音楽の構造

単純な音の高さの違いだけではなく、”音楽”としての構造自体を検知する領域がある

Perhaps the most striking case is that of patient G.L. (Peretz et al. 1994), who—following damage to left temporal lobe and fronto-opercular regions—could judge the direction of note-to-note pitch changes and was sensitive to differences in melodic contour in short melodies, yet was unable to tell the difference between tonal and atonal musical pieces or make judgments about the appropriateness of a note in a musical context, tasks that are trivial for most individuals even without musical training (e.g., Bharucha 1984; Dowling and Harwood 1986). These findings suggest that mechanisms beyond those responsible for basic auditory analysis are important for processing structure in music.

http://jn.physiology.org/content/108/12/3289.longより
音楽は集団が大きくなっていく過程で社会的なつながりを効率的に維持するために発達したのではないかと言われている。猿の集団では1対1の毛づくろいで関係を維持できても集団が大きくなるといちいちケアしていると時間が足りない。言葉があればおしゃべりがもっと手軽な関係維持手段になるが言語が発達する前は”歌”のようなものが大事だったのだろうという仮説だ