競争相手が正解した時のプレッシャー

について調べた論文をUDADISIが紹介している
以下はその要旨。

This paper investigates how individuals’ performances of a cognitive task in a high-pressure competition are affected by their peers’ performances. To do so, I use novel data from the National Spelling Bee, in which students attempt to spell words correctly in a tournament setting. Across OLS and instrumental variables approaches, I find that when the immediate predecessor is correct, a speller has a 13 to 64 percent greater probability of making a mistake, relative to the predecessor being incorrect. There is no evidence that the effect differs by gender and marginal evidence that it differs by experience.
(拙訳)
本稿では、大きなプレッシャーが掛かった競争における個人の認知タスクの成績が、競争相手の成績にどのように影響されるかを調べた。そのために、学生がトーナメント形式で単語を正確に綴ることに挑戦するスペリング全国大会、という目新しいデータを利用した。通常の回帰および操作変数法で、直前の回答者が正解した場合には、間違えた場合に比べて、当該の回答者が間違える可能性が13ないし64%高まることを見い出した。この効果が性別によって異なるという証拠は得られず、経験によって異なるという証拠が不十分ながら得られた。


バーナンキが大会でedelweissの綴りに失敗した時も直前の回答者が正解していたのだろうか…。