ブログトップ 記事一覧 ログイン 無料ブログ開設

『創造と環境』 このページをアンテナに追加 RSSフィード

Follow @chuukyuu!!



クリエイティブな仕事をしている某組織に入った瞬間から、そのクリエイターは「歩」から「成り金」となって才能を輝かせるが、高給に魅かれてその組織を出た瞬間から「歩」に逆戻りしてしまうのはなぜか…を40年前から何度もニューヨークへ出向き、その組織躰の当事者たちにインタビューしまとめて1969年に上梓したのが表題の著書です。

「クリエイティビティについて、その環境について、語りあいましょう。」

2007-10-04

(133)レオン・メドウ氏とのインタヴュー(1)


Mr. Leon Meadow

Vice-President, Administrator Copy Dept. DDB


f:id:chuukyuu:20071004033933j:image:rightこの人がコピー部のアドミニストレイターとして人望が高いわけは、会ってみるとすくにわかる。年齢と経験の深さからくる温和な雰囲気が、相手をなごやかにするのである。しかし、ユーモラスな口調の端々から鋭い観察力が匂う。いまのところ、日本にはいないタイプのコピーライターである。


コピーライターと小説を書く時の違い


DDBの副社長であり、コピー部の管理部長であるメドウ氏の話を聞くのは、これが3回目です。

最初は、1966年の春にDDBを訪問した時に偶然、2回目はその年の秋にパーカーさんのお宅でのパーティでメドウ夫人と一緒の時でした。その後、ニコンの広角レンズを頼まれたりして、何回かの文通がありました。

ぼくは、メドウ氏が作家からコピーライターになったという点に興味を覚えました。コピーライターから作家になったという例は日本にも幾つかあったのです。

その逆の例は、東京コピーライターズクラブの初代会長・上野壮夫(たけお)さんしか、身近には知りませんでしたから。


chuukyuuDDBにお入りになった時のことを話してください。いつだったのですか?」


メドウ「1956年でした。創業6年目でした」


chuukyuu「当時のDDBの規模は?」


メドウ「年の扱い高が2,000万ドル。ですから、その当時から見ると10年後のいまは10倍以上に発展しといます」


chuukyuu「1956年当時、コピーライターは何人ぐらいいましたか?」


メドウ「私が入った時には、ライターは10人ぐらい---10人以上はいなかったですね」


chuukyuu「作家をやめて、そのままDDBへお入りになったのですか?それとも、他の広告代理店を経験されましたか?」


メドウ「ええ、その前にいろいろな代理店を渡って歩きました、と同時に、いわゆるストーリー・ライティングということもいろいろやっていたんです。『ニューヨーカー』誌にいくつもの短いストーリーを書きましたし、それから、ラジオ・テレビにいろんな短いスクリプトを書いていました」


chuukyuuDDBをお選びになったの理由は?」


メドウ「もちろん、なぜ私がDDBに入ったかという理由は大いにありましたよ。というのは、DDBはその当時、独立から満5年---足かけでいうともうちょっと経っていたかもしれませんが、すでに非常な名声をかち得ていました。たいへんに進歩的な、新しい考え方を持った広告会社だという---。

当時においては---いや、今日でもそうですけれども、この会社のコピーのスタッフの1人になるということは、非常に名誉だったのです」


chuukyuu「作家時代と比べて、DDBでコピーライターとしての生活は、どう違いますか? どちらも書くという仕事ですが---」


メドウ「そうですね、いまこのインタヴューではちょっとお話しがそれることになりますので、普通のストーリー・ライターと、コピー・ライティングとの比較の細かい点にまではここでは触れないことにしますが、しかし、ストーリー・ライティング、スクリプト・ライティング、それからコピー・ライティングなど、すべてのプロフェショナルなライティングというものが一様に要求する事柄は、ともかく自己の能力と、それから規律ということです。とくにそこに要求される技術に対する自信と規律、ということではみな同じですね」


chuukyuu「一人で書く作家時代と、アートディレクターと話し合うコピーライターの書き方とか、自由さの違いについてはいかがですか?」


メドウ「もちろん、ご質問のように、一人で書く作家と他の人の協力を必要とする共同作業であるコピーライティングとは、明らかにいささか違いがあります。

しかし、たとえばラジオの場合、テレビのも、クリエイティブなプロセスではまったく独自の段階だだされるのですが、結果的にはディレクターなどとの協力があって完成されるんですから、やはりそれも共同作業ということになりますね。

それからコピーライティングの場合、そのテキストを書く段階ではやっぱり一人の仕事です。そうして結局そのあとに共同作業ということになります。やはり、そこにはコンセプトが必要であり、広告のコンセプトに基づいてつくるのですが、ここDDBでは、やっぱりチーム・ワークが必要になってきて、必ずチームとしてやるシステムになっているんです」


メドウ氏が担当したベター・ヴィジョン協会のキャンペーンの広告の1例f:id:chuukyuu:20071005034551j:image

【1ページの紙面の中央に、細かな文字組みで】

この広告を手に、腕いっぱいに離して読んでくてください。ハッキリ読めましたか?

読めたとしても安心してしまわないで。細かい字が読めることと視力が完全だという

ことは別問題なのです。あなたの周囲にはひろびろとした世界がひろがっています。

ただ、資格のある検眼士だけが、あなたの視力は完全だと断言できます。

いますぐ、検眼をなさってください。


Hold this at arm's length. Dose it appear blurred? Even if you can readit clearly, don't jump to anyconclusions. There's far more to good vision than reading the fine print. There's the big wide world around you. Only a qualified eye-care practitioner can make sure you're seeing it all as well as you should be. So see him soon. Better Vision Institute


(つづく)


【参考】

ベター・ヴィジョン協会の広告 Advertisemenrts for Better Vision Institute

(1) (追補)

Interview with Mr. Leon Meadow(1)


chuukyuu When did you join Doyle Dane Bernbach and how much did it bill then?


f:id:chuukyuu:20071004033933j:image:rightMr. Meadow I joined Doyle Dane Bernbach in 1956. The agency then billed 20 millions, it has grown over ten times since I have been here. When I joined I think there were no more than ten writers in the copy department.


chuukyuu Did you joined Doyle Dane Bernbach just after you had given up being a story writer or did you have experience in other agencies?


Mr. Meadow I had been with a number of agencies before. On the other hand I also have done a certain amount of what you call story writing as well. That is, I wrote some short stories for New Yorker magazine and I also did some radio and some television scripts.


chuukyuu Are there any reasons why you joined Doyle Dane Bernbach?


Mr. Meadow There certainly was a particular reason why I chose Doyle Dane Bernbach. At that time the agency was about seven years old and already earned a tremendous reputation as one of the really progressive, new thinking advertising agencies in the business. It was a great honor to be a member of the copy staff, as it still is today.


chuukyuu How is it different to be copywriter at Doyle Dane Bernbach from being a fiction writer? Both are involved in writing job but I think there are some differences between story writing which is solitary occupation and copywriting which is collective one.


Mr. Meadow I do not want to go into the comparative natures of regular story writing with that of copy writing at great length since I think that it is in a way irrelevant to the interview, but I will say this. Story writing, script writing, copywriting are all forms of professional writing that require their own levels of competence and their own disciplines as regards the crafts involved.


Obviously there is a special difference between working on your own as an independent writer and working as a copywriter who deals more with collective operations on the creative scene.

I found when I wrote for radio and for television that while the creative process itself was done in a solitary fashion, you did have to get together with directors and actors and in this sense it became a collective action. I think that in copywriting the actual writing of the text is again solitary occupation. You cannot write body text as a corporate venture. Of course at Doyle Dane Bernbach, the art directors and copywriters would never think of doing their own concept thinking. We always do this as a team, together.


f:id:chuukyuu:20071005034551j:image:w200

Hold this at arm's length. Dose it appear blurred? Even if you can readit clearly, don't jump to anyconclusions. There's far more to good vision than reading the fine print. There's the big wide world around you. Only a qualified eye-care practitioner can make sure you're seeing it all as well as you should be. So see him soon. Better Vision Institute


>>(2)

Articles about Great Creators


f:id:chuukyuu:20071001040136j:image:right:w80A Conversation with William(Bill) Bernbach

Doyle Dane Bernbach, Inc.

President

interviewed in 1969


Mr.Bernbach talked for 25 years of DDB

interviewed in 1974


Great Copy Writers


f:id:chuukyuu:20070201174748j:image:right:w80f:id:chuukyuu:20070219134208j:image:right:h100An interview with Robert Levenson

(1) (2) (3)

Doyle Dane Bernbach, inc.

Vice President, Management Creative Supervisor

interviewed in 1968-1969?


f:id:chuukyuu:20070514051011j:image:right:w80f:id:chuukyuu:20070507151303j:image:right:h102An Interview with Ronald Rosenfeld

(1) (2) (3) (4)


”The creative life of a DDB copywriter”

By HELEN KRUGER

"Printer's Ink" magazine July 23, 1965


f:id:chuukyuu:20070519034756j:image:right:w80f:id:chuukyuu:20071003130123j:image:right:h96An Interview with Mrs.Phyllis Robinson

(1) (2) (3) (4) (5) (6) (7) (8) (9)

>>Zoo commercial for Polaroid which is now in the Museum of Modern Art (MoMA) of film library.


”To woman copywriter all over the world”

"Advertising Age" July 15,1968

interviewer: John Revett

Mrs. Phyllis Robinson was named to the New York Advertising Writer's Hall of Fame on May 29 1968.


Can You Ask Your Husband to Darn His Own Socks?

from "DDB NEWS" AUGUST, 1969


f:id:chuukyuu:20090714023206j:image:right:w80f:id:chuukyuu:20090714023205j:image:right:h118From The Beginning---Phyllis Robinson and Bob Gage

"DDB News" June 1974

The 25th anniversary of establishment issue

Mrs.Phyllis Robinson      Copy-Chief
Mr.Robert Gage      Chief Art Director


f:id:chuukyuu:20070705044431j:image:right:w80f:id:chuukyuu:20071003190152j:image:right:h99An Interview with John Noble

(1) (2) (3) (4) (5)


Grace and Noble on Chemistry, Honesty, and Controversy

from February 1970 "DDB NEWS"


f:id:chuukyuu:20070126131107j:image:right:w80f:id:chuukyuu:20070129153915j:image:right:h93f:id:chuukyuu:20071025035128j:image:right:h93An Interview with David Reider

Interviewed in April 1970

f:id:chuukyuu:20070918043309j:image:right:w80f:id:chuukyuu:20070911040041j:image:right:h104Interview with Mrs.Paula Green

(1) (2) (3) (4) (5) (6) (7) (8) (9)


>>all articles united version


f:id:chuukyuu:20070913041304j:image:right:w80f:id:chuukyuu:20070914041819j:image:right:h112Interview with Mr.Howard Gossage

(1) (2) (3)


f:id:chuukyuu:20070922064250j:image:right:w80f:id:chuukyuu:20071003202535j:image:right:h94Interview with Mr.Stanley Lee

(1) (2) (3) (4)


f:id:chuukyuu:20070511142906j:image:right:w80f:id:chuukyuu:20070922062423j:image:right:h88Interview with Mr.Jack Dillon

(1/2/3/4/5/6/7/8)


Writing Fiction is Harder, Says Jack Dillon

from "DDB NEWS" February issue, 1969

(1/2/3)


f:id:chuukyuu:20071004033933j:image:right:w80f:id:chuukyuu:20071005034551j:image:right:h88f:id:chuukyuu:20071005061105j:image:right:h88Interview with Mr.Leon Meadow

(1/2/3/4/5/6/7/8/9)


”The Matchmakers”

Leon Meadow (Administrater of Copy Dept.) & Ben Spiegel (Administrater of Art Dept.)

from "DDB NEWS" JULY, 1968


f:id:chuukyuu:20071029055340j:image:right:w80An Interview with Mrs.Lore Parker

(1/2/3/4/5/6/7)


A Speach of Lore Parker

”What it’s like to work at Doyle Dane Bernbach”

Speech at Tokyo, Japan (Oct.15,1966)


f:id:chuukyuu:20071129051134j:image:right:w80f:id:chuukyuu:20071127044011j:image:right:h90An interview with Miss Judy Protas

(1/2/3/4/5)


f:id:chuukyuu:20080110041048j:image:right:w80f:id:chuukyuu:20080110033044j:image:right:h110f:id:chuukyuu:20080112052818j:image:right:h110An interview with Mr.Ronald Holand in 1970

(1/2/3)


f:id:chuukyuu:20080204072553j:image:right:w80f:id:chuukyuu:20080204070823j:image:right:h91An interview with Mr.Chaerles Kollewe


f:id:chuukyuu:20080229043758j:image:right:w80An Interview with Mr.Richard Rich

Wells Rich Green Inc.

Partner and Copy Chief

interviewed in 1968


f:id:chuukyuu:20080305054441j:image:right:w80An Interview with Mr.Charles Moss

1/2/3

Wells Rich Greene Inc.

Vice President and Creative Director


f:id:chuukyuu:20081030023141j:image:right:w80f:id:chuukyuu:20081123023510j:image:right:h92An interview with Mr.Edward McCabe

interviewed in 1968


f:id:chuukyuu:20081202044523j:image:right:w80An interview with Mrs.Carole Anne Fine


f:id:chuukyuu:20081210063534j:image:right:w80An interview with Mr.Eugene Case

Jack Tinker & Partners Inc. Partner, Co-Creative Director


f:id:chuukyuu:20081224060225j:image:right:w80An interview with Mr.James Durfy

Carl Ally Inc. President, Copy Director

Interviewed in 1967


f:id:chuukyuu:20090304041513j:image:right:w80An interview with Mr.Alvin Hampel

Benton & Bowles, Inc. Executive Vice-President, Director of Creative Services

interviewed in 1969


f:id:chuukyuu:20070725072402j:image:right:w80A speech by Mr. Julian Koenig

President of Papert Koenig Lois Inc.

at The Advertising Writers Club

November 9, 1961


f:id:chuukyuu:20090404033854j:image:right:w80f:id:chuukyuu:20090408035531j:image:right:h81f:id:chuukyuu:20090408033041j:image:right:h81An interview with Mr.Jerry Della Femina

Della Femina Travisano & Partners, Inc. President

interviewed in 1969


f:id:chuukyuu:20090510031027j:image:right:w80f:id:chuukyuu:20090510034704j:image:right:h150An interview with Mr.Robert Elgort

Young & Rubicam, Inc.

Vice-President, Associate Creative Director(1970)




Great Art Directors


f:id:chuukyuu:20070824091739j:image:right:w80f:id:chuukyuu:20070305130731j:image:right:h101f:id:chuukyuu:20070305130827j:image:right:h101An Interview with Helmut Krone

>>Completed edition

interviewed in 1968

from "DDB NEWS" SEPTEMBER 1968


Helmut Krone’s One Man Show (1)

from "DDB NEWS" NOVEMBER 1974


f:id:chuukyuu:20071014220159j:image:right:w80f:id:chuukyuu:20071014044921j:image:right:h100f:id:chuukyuu:20071019033756j:image:right:h100Lecture by Leonard(Len) Sirowitz

”My Graphic Concept”(1) (2) (Better Vision Institute) (Volkswagen) (SONY) (Mobil 1 2 3 4 5 6) (SANE) (Rheingold Beer)

in Zurich 1967 Spring


”Give the reader something he’s interested in, and he’ll give you his interest in return”

on "DDB NEWS” May issue, 1968


The Art Directors Club(ADC) Hall of Fame 1985(1) (2)


f:id:chuukyuu:20071220081610j:image:right:w80f:id:chuukyuu:20071223030039j:image:right:h100f:id:chuukyuu:20071224145156j:image:right:h100George Lois talks about ”Covers for Esquire”(1)(2)


1978 Annual of Art Directors Club of New York ”A guide to George Lois”(1)(2)(3)(4)(5)(6)


f:id:chuukyuu:20080214011753j:image:w80:rightf:id:chuukyuu:20080212034112j:image:h99:rightRobert(Bob) Gage

”I love advertisements”(1)(2)

1963 Art Directors Club in Montreal


f:id:chuukyuu:20090714023206j:image:right:w80f:id:chuukyuu:20090714023205j:image:right:h118From The Beginning---Phyllis Robinson and Bob Gage

"DDB News" June 1974

The 25th anniversary of establishment issue

Mrs.Phyllis Robinson      Copy-Chief
Mr.Robert Gage      Chief Art Director


f:id:chuukyuu:20080412062321j:image:right:w80f:id:chuukyuu:20070703180449j:image:right:h98Mr.Roy Grace appointed ”Hall of Fame” members

(1/2/3/4)


Grace and Noble on Chemistry, Honesty, and Controversy

from February 1970 "DDB NEWS"


f:id:chuukyuu:20081127094732j:image:right:w80f:id:chuukyuu:20090326033830j:image:right:h78f:id:chuukyuu:20090505021113j:image:right:h78Mr.Willam Taubin ”Too much irrelevancy”

Doyle Dane Bernbac Inc.

Vice President & Art director

Art Direction Magazine (1959)


f:id:chuukyuu:20080705025601j:image:rightAn Interview with Mr. Herb Lubalin INDEX

>>about ”Eros” magazine

>>Family and Cooper Union

>>Best friend --- Mr.Louis Dorfsman

>>I love to create advertising. But...

>>about ”un-graphic”, ”non-graphic”

>>”I’m just beginning to do professional work.”

interviewed in 1969



”INDIVIDUALISM SQUELCHERS”

"idea magazine" July, 1966 Seibundo Shinkosha


f:id:chuukyuu:20080220081433j:image:right:h100f:id:chuukyuu:20090509021640j:image:right:h100Creative features by Stephen Baker

"Art Direction" magazine, January 1960


f:id:chuukyuu:20090729031124j:image:right:w80f:id:chuukyuu:20090730045301j:image:right:h105f:id:chuukyuu:20080227060130j:image:right:h105Bert Steinhauser

”Print Separates the men from the Boys”

DDB NEWS, January 1975


Great Creaters at DDB


f:id:chuukyuu:20091122024300j:image:right:w80f:id:chuukyuu:20091124100403j:image:right:h94Joan Glynn and the Beautiful People


Joan Glynn

Vice President and Head of DDB's Product Styling Department


from "DDB NEWS" October, 1969


f:id:chuukyuu:20091211130346j:image:right:w160He props up DDB

Joe Allegue


from "DDB NEWS" May, 1968


Doyle Dane Bernbach Inc.

”FUNCTION OF THE MARKET RESERCH DEPARTMENT”

in 1964

Great Artist


f:id:chuukyuu:20090807013901j:image:right:w80f:id:chuukyuu:20090808032311j:image:right:h113f:id:chuukyuu:20090809042758j:image:right:h113Tomi Ungerer

The Artist and His Background

Interviewed in 1971