま鳴らせるのかもしれません。)
とくにヘッドルームが大きいのと低音域に課題を感じました。
6枚ともWAV+CUEで取り込み、ノーマライズ・けっこう大胆にイコライジング、ラウドネスノーマライズで仕上げました。
各CDのジャケットをみると、プロデューサーがエンジニアを兼任しているかのようなクレジットになってました。
なんか納得です。
肝心の内容ですが、モダンピアノの演奏より全然いいと思います。
こういう楽器で作った曲なんだなあという合理性を感じます。
演奏もとても軽やかで、演奏者、楽器、楽曲の三位一体のマリアージュが心地よいとでもいいましょうか。
1990年録音の約30年越しの再販ですが、しっかりした音源チェックが行われなかっただろうことに深い悲しみを覚えます。
ERATOレーベルのCD、買うの怖いですね。
ワーナー傘下らしいけど大丈夫なんでしょうか。
このあたり、商品として納得いかないので星3で。
2020年2月24日に日本でレビュー済み
Amazonで購入
購入しました者ですが、残念ながら6枚組の内、CD4枚目に相当長い時間の音飛びがありました。
極めて残念でした。
極めて残念でした。
他の国からのトップレビュー
Fabio
5つ星のうち3.0
Mozart
2020年6月4日にブラジルでレビュー済みAmazonで購入
Se estiver interessado nas sonatas de Mozart ao fortepiano melhor procurar Paul Badura-Skoda
J. T
5つ星のうち5.0
Mozart Sonatas
2021年3月24日に英国でレビュー済みAmazonで購入
I am very happy with my purchase. He is a master
Maltaverne
5つ星のうち5.0
Bravo !
2020年3月2日にフランスでレビュー済みAmazonで購入
Je n'avais jamais entendu Alexei Lubimov, mais en achetant le coffret des sonates de Mozart, j'avais un a priori favorable :n'avait-il pas été le professeur d'Olga Paschenko qui a enregistré plusieurs cd remarquables. Or c'est aux fruits qu'on juge l'arbre. L'écoute du coffret m'a montré que je ne m'étais pas trompé.
Premier point. Il faut supporter le son du piano-forte qui n'a pas grand chose à voir avec celui d'un piano moderne, mutatis mutandi, c'est comme lorsque vous passez des symphonies de Beethoven à leur transcription pour piano de Lizst. Même , si vous possédez déjà une intégrale sur piano moderne , n'hésitez surtout pas à acquérir le coffret Lubimov, vous redecouvrirez ces œuvres.
Deuxième point. L'interprétation. Elle est excellente. Elle coule de source. Le mouvement final de la fameuse sonate "alla turca" est joué au juste tempo indiqué par Mozart :"allegretto", alors que dans la plupart des cas, il nous est livré "allegro (très) vivace". Cela surprend à la première écoute,... mais s'impose par la suite ! Un de mes fils, sceptique au départ sur l'intérêt de cette intégrale m'en a demandé le prêt.
Accessoirement coffret reçu en bon état et dans les temps, donc satisfaction maximale....
Premier point. Il faut supporter le son du piano-forte qui n'a pas grand chose à voir avec celui d'un piano moderne, mutatis mutandi, c'est comme lorsque vous passez des symphonies de Beethoven à leur transcription pour piano de Lizst. Même , si vous possédez déjà une intégrale sur piano moderne , n'hésitez surtout pas à acquérir le coffret Lubimov, vous redecouvrirez ces œuvres.
Deuxième point. L'interprétation. Elle est excellente. Elle coule de source. Le mouvement final de la fameuse sonate "alla turca" est joué au juste tempo indiqué par Mozart :"allegretto", alors que dans la plupart des cas, il nous est livré "allegro (très) vivace". Cela surprend à la première écoute,... mais s'impose par la suite ! Un de mes fils, sceptique au départ sur l'intérêt de cette intégrale m'en a demandé le prêt.
Accessoirement coffret reçu en bon état et dans les temps, donc satisfaction maximale....
FAUSTINO MARTINEZ MARTINEZ
5つ星のうち5.0
MAGNÍFICA GRABACIÓN
2020年1月25日にスペインでレビュー済みAmazonで購入
Muy buena grabación y muy buena ejecución, con un instrumento que presenta unas tonalidades más oscuras que las del piano convencional.
Phil in Magnolia
5つ星のうち5.0
Mozart's Piano Sonatas by Alexei Lubimov - Virtuosic performances on fortepiano
2014年5月21日にアメリカ合衆国でレビュー済みAmazonで購入
I have had the well-known box set of Mozart's Piano Sonatas, performed by Mitsuko Uchida, for many years (
Mozart: Piano Sonatas (Complete Mozart Edition, Vol. 17)
). Those performances have long been considered by many to be the gold standard in a way, for Mozart's solo piano works, and I've enjoyed them and for a very long time did not consider any need for other performances.
Not until recently, that is, when I decided that I wanted to also have a set of performances of these sonatas, but performed on the fortepiano rather than a modern piano. Perhaps this was just an idealistic notion that being able to listen to the music on the same style and sound of instrument as what Mozart himself would have played, that this would be somehow more "authentic". Still, idealistic or not, Mozart did himself play the piano, the fortepiano that is, quite well in fact. And being able to hear the music as he himself would have heard it, this is desirable, I think.
There are a few performers who have recorded these works on fortepiano. I've had a single disc of Alexei Lubimov's performances - Mozart: Complete Piano Sonatas Volume 3 - for quite a few years, from when these recordings were released on individual CD's. That performance by Lubimov, of Sonata #15 K533 for example, is sublime and exceptional. The well-known Sonata #16, K545, is delightful and played with great delicacy and style. Frankly, unless you are an experienced musician or expert in these things, I don't believe you would notice that it is a fortepiano, but the important thing about Lubimov's performance is the quality and virtuosity. He makes the music sound easy, and I know that it is anything but easy to perform well.
And so when I decided recently to acquire a set of the complete sonatas, selecting this set with performances by Lubimov was an easy one. It is available here on Amazon for a *very* reasonable price (check the third-party sellers, and watch Amazon's own pricing which can vary widely. I picked up my copy for fifteen bucks including Prime shipping, from Amazon itself). The six discs basically contain just the eighteen sonatas, with the addition only of the K400 Allegro in B Flat Minor, the K475 Fantasy in C Minor, and the K312 Allegro in G Minor. A couple of different fortepianos are used - these are identified in the accompanying booklet - and the recordings were made at a couple of different locations in France, between January and June, 1990. The recording quality is superb, crystal clear, putting the listener in the room with the piano, just as the best solo piano recordings will do.
The introductory booklet has some very interesting remarks concerning Mozart and this solo piano music, which I'll paraphrase here, beginning with this quote from Artur Schnabel regarding Mozart's piano music - "Too easy for children, too difficult for artists", and "Children find Mozart easy because of the quantity of the notes, artists find him difficult because of the quality of the notes". The essay goes on to explain how "of all great composers he was the most economical. In the majority of his sonatas, for most of the time, there are only two lines - a melody on the right hand, and a melodic accompaniment in the left. Solid chords are relatively rare. In Mozart there is nothing superfluous. Every note counts, every one has its purpose - not only a musical but also an expressive purpose. No other composer leaves the performer so exposed. none requires such relentless concentration or such continuous subtlety. In Mozart, every inflection, every sliver of silence, the timing of every note, is a matter of crucial importance".
The essay goes on to discuss briefly how Mozart began playing the piano himself at age three, was composing by age five, and became among the finest keyboard players of his time by age twelve or so. Still, he did not begin to compose his piano sonatas until age twenty, having by that time composed eight operas, twenty nine church works, fifteen symphonies, and much more. His development as a composer was therefore well established by the time he turned to the piano sonata; none of these are immature works, there is no juvenilia here. This is a collection of piano music composed by one of our great artists, at his early maturity as a composer, and writing for an instrument that he loved and played himself.
And so, my feeling is that these performances by Lubimov help bring us closer to Mozart's solo piano music, with exceptional performances and interpretations, playing the instrument that Mozart himself played. They are delightful from beginning to end.
As a final point, and in the interest of completeness, I will mention a couple of other choices for those may wish to consider fortepiano performances by others besides Lubimov:
- Mozart: Complete Piano Sonatas And Variations - Ronald Brautigam
The above box set, 10 discs released by BIS, includes Mozart's piano variations plus other miscellaneous pieces, in addition to the complete sonatas. It is the recommended set in the Penguin Guide, for Mozart performed on the fortepiano. I do not have this set myself (I'm very satisfied with the Lubimov box here), but it is not out of the question that at some point in the future I might want to acquire it as well, simply to have another interpretation in my collection.
Finally, for performances that are not of the complete sonatas:
- Mozart: Sonate / Fantasia / Variazioni / Suite - Andreas Staier
- Mozart: Piano Sonatas - K.282, 330, 331, 399, 455, 457, 475 & 574 - Andreas Staier
The above two selections, the first on single CD and the second a 2-cd release, both on the Harmonia Mundi label, are also given high marks by Penguin, who say in part that "there are few recitals on a fortepiano as convincing or as completely right for the music as this" (the 2-cd release includes the music from the first recording, with additional works added). Andreas Staier is a well known and very accomplished performer on harpsichord, fortepiano, and pianoforte (modern piano). The performances on these two discs are also given on a fortepiano that is a copy of one built by the Viennese maker Anton Walter, very similar to the instrument built by the same maker for Mozart himself.
Not until recently, that is, when I decided that I wanted to also have a set of performances of these sonatas, but performed on the fortepiano rather than a modern piano. Perhaps this was just an idealistic notion that being able to listen to the music on the same style and sound of instrument as what Mozart himself would have played, that this would be somehow more "authentic". Still, idealistic or not, Mozart did himself play the piano, the fortepiano that is, quite well in fact. And being able to hear the music as he himself would have heard it, this is desirable, I think.
There are a few performers who have recorded these works on fortepiano. I've had a single disc of Alexei Lubimov's performances - Mozart: Complete Piano Sonatas Volume 3 - for quite a few years, from when these recordings were released on individual CD's. That performance by Lubimov, of Sonata #15 K533 for example, is sublime and exceptional. The well-known Sonata #16, K545, is delightful and played with great delicacy and style. Frankly, unless you are an experienced musician or expert in these things, I don't believe you would notice that it is a fortepiano, but the important thing about Lubimov's performance is the quality and virtuosity. He makes the music sound easy, and I know that it is anything but easy to perform well.
And so when I decided recently to acquire a set of the complete sonatas, selecting this set with performances by Lubimov was an easy one. It is available here on Amazon for a *very* reasonable price (check the third-party sellers, and watch Amazon's own pricing which can vary widely. I picked up my copy for fifteen bucks including Prime shipping, from Amazon itself). The six discs basically contain just the eighteen sonatas, with the addition only of the K400 Allegro in B Flat Minor, the K475 Fantasy in C Minor, and the K312 Allegro in G Minor. A couple of different fortepianos are used - these are identified in the accompanying booklet - and the recordings were made at a couple of different locations in France, between January and June, 1990. The recording quality is superb, crystal clear, putting the listener in the room with the piano, just as the best solo piano recordings will do.
The introductory booklet has some very interesting remarks concerning Mozart and this solo piano music, which I'll paraphrase here, beginning with this quote from Artur Schnabel regarding Mozart's piano music - "Too easy for children, too difficult for artists", and "Children find Mozart easy because of the quantity of the notes, artists find him difficult because of the quality of the notes". The essay goes on to explain how "of all great composers he was the most economical. In the majority of his sonatas, for most of the time, there are only two lines - a melody on the right hand, and a melodic accompaniment in the left. Solid chords are relatively rare. In Mozart there is nothing superfluous. Every note counts, every one has its purpose - not only a musical but also an expressive purpose. No other composer leaves the performer so exposed. none requires such relentless concentration or such continuous subtlety. In Mozart, every inflection, every sliver of silence, the timing of every note, is a matter of crucial importance".
The essay goes on to discuss briefly how Mozart began playing the piano himself at age three, was composing by age five, and became among the finest keyboard players of his time by age twelve or so. Still, he did not begin to compose his piano sonatas until age twenty, having by that time composed eight operas, twenty nine church works, fifteen symphonies, and much more. His development as a composer was therefore well established by the time he turned to the piano sonata; none of these are immature works, there is no juvenilia here. This is a collection of piano music composed by one of our great artists, at his early maturity as a composer, and writing for an instrument that he loved and played himself.
And so, my feeling is that these performances by Lubimov help bring us closer to Mozart's solo piano music, with exceptional performances and interpretations, playing the instrument that Mozart himself played. They are delightful from beginning to end.
As a final point, and in the interest of completeness, I will mention a couple of other choices for those may wish to consider fortepiano performances by others besides Lubimov:
- Mozart: Complete Piano Sonatas And Variations - Ronald Brautigam
The above box set, 10 discs released by BIS, includes Mozart's piano variations plus other miscellaneous pieces, in addition to the complete sonatas. It is the recommended set in the Penguin Guide, for Mozart performed on the fortepiano. I do not have this set myself (I'm very satisfied with the Lubimov box here), but it is not out of the question that at some point in the future I might want to acquire it as well, simply to have another interpretation in my collection.
Finally, for performances that are not of the complete sonatas:
- Mozart: Sonate / Fantasia / Variazioni / Suite - Andreas Staier
- Mozart: Piano Sonatas - K.282, 330, 331, 399, 455, 457, 475 & 574 - Andreas Staier
The above two selections, the first on single CD and the second a 2-cd release, both on the Harmonia Mundi label, are also given high marks by Penguin, who say in part that "there are few recitals on a fortepiano as convincing or as completely right for the music as this" (the 2-cd release includes the music from the first recording, with additional works added). Andreas Staier is a well known and very accomplished performer on harpsichord, fortepiano, and pianoforte (modern piano). The performances on these two discs are also given on a fortepiano that is a copy of one built by the Viennese maker Anton Walter, very similar to the instrument built by the same maker for Mozart himself.