仏語再勉強の軌跡

フランス語の本が楽しめるようにするのが今年の目標

166 The Dead Man Walking

第三詩集 "Time's Laughingstocks and Other Verses" 「時の笑い草」


166 The Dead Man Walking

歩行する死人

http://youtube.com/watch?v=UufChXpveMA

They hail me as one living,
But don’t they know
That I have died of late years,
Untombed although ?

人びとは 生きている人間として私に呼びかける
   しかし彼らは知らないのだろうか
私が近年には死んでしまっていたことを、
   埋葬こそされなかったものの?

I am but a shape that stands here,
A pulseless mould,
A pale past picture, screening
Ashes gone cold.

私はここに立っている幻影にすぎない
   脈動のない造形物、
すでに冷たくなった灰塵をその背後に遮り(さえぎり)隠す
   青ざめた過去の画像。

Not at a minute’s warning,
Not in a loud hour,
For me ceased Time’s enchantments
In hall and bower.

一瞬の臨終の警告もなく
   声高に叫ぶ末期(まつご)の一時間もなく
私には 邸と緑のあずまやでの
   (時)の魅惑は終わりを告げたのだ

There was no tragic transit,
No catch of breath,
When silent seasons inched me
On to this death. . . .

悲劇的な移送も行われなかった
   呼吸の捕獲もなされなかった
音もなく来て去ってゆく季節が 一インチずつ
   私を動かして この死を至らしめたときにも . . . .

- A Troubadour-youth I rambled
With Life for lyre,
The beats of being raging
In me like fire.

- 吟遊詩人(トゥルバドゥール)のような青年として 私は
   (人生)を竪琴として 彷徨し
生きている脈拍は 私の内部で
   火のように燃えさかっていたのに

But when I practiced eyeing
The goal of men,
It iced me, and I perished
A little then.

しかし人間たちの目的を観察する術を
  練習し習得したときに
それは私を氷と化し、そのとき私は
   少しばかり朽ちてしまった

When passed my friend, my kinsfolk,
Through the Last Door,
And left me standing bleakly,
I died yet more ;

私の味方(フレンド)、私の身内が(最後のドア)を
   通り過ぎ、そのあと私を
荒涼とした野に残していったとき
   さらに一層 私は死んだ

And when my Love’s heart kindled
In hate of me,
Wherefore I knew not, died I
One more degree.

そして私の(愛した女の)心が燃えて
   私を憎悪し始めたとき
そのわけは判らなかったが 私はなおも
   ひとしきり 死んでいったのだ

And if when I died fully
I cannot say,
And changed into the corpse-thing
I am today,

いつ完全に死んだのか、どうなのかも
   そして 変身して、いつ
今日のこのとおりの死体物質になり果てたのかも
   私には判らない

Yet is it that, though whiling
The time somehow
In walking, talking, smiling,
I live not now.

けれども実際のところは、とにもかくにも
   歩いたり、話したり、微笑んだりしながらも、
こうして時をやりすごしているとはいうものの
   今 私は このとおり 生きてはいない ということだ


*****

この詩は第三詩集 "Time's Laughingstocks and Other Verses" 「時の笑い草」の中の一つで、朗読は、Mr. James Taylorです。

以下、別の朗読です。

http://youtube.com/watch?v=ZP1v54SeHY4