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『創造と環境』 このページをアンテナに追加 RSSフィード

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クリエイティブな仕事をしている某組織に入った瞬間から、そのクリエイターは「歩」から「成り金」となって才能を輝かせるが、高給に魅かれてその組織を出た瞬間から「歩」に逆戻りしてしまうのはなぜか…を40年前から何度もニューヨークへ出向き、その組織躰の当事者たちにインタビューしまとめて1969年に上梓したのが表題の著書です。

「クリエイティビティについて、その環境について、語りあいましょう。」

2007-05-14

(32) ロン・ローゼンフェルド氏のインタヴュー(了)

Mr.Ronald Rosenfeld


成功したグレート・デーの白髪染め

chuukyuu「さて、もう一つの…グレート・デー白髪染めがお気に入りの理由は?」

ロン「グレート・デーというのは、男性のための白髪染めです。これは非常にむずかしかった。これの問題は、たいていの男性が、髪を染めるなんて、男のすることじゃないって考えていたことです。実際、クライアントからそう聞いた時には、私もそう思ったんです。

しかし、そのあとで考えなおしてみたんす。男が髪を染めて若く見せる…元気に見せる。これは、良い洋服を着たい、良いシャツを着たいと考えるのと同じことではないか…というふうに。

ですから、男性が髪を染めることは、決して悪いことじゃない、女性的じゃないように訴えればいいと思いついたのです。

で、この広告ですが、モデルの毛髪の半分をグレーのままにしておき、半分を黒く染め、そのヘッドライン(見出し)で、

「グレーの部分を手で隠してごらんなさい。どんなに若くなるか、お分かりですね」

とやったのです。さらに、

「黒い髪を隠してごらんなさい。老けちゃうでしょう」

とつづけました。手を交互に置き換えて、

若い/老ける/若い/老ける…

と実感してみるようにすすめました。

このコピーのスタイルですが、古いスタイルです。長いコピーです」

chuukyuu「メール・オーダー広告式のコピーだったおっしゃりたいのでしょう?」

ロン「ジョン・ケープル式のスタイルです。こういうスタイルは、過去20年か30年は使われなかったスタイルです。私があえてこのスタイルのコピーを使ったのは、男性の心の中に、髪を染めることに対して抵抗がいくつかある、その抵抗を取り除いてこの製品を売り込みたいと考えたからです。

ですから、コピーの中で問題点をひとつひとつ取り上げて説得しました。

私としては、これは非常に成功した広告と思っています」



f:id:chuukyuu:20070514072615j:image:w400:left 

【訳文 大意】

グレーの部分を手で隠してごらんなさい。

どんなに若返るか、おわかりですね。

<写真のグレーの部分を手で覆って若返らせてください。黒髪のほうを覆って老けさせてごらんなさい>

若い/老ける/若い/老ける/若い/老ける/若い/老ける/若い/老ける…手を移動させるたびにこうなるのです。これであることが証さされます。グレーの髪はあなたを老けて見せ、黒髪は若く見せるのです。

あなたはこの事実をご存じだったかどうか…疑わしいですね。

こうなる前に、なんらかの手をおうちになるべきでしたね。

あなたは、きっとこうお答えになるでしょうね。

気おくれしてた。

ドラックストアのほかの客たちを気にしながら、「女房のために」とそっとおっしゃって、婦人用の白髪染めを求めになるでしょうね。

明らかに染めたとわかってしまうので、友人たちにそのことを見抜かれた時の気まずさ…「おい、見てやれよ。チャーリーが髪を染めてるぜ」とからかわれもするんですからね。

白髪染めローションの使い方の厄介さとわずらわしさ…それに髪をいためはしないかという不安と値段に対する気おくれ。

気おくれの最大の原因となっているのは…グレーの髪をいじるということは、『芸人』『政治屋』ならいざしらず、『普通』の人がやるには仰々しすぎるという考え方です。

男性用グレート・デー

まず、最後にあげた心配を検討してみましょう。というのは、あなたからその不安を取り除いてあげられれば、残りのこともすっかり解決してしまえる新しい製品があねるからです(クレアロール・リサーチの「グレート・デー」がそれです。あとで詳しくお話しします)。

あなたの想像以上の殿方たちが10年前には、ほんのわずかの俳優だけが髪を染めていたものでした。ところがその後、目立たないところで驚くべき変化が起きたのです(これまで、男性用の良い製品がつくられていなかったこともあきれるべきことですがね)。今日、こうした慣例を破って、髪を染めて新しい人生を歩んでいる男性は、200万人以上もいると言われていす。この人たちのほとんどは、舞台に立ったことなど一度もないはずです、講演は別としてね。多くの銀行家、弁護士、証券マン、医師、広告界の人、営業所長、官吏、農夫、沖中仕、教師、トラック運転手、警官などがそうです。ブラッシングなしでね。

この人たちは、実年齢よりも老けて見られるのは嫌だという気持ちで共通しています(グレーの髪ほど老けて見えるものはありませんからね)。職業柄、若く見られたいと望んでいます(さあ、問題を考えてみましょう。なんといったって、この社会では、若々しさこそが価値があるものとされているのです)。今日では、中年の重役さんが実年齢以上に老けて見えた場合には、社内の競争的立場では損をします。ましてや、職さがしともなれば、条件はもっと悪くなります。(以下略)


Put your hand over the gray harf

and see how much younger I look.


Cover the gray hair in the photo and the years go, Cover the dark hair and the years come clumping back.

young / old / young / old / young / old / young / old---it happens every time you shift your hand, Which goes to prove just one thing, Gray hair makes you look older. And dark hair makes you look younger.

But we suspect you've known that all along. Then how come you didn't do something about it before now?

We suspect you know the answer to that one. too.

The embarrassment.

The embarrassment of having to stand in a crowded drugstore and ask, nervously, for a

bottle of women's haircoloring "for-uh-your wife:"

The embarrassment of having friends (and unfriends) spot what you did because it

looked phoney-and kid you about it-"Hey, fellows, look---Charley dyed his hair."

The embarrassment of having to suffer through a complicated haircoloring routineplus the fear that it would hurt your hair, and be expensive,

And finally, there was the biggest embarrassment of all-the funy feeling that doing

something to your gray was too flashy, too "show biz" not something a "regular fellow"

ought to do.

GREAT DAY

For Men

Wel1, let's take the last worry first. Becausse if we can get you over that one, we have a new product that solves all the other problems. (It's callcd "Great Day." From

Clairol Research. More about it later.)

More Men

Than You Think

It may have been true ten years ago that only a few actor colored their hair. But since

then a minor, and somewhat surprising, revolution has taken place. (Surprising when you consider that there hasn't even been a really good men's product on the market until

now.) Today it's estimatcd that over 2,000,000 men from all walks of life have hroken with tradition and have done something about their gray hair. And most of them have never even set foot on a stage. Except maybe to make a speech. Already, a lot of very proper bankers, lawyers, brokers, doctors, advertising executives, sales managers, government people, farmers, longshoremcn, teachers, truck drivers and police officers do it. Without blushing.

They all have one thing in common: they don't want to look old before their time. (And nothing makes a man look old before his time like gray hair,) Some men want to look younger for personal reasons, others for professional reasons. (Let's face it, unfair as it

may be, a premium is put on youth in our society. Today, if a middle-aged executive

looks too old he may be in a weakened competitive position within his company. And if he has to go out to look for a job, he's in an even worse position.)


You're Fooled

EveryDay

Dozens of men who pass you on the street every day have taken the premature gray out of their hair. Some you notice. Some you don't. But to get that unnoticeable color most

of them have had to spend a small fortune having it done professionally with complicated products that cost $8, $10, even $12 an application. Or else they're using their wives'

Clairol haircolorillg...which is fine for women bnt just wasn't designed for a man's haircoloring needs.

Now, finally there's a product designed especially for men---a product that won't embarrass you in any way. Great Day. With Creat Day a man can return his graying hair to a soft, rich, natural-looking color in the privacy of his own hath room, or have it done in any good barber shop. Without any of the worries.

Great Day works like a shmpoo. Once every two weeks or so (depending: on how fast your hair grows), you pour it on---straight from the hbottle.No mixing needed.)

Lather it in, let it sit, rinse it off. No complications. Leather it on a few miniutes each time, and you color the grayl gradually. If you want to take the plunge all at once, just leave it on longer before rinsing.

Nobody Notices

Great Day doesn't change ypur natural hair color. It only works on the gray. The change is subtle. Amazingly, even though you're very conscious of what you've done,

experience has shown that most people don't even notice the difference in color. Only the

effect. "Say, Charley. you look great. Did you lose weight or something?"

Your Pillow

Won'tTalk


reat Day goes inside your gray hair shalfts. So it can't ruh off on your collar, or on the

pillow. It contains no peroxide in any form. So it can't make your hair glow with orangey- red highlights. It dosn't harm your hair in any way. (Actually, it leaves yom hair in better condition.) It doesn't affect the texture of your hair at all. But just by making it darker, it doee make it look somewhat fuller. (Nobody will mind that extra benefit.)

Great Day is made hy Clairol, the world's leaging authority on hircoloring. RememBer the Clairor slogan "Hair color so natural only her" hairdresser knows for sure? WelL, after yearrs of laboratory work and thousands of tests on gfrey-haired men, now Clairol can

say, "Hair (color so natura1 only his barber knows for sure. And unless your barber

applied it to your hair himself, even he won't be absolutely certain.

Muster up your courage a little---and do something ahout your grey hair.

It's nice to look young.


DDBのみごとなコピーライターたちとの単独インタヴュー(既掲出分)

f:id:chuukyuu:20070126131107j:image:left:w60デビッド・ライダー氏とのインタヴュー

(1) (2)

f:id:chuukyuu:20070201174748j:image:left:w60ロバート・レブンソン氏とのインタヴュー

(1) (2) (3) (追補)

f:id:chuukyuu:20070514051011j:image:left:w60ロン・ローゼンフェルド氏とのインタビュー

(1) (2) (3) (4) (5) (了)

f:id:chuukyuu:20070519034756j:image:left:w60フィリス・ロビンソン夫人とのインタヴュー

(1) (2) (3) (4) (5) (6)

f:id:chuukyuu:20070705044431j:image:left:w60ジョン・ノブル氏とのインタヴュー

(1) (2) (3) (4) (了)

シャオトラシャオトラ 2007/05/14 13:06 これほど納得力のある「使用前→使用後」広告を知りません。
自らの手で納得、さらにこの膨大かつ読みやすい説得文で納得。
この広告を見て、読めば、堂々と白髪染めを買いに行くことでしょうね。

chuukyuuchuukyuu 2007/05/14 15:01 >シャオトラさん
「使用前」「使用後」を1枚の写真で示したのもあまり例がありませんね。
ボディ・コピーにいたずらを混ぜました。『芸人』『政治屋』の『政治屋』がそう。
最初は、『チャイナや韓国の政治家』としたのですが、いまやこのコラムはニューヨーク、上海、ソウルでも、広告関係者のほか、クリエイティブ・ピープルに読まれているらしいので、なにもことをあらだてることはない---と、単に『政治屋』としました。

そうそう、 シャオトラさんがおっしゃってたコピーライターの神様(?)のコピーで、製品をきちんと売ったのってありましたっけ? 雰囲気を売ったコピーはありましたけど。

シャオトラシャオトラ 2007/05/14 15:45 …………………………

kattunkattun 2007/05/15 10:21 「若くありたい」という当たり前の思いと、
「気恥ずかしい」という当たり前の思い。
これらの葛藤を、長いコピーが上手に紐解いていると思いました。

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