Manafon
この商品をチェックした人はこんな商品もチェックしています
曲目リスト
1 | Small Metal Gods |
商品の説明
ヴォーカルはもとより、作詞・作曲、プロデュース、演奏を手がけ、音楽を表現媒体としてアーティストとしての道を歩んできたデイヴィッド・シルヴィアン約6年ぶりのニュー・アルバム! あくなき音の探究を続けるシルヴィアンが、また新たな音楽の領域を切り開く!
元JAPANのデイヴィッド・シルヴィアンが、自身の作品や、コラボレーターでもある実弟のスティーヴ・ジャンセンの作品、その他、彼らがプロデュースするアルバムをリリースするために設立したレーベル、サマディ・サウンドより放つソロ・アルバム第二作。
即興音楽界の巨人ギタリスト、故デレク・ベイリーと、坂本龍一とのコラボレーションでも知られる、いま最も注目されるラップトップ・アーティスト、クリスチャン・フェネスの二人のゲスト参加も大きな話題となったエポック作、『ブレミッシュ』(03年)に続く約6年ぶりのニュー・アルバム。
前作に続いての参加となるクリスチャン・フェネスに加え、アヴァン音楽集団AMMのジョン・ティルバリー、デレク・ベイリーの盟友エヴァン・パーカーが参加。そして、日本を代表する即興音楽家たち、大友良英、中村としまる、Sachiko M、秋山徹次が参加! これらのアーティストたちによる即興演奏と、デイヴィッド・シルヴィアンの限りない温もりと包容力あふれる歌声が緊張感たっぷりに絶妙に絡み合い、美しいとしか喩えようのない音世界を構築している。
登録情報
- メーカーにより製造中止になりました : いいえ
- 製品サイズ : 14.05 x 0.89 x 12.67 cm; 90 g
- メーカー : Samadhi Sound
- EAN : 0633367770523
- 製造元リファレンス : 6.33E+11
- レーベル : Samadhi Sound
- ASIN : B002GJ3OAG
- ディスク枚数 : 1
- Amazon 売れ筋ランキング: - 93,190位ミュージック (ミュージックの売れ筋ランキングを見る)
- - 1,468位スポーツ・カルチャー
- - 2,382位ヒーリング・ニューエイジ
- - 16,530位ロック (ミュージック)
- カスタマーレビュー:
カスタマーレビュー
私たちの目標は、すべてのレビューを信頼性の高い、有益なものにすることです。だからこそ、私たちはテクノロジーと人間の調査員の両方を活用して、お客様が偽のレビューを見る前にブロックしています。 詳細はこちら
コミュニティガイドラインに違反するAmazonアカウントはブロックされます。また、レビューを購入した出品者をブロックし、そのようなレビューを投稿した当事者に対して法的措置を取ります。 報告方法について学ぶ
-
トップレビュー
上位レビュー、対象国: 日本
レビューのフィルタリング中に問題が発生しました。後でもう一度試してください。
が全て好きかと問われると?となります。しかし初めは難解な彼のCDでも何かの拍子にパッと入ってくる時があるのです。だから、彼と音楽で付き合うなら、聞く側もいろいろ音楽を聞いていかないと理解できなくなります。この彼の精神世界の音楽を理解してくれる人が増えてほしいと思います。彼の最新のベストは洋盤が出て一年くらい待って日本版が出ました。そのうち日本版が出なくなるのではと思います。
明らかな曲調ではない、即興のような歌の数々。
彼の声質は好きですし癒されるので、私は雰囲気に浸り心地良さを得ます。
楽器の音色が出たり入ったり、明るくなったり暗くなったりと"詩"のようで、自由を感じ、静かで深い作品。
BGMにしていると、ジャケットにあるような深い色彩の自然や、ヨーロッパの街角、どんよりした霧や雨の中など、自分なりにシーンが浮かんで、リラックスした気持ちで家のことができます。
美的センスの塊、David Sylvianは、切ないプログレッシブ・ロック(ミュージック)を我々に提示しているような気がします。
空間を切り裂くようなサウンドと対峙するSylvianのヴォーカルは、心の底に沈み込むよう・・。
とにかく現代を代表する即興演奏家達の最良の演奏とデビッドの芳醇なうたを存分に味わえる素晴らしい作品
ただしミーハー【でび】ファンの視点からすると一曲くらい口ずさめる親しみやすい曲が欲しかったかも
日本盤より大分安いので買ったけど、結局歌詞とボートラが気になって日本盤も手に入れました
この次はどこへ向かうのだろうと思い、ずっと彼の動向に注目していたのですが、弟スティーブ・ジャンセンの2019年のインタビューを見ると、「兄はもう引退した」みたいなことを言っています。もしかすると本作が「歌もの」としてはデイビッドの最終到達地点なのかもしれません。音楽家としてこれだけのものが作れたので、「もう引退してもいい」と思っちゃったのかもしれませんね。それだけの純度を持った名作だと思います。
他の国からのトップレビュー
Un capolavoro difficilmente reperibile in Italia nonostante il numero di copie distribuite all'epoca della sua uscita.
Da avere assolutamente se si ama l'artista.
Don't expect Japan, obviously. But also don't expect Nine Horses, one of David's seminal pieces of work, in a very different jazz infused vein.
Manafon is David evolving and further maturing as a serious player in the world of improv music.
You really have to listen with a decent HiFi, and in silence - or with decent headphones (don't listen on the tube, or at least not if you really want to hear all that this music has to offer)
There are exquisite nuances to this work that beg to be listened to with care and patience.
David's voice is sublime, and the lyrics set along side the sine waves, the guitar, piano, clicks and pops, courtesy of some seriously big guns in improv music, are just a delight.
Lyrically very rich and dense - in that there are a lot of words here - sees David at his creative finest.
Have bought several copies of this - to give away and enlighten other music lovers ears.
You've got to listen several times. This isn't immediate easy or throw away pop music.
Engage and allow - open your mind and ears and you are in for a sonic treat.
Manafon variations (Died in the Wool - same artist) is best approached after Manafon in my opinion, but if you hear either you will want to explore more.
But maybe I am assuming too much here? After all Sylvian himself only says that the record is the twin sister of "Blemish" and that they both are contemporary takings on the genre of chamber music.
But there are also differences. Blemish is more of a duo, a duo of Sylvian's voice having a dialog with either Bailey's guitar or with the sparse electronic background. Here the size of the group is bigger, from three participants to combinations of 8 players.
But there is also another difference. As revolutionary as the discovery of Blemish was, there was also problems of loss of intensity within that record, especially at the second half of it. For me the record seems to lose its grip with the listener in "Late Night Shopping" and "How Little We Need to be Happy". In my opinion this is due to the fact there is actually two (wretched?) storylines in that record. One is the dialogue between Sylvian's wry storytelling and Bailey's guitar and the other is the discourse between him and the electronics. The two storylines do not come together and that leads to this loss of intensity at the second part of Blemish.
Nothing like this happens in "Manafon". It is masterfully played and masterfully constructed. As amazing as it seems, the record somehow manages to combine the freedom of improvisation to the overall construction of it. Though musical expressions are fresh and unexpected, at the same time the whole body of work is thematic to the degree of being conceptual.
The front door of the record, "Small Metal Gods", is fairly assessable to old fans. A folk song but a very intriguing one. Already here he puts you in the mindset of the rest of the record, or welcomes you to the undergrowth of it. There is something disquieting about it. Somehow getting into it reminds me of the hyper-cautious existence of a deer (like the one on the cover!). The hissing of wind, the birds, the non-regular plugging of instruments like someone is walking on dry sticks. Inadvertently you become strung up.
Some reviewers have said that that the next piece "The Rabbit Skinner" is a difficult one to deal with because here Sylvian seems to sing against the rest of the ensemble, or his voice is disjointed from everything else that happens around it. This is just pure nonsense. Nowhere has Mr Sylvian's listening been more precise than in pieces like "The Good Son" and "The Rabbit Skinner". The voice registers players' every gesture. The end result is chamber music warm and singing (but in a different way than something you can whistle to). The closest comparison I can think of is Boulez's ground breaking study in timbre "Le Marteau sans Maitre".
After this the record starts its slow descension to a state where urge to express becomes more and more compressed and/or suppressed. In "The Greatest Living Englishman" the players are still able to "short-circuit" this by attacking the storyline with distorted samples of modern chamber music, but by the time of "Emily Dickinson" the expressive role of instruments is almost completely thinned out to that of providing heavy layers of colour to the half whispered - half talked confessions of Sylvian.
This process of the thinning out of expressiveness does not make the second half of the record in my opinion any way less rewarding. Quite the contrary, it is exactly through this process that the record manages to maintain potency for imminent violence and to captivate the listener.
"Emily Dickinson" is probably the most violent song Sylvian has ever made. Very hard to describe what cord it hits in your soul, but it hits hard. Irregular bursts of electronics and Parker's sax-solo like a wolf's howling. Terrible, chilling and beautiful!
But there is also deliverance. After a brief orchestral interlude Sylvian gives us a way out. Not an exotic place, no surrender to Hindu Gods, no wanderlust, no drugs, but a picture of a poet ascending the valley of grief with (considerations pertaining to?) time.
The title song is actually almost as easily assessable as "Small Metal Gods". A bit like his collaboration with Alesini and Andreoni in "Come Morning".
All and all, superb work. A must buy.
Vielleicht sollte Kermit dann einfach Phil Collins hören, da weiß man, was man hat. Nun aber zu Manafon: Wer nicht mit musikalischen Scheuklappen durch die Welt läuft und bereits Blemish vieles abgewinnen konnte, wird mehr als belohnt. Die rhythmischen Strukturen treten noch mehr in den Hintergrund, Davids Stimme bleibt das tragende Element, rauhe, auf das absolute Minimum reduzierte, improvisierte Musik, die doch alles innehat was man braucht: Bilder, Emotionen, Farben, Wärme, Harmonie und Disharmonie. Ein musikalischer Kosmos ohnegleichen.
Die einzelnen Instrumente als Klangfacetten sind so flüchtig und scheu wie das Reh auf dem Cover. Nichts ist zum festhalten, alles ist im Fluß und doch wiederkehrend. Mich erinnert die Botschaft dieser Musik an die Bücher von Hermann Hesse.
Ich würde nie behaupten, dass diese Musik jedem gefällt. Aber diejenigen, die sich mehr für die Kunst denn für die Unterhaltung interessieren, werden etwas wahrhaft seltenes in heutigen Zeiten finden: wirkliche Kunst in der Musik.