(Jia, Aaronson & Wu 2002) 第2言語獲得と母語

母語がヨーロッパ系言語の移民と比較すると、母語がアジア系言語の移民は英語の熟達度が低く、また到着年齢の影響が強かった。

Applied Psycholinguistics (2002), 23: 599-621
Copyright © 2002 Cambridge University Press
DOI: 10.1017/S0142716402004058 (About DOI) Published online: 2002

Long-term language attainment of bilingual immigrants: Predictive variables and language group differences

GISELA JIA a1c1, DORIS AARONSON a2 and YANHONG WU a3
a1 Lehman College, City University of New York
a2 New York University
a3 Peking University
c1 Gisela Jia, Psychology Department, Lehman College/CUNY, 250 Bedford Park Blvd., West Bronx, NY 10468. E-mail: giselaj@lehman.cuny.edu

This study examined the variables related to US immigrants' long-term attainment in English, their second language (L2), and their native language (L1). For 44 Mandarin–English bilinguals, with increasing age of arrival (AOA) in the United States, their accuracy in L2 grammaticality judgment tasks decreased and accuracy in an L1 grammaticality judgment task increased. Moreover, both AOA in the United States and mothers' English proficiency uniquely predicted a significant proportion of the variance for bilinguals' L2 proficiency. Finally, as a group, 72 speakers of three Asian languages showed lower levels of L2 proficiency and stronger AOA effects on the task performance than 32 speakers of six European languages. These differences in language proficiency were associated with differences in language use, language learning motivation, and cultural identification between the two groups. These findings suggest that L2 acquisition in the immigration setting is a complicated process involving the dynamic interactions of multiple variables.
Long-term language attainment of bilingual immigrants: Predictive variables and language group differences | Applied Psycholinguistics | Cambridge Core

バイリンガル移民における長期間の言語獲得:予測変数と言語グループの差異
本研究は、米国への移民の長期間の英語(彼らにおける第2言語)と、彼らの母語の獲得に関連する変数を検討した。44例の北京語・英語バイリンガルが、米国への到着年齢の上昇に伴い、第2言語の文法における正確性判定テストは低下し、第1言語の文法の正確性判定テストは増加した。また、米国への到着年齢と母親の英語熟達度は、バイリンガルの第2言語の熟達度の差異の比率を有意に独立に予測した。最終的に、集団としては、72例の3アジア言語の話者が、6ヨーロッパ言語の32話者よりも第2言語の熟達度が低く、到着年齢の影響が強かった。言語熟達におけるこれらの違いは、2グループ間の言語の利用・言語学習のモチベーション・文化的な一体化の違いと関連していた。これらの所見は、移民環境における第2言語の獲得が多変量の動的な相互作用を含む複雑なプロセスであることを示している。