on my fridge*

2005-12-25

[]Hallelujah

1997年ジェフ・バックリーが亡くなって、2年後のクリスマスにNYから、このカードが届いた*1

f:id:natsu_7:20051225235855j:image:h150

"MERRY CHRISTMAS ALL, AND A Kiss For Your NEW YEARS HEADACHE"*2

もう涙が止まらなかった。

以来、クリスマスになるといつもこの曲*3を聴いている。

D

Hallelujah/Jeff Buckley

Well I heard there was a secret chord
that David played and it pleased the Lord
But you don't really care for music, do you?
Well it goes like this
The fourth, the fifth, the minor fall and the major lift
The baffled king composing Hallelujah

Hallelujah Hallelujah Hallelujah Hallelujah

Well your faith was strong but you needed proof
You saw her bathing on the roof
Her beauty and the moonlight overthrew you
She tied you to her kitchen chair
She broke your throne and she cut your hair
And from your lips she drew the Hallelujah

Hallelujah Hallelujah Hallelujah Hallelujah

Well Baby I've been here before
I've seen this room, and I've walked this floor
I used to live alone before I knew you
And I've seen your flag on the marble arch
But love is not a victory march
It's a cold and it's a broken Hallelujah

Hallelujah Hallelujah Hallelujah Hallelujah

Well there was a time when you let me know
What's really going on below
But now you never show that to me do you
But remember when I moved in you
And the holy dove was moving too
And every breath we drew was Hallelujah

Hallelujah Hallelujah Hallelujah Hallelujah

Maybe there is a God above
But all I've ever learned from love
Was how to shoot somebody who outdrew you
And it's not a cry that you hear at night
It's not somebody who's seen the light
It's a cold and it's a broken Hallelujah

Hallelujah Hallelujah Hallelujah Hallelujah
Hallelujah Hallelujah Hallelujah Hallelujah

秘密の和音があると聞いたんだ
ダヴィデが弾いて主を喜ばせた
けど君は本当は音楽に興味なんてないんだろう?
それはこんな感じ
四度、五度、短調で下がり、長調で上る
困惑した王が作曲したハレルヤ

ハレルヤ...

君の信仰は強かったけれど、証明が必要だった
君は屋根から彼女が水浴びするのを見た
彼女の美しさと月明かりは君を滅してしまう
彼女は君を台所の椅子に縛り付け
君の王座を壊し、君の髪を切った
そして、君の唇からハレルヤを引き出した

ハレルヤ...

ねえ、ここに来たことがある
この部屋を見たし、この床を歩いた
君と出会う前、僕は一人だったんだよね
大理石のアーチに君の旗が掲げられてるのを見ていた
けど愛は勝利の行進曲なんかじゃない
冷たくこわれたハレルヤ

ハレルヤ...

君が教えてくれた頃もあったよね
本当に起こっていることが何なのかを
けど、もうそうしてはくれないんだろう?
覚えている、僕が君に近付いたとき
神聖なるハトも一緒に近づいた
そして、僕達の息の一つ一つがハレルヤだった

ハレルヤ...

多分、天に神はいるんだろう
けれど僕が愛から学んだことは
どうすれば撃たれる前に撃てるかってこと
夜に聞こえるのは泣き声なんかじゃない
光に導かれた誰かの声でもなく
冷たくこわれたハレルヤ

ハレルヤ...



グレース

グレース



Jeff Buckleyオフィシャル→http://www.jeffbuckley.com/

*1: '95来日の時にライブの感想を書く用紙に住所を書く欄があった。

*2:カードに書かれたメッセージ

*3:「Hallelujah」ジョン・ケイルやボノもカヴァーしているレナード・コーエンの曲

RONSAmRONSAm 2005/12/31 17:22 ”Well I heard there was a secret chord”
この冒頭のフレーズはオリジナルでは歌われていないんですよね。
とにかくこの曲は、自分の還る場所のような想い入れがあります。
僕も此処を目にして、改めて聴き感動しました。
歌、音、空気の隅々にまで魂が宿っているようです。
ありがとうございました。
よいお年を!

natsu_7natsu_7 2006/01/01 12:50 >RONSAmさん
この曲、歌詞が何種類かあるんですよね。
ジェフはジョン・ケイルのと同じバージョンだと
インタビューで言っていたような。
私はもともとこの曲が好きで、ジェフ・バックリィが
歌うのは一番後から聞いたのですが、彼の歌は
オリジナルを超えるくらい、本当に素晴らしいと思います。

こちらこそ、ありがとうございます。
今年もどうぞよろしくです^^

トラックバック - http://d.hatena.ne.jp/natsu_7/20051225