Übungsplatz〔練習場〕 このページをアンテナに追加 RSSフィード Twitter

2015-02-17 訛り

Pipilotti Rist- Pickelporno - YouTube

http://youtu.be/2Fn-NlD4GhU


◇ Pipilotti Rist - Be Nice To Me (Flatten 04) - YouTube

http://youtu.be/nYDh_D1G0hU


◇ Pipilotti Rist - Ever is Over All - YouTube

http://youtu.be/a56RPZ_cbdc

初見はベルリンのHamburger Bahnhof


◇ Pipilotti Rist- (Entlastungen) Pipilottis Fehler - YouTube

1988 © by Pipilotti Rist

http://youtu.be/8DLuj-xMphQ

Schule für Gestaltung Basel http://www.sfgbasel.ch/ 時代の作品。1988年。


◇ UbuWeb Film & Video: Pipilotti Rist - Entslastlungen AKA Pipilolottis Fehler (1988

A nursery rhyme or a poem? displayed over a royal blue background the words "I see. You see. I see you seeing. You see me seeing. I want to show what I see. You want to show what you see. Nirvana in the rose garden".


Then the sound starts, a powerful woman's voice repeats the words after they are written on the screen, singing them in German. The enunciation of each phase is marked by a drum roll. Images also appear very abruptly -- the face of Pipilotti, dirty, hatched with white lines and saturation blotches. Then the same nursery rhyme appears again displayed on a blue background, this time in English. And the same voice repeats the line in German in almost exactly the same way as before. We gradually distinguish the images of a concert (the titles tell us that this group is the Reines Prochaines, the musical performance group that Pipilotti established, and which she had belonged to for many years. The tone changes and a new text appears in English "Are you good, are you bad. Are you big, are you small" and a ritonello on the electric organ plays at the same time. The image makes a central superimposed rectangle appear, in which we see Pipilotti outside in the middle of garden amidst huge flowers. Suddenly she falls, collapsing as if fainting. Further away on the side-walk in the middle of a square she falls again. The film closes with a firework, accompanied by the thunderous music provided by the Reines. Translated the title of the film means Pipilotti's faults (appeasement). The texts point us towards a critical perception of visual elements, the underline the absolute subjectivity of the view, and ironies about a paradise of shared visions. Moreover the musical performance of the Reines Prochaines is based (as with all their concerts) on the subversive usage of the most common visual form, la television. With the stereotype of the muscular rocker and the sexy singer, the Reines oppose provocative female groups, inasmuch as they can barely sing or play at all and produce songs with politically radical lyrics (or totally na•ve lyrics). The faults of Pipilotti -- the faults of all little girls (remember here that Charlotte Rist was called Pipilotti by analogy with the heroin of her childhood, Pippi Longstocking) are absolutions at the famous downfalls, from which a new woman might be born. This video which is also a bit cryptic reflects in mirror like fashion the key elements of Pipilloti's work -- music, visual art, individual and collective production without defining any clear boundaries. (LLH)

http://www.ubu.com/film/rist_ents.html


◇ AtelierRist - YouTube

https://www.youtube.com/user/AtelierRist/videos


◇ Big Talk #4 (2010): Pipilotti Rist (Pepperminta) - YouTube

Sjarel Ex interviews Pipilotti Rist about her film Pepperminta at International Film Festival Rotterdam 2010.

http://youtu.be/VYiM8be2zWk


◇ Pipilotti Rist - Fourth Wall | Tate

Pipilotti Rist discussed her practice, showed work and answered questions from Williams and Janus.


About

The lush, MTV-style aesthetic of Pipilotti Rist’s internationally acclaimed video installations presents for many a new, embodied post-identity politics of the gaze. In this discussion, Rist was joined by editor and critic Gilda Williams and art historian and critic Elizabeth Janus to talk about her views on the body, pleasure, crowds and the city, looking especially at her outdoor installations in New York and for Fourth Wall at the National Theatre in London. She discussed her practice, showed work and answered questions from Williams and Janus.

http://www.tate.org.uk/context-comment/video/pipilotti-rist-fourth-wall


ピピロッティ・リスト - Wikipedia

ピピロッティ・リスト(Pipilotti Rist、本名Elisabeth Charlotte Rist, 1962年6月21日 - )は、スイス出身のビデオ・アーティストチューリッヒロサンゼルスで暮らし、かつ作品を制作している。

リストはザンクト・ガレン州グラブス(Grabs)で生まれた。幼い頃から「ピピロッティ」と呼ばれていた。アストリッド・リンドグレーンの小説『長くつ下のピッピ』からつけられた愛称だった。ウィーン応用芸術大学に1986年まで学び、それから1年間、バーゼル造形学校でビデオを学んだ。

学生だった時に、リストはスーパー8フィルムSuper 8 mm film)で映画を撮りだした。大抵の作品は2、3分と短く、色・速度・音が変調されていた。扱うテーマは主に、ジェンダー、性、人体だった。

1997年、ヴェネツィアビエンナーレでリストの作品が初めて公開され、そこでプレミオ2000賞を受賞した。

1988年から1994年までリストはミュージック・バンド&パフォーマンス・グループ「Les Reines Prochaines」のメンバーでもあった。

2002年から2003年まで、ポール・マッカーシー(Paul McCarthy)教授に客員教授としてカリフォルニア大学ロサンゼルス校(UCLA)に招かれた。

リストは配偶者のBalz Rothと暮らしていて、二人の間にはHimalayaという名前の息子がいる。

受賞歴[編集]

http://ja.wikipedia.org/wiki/%E3%83%94%E3%83%94%E3%83%AD%E3%83%83%E3%83%86%E3%82%A3%E3%83%BB%E3%83%AA%E3%82%B9%E3%83%88


◇ Pipilotti Rist - Wikipedia, the free encyclopedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Pipilotti_Rist


◎ Pipilotti Rist

http://www.pipilottirist.net/

Hannah Wilke - Wikipedia, the free encyclopedia

Hannah Wilke (born Arlene Hannah Butter; March 7, 1940 – January 28, 1993)[1] was an American painter, sculptor, photographer, video artist and performance artist.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hannah_Wilke


◇ Hannah Wilke - Google 検索

https://www.google.com/search?q=Hannah+Wilke&es_sm=91&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=f__hVNXZM5bp8AXJsIEo&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1436&bih=806

再録(http://d.hatena.ne.jp/n-291/20100505#p9

■「展覧会をつくるということ」ハラルド・ゼーマンキュレーター)講演会 Harald Szeemann(Curator)“Making Exhibitions”

http://www.kanazawa21.jp/pdf/v_06.pdf


◇ 芸術論特殊講義二〇〇六 <第一二講> まとめ:ハラルド・ゼーマンと「人類のプラトー」 - 藤川哲の授業用サイト

<第一二講> まとめ:ハラルド・ゼーマンと「人類のプラトー

◆ハラルド・ゼーマンについて

プラットフォームプラトー

ドゥルーズ千のプラトー

ゼーマン「人類のプラトー

ゼーマンドゥルーズ

国際美術展と一九六八年パリ五月革命

◆ハラルド・ゼーマン(Harald Szeemann、一九三三―二〇〇五)について

・展覧会を作品化した表現者としてのキュレーターの先駆者

一九六九年 「態度が形になるとき」展(ベルン、クンストハレ)

・数々の国際美術展を手掛けた

一九七二年 ドクメンタ5(カッセル

一九八〇年 ヴェネツィアビエンナーレにアペルト部門創設(アキレ・ボニート・オリーヴァとの共同企画

一九九七年 第四回リヨン・ビエンナーレの総合監督

第二回光州ビエンナーレ「速度―水」部門のキュレーター

一九九九年 第四八回ヴェネツィアビエンナーレの総合監督

二〇〇一年 第四九回ヴェネツィアビエンナーレの総合監督 。テーマ「人類のプラトー

二〇〇四年 第一回セヴィーリャ・ビエンナーレの総合監督

※一般に「数々の」と形容されるが、実質的には四つの国際美術展を総指揮し、二つの国際美術展で企画チームに参画した、ということになる。このうち、二大国際美術展と言われるドクメンタヴェネツィアビエンナーレの双方の総合監督を務めたのは、ゼーマンしかおらず、また、ヴェネツィアについては連続して二回担当している。この連続担当制は、ゼーマンが就任した際、「今後の方針」となっていたが、既に第五〇回と、第五一回との間で継承されなかった。さらに、リヨンと光州に携わった一九九〇年代後半から、本人が亡くなる二〇〇五年までの約一〇年間に、ほぼ隔年で国際美術展の企画に携わっていた、という事実も特筆される。

ゼーマン以外のキュレーター、および作家の「キャラバン化」の実態を跡づけることが今後の課題。

ゼーマン「人類のプラトー

私はつねに「プラトー・デア・メンシュハイト(人類のプラトー)」はテーマではなく、次元(ディメンション)だと主張してきた。

Harald Szeemann, “The Timeless, Grand Narration of Human Existence in Its Time,” 49. Esposizione International d'Arte: La Biennale di Venezia, vol.1 (Milano: Electa, 2001): xvii.

「全解放」のあとの「プラトー」。この概念は多くの概念を内包している。それは大地であり、基礎であり、土台であり、プラットフォームである。ビエンナーレは人類の鏡であり、またプラットフォームなのだ。

Harald Szeemann, “The Timeless, Grand Narration of Human Existence in Its Time”(2001): xviii.

二〇〇一年 第四九回ヴェネツィアビエンナーレ

ゼーマンドゥルーズ

ゼーマン(1933-2005)/ドゥルーズ(1925-1995)

ハンス=ウルリッヒ・オブリスト「ドゥルーズとガタリによる『アンチ・オイディプス』についてはどうですか。ドクメンタ5を企画するにあたって影響はありましたか。」

ゼーマンドゥルーズは「独身者の機械」展のために読んだだけです。それも後で。周りが思っているほどには本は読んでいないのです。展覧会を企画している間は、本を読む時間はほとんどありません。」

"Mind over Matter: Hans-Ulrich Obrist Talks with Harald Szeemann," Artforum 35.3 Nov. (1996): 112

国際美術展と一九六八年パリ五月革命

フーコーにとっては、社会的領野はいくつもの戦術によって貫かれたものでしたが、私たちの観点からすると、社会的領野は、あちこちで逃走の水漏れをおこしているのです。六八年五月は歴史に闖入してくる生成変化だったし、それだからこそ、歴史学には六八年五月がよく理解できなかったし、歴史的社会は六八年五月を吸収することができなかったのです。”

ジル・ドゥルーズ『記号と事件―1972-1990年の対話』(一九九二年)、二五五―二五六頁。

“六〇年代、六八年五月革命とその後の幾年かで(この時代は完全に終わっていますが)とても重要だったのは、私が「新機能主義」と呼ぶものです。「新機能主義」は、コンセプトの創造活動としての哲学と切っても切り離せないものです。つまり、与えられた社会領域内で機能するコンセプトを創造することです。…(中略)…現在のような貧しい時代には、超越性の復権と「何かについて考察する」という意味の哲学への回帰が存在しています。それはまたアカデミスムへの回帰でもあります。ですから、今まさに取り戻さなければならないのは、創造としての哲学なのです。つまり、「何かについて考察する」のではなく、コンセプトを創造すること。超越性を探究するのではなく、内在野においてコンセプトを機能させることです。”

ジル・ドゥルーズ「思い出すこと」、ディディ・エリボン(聞き手)、鈴木秀亘訳、『批評空間』第挟第九号、一〇―一一頁。

“――あなたは「自由な活動を通して所有物を置き換えること」ということについてよく話されます。このことについて説明していただけますか。

ゼーマン えぇ、これは六八年の革命からのスローガンで、自分のことを「精神の外注仕事の代行者」と呼んだときから採用しています。それから、もやは施設の中で従属的な職員としては働かない、と決めたのです。”

Beti Žerov, "Making Things Possible: A Conversation with Harald Szeemann,” Manifesta Journal 1 (2003): 30.

http://ds.cc.yamaguchi-u.ac.jp/~fujikawa/06/sl/sl0612.htm

山下麻衣+小林直人 | MAI YAMASHITA+NAOTO KOBAYASHI

http://www.yamashita-kobayashi.com/

山下さんと小林さんのサイトが新しくなっていました。

山極満博|mitsuhiro yamagiwa works.

http://mit-yamagi.com/

A Report | A Matter Theater: Archaeology and Aesthetics - Chus Martínez and Matt Edgeworth - YouTube

The Anthropocene Project. A Report

A Matter Theater | 2014, Sat, Oct 18 - HKW

Chus Martínez (Art Institute, FHNW University of Applied Sciences and Arts Northwestern Switzerland, Basel) and Matt Edgeworth (School of Archaeology and Ancient History, University of Leicester)

The intensive encounter with materiality has profound resonance in two seemingly very different fields: archaeological excavation and curatorial practice. Excavating the past—in between geological and human-modified strata—is a very matter-sensitive act. The curatorial, on the other hand, appears often as a means of approaching the knowledge-strata of aesthetic forms from a thingly basis. How does the sensual practice of contact with the buried play out in relation to working on and exhibiting contemporary artefacts? Curator Chus Martínez and archaeologist Matt Edgeworth converge from two different angles onto the vitality of matters.

http://youtu.be/qQK5yhjK8Zs

[] What's Going on Today, part 1 - Jon Anderson - YouTube

http://youtu.be/35mKCj_9TRQ


◇ [ARTS 315] What's Going on Today, part 2 - Jon Anderson - YouTube

http://youtu.be/VWuU9pIeWlI


◇ [ARTS 315] Jon Anderson - YouTube

https://www.youtube.com/playlist?list=PLH_NxiYh2yYozc6xTLp1UbJrrz0VUajQR

magazine / archive / Nam June Paik | MOUSSE CONTEMPORARY ART MAGAZINE

CONCEPTUAL BLIND SPOTS

by Caitlin Jones


The history of contemporary art is being written by, to a large extent, Conceptual Art and its legacy. While no doubt essential to any reading of contemporary artistic practice, the conceptual project is only able to tell part of the story. To engage with our increasingly digital, diffuse and distributed culture and the art it produces Caitlin Jones looks beyond this mainstream. Towards the histories of photography, film, video and the Internet which, rich with stories of dematerialization and critique of their own, exert significant influence on the art of our time.

http://moussemagazine.it/articolo.mm?id=969

グリッチ | 現代美術用語辞典ver.2.0

グリッチ

Glitch

デジタル装置のエラー、そのために生じるノイズ、またはそれらを利用して作品を制作する手法のこと。この手法は1990年代半ばの音楽に現われ、偶発的で小さな欠陥を意味する「グリッチ」という語で呼ばれ始める。2000年前後よりK・カスコーンらがこの手法の意義を歴史的に考察していった。カスコーンはグリッチルッソロの騒音音楽を出発点とする、装置のエラーを利用する手法の歴史の先端に位置づける。刀根康尚が80年代半ばに初めて制作に利用したとされる、CDの音飛びが典型的なグリッチとして知られている。音楽から始まったこの手法は視覚装置のエラーや、装置ではなくデータのエラーの利用にも拡大していった。後者のツールとしてnatoなどのソフトウェアがよく使用された。グリッチの意義としてよく次の点が指摘される。デジタル制作ツールと制作される作品の関係がより密になる傾向に対して、ツールの正規の機能がもつ制限からある程度逸脱すること。そして、装置の通常は隠れた機能を部分的に明るみに出すこと。エラーは装置の完全停止ではなく、ひとつの機能を停止させると隠れていたほかの機能があらわになることがある。また、グリッチは日常に一種の警告として存在するため、人の注意を惹きやすい(BGMが音飛びしたときの緊張感がよく言及される)。ただし、この性質は手法が一般化すると失われてしまう。これらの意義はエラーを利用した手法一般にある程度共通するが、アナログよりデジタル装置のエラーにより顕著に認められる。

著者: 金子智太郎


参考文献

Computer Music Journal,24.4,"The aesthetics of failure: 'Post-Digital' Tendencies in Contemporary Computer Music",Kim Cascone,MIT Press,2000

Bad Music: The Music We Love to Hate,Christopher J. Washburne, Maiken Derno eds.,Routledge,2004

Cracked Media: The Sound of Malfunction,Caleb Kelly,The MIT Press,2009

Glitch: Designing Imperfection,Iman Moradi,Ant Scott,Joe Gilmore and Christpher Murphy,Mark Batty Publisher,2009

アヒム・ゼパンスキー(Achim Szepanski)

キム・カスコーン(Kim Cascone)

ネトチカ・ネズヴァノヴァ(Netochka Nez-vanova)

マーカス・ポップ(Markus Popp)

ルイジ・ルッソロ(Luigi Russolo)

刀根康尚

針谷周作

http://artscape.jp/artword/index.php/%E3%82%B0%E3%83%AA%E3%83%83%E3%83%81


◇ Glitch (music) - Wikipedia, the free encyclopedia

Glitch is a genre of electronic music that emerged in the late 1990s. It has been described as a genre that adheres to an "aesthetic of failure," where the deliberate use of glitch-based audio media, and other sonic artifacts, is a central concern.[1]

Sources of glitch sound material are usually malfunctioning or abused audio recording devices or digital electronics, such as CD skipping, electric hum, digital or analog distortion, bit rate reduction, hardware noise, software bugs, crashes, vinyl record hiss or scratches and system errors.[2] In a Computer Music Journal article published in 2000, composer and writer Kim Cascone classifies glitch as a subgenre of electronica, and used the term post-digital to describe the glitch aesthetic.[1]

History

The origins of the glitch aesthetic can be traced to the early 20th century, with Luigi Russolo's Futurist manifesto The Art of Noises, the basis of noise music. He also constructed noise generators, which he named intonarumori. Later musicians and composers made use of malfunctioning technology, such as Michael Pinder of The Moody Blues in 1968's "The Best Way to Travel," and Christian Marclay, who used mutilated vinyl records to create sound collages beginning in 1979. The title track of OMD's popular 1981 album Architecture & Morality makes use of invasive computer- and industrial noise snippets, and has been cited as an early incarnation of glitch.[3] Yasunao Tone used damaged CDs in his Techno Eden performance in 1985, while Nicolas Collins's 1992 album It Was a Dark and Stormy Night included a composition that featured a string quartet playing alongside the stuttering sound of skipping CDs.[4] Yuzo Koshiro's electronic soundtrack for 1994 video game Streets of Rage 3 used automatically randomized sequences to generate "unexpected and odd" experimental sounds.[5]

Glitch originated as a distinct movement in Germany with the musical work and labels (especially Mille Plateaux) of Achim Szepanski.[6][7] While the movement initially slowly gained members (including bands like Oval),[8] the techniques of Glitch later quickly spread around the world as many artists followed suit. Trumpeter Jon Hassell's 1994 album Dressing for Pleasure—a dense mesh of funky trip hop and jazz—features several songs with the sound of skipping CDs layered into the mix.[citation needed]

Oval's Wohnton, produced in 1993, helped define the genre by adding ambient aesthetics to it.[9]

The mid-nineties work of Warp Records artists Aphex Twin (Richard D. James Album, Windowlicker, Come to Daddy EP) chan-EL ) and Autechre (Tri Repetae, Chiastic Slide) were also influential in the development of the digital audio manipulation technique and aesthetic.[citation needed]

http://en.wikipedia.org/wiki/Glitch_%28music%29


◇ Street of Rage 3 Full Soundtrack OST - YouTube

http://youtu.be/t9fNkGMuwS4


◇ Kim Cascone - Null Drift - YouTube

from "CathodeFlower" [1999]

genres: lowercase, glitch, drone, electronic, experimental

label: Ritornell

http://youtu.be/3qe-VTUap7s


◇ Kim Cascone - Polychromatic-Cloud 1 - YouTube

http://youtu.be/qri2djXj3pQ


◇ Kim Cascone - rotational beacon - YouTube

http://youtu.be/tCdm1rKCJ70


◇ IMAfiction #02 06 Rebekah Wilson aka Netochka Nezvanova on Vimeo

https://vimeo.com/87394052


◇ Nato.0+55+3d - Wikipedia, the free encyclopedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Nato.0%2B55%2B3d


◇ DURCH DEN TAG MIT ACHIM SZEPANSKI - 24 Stunden im Frankfurter Bahnhofsviertel - YouTube

http://youtu.be/u57UaNKXXxs


◇ Jodi (art collective) - Wikipedia, the free encyclopedia

Jodi, or jodi.org, is a collective of two internet artists: Joan Heemskerk (born 1968 in Kaatsheuvel, the Netherlands) and Dirk Paesmans (born 1965 in Brussels, Belgium). Their background is in photography and video art; since the mid-1990s they started to create original artworks for the World Wide Web. A few years later, they also turned to software art and artistic computer game modification.

Selected works

http://wwwwwwwww.jodi.org - the website that caused Jodi's uproar in popularity with contemporary art.

http://globalmove.us/ - another website using Google Maps, this time creating artistic patterns with the map signs.

http://geogeo.jodi.org/ - a site using Google Maps to show supposed 'Cityfonts'.

http://map.jodi.org/ - Jodi's personal map of the Web.

http://404.jodi.org/ - playing with the "404 - File not Found" premise.

http://sod.jodi.org/ - an art game modification of Wolfenstein 3D.

http://asdfg.jodi.org/ - an experimental website, using randomly generated ASCII art and Javascript.

http://yt-rtyuiop.org/ - an experimental website, very similar to asdfg.jodi.org, YouTube related.

http://text.jodi.org/ - a website similar to wwwwwwwww.jodi.org, containing jumbled graphics.

http://jetsetwilly.jodi.org/ - an edit of the game Jet Set Willy.

http://www.wrongbrowser.com/ - absurd artistic interpretation of a browser (Alt-F4 to exit on Windows, CMD-Q on Mac).

http://g33con.com/ - a web archive containing many websites, including the redirect experiment "you-talking-to-me-you-talking-to-me-you-talking-to-me.com".

http://www.untitled-game.org/ - also on CD-ROM, twelve modifications of Quake.

http://maxpaynecheatsonly.jodi.org/ - cheats on built-in functions of the video game Max Payne 2 - new work released in May 2006.

http://tatatataa.cn/ - an experimental website with a grey background, along with the voice of Duke Nukem saying the Textedit options.

http://zyx-app.com/ - an art project, experimenting with iPhones and human movement.

http://compositeclub.cc/ - a web archive, each containing various clips from Playstation 2 Eyetoy games like EyeToy: Monkey Mania, and Sega Superstars, being "played" by movies.

http://audioswap5.com/ - redirects to a YouTube channel showing videos of internet-themed songs recorded onto vinyl.

http://oss.jodi.org - another Javascript site, famous for containing malicious code.

http://x20xx.com/ - slightly related to zyx-app.com, contains various visual experiments.

http://folksomy.net/ - a web archive containing randomly selected clips from YouTube, all by tag.

http://mboxjodi.org/ - another web archive, this time containing lists of various files, ordered by file extension.

http://www.net-art.org/jodi - biographical entry on net-art.org digital "encyclopedia"

http://en.wikipedia.org/wiki/Jodi_%28art_collective%29


◇ Christian Marclay mini documentary - YouTube

http://youtu.be/4yqM3dAqTzs


◇ RYRAL (1976) on Vimeo

RYRAL is a realtime audio video performance by Tom DeFanti (creating computer animation with the GRaphics Symbiosis System or GRASS), Phil Morton ("up in the kitchen keepin' track"), Dan Sandin (processing video with a Sandin Image Processor), Bob Snyder (performing experimental electronic music on an analog EMU synthesizer) and an uncredited dancer. This Media Art project was created and performed in April 1976 at the second Electronic Visualization Event (EVE II) in Chicago. EVE II took place at The University of Illinois Chicago.

Documentation of the performance was later exhibited by Diane Kirkpatrick in her exhibition Chicago: The City and Its Artists 1945-1978 at The University of Michigan Museum of Art March 17 - April 23 1978.

https://vimeo.com/22128748


◇ Sandin Image Processor Experiments, September 2014 on Vimeo

https://vimeo.com/106705564


◇ Dan Sandin interview - criticalartware (2003) on Vimeo

https://vimeo.com/62921513


◇ Dresden Dynamo by Lis Rhodes (1971) - YouTube

http://youtu.be/we4-xvuaoCI


◇ Lis Rhodes: Light Music | Tate

Light Music is an innovative work presented originally as a performance that experiments with celluloid and sound to push the formal, spatial and performative boundaries of cinema. An iconic work of expanded cinema, it creates a more central and participatory role for the viewer within a dynamic, immersive environment.

Formed from two projections facing one another on opposite screens, Light Music is Rhodes’s response to what she perceived as the lack of attention paid to women composers in European music. She composed a ‘score’ comprised of drawings that form abstract patterns of black and white lines onscreen. The drawings are printed onto the optical edge of the filmstrip. As the bands of light and dark pass through the projector they are ‘read’ as audio, creating an intense soundtrack, forming a direct, indexical relationship between the sonic and the visual. What one hears is the aural equivalent to the flickering patterns on the screens.

Light Music is projected into a hazy room – the beams that traverse one another in the space between the two projections become ethereal sculptural forms comprised of light, shadow and theatrical smoke. This format is designed to encourage viewers to move between the screens, directly engaging with the projection beams, forming a set of social relations in which cinema is transformed into a collective event without a single point of focus. Light Music occupies an important threshold in film history, drawing on early experiments in ‘visual music’ from the 1920s by pioneers including Oskar Fischinger, Hans Richter and Walther Ruttmann, and subsequently opening cinematic practice up to a host of concerns from gender politics to phenomenological experience.

http://www.tate.org.uk/whats-on/tate-modern-tanks/display/lis-rhodes-light-music


◇ Anni Albers - Google 検索

https://www.google.com/search?q=Anni+Albers&es_sm=91&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=Wx_iVIqcC4jo8gWB1IFo&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1436&bih=806


Hiroshi Kawano Der Philosoph am Computer Selected works - ZKM | Zentrum für Kunst und Medientechnologie Karlsruhe

http://www03.zkm.de/kawano/index.php/en/works


◇ François Rouan - Google 検索

https://www.google.com/search?q=Fran%C3%A7ois+Rouan&espv=2&biw=1436&bih=806&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=mibiVJ6EAsL98AXG1oJw&ved=0CBsQsAQ&dpr=2


◇ Tom Tom the Piper's Son (Ken Jacobs) (fragmentos) - YouTube

http://youtu.be/wO0zVHy0OFA


◇ Tom, Tom, the Piper's Son (film) - Wikipedia, the free encyclopedia

Tom, Tom, the Piper's Son is a 1969 experimental film made by Ken Jacobs. The film is considered a landmark in avant-garde and structural filmmaking, and remains Jacobs' best-known work.[1] It was admitted to the National Film Registry in 2007, and is part of Anthology Film Archives' "Essential Cinema" repertory.[2][3]

In a meticulous experiment in rephotography, Jacobs deconstructs, manipulates, and recontextualizes a small fragment of found footage: a 1905 film showing a group of people chasing a thief through a barn, "shot and probably directed by G.W. ‘Billy’ Bitzer, rescued via a paper print filed for copyright purposes with the Library of Congress," according to Jacobs.[4] Jacobs' refashioning of the footage is an essayistic meditation on the nature of cinematic representation; in the words of Chicago Reader critic Fred Camper, it is "a film about watching movies."[5]

http://en.wikipedia.org/wiki/Tom,_Tom,_the_Piper%27s_Son_(film)


Electronic Arts Intermix : Global Groove, Nam June Paik

Global Groove

Nam June Paik and John Godfrey

1973, 28:30 min, color, sound

"This is a glimpse of the video landscape of tomorrow, when you will be able to switch to any TV station on the earth, and TV Guide will be as fat as the Manhattan telephone book." So begins Global Groove, a seminal work in the history of video art. This radical manifesto on global communications in a media-saturated world is rendered as an electronic collage, a sound and image pastiche that subverts the language of television. With surreal visual wit and an antic neo-Dada sensibility, Paik brings together cross-cultural elements, artworld figures and Pop iconography.

Pepsi commercials appropriated from Japanese television are juxtaposed with performances by avant-garde artists John Cage, Merce Cunningham, Allen Ginsberg and the Living Theatre; dancers moving in a synthesized, colorized space to Mitch Ryder's Devil with a Blue Dress On are intercut with traditional Korean dancers. Charlotte Moorman, her image wildly synthesized, plays the TV Cello; Paik and Moorman play the TV Bra for Living Sculpture; Richard Nixon's face is distorted by a magnetically altered television. In an ironic form of interactive television, Paik presents "Participation TV," in which he instructs viewers to open or close their eyes. Paik subjects this transcultural, intertextual content to an exuberant, stream-of-consciousness onslaught of disruptive editing and technological devices, including audio and video synthesis, colorization, ironic juxtapositions, temporal shifts and layering — a controlled chaos that suggests a hallucinatory romp through the channels of a global TV. With its postmodern content, form and conceptual strategies, Global Groove stands as a seminal statement on video, television and contemporary art.

Director: Merrily Mossman. Narrator: Russell Connor. Film Footage: Jud Yalkut, Robert Breer. Produced by the TV Lab at WNET/Thirteen.

http://www.eai.org/title.htm?id=3287


Amazon.co.jp: Glitch: Designing Imperfection: Iman Moradi, Ant Scott, Joe Gilmore, Christopher Murphy: 洋書

A "glitch" usually fixes itself in the amount of time it takes for it to be noticed in the first place, whether as a scrambled cable television delay, a page-loading error on an internet browser or a jumble of pixels on an ATM interface. Glitch: Designing Imperfection consists of over 200 glitch images grabbed, composed and provoked by artists who present these complex fragments of color and lines as thought-provoking mistakes that merit being considered in an aesthetic sense, no matter if as art or as advertising. Artists like Angela Lorenz, O.K. Parking and Karl Klomp muse about what glitches mean to them. The images and text in Glitch capture the fact that no one can deliberately make a mistake, although mistakes are often the greatest sources of inspiration.

http://www.amazon.co.jp/Glitch-Designing-Imperfection-Iman-Moradi/dp/0979966663


◇ notes-on-glitch.md - Gists - GitHub

グリッチに関するノート

ヒュー S. マローン/ダニエル・テムキン

https://gist.github.com/ucnv/35d8ff75ef46e1a16f11


◇ How to Easily Create Glitch Art | Front Row Society

http://www.frontrowsociety.com/frs/how-to-easily-create-glitch-art/


◇ jameshconnolly→glitch talk

http://jameshconnolly.com/glitchtalk.html


◎ James Connolly video|sound|new media|glitch

http://jameshconnolly.com/


※過去のグリッチ関連

http://d.hatena.ne.jp/n-291/searchdiary?word=%A5%B0%A5%EA%A5%C3%A5%C1

http://d.hatena.ne.jp/n-291/searchdiary?word=glitch

Rumble (Full Album) - Link Wray & The Ray Men - YouTube

http://youtu.be/N1HHHNhB9UU

Lis Rhodes - Light Reading - 1978 - YouTube

Light Reading, 20 min., black & white 16mm film, UK, 1978

"The view through the lens may be blurred or defined -- focused or unfocusfocused or unfocused -- depending on what you think you know; what you imagine you see; what you learn to look for: what you are told is visible." Lis Rhodes

Since the 1970s, Lis Rhodes has been making radical and experimental films that challenge the viewer to reconsider film as a medium of communication and presentation of image, language, and sound.Dissonance and Disturbance examines the relationships in her work - from film, composition and writing - to the notation of sound and image, and the language of political dissent. To quote Lis Rhodes: "It is dangerous to step out of line, and lethal not to".


Formally rigorous, Light Reading is a visual and aural essay on gender and perception that implicates the viewer in their act of looking. Through meticulous attention to the material of film itself we see glimpses of a photograph and torn images, we hear repeated and fragmented sentences, are continuously asked to look and look again as the auditorium is lit and simultaneously made two-dimensional by the film’s insistent, arresting strobing.


The bloodstained bed suggest a crime..No answers are given, after the torrrent of words at the beginning of the film, all the film offers are closed images and more questions..Is it even blood on the bed, what fracture is there between seeing and certainty? If there has been a crime, 'she' might still be victim..How can a crime of such complexity and continuity be 'solved'? The voice searches for clues, sifting through them, reading and re-reading until the words and letters loom up nightmarishly, no longer hung on the structure of language. Felicity Sparrow, Her Image Fades as her Voice Rises, Arts Council of Breat Britain 1983

http://youtu.be/KbNHf_SXrGc

Hollis Frampton / (nostalgia) - YouTube

http://youtu.be/foJzsVYK83w


◇ nostalgia (Frampton film) - Wikipedia, the free encyclopedia

(nostalgia) is a 38 minute 1971 film by artist Hollis Frampton (1936–1984). The film is composed of still black-and-white photographs taken by Frampton during his early artistic explorations which are slowly burned on the element of a hot plate, while the soundtrack offers personal comments on the content of the images, read by fellow artist Michael Snow. Each comment/story is heard in succession before the related photograph appears onscreen, thus causing the viewer to actively engage with the 'past' and 'present' moments as presented within the film.

The Librarian of Congress, James H. Billington described it as an "avant-garde classic [with] considered eloquent and evocative explorations of memory and family". [1]

In 2003, (nostalgia) was selected for preservation in the United States National Film Registry by the Library of Congress as being "culturally, historically, or aesthetically significant". It is available on the DVD collection Treasures IV: American Avant-Garde Film, 1947-1986 (2008), as well as in a Hollis Frampton box set from The Criterion Collection "A Hollis Frampton Odyssey" (2012).

http://en.wikipedia.org/wiki/Nostalgia_%28Frampton_film%29

引用/転用/リミックス(映像) | 現代美術用語辞典ver.2.0

引用/転用/リミックス(映像)

Sampling/Detournement/Remix

既成の映像を引用して新しい作品を作る方法はファウンド・フッテージと呼ばれ、実験映画やヴィデオ・アートにしばしば見られる。そのようにある映像の断片を別の文脈に置くことは、必然的にその映像に対してなんらかの新しい視点を与えることになる。この手法では、元の映像への純粋なオマージュとして、単に映像に新しい意味を持たせて蘇らせることに重点を置く場合と、映像にまつわる制度的な問題に対する批判として行なわれる場合がある。後者の場合にも、映像が持つ機能や構造に注意を向けさせる作品と、その背後にある権力関係や政治的問題に対して注意を喚起しようとする作品がある。前者の傾向がよく見られる作家として、例えばアメリカアンダーグラウンド映画ジョージ・ランドウやケン・ジェイコブス、60年代の飯村隆彦など、後者の傾向が強い作家としてシチュアシオニストギー・ドゥボールなど、また前者と後者を併せ持つ作家として、レトリストのモーリス・ルメートルアメリカ西海岸のブルース・コナーなどが挙げられる。特にフランスのレトリストおよびシチュアシオニストは、そのような批判的意図をもって既成の映像を引用することを「転用」と呼んだ。このような方法はヴィデオの時代になってさらに容易になり、多くの作品を生むことになる。例えばナム・ジュン・パイクによる初期のヴィデオ・アート作品には、TVの映像(ニクソンの演説など)を使用して、それを電気的に歪めた作品が多く見られる。また、ジャン=リュック・ゴダールによる『映画史』(1988-98)は、映画史全般にわたるラディカルかつ徹底的な引用の作品として知られる。ゴダールはこの作品で、一貫して映画的な視点からヴィデオを扱っているが、映画がすべてヴィデオ化した終局点を示すとともに、ヴィデオというメディアがいまだ映画の持つ映像美学を乗り超えられずにいることの象徴となっているともいえよう。現代ではこのような引用の手法は、クラブ・カルチャーにおけるVJ(ヴィデオ・ジョッキー)などを中心に、リミックスというかたちで受け継がれているが、その多くは単にエンターテインメント的な消費の目的でなされているにすぎない。

著者: 河合政之

http://artscape.jp/artword/index.php/%E5%BC%95%E7%94%A8%EF%BC%8F%E8%BB%A2%E7%94%A8%EF%BC%8F%E3%83%AA%E3%83%9F%E3%83%83%E3%82%AF%E3%82%B9%EF%BC%88%E6%98%A0%E5%83%8F%EF%BC%89


ディスクレパン映画 | 現代美術用語辞典ver.2.0

ディスクレパン映画

Discrepant Cinema(英), Cinéma discrépant(仏)

ディスクレパン」とは、1940年代後半から50年代にかけてパリを中心に興ったアヴァンギャルド芸術運動であるレトリスムの中心概念のひとつで、「矛盾した、食い違った」という意味。レトリスムディスクレパン映画は、既成の宣伝映画やテキストの意味を組み替えた引用、映像と音声の非同期、フィルムへのスクラッチや直接的な彩色、フリッカーや静止画の使用、通常の上映形式の否定、哲学的ダイアローグ、映画についての自己言及的批判、観客への直接的な挑発など、さまざまに既存の映画的な文法を変革する試みを行ない、映像を使用した映像批判の先駆となった。最初にディスクレパンの方法を使って作られた作品は、イジドール・イズー『涎と永遠についての概論』(1951)で、同作品で助監督であったモーリス・ルメートルは、同年自身の監督作品『映画はもう始まったか』(1951)において、さらに徹底させたディスクレパン映画を完成させる。『涎と永遠…』はジャン・コクトーに支持され、それを見たギー・ドゥボールレトリスムに加入した。なかでもルメートルは数多くのディスクレパン映画を制作し、50年代から現代に至るまでフランスにおけるアヴァンギャルド映画のパイオニアであり続ける。その方法はスタン・ブラッケージなどのアメリカアンダーグラウンド映画や、ジャン=リュック・ゴダールらのヌーヴェル・ヴァーグに影響を与え、今日ではVJ(ヴィデオ・ジョッキー)やヴィデオ・アートなどに見られる映像のリミックスやノイズ的手法の先駆けといえよう。ただ、それを単に先駆的なアヴァンギャルド運動としてのみとらえるのは皮相的であり、メディアを利用したメディア状況の批判という情報社会時代芸術の形式=方法を、初めて明確に示したものであった。

著者: 河合政之

http://artscape.jp/artword/index.php/%E3%83%87%E3%82%A3%E3%82%B9%E3%82%AF%E3%83%AC%E3%83%91%E3%83%B3%E6%98%A0%E7%94%BB


ハードウェアハッキング | 現代美術用語辞典ver.2.0

ハードウェアハッキング

Hardware Hacking

ハッキングが一般的にはコンピュータソフトウェアを対象とするのに対して、スコット・フラムは電子機器を中心とする既存の機器を改造して、機能を向上させたり、その機器に本来なかった機能を生みだしたりする実践をハードウェアハッキングと呼んでいる。一方、ニコラス・コリンズ電子工学の専門知識を前提としないDIY電子工作ハードウェアハッキングと呼ぶ。両者の定義には共通点も相違点もあるが、ここでは現代芸術をより参照する後者を詳述する。 コリンズの『Handmade Electronic Music──手作り電子機器から生まれる音と音楽』(元になったテキストタイトルは『ハードウェアハッキング』)はこの実践の手法を紹介しながら、60年代以降の実験音楽やヴィデオ・アートにおけるハードウェアハッキングの歴史についても概説している。その流れをたどると、60年代にデヴィッド・チュードア、ゴードン・ムンマといった実験音楽家が始めた実践をきっかけに、70年代にはコンポーザーズ・インサイド・エレクトロニクスという電子工作を手がける作曲家の集団が形成された。80年代には安価なシンセサイザーコンピュータの登場でいったん下火になるが、90年代になるとリード・ガザラがサーキット・ベンディングの手法を提唱するなど、デジタルメディアに対するカウンターとして再度注目を集めた。コリンズハードウェアハッキングの文化的性格として強調するのは、電子音楽における作曲家と技術者の分離の解消や、デジタル化によって減退した直接性と接触性の回復などである。

著者: 金子智太郎

http://artscape.jp/artword/index.php/%E3%83%8F%E3%83%BC%E3%83%89%E3%82%A6%E3%82%A7%E3%82%A2%E3%83%BB%E3%83%8F%E3%83%83%E3%82%AD%E3%83%B3%E3%82%B0


◇ モワレ | 現代美術用語辞典ver.2.0

モワレ

Moire/moiré(仏)

干渉縞。細かい規則的なパターンを複数重ね合わせた際に視覚的に生じる縞模様、もしくはその現象。もとは平行の繊維を複数重ねた時に現われる模様を指す繊維業の用語が一般化したもの。日本語では「モアレ」、仏語でアクサン付きのmoiréと表記する場合もある。模様の一定周期が重なりによってずれることで発生し、印刷物の網点やモニタ上の画素などさまざまなメディアで見られる。図像を再現する場合はそれを阻害するため一般にはノイズとして避けられる対象であるが、あえて模様として活かすこともある。美術においてはオプ・アートにモワレを用いた作品があるほか、網点や画素で成り立った既製の大量生産イメージのコピーを利用した作品において、その複製性をモワレによって自己言及的に示すものもある。チープな日用品とともに縞模様を反復させてモワレの錯視効果を用いる東恩納裕一は、後者の好例であろう。

著者: 成相肇

http://artscape.jp/artword/index.php/%E3%83%A2%E3%83%AF%E3%83%AC

MD et / und GR

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