創造と環境

コピーライター西尾忠久による1960年〜70年代アメリカ広告のアーカイブ

An interview with Robert Levenson(1)


Robert Levenson
Doyle Dane Bernbach, inc.
Vice President, Management Creative Supervisor


interview by chuukyuu


Q; When did you come to write copy for Volkswagen?


Levenson; Well, I came to Doyle Dane Bernbach in 1959.
We got the account in 1959 and I started to work on it in the sales promotion department in that year.
A year later I started to write the national ads for it and I did that for about five years.


Q; Please name one of your favorite Volkswagen ads.


Levenson; I do not know that a favorite Volkswagen ads.
They are all my favorite. but there are some that I like better than others.
"33 years later he got the bug" is one that I am particulearly fond of.


33 years later, he got the bug.


The newspaper ad that said "Save Water" when we had a drought in New York was a particularly timely one. I guess those are two of my favorite at the moment.


Save water.


Q; Doyle Dane Bernbach is famous for the idea of people working together doing art-copy sessions to make ads. Did Doyle Dane Bernbach invented this method?


Levenson; Well, this is quite a question. I don't think Doyle Dane Bernbach invented the idea of people working together to make ads.
I think probably what we do was to make it a system, particually a requirement of a way of working because two are better than one.
Bill Bernbach, Bob Gage and Phyllis Robinson, who were the first creative people at the agency when it was first opened, worked that way. It seems that a lot of American advertising agencies do it now.


Q; Do you have difficulty sometimes?


Levenson; Of couse we do. Two are better than one. But occasionally people do disagree with each
other. Often it gets ironed out between the two people.
Occasionally it does not. We have supervisors and we have Bob Gage who, as creative directoe, can help us. It just doesn't to that.


Q; I think there are many agencies in the United States that imitate the art-copy session.


Levenson; Yes, a great many of them imitate, if that is the word. Let us not say imitate, let us say work the same way that we work. It is really not such an imitation.


Q; Then most of the ads in the United States come to have the look of Doyle Dane Bernbach.


Levenson; I do not think that has anything in the world to do with it.
There is no such thing as a Doyle Dane Bernbach look.
If you look at a Volkswagen ad, an Avis ad, a Mobil ad, a Polaroid ad, you would never dream that all those ads came from the same agency or that the same people worked on them.
Sometimes, the people overlap. Helmut Krone, for example, was the art director on Avis and on Volkswagen.


to be continued.

(8)ロバート・レブンソンのインタヴュー(その1)

『みごとなコピーライター』より

フォルクスワーゲンのコピーライター


数年前(1963)、私は、『フォルクスワーゲンの広告キャンペーン』という風変わりな本をつくりました。
それ以来、VWの広告のコピーライターであるボブ・レブンソン氏と話しあってみたい…と願っていました。


それから3,4年後の1966年の秋、『繁栄を確約する広告代理店…DDB』という本を書いた時、日本でもやってもらわなかった出版記念パーティを、ニューヨークで、パーカー夫妻に開いてもらう羽目になってしまいました。
パーカー夫人はDDBの副社長でコピー・スーパバイザーをしている人です。


そのパーティの席で、私は、初めて、レブンソン氏に会いました。
英語の教師になるつもりで学校へ通っていたこともあるというレブンソン氏の、すごく生真面目な表情に恐れをなして、私は、そのパーティのあいだ中、彼に話しかけないで別れてしまいました。


このインタヴューの依頼の時、その旨を伝えたところ、彼も覚えていてくれて、「話し合えなくて残念だった」と言ってくれました。


chuukyuu「あなたがフォルクスワーゲンのコピーを書くようになったのは、いつからですか?」


レブンソン「私はDDBに1959年にきました。フォルクスワーゲンは、ちょうど59年にここのアカウントとなりました。それで、私はその年にセールス・プロモーションの部門でやりはじめ、1年後に全国誌のコピーを書くようになりました。それから5年ぐらい続いたのです」


chuukyuu「あなたが書いたフォルクスワーゲンのための広告で、いちばん気に入っているものをあげてください」


レブンソン「そうですね。全部好きですが、しいてあげるということになると、中では[この方は33年後にかぶと虫を手に入れました」というのが一つ。


【訳文】
この方は、33年後にかぶと虫を手に入れました


1台目のフォルクスワーゲンを買うのに、33年間もお待ちになる方が、めったにいらっしゃらないのは、私たちにとっては幸いなことです。
けれども、A・ギリスさんはお待ちになったのです。たぶん、いつも正しい考え方をしていらっしゃったのでしょう。ギリスさんの場合、33年間、新車の必要がなかったのです。
ギリスさんと1929年A型フォードとは、お互いにうまくやってこれました。
ギリスさんは修理をご自分でなさり、夜中にタイヤを直すためにジャッキを持ちだしたこともありました。

続きを読む