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音楽と社会フォーラムのブログ

2016-01-29

2016年1月のご挨拶

 雨から雪にかわるという予報が些か心配な今日この頃です。いかがお過ごしでしょうか。フォーラム事務局の枡田です。

 2016年も早くも1ヶ月が経とうとしております。すでに「音楽と社会」に関するだけも、さまざまな出来事、「変化」が起こっております。忙しい日々を過ごしていると、とてもついていけないような慌しい状況です。

 今回は、昨年の本フォーラムの主な活動について簡単にふりかえりたく思います。

 まず、2015年3月28日(土)、午後2時より東京大学本郷キャンパスおいて第12回研究会が開催されました。ご報告は、松本奈穂子さん(東海大学)による「オスマン朝楽譜」です。ご報告の内容等については、こちらをご覧ください。これまでおいでいただいていなかった先生方、専門家の方々も参加され、多様な視点からのコメントが数多く提示されました。

 そして、10月17日(土)・18日(日)の両日、福島大学において開催された政治経済学・経済史学2015年度秋季学術大会の初日、9:30〜12:00に、本フォーラム初の英語によるパネルディスカッションが開催されました。タイトルは、「Diverse Paths of Development in Local and Trans-cultural Music Industries」です。内容等については、こちらをご覧ください。英語による報告であるにもかかわらず、予想以上の参加者があり、活発な議論が行われました。
 
 報告者のみなさま、参加者のみなさま、そしてフォーラムのメンバーのみなさま、ご協力に感謝いたします。まことにありがとうございました。

 英語によるパネルについては、長い時間をかけて準備をすすめてまいりました。その過程で行われた討論、そして当日のセッションは本フォーラムの大きな財産となったと考えております。昨年は、本フォーラムの「国際化」という点で、極めて大きな意味を持つ1年であったと思います。この動きは今後も継続していくつもりでおります。

 今年も、みなさまに、是非ともご協力をあらためてお願いしたく思っております。どうぞよろしくお願い申し上げます。

2015-12-05

第13回研究会開催決定!

 比較的暖かな土曜日です。いかがお過ごしでしょうか。
 
 来年2016年における最初の研究会の開催が決定いたしました。以下に概要を記します。ふるってご参加ください。



           記

音楽と社会フォーラム 第13回研究会

報告テーマ: "Tokyo, Hawai'i: Japanese and Japanese/American Guitarists Circumnavigating the Brown Pacific."

報告者: Kevin Fellezs, (Assistant Professor, Department of Music, Columbia University) 

日時:2015年2月23日火曜日14:00〜

会場: 東京大学本郷キャンパス 経済学研究科棟12階 第1共同研究室

http://www.u-tokyo.ac.jp/campusmap/cam01_08_01_j.html
http://www.cirje.e.u-tokyo.ac.jp/about/access/campusmapj.pdf


 
研究会終了後、懇親会も予定しております。

・・・・・・・・・・・・・・・

ぜひご参加いただければと思います。

この研究会およびフォーラムについてご質問等がございましたら、本ブログ右下のメイルフォームよりフォーラム事務局までお問い合わせください。

どうぞよろしくお願い申し上げます。


音楽と社会フォーラム事務局 

2015-12-02

政治経済学・経済史学会大会でのパネル・ディスカッション

 師走に入りました。みなさまいかがお過ごしでしょうか。

 今回は、政治経済学・経済史学2015年度秋季学術大会(於:福島大学)において開催された、
本フォーラムのパネル・ディスカッションの内容をご紹介します。
 大会初日である10月17日の9:30〜12:00、L講義棟1階L−2教室において行われました。
英語によるセッションという初めての試みとなりました。


 以下に井上貴子さんによる報告要旨とパネルの状況について記した文章を掲載します。

 井上貴子さん、まことにありがとうございました!


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Diverse Paths of Development in Local and Trans-cultural Music Industries

This panel will investigate ways in which music industries have developed and examine whether the world's music markets have been unified along with the rapid growth and restructuring of global major labels. Though these labels control almost 90% of the music market today, there still exist many small-scale record companies which distribute domestic or specific styles to their local markets.
The history of music industries has been documented and analyzed from the perspectives of the development of media technologies and establishment of the music business model, as led by global major labels. Despite the growth of small-scale local music industries through the development of media technologies and their dissemination to non-Western countries, scholars have rarely paid attention to them. Thanks to the diffusion of low-cost, high-performance equipment, non-Western labels became able to provide ongoing supply of music exclusively to their domestic markets, distributing diverse styles to local consumers who may have little or no interest in pop music produced by global major labels.
This panel will also emphasize the role and significance of music industries in cross-cultural communication. Since the late nineteenth century, distribution of recorded music has played the central role in propagation of sound culture between countries. Formerly restrictive implications of geographical borders have been weakened by technological development of ever-more efficient means for recorded music's transmission. As this phenomenon is said to yield proliferation of varieties of music across the globe, we also explore the causal nexus of music industries, cross-cultural communication, and diversified sound culture.
Through examining small-scale music industries, their means of production and distribution, and their economic, social and cultural relations with the global majors, we will explore the transformation of music industries in the globalizing world. The panel comprises the following four papers.

1. Hugh de Ferranti “The Success of an Okinawan Indie Label and Inter-cultural Experience in Prewar Osaka” 
This paper concerns one of prewar Japan's first successful independent record labels and the inception of Okinawan popular music through mass-mediated production, marketing and creative development of song styles and performance genres that had origin in Ryukyu culture.
The Taihei Marufuku record firm was established in Osaka in 1926, when Japan’s ‘second metropolis’ was for a time its most vital urban hub and the centre of popular performing arts. Taihei Marufuku’s music was performed, arranged, composed and apparently solely marketed to Okinawan people. It will be argued that the firm’s robustness was due to the identification by its founder, Fukubaru (Fukuhara) Chouki, of a niche market entirely overlooked by the Japanese industry’s then-majors because it was transnational in nature, comprising communities of listener-consumers in Okinawa itself and throughout the Okinawan diaspora in Japan, the Pacific and the Americas.
Drawing upon recent research on the early output of Fukubaru and Taihei Marufuku, it will be suggested that in the particular setting of interwar Osaka, Fukubaru’s openness to forms of inter-cultural musical experience between norms of Okinawan performance traditions and Japanese popular genres yielded significant innovation in the use of formal and sonic resources. His remarkable creative activity occurred at a time when Okinawans residing in mainland Japan were being exhorted to assimilate by keeping their Okinawan language, customs, music and dance to themselves, so as to give ‘the Japanese’ minimal grounds on which to discriminate against former ‘Ryukyuan’ people.
While the Taihei Marufuku firm as a whole could be characterized as an inward-oriented vehicle for Okinawan popular culture of the interwar era, certain aspects of what it produced can be interpreted as outward-oriented in the way language, musical resources and performance formats were intermixed – almost always at the hands of Fukubaru himself. That very ambiguity reflects the marginal, ‘newcomer’ status of Okinawans at the time, both in the Japanese nation state and as migrants in urban Osaka, the industrial heart of imperial Japan. As such, this little-known Japanese case may bear useful comparison with the circumstances and strategies of ethnic minority record labels viz a viz the majors of both the prewar and postwar era recording industries in the US and elsewhere.
2. Minako Waseda “The Pre-World War II Japanese Record Industry and the Japanese American Community”
This paper explores the flow of culture and people between Japan and Japanese American communities in California and Hawaii as well as the resultant development of specific musical cultures in close association with the pre-World War II Japanese record industry. Four historical phases will be identified:
1) The exportation of pre-war Japanese records to Japanese American communities not only consoled the immigrants’ nostalgia for their home country and helped them maintain their Japanese identity, but also enabled first-generation immigrants (Issei) and their descendants (Nisei) to catch up with contemporary Japanese popular culture, which in turn enabled Japanese performing artists to expand their performance venues overseas.
2) The imported Japanese records contributed to the development of “Japanese-American” musical practices. A so-called ondo boom (when commercially produced “folk-like” songs and accompanying dances became hits) took place in the Japanese American community. The ondo songs and dances were incorporated into Buddhist Obon services, then led to the development of distinctive “Japanese-American” bon dance practices. In Hawaii, imported Japanese records also triggered formation of numerous Nisei bands that specialized in Japanese popular songs.
3) Japanese American musicians from California and Hawaii played important roles in the pre-war Japanese record industry. Their contracts with Japanese record companies enabled them to enter the Japanese entertainment world. Through their recordings, they introduced American songs, musical instruments, and performance styles to the Japanese public.
4) Japanese popular music was influenced by the popularity of Japanese American recording artists. The distribution of recordings by Japanese American musicians who uniquely combined the contemporary American popular music with Japanese musical elements resulted in new developments in Japanese jazz and Hawaiian music.
Thus the pre-war Japanese records contributed to musical connection and exchange between Japan and Japanese American communities, as well as the evolution of new musical cultures in both settings.
3. Nahoko Matsumoto “Record Industries of Minorities in Turkey
This paper explores the development of record industries of minorities in Turkey by focusing on a music label called “KALAN”, a pioneer in introducing minorities’ music to the public. The Republic of Turkey is a melting pot of more than 50 ethnic and religious minorities. Despite the complicated mix of inhabitants, all Turkish citizens are defined as ‘Türk” by law. Though the recording of music started in the 1900s in the Ottoman Empire, music in minorities’ languages could not be recorded nor performed in public spaces after independence in 1923. Under the rather democratic 1961 Constitution minorities’ cultural activities were revitalized in their own communities, but the Constitution was revised towards suppression of minorities after a coup d’etat in 1980. Law No. 2932, which restricted the use of languages other than Turkish, was also implemented to restrict their activities until its repeal in 1991.
On the other hand, the basis for EU accession dates from 1959 when Turkey was a candidate for associate membership of the EEC. The negotiation was frozen until the 1980s because of political problems, then Turkey applied for full membership of the EC in 1987. The EU demanded Turkey makes reforms particularly in the field of human rights. In the process of democratization, Law 2932 was abolished in 1991 and consequently minorities’ cultural activities were revitalized again. Minorities started to sing in their own languages in their own communities, but their music companies could not find ways to distribute their products to the national market.
One of the domestic music labels, ‘KALAN’, was established in 1991 in Istanbul. Its owner Hasan Saltık decided to produce minorities’ music as well as Turkish folk, Turkish classical, Turkish pop and other styles. Records were usually released with rich liner notes or a booklet. Thanks to his policy to diversify production, minorities’ music could be successfully distributed to the public. Hasan continued his activities despite the risks of prosecution. Consequently he was highly evaluated at the international level as a winner of several awards. His activities promoting minorities’ musics to the public have been regarded as among Turkey’s most effective measures since the commencement of negotiations for EU accession in 2005.
4. Takako Inoue “Starting from Bootlegging and Piracy: Popular Music and Film Industries in India”
This paper explores the changing relationship between popular music production and film industries in India. The Indian cinema is famous for its quasi-musical style, characterized by a lot of songs incorporated into the story. Until the 1980s, Indian popular music had been almost wholly comprised of film songs that film stars appearing on the screen pretended to sing with lip-syncing. In practice these songs were sung by playback singers behind the scenes who never appear on the screen. As recording film songs continued to be a part of film industries that in effect had control over the popular music scene, the copyrights or royalties of recorded music for singers, composers and musicians were largely neglected.
Moreover, as the Indian economy from independence until the 1990s was characterized by regulations, protectionism, and public ownership of large monopolies, the production and distribution of disk recordings was monopolized by the Gramophone Company of India Limited, which kept the price of a disk too high to be affordable by the masses. Consequently the circulation of film songs was largely dependent on bootlegging and piracy, which checked the growth of normal music industries. Thus 90 % circulation of music cassettes were said to be bootlegs and pirate recordings.
In the 1990s, along with economic liberalization many small-scale local music labels were newly established, global major labels advanced into the Indian market, and MTV and other music channels became available to the masses via satellite broadcasting. Newly founded Indian labels groped for substantial independence to separate from the film industry and also had to compete with global majors by partially adopting the global business model. This led them to be aware of the problem of bootlegging and piracy, and to reorganize their association called the Indian Music Industry so as to initiate a stop piracy campaign to protect copyright. As a result, they successfully reduced piracy to almost 30% by the early C21st. Film music, however, still occupies almost half of India’s net music sales today, so many music labels depend on film sales. Hence the music industry of India is still trying to construct an equal partnership to free itself from its subordinate status to film industry.




政経史学会秋季学術大会では、初めて英語による報告募集が行われたが、報告、パネル等を含め、英語のセッションは本パネルのみであった。
会場の参加者は日本人ばかりで英語ネイティヴがいなかったにもかかわらず、議論は活発に行われた。
特に、マイノリティの音楽録音を販売する意義、その受容者あるいはリスナーの意識、録音産業の将来と著作権問題等について、会場の関心が集まった。



井上貴子

2015-11-29

ちょっとしたメタル話 その5 日本大好きイタリアン・メタル―「サムライ・メタル」を事例として―

 寒さの厳しい日が増えてまいりました今日このごろ、いかがお過ごしでしょうか。

 いよいよ師走に入ってまいりますが、本年は当ブログにおいて一度も「メタル話」を掲載していないことに気がつきました。どなたも待っておられないかと思いますが、「その5」をお届けいたします。「番外編」からおよそ1年が経過してしまいました。


 熱心なメタルファン以外にはあまり知られていませんが、イタリアは日本人の琴線に触れる「クサい」メロディを生み出しているバンドを多く輩出しており、隠れた「名産地」と認識される場合も少なくありません。私など悪い癖で、第二次世界大戦時の同盟国であったという歴史的事実から、こうした音楽的な特質を説明できるだろうか、などと考えてしまうのですが、どうもイタリアの側にも日本発のさまざまなものを好んでいるかのような面がしばしば見いだされます。ただし、今回扱うそれは、イタリア人が日本のHMを好む、といったこととは、些か違うかたちをとっています。

 例えば、以前本ブログでも触れたようにイタリアの某メロディック・パワーメタル・バンドは、日本のアニメの主題歌や超メジャーな某アイドルの、これまた代表曲をメタルバージョンでカバーした作品を発表しております(後者は著作権の問題からか、日本で発売された版では未収録となりましたが…)。

 今回紹介するのは、HOLY MARTYR(ホーリー・マーター)というギター2本の5人組です。1990年代に結成され、これまで2枚のデモ、2枚のEP,3枚のフルアルバムを発表しております。そんな彼らの2011年発表の「INVINCIBLE」を初めて聞いたときの衝撃は強烈なものでした。まずは収録された曲名をあげておきましょう。そのときの衝撃が少し伝わるかと思います。

1. Iwo Jima
2. Invincible
3. Lord of War
4. Ghost Dog
5. The Soul of My Katana
6. Shichinin No Samurai
7. Takeda Shingen
8. Kagemusha
9. Sekigahara
10. Zatoichi

……曲名を見ずに聞き始め、その正統派パワーメタルといえる音にすぐに好感をもち、そのまま5曲目へ。“The Soul of My Katana”は短いインストルメンタルなのですが、(おそらく)“荒城の月”をモチーフにした美しい小曲でした。このように日本のメロディを(少し)取り入れる手法は、以前本ブログでも言及したように、よくあります。その後も力強く勇ましいメロディを特徴としたパワーメタルは続きます。ただ、何か少しづつ違和感(+いやな予感)をおぼえてきました。そして7曲目の冒頭、「運は天にあり、鎧は胸にあり、手柄は足にあり…」という(おそらく日本人による)日本語の掛け声(ナレーション)が耳に入るや否や、それは確信に変わりました。これは長尾景虎の有名な…。おそらく歌詞のところどころに登場する日本語が違和感の原因であったと思われます。思わずジャケットを確認してみると…

f:id:metalofheavy:20151129174907j:image
(聞く前に見るべきでした……ラストナンバーですかね…)


 HMの歌詞のテーマとして、歴史的な出来事や物語を用いること、あるいはそれらに触れることは一般的であるといってよいと考えます。事例は枚挙にいとまがありません(HOLY MARTYR自身、多くの曲でそうです)。ただ、ここまで日本のそれにこだわっている作品は記憶にありません。よほど日本の歴史そしてそれをテーマとして映画・物語(曲名を見る限り歴史というよりこちらの方がお好みかもしれません)が好きなのでしょうか。そうでなければ書けない歌詞のようにも思います。ただし、本作以外はあまりそうした嗜好は感じられません。バンドのヴィジュアルも、以前はある意味では「一般的」なHMバンドのそれでしたが、少なくとも本作では全員白塗りに「般若」のようなメイクをほどこしております…。ちなみにオープニング、1曲目の小曲“硫黄島”もこうしたテーマであったことはジャケットを確認するまで気付きませんでした。

 こうした強烈なスタイルが無関係とはもはや言い切れませんが、音の素晴らしさもあり、本作は私の愛聴盤となりました。とくにお気に入りは、まさに「天下分け目」の戦いを想起させるドラマチックなスピードナンバー“関が原”です(“Tokugawa” ...“Mitsunari”...)。虚実交えた歴史の展開過程を辿るかのような“武田信玄”から“影武者”への流れも泣かせます(“Nagashino...”とか出てきます)。是非ご一聴をお勧めします(日本盤も発売されています!)。勇ましいメロディ満載です。なお、2015年11月29日現在、本作が彼らの残した最後の作品となっております…


 今回は、日本の歴史(物語)大好きなイタリアのHMバンドを紹介しましたが、同じく同盟国であったドイツにもこうしたスタイル、嗜好を表に出したバンド、作品はあるのでしょうか(AORでは、複数のアルバムを残すTokyoなるバンドが存在します。“Keiko”という曲は名曲ではありますが...)…。師走前のお忙しい時期に、失礼いたしました。

2015-10-04

政治経済学・経済史学会2015年度秋季学術大会のおける会合・参加費について

 政治経済学・経済史学2015年度秋季学術大会(10月17日土曜日・18日日曜日、於福島大学)の初日、17日に行われます(9:30〜12:00、L講義棟1階L−2教室)、本フォーラムによるパネル・ディスカッション“Diverse Paths of Development in Local and Trans-cultural Music Industries”の開催がせまってまいりました!
 パネル・ディスカッションについて、詳しくは、この記事をご参照ください。


 また、大会2日目、18日のお昼休み(12:00 〜13 :00)には、M講義棟M−23教室において、音楽と社会フォーラムの会合が行われます。議題は未定ですが、フォーラムの今後の活動について話し合う予定です。この会合にも是非ふるってご参加ください。


 なお、初日のパネル・ディスカッション、2日目の会合双方に参加される場合も、いずれかに参加される場合も、大会参加費(1000円)を受付にていただくことになっております。この参加費は、会員・非会員を問わず、大会に参加される方(学生を除く)から、申し受けるものです。ご理解いただければと思います。どうぞよろしくお願い申し上げます。
 

 会場へのアクセス、キャンパスマップなどを記した大会(全体)のプログラムは、ここからダウンロード可能です。ご参照ください。よろしくお願い申し上げます。