serial experiments lain Blu-ray BOX|RESTORE (初回限定生産)
フォーマット | 色, 限定版, ワイドスクリーン |
コントリビュータ | 大林隆之介, 川澄綾子, 浅田葉子, 五十嵐麗, 中村隆太郎, 清水香里 |
言語 | 英語 |
ディスク枚数 | 6 |
稼働時間 | 5 時間 |
この商品を見た後にお客様が購入した商品
商品の説明
放送より10年余。サイコ・カルトアニメの傑作がBlu-rayで登場。
1998年にテレビ東京系にて放映され、文化庁メディア芸術祭 優秀作に輝いた同作。35mmフィルムより再テレシネしHD対応した全カット再撮影のニューマスター・コレクター向けボックス。デジタルアニメの新境地を拓いた同作が満を持してBD化。
初回生産分には放映当時の映像素材満載の特典ディスクとサウンドトラックCDに加え、ガイドブック等を予定。
期間限定生産:2011年1月末まで
〈ストーリー〉
岩倉玲音、14才。内向な少女の前に現れた死んだはずの友人。彼女の周りで起こる不可思議な事件は切り離されていたはずのネットワークの世界と現実世界の境が崩れ始める予兆。引き込まれて戻れなくなる、カルティック・サイコホラー。
〈収録話〉 シリーズ全13話
〈封入特典〉
専用ケース・ブックレット
設定資料集
サウンドトラックCD 2枚
〈映像特典〉 BD-Jによる全話絵コンテ表示機能付き ノンクレジット リマスターオープニング・エンディング
〈音声特典〉英語音声
〈特典ディスク〉
放送時素材映像、プロモ映像、予告、エンドカード(ウェザーブレイク)集を収録。
〈スタッフ〉
企画・原案: Production 2nd/オリジナルキャラクターデザイン: 安倍吉俊/監督: 中村隆太郎/脚本: 小中千昭/キャラクターデザイン: 岸田隆宏/アニメーション制作: トライアングルスタッフ/制作協力: GENCO/製作: GENEON ENTERTAINMENT
〈キャスト〉
岩倉玲音: 清水香里/父・岩倉康雄: 大林隆之介/母・岩倉美穂: 五十嵐麗/姉・岩倉美香: 川澄綾子/瑞城ありす: 浅田葉子/山本麗華: 手塚ちはる/加藤樹莉: 水野愛日/四方田千砂: 武藤寿美
登録情報
- アスペクト比 : 1.78:1
- メーカーにより製造中止になりました : いいえ
- 言語 : 英語
- 製品サイズ : 40 x 15 x 30 cm; 0.28 g
- EAN : 4988102625528
- 監督 : 中村隆太郎
- メディア形式 : 色, 限定版, ワイドスクリーン
- 時間 : 5 時間
- 発売日 : 2010/10/27
- 出演 : 清水香里, 大林隆之介, 五十嵐麗, 川澄綾子, 浅田葉子
- 言語 : 英語 (PCM), 日本語 (PCM)
- 販売元 : ジェネオン・ユニバーサル
- ASIN : B002TPFM1G
- ディスク枚数 : 6
- Amazon 売れ筋ランキング: - 79,612位DVD (DVDの売れ筋ランキングを見る)
- カスタマーレビュー:
カスタマーレビュー
私たちの目標は、すべてのレビューを信頼性の高い、有益なものにすることです。だからこそ、私たちはテクノロジーと人間の調査員の両方を活用して、お客様が偽のレビューを見る前にブロックしています。 詳細はこちら
コミュニティガイドラインに違反するAmazonアカウントはブロックされます。また、レビューを購入した出品者をブロックし、そのようなレビューを投稿した当事者に対して法的措置を取ります。 報告方法について学ぶ
イメージ付きのレビュー
-
トップレビュー
上位レビュー、対象国: 日本
レビューのフィルタリング中に問題が発生しました。後でもう一度試してください。
国内外でカルト的な人気を博した作品です。
*ゲーム版とは、
登場人物・結末が異なるアニメ版を
再度Blu-raybox化した
商品仕様と成っており、
以前発売されたbox(2010年)から
特典の大半をオミットした、
所謂、廉価版です。
・ストーリーボード。
・第一話にオーディオコメンタリー。
・当時の12pブックレット。
が、今回の特典収録の全てとなります。
ストーリーラインは、
SF・サイコホラー/サスペンス
と言ったところでしょうか?
作品内で、
一から十まで説明するタイプの作品では
ないので、
情報が少ない序盤は特に
不思議な雰囲気に感じられ、
人によっては、
「電波系」と捉えられ、
視聴を断念、
飽きてしまうかもしれません(笑)
しかし、
この作品の肝・凄さは、
「90年代の作品」である点で。
当時からすれば
驚く程先見の明があり、
「Wired」ネット世界と「real world」現実〜
この垣根の曖昧さ、
崩れた場合の狂気・危険性を示し、
そのツール・デヴァイスも
個人端末・学科等にも浸透、
大人のみに限らず、
子供にも普及している様を描いている点。
*その分、「プロトコル」「ソフトウェア」等パソコン用語が頻繁に登場しますが(笑)
同時期に放送された「エヴァ」等と同様に、
世紀末感からくる、
アンニュイな感覚・陰鬱さ・破滅願望。
サブリミナルの様な、
宗教観・哲学。
此等が満載の作風である事。
此等を踏まえ、
私個人的には、
一度作品を観た上で
他者の推察・考察を拝見し、
再び、
自分の頭の中で完結させるのが愉しい
手合の作品と感じました。
Wiredを巡り廻る情報が、登場人物のみならず視聴者をも翻弄する。
chaboの歌うED曲が良い。
Let's all love Lain !
とても考えさせられるアニメです。
ただ、レインのエンディングの倒れ方が、ヤムチャがサイバイマンに負けた倒れ方に似ててツボでした。
最高で5話くらいまで見たことあるような?
今回は1話まで見たけどこんなにつまらなかったっけ?と思ってしまった
とりあえずレビューを読んで見るか価値があるのか見極めようと思いました。
レビューを見る限りは内容はかなりふんわりとしていて余韻を楽しむ作品のように思える
ただ単純にストーリーと意味だけ追ってはまったく楽しめないようだ
ほぼほぼ酷評で良いというレビューになるほどね!と完全に納得できるものは少ない
作品通りレビューもふんわりしている
そりゃ作品がふんわりしてるんだから、レビューもふんわりして当然だよね
でも映像作品、表現を見るとわりと面白そうなので継続してみます。
1話でかなりつまらなく感じたのは自分の感性が鈍ったからなのか、精神(脳)が成長したからなのかどっちなのかも知りたい。
さすがに2倍速以上で見る(というか2倍速でも「あれ?スピード1倍速だっけ?って確認してしまうほど間がある)
ゲーム自体もゲーム性というものはなく、当時やってたらクソゲー扱いしてやめてゲオっていたでしょう。
それだけ難解で異質な作品ですが、当時インターネットがまだまだ未発達なのにここまでのアプローチをしているのにはただただ驚きです。
ネット社会に親しんだ諸兄なら、これを見ても楽しめるかも知れません。
ただ、できればシナリオ本を読めばより詳しい解説が書いてあるのでlainの世界を楽しめるのかと思います。
ただ、シナリオ本もゲームもちょっっとだけ高いというか……
他の国からのトップレビュー
Serial Experiments Lain est une production de qualité, qui mérite son statut d'incontournable et qui nous laisse un goût amer une fois qu'on l'a terminé. Pour ceux qui hésite encore, je le recommande fortement, avec Boogiepop Phantom qui est du même calibre côté narration perchée.
J'émets cependant une petite réserve concernant le livret qui est bourré de fautes d'orthographe, là par contre je dois avouer que c'est le genre de chose qui m’énerve un peu, mais bon rien de grave.
Six years earlier, the Internet was a rough, largely uncharted territory only recently gone mainstream. Sure, it was exciting to be able to access porn whenever we wanted, and playing chess via email with people in South Africa was kinda neat, but no one outside of a very specialized group could foresee how ubiquitous the Internet would one day become. In 1998, to most of the world, the Internet was just a big computer network.
Enter Serial Experiments Lain.
First broadcast in Japan over the summer of 1998 and premiering nine months before The Matrix hit American theaters, Lain tells the story of Lain Iwakura, a painfully introverted adolescent girl living in Japan. At the start of the series, Chisa, a girl from Lain's school, commits suicide by jumping from the top of a building. Shortly thereafter, Lain and her schoolmates begin receiving emails from Chisa stating that everyone needs to come to the Wired as soon as possible because there is a god in the Wired. The Wired is a global information network analogous to the Internet but connected to virtually everything in the world. In order to continue communicating with her dead friend, Lain asks her father to buy her a new computer, called a Navi in the show, presumably a shortening of Navigator, and from there, any summary of the show's plot is going to fail. There is simply too much going on, too many characters with too many motivations, too many red herrings, and too many tonal shifts to keep track of.
Several years ago, I taught Lain as a literature unit in one of my classes. We viewed each episode, discussed the characters and the themes, the complexity of the narrative, in short we READ the series instead of simply viewing it, which I maintain is the best way of approaching Lain. It may not have been my most successful teaching moment, but I still have students now who come to me and talk about it. This is the kind of series that really does stay with its audience, and repeat viewings yield fresh revelations. That is, once the audience gets past one small but significant fact:
Lain. Is. Weird.
We can start with the odd time setting of the series, which is announced at the beginning of most episodes as "Present day, present time," followed by a maniacal laugh and bursts of static. It's an unsettling announcement because, as we move through narrative, we're confronted with a world that resembles our own in many ways but not technologically, though it can be argued that Lain more closely resembles the technological world of 2014 than it did the technological world of 1998. In that sense, though, the opening only becomes unsettling in how prescient the series would turn to be. Regardless, the opening remains unsettling because of a basic perceptual conflict: the "Present day, present time" setting is not the "now" of the audience, but rather the "now" of the series. In essence, the show announces that it is set when it is set.
Adding to the weirdness is the fact that episodes are not called episodes or chapters. They are called Layers, as in a layer that must be peeled away in order to get to the heart of the matter, to make sense of the series as a whole.
And then there are the characters themselves. Lain is an adolescent girl who can barely speak to her own family, let alone her friends. Lain's mother could not be more disengaged from her two daughters. Lain's sister literally disappears before Lain's eyes at the end of the fifth layer only to be replaced by what might charitably be considered a shell of a human being. And Lain's father, who shows the most emotion of anyone in her immediate family, appears to genuinely love his daughter even as he is cut off, sometimes quite literally, from her. One of my favorite shots of the first episode involves Lain asking her father for a new Navi. She walks into his study and is almost completely blocked from him by a kind of wall of computers and monitors. Her father talks to her but never really holds a dialogue with her, instead becoming excited over something he finds on the Wired while Lain is talking.
And that is one of the major themes of the series: people being disconnected from one another. The Wired as a result becomes an intricate metaphor for human interaction: people log on and "connect" with other people, but those connections are fleeting and not real in any substantive sense. Think of it as Facebook. You have 5000 friends on Facebook, but how many of those friendship are really real? How many of them are tangibly real?
This brings up another one of the major concerns of Lain: the question of reality. What is reality? What does it mean to be real? Where is the line drawn between the real and the unreal? And by extension, is it possible for the unreal to become real?
Going back to our Facebook example, many friendships may not be real in literal, tangible sense, but they are real insofar as they are an exchange of interests and communication and intimacies. They may not be as substantive as a flesh-and-blood friendship, but they are still real in some sense. Likewise, the Wired of the series is several times dismissed by characters as nothing more than a fancy way of transporting information, that it cannot be confused with the real world. However, to an introvert like Lain, the Wired represents a means of overcoming her shyness and allowing her truer, fuller self to emerge and interact freely with other people. In essence, Lain chooses a reality in which she have more control. Is it an illusion? Possibly, but it is still her reality.
Of course, we still have yet to discuss how the alien fits into all of this. I don't really have any answer to that.
And how the series ultimately plays out, how it evolves from a scared little girl playing on the Internet to its endgame, is all the more interesting for the way it effectively reframes the narrative. The final four layers can be thought of the story of a god who comes to Earth, forgets it is a god, experiences profound and disturbing loneliness, and inadvertently begins to destroy one reality by grafting a second reality on top of it. It that seems a bit heady to you, you're not alone. I've seen the complete series a dozen times and when I get to those last episodes, I still struggle with making them work.
And that might be the series' greatest failing. It is almost too complex for its own good. Too many questions are left not only unanswered but unanswerable. What exactly happens to Mika when she sees herself at the end of Layer 5? Who are the Men in Black and why are they looking to stop the Knights of the Eastern Calculus? What power does Masami Eri actually wield in the Wired? And in the end, who is the final, top-of-the-heap God?
Lain is a series that comes dangerously close to falling apart repeatedly throughout its run and yet manages to pull it all together into a more or less tight narrative by the end. What's more, while computers have been used a number of times as a metaphor for isolation and distance between human beings, I'm not sure it has ever been as effective as it is here, and the effectiveness has only grown in the intervening years due to our growing technological dependence.
The ending of the series deserves special note for how downbeat it is. Lain does find purpose and peace at the end of the series, but she is arguably even more isolated than she is at the beginning. Conventional interpretation seems to agree that the ending is as upbeat as is possible given the rest of the story, but I still find it very downbeat, very sad.
I highly recommend Serial Experiments Lain. I do advise you to watch it straight through, if possible, and be prepared to do a bit of research on the various names mentioned throughout the series, as that will help to explain some of the gaps.
I wouldn't bother with the english dub, as it's sub-par as is typical of most english dubs.
I'm not a huge fan of the 5+ minutes of badly dubbed advertisements before getting to the menu, but otherwise this is worth a buy for fans of the show.