My Life Between Silicon Valley and Japan このページをアンテナに追加 RSSフィード

2005-01-10

[] 1/10 必読記事・論考(IT)

Wired News 1/10/05 Wikipedia Faces Growing Pains

http://www.wired.com/news/culture/0,1284,66210,00.html?tw=wn_tophead_2

Techdirt 1/10/05 When Internet Time Ran Too Fast

http://www.techdirt.com/books/20050110/020244_F.shtml

Always On 1/9/05 Time is a Secret Weapon, This image says it all. It’s 2001 and you’re coasting down the freeway behind a tow truck that’s repossessing a late-model Porsche, bearing a bumper-sticker that reads, “Stop for Lunch and You Are Lunch.” by Roger McNamee

http://www.alwayson-network.com/comments.php?id=7857_0_1_0_C

CNET 1/10/05 Open source reshaping services market

http://news.com.com/Open+source+reshaping+services+market/2100-7344_3-5504851.html?tag=nefd.lede

CNET 1/10/05 Google riches outed on the Web

http://news.com.com/Google+riches+outed+on+the+Web/2100-1030_3-5514016.html?tag=nefd.lede

SJM 1/10/05 iPod spawns an ecosystem of products

http://www.siliconvalley.com/mld/siliconvalley/10609306.htm

The Seattle Times 1/10/05 BitTorrent file-sharing program floods the Web

http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2002146729_bittorrent10.html

PEW/INTERNET 1/05 The state of blogging (PDF)

http://www.pewinternet.org/pdfs/PIP_blogging_data.pdf

PEW/INTERNET 1/05 The Future of the Internet (PDF)

http://www.pewinternet.org/pdfs/PIP_Future_of_Internet.pdf

OET News 1/8/05 What Execs Want To See from Open Source in 2005

http://www.oetrends.com/news.php?action=view_record&idnum=388

Industry analysts and corporate managers will realize that Open Source programming libraries are of even greater importance than complete Open Source applications such as Linux.

未来のいつか/hyoshiokの日記 1/10/05 ミラクル・リナックスのコンセプト

http://d.hatena.ne.jp/hyoshiok/20050110#p2

Business 2.0 Microsoft's Red Menace, IBM could use Lenovo to spread Linux in the fastest-growing PC market, China.

http://www.business2.com/b2/web/articles/0,17863,1015019,00.html

isologue 1/10/05 デイトレーダーLinux

http://www.tez.com/blog/archives/000313.html

[] 産経新聞1/10「正論」

IT産業の潮目が読めぬ日本

モノづくりの強さ過信を危惧す (梅田望夫)

米国で進むパワーシフト

 二〇〇四年の米国IT(情報技術)産業は、IBMによる中国企業「聯想集団(レノボ・グループ)」へのパソコン事業売却(十二月)と、インターネット検索エンジン最大手・グーグルの株式公開(八月)という二つの対照的な出来事によって記憶されることになろう。

 年に一兆円以上売り上げるIBMのパソコン事業の売却額が二千億円にも満たなかった一方、売上高約三千億円のグーグルの株式時価総額は五兆円を超えた。この差は何を意味しているのか。インターネットの「こちら側」から「あちら側」へのパワーシフトが、米国では確実に起きているのである。

 インターネットの「こちら側」とは、インターネットの利用者、つまり私たち一人一人に密着したモノの世界である。パソコン携帯電話カーナビコンビニのPOS端末、高機能ATM、薄型テレビDVDレコーダー、デジタルカメラ、そしてこれからは無線ICタグ。皆、インターネットと私たち一人一人を結びつけるつなぎ目の部分に用意するモノである。

 インターネットの「あちら側」とは、インターネット空間に浮かぶ巨大な「情報発電所」とも言うべきバーチャル世界である。いったんその巨大設備たる「情報発電所」に付加価値創造の仕組みを作りこめば、インターネットを介して、均質なサービスをグローバルに提供できる。

《激化する付加価値争奪戦》

 グーグルをはじめとする米国インターネット企業による「あちら側」のイノベーションは、手触りのある「こちら側」のモノづくりと違って目に見えない。それだけに何が起きているのかがわからない。本紙でもグーグルについての報道は少ない。しかし米国のIT分野のトップクラスは皆、その才能の生かし所を「あちら側」での「情報発電所」の構築と見定めている。

 一方、日本企業は、モノづくりを中心とした従来の強みを生かして勝負したいという気持ちが強い。だから「こちら側」のモノに、より多くの付加価値をつけることを考えて、次から次へと新しいモノを出す。モノに対して冷淡で安さに重きを置く米国の消費者と違い、モノが大好きな日本の消費者は少し高くても新しいモノを買う。よって「こちら側」の世界については、日本市場が世界の最先端を疾走し、米国市場の遅れは目を覆うばかりとなった。

 ここ一、二年、「IT産業における日米の関心が明らかに違う方向を向いたな」と感ずることが多くなったのだが、それは、日本が「こちら側」に、米国が「あちら側」に没頭しているからなのである。これを現象面でだけとらえれば、日本米国が独自の特色を生かして棲み分けているわけで、悪いことではないようにも見える。しかし事の本質はそう簡単ではない。「こちら側」と「あちら側」が、いずれ付加価値を奪い合うことになるからである。

 インターネットパソコン(あるいは「こちら側」のモノ)がつながって、私たちが某(なにがし)かの利便性を感ずるとき、その利便性を実現している主体が「こちら側」のモノなのか、それとも「あちら側」からインターネットを介して提供されてくる情報サービスなのかということを、消費者の多くはあまり意識しないものだ。しかし、ここがこれからの付加価値争奪戦の戦場になるのである。

《日米企業分かつ未来戦略》

 米国が描くIT産業の将来像は、付加価値が順次「あちら側」にシフトしていき、「こちら側」のモノはコモディティ(日用品)になる、誰でもいいから中国で作って世界に安く供給してくれればいい、というものだ。IBMパソコン事業の中国企業への売却はそれを象徴している。むろんこれから先、米国が描くシナリオ通りにIT産業が発展していくとは限らない。

 ただ私が危惧(きぐ)するのは、モノづくりの強みを過信し、そこにしか生き場所がないと自己規定するあまりに「こちら側」に没頭する日本企業が、米国離れを引き起こしていることだ。違う方向に関心が向かっている米国の現在を「われ関せず」と理解しようともしていないことである。

 東芝富士通とNECの時価総額を全部足し合わせても、創業からたった六年、わずか二千七百人のグーグル時価総額に及ばないのはなぜか。いったいグーグルとは何なのか、その台頭は何を意味するのか。本来そう問い続けなければいけない日本企業の経営者が、インターネットのことを何も知らない。米国離れを起こしている場合ではないのである。(産経新聞社の了解を得て転載)

産経「正論」欄へ以前寄稿した文章は次の通り。

3/6/04 ネット上に増殖する「Blog

http://www.mochioumeda.com/archive/sankei/040306.html

9/19/03 オープンソース現象の新たな可能性

http://www.mochioumeda.com/archive/sankei/030919.html

6/8/03 グーグルが切り拓くIT産業の新地平

http://www.mochioumeda.com/archive/sankei/030608.html

1/22/03 米国が凄み発揮するのは逆境の時

http://www.mochioumeda.com/archive/sankei/030122.html

10/23/02 起業家精神こそ経済再生の決め手

http://www.mochioumeda.com/archive/sankei/021023.html

8/2/02 シリコンバレーNPO起こしたわけ

http://www.mochioumeda.com/archive/sankei/020802.html

5/10/02 若い頭脳活用する環境つくれ

http://www.mochioumeda.com/archive/sankei/020510.html

[] 20 Year Usenet Timeline

http://www.google.com/googlegroups/archive_announce_20.html

Google has fully integrated the past 20 years of Usenet archives into Google Groups, which now offers access to more than 800 million messages dating back to 1981. This is by far the most complete collection of Usenet articles ever assembled and a fascinating first-hand historical account.

We compiled some especially memorable articles and threads in the timeline below. For example, read Tim Berners-Lee's announcement of what became the World Wide Web or Linus Torvalds' post about his "pet project". You can find more in-depth information about the archive here.

slashdot

http://slashdot.org/article.pl?sid=05/01/10/0220230

Inside Google

http://google.blognewschannel.com/index.php/archives/2005/01/10/google-releases-list-of-historic-moments-on-usenet/

[] Internet Predictions Database

NYT 1/10/05 The Internet's Future? It Depends on Whom You Ask

The Internet’s Future? It Depends on Whom You Ask - The New York Times

Ken Olson, founder of the Digital Equipment Corporation, remarked in 1977, for instance, that there was no reason anyone would want a computer in their home. And Harry M. Warner, a co-founder of Warner Brothers Studios, is well known for wondering, near the end of the silent-picture era, who would want to hear actors talk.

Last September, the Pew Internet & American Life Project, a research organization in Washington, sent out a survey asking 24 questions about the future of the Internet to a wide range of technology specialists, scholars and industry leaders. Some 1,200 responded and, as you might expect, widespread agreement is hard to find.

The predictions are being added to a growing online database called Imagining the Internet, developed jointly by the Pew Project and Elon University in North Carolina.

The database, at www.elon.edu/predictions, includes more than 4,000 predictive statements made by hundreds of technology specialists during the dawn of the Internet era - roughly 1990-95.

Imaging the Internet Predictions Database

http://www.elon.edu/predictions/

This site examines the potential future of the Internet while simultaneously providing a peek back into its history. We invite you to navigate through three useful resource areas that: illuminate the views of stakeholders - The Experts Survey; give an historic overview - The 1990 to 1995 Predictions; and allow your participation - Share Your Vision Today.

http://www.elon.edu/predictions/survey_04.aspx

http://www.elon.edu/predictions/25briefbitingprediction.aspx

http://www.elon.edu/predictions/20edgyincisivepredictions.aspx

http://www.elon.edu/predictions/20infohighwaypredictions.aspx

http://www.elon.edu/predictions/200briefbios.aspx

http://www.elon.edu/predictions/acronyms.aspx

[] Managing yourself (HBR 01/05)

HBR 01/05 Managing Yourself

http://harvardbusinessonline.hbsp.harvard.edu/b02/en/common/item_detail.jhtml?id=8762

"The New Road to the Top" by Peter Capperri and Monika Hamori (p25)

  • Predictions for 2021
    • MBA
    • 複数企業での経験
    • P&L management経験
      • The most important experiences (and the hardest to get) will increasingly be those that involve hands-on responsibility for profit and loss.
      • A record of P&L performance may become even more critical to getting hired and advancing in the largest companies.
    • 大企業から中小へという人の流れが逆転し、中小から大企業に人が流れるようになる

"Why Smart People Underperform" by Edward M. Hallowell on ADT(Attention Deficit Trait) (p55)

  • ADT急増
  • ADD(Attention Deficit/hyperactivity disorder)と違い、環境がADTをうむ
  • People with ADT have difficulty staying organized, setting priorities, and managing time.
  • The ADT sufferer therefore feels a constant low level of panic and guilt.
  • To control ADT, we first recognize it.
  • ADT is a very real threat to all of us. If we do not manage it, it manages us.

"What's your story?" by herminia Ibarra and Kent Lineback (p65)

"Managing Oneself" by Peter F. Drucker (1999) (p100)

We will have to learn to develop ourselves. We will have to place ourselves where we can make the greatest contribution. And we will have to stay mentally alert and engaged during a 50-year working life, which means knowing how and when to change the work we do.

Most people think they know what they are good at. They are usually wrong. More often, people know what they are not good at - and even then more people are wrong than right. And yet, a person can perform only from strength. One cannot build performance on weaknesses, let alone on something one can not do at all.

明日を支配するもの―21世紀のマネジメント革命 第6章「自らをマネジメントする」

[] The Wisdom of Crowds by James Surowiecki

http://www.randomhouse.com/features/wisdomofcrowds/

http://www.community-intelligence.com/blogs/public/archives/000267.html

Forbes 5/24/04 Mass Intelligence, As Google understands, crowds do a better job of decision making than individuals. by James Surowiecki

http://www.forbes.com/global/2004/0524/019.html

Google has succeeded for a simple reason: It regularly finds the Web pages that are most valuable and puts them at the top of the list. The heart of the technology that lets it do this is the PageRank algorithm (after cofounder Larry E. Page), which essentially asks Web page producers to vote on which other pages are most worthwhile. Each link to a page counts as a vote. Google is a republic, rather than a pure democracy; sites that have more links into them are effectively given more voting power. But the principle is fundamentally democratic--let the masses decide. Given the Wild West nature of the Web, you'd think that this would lead to chaos or irrationality. Instead, it leads to a remarkable order.

How does this work? What Google is relying on is something I call the wisdom of crowds: Under the right circumstances, groups are smarter, make better decisions and are better at solving problems than even the smartest people within them. On any one problem a few people may outperform the group. But over time collective wisdom is near-impossible to beat. No one, you might say, knows more than everyone.

Google's success, then, is far from an interesting quirk. Instead, it's relevant to just about any problem-solving situation. As long as you're asking a question that has a right answer--including questions like, "Should we acquire this company?" or "Is there a market for this new product?"--and as long as people are making judgments on their own, collective intelligence will get you the best answer possible. Google, and it shall be given.

Kottke.org 7/4/04 The Wisdom of Crowds: Why the Many Are Smarter Than the Few and How Collective Wisdom Shapes Business, Economies, Societies and Nations by James Surowiecki

http://www.kottke.org/04/07/wisdom-of-crowds

Wired 6/04 Smarter Than the CEO By James Surowiecki

http://www.wired.com/wired/archive/12.06/view.html?pg=2

Forbes 6/1/05 Q&A: James Surowiecki

http://www.forbes.com/ceonetwork/2004/06/01/0601chat_transcript.html

あと、James Surowieckiは「Moneyball」の書評も書いている。なるほどここでつながってくるわけだな。

http://slate.msn.com/id/2083857/entry/2083881/

[] James Surowieckiの「Moneyball」書評

Slate 6/3/03 Billy Beane's Genius: Letting the Data Do the Talking

http://slate.msn.com/id/2083857/entry/2083881/

この文章からリンクが張られているのが、A Bill James Primer, Extracted from The Bill James Baseball Abstract 1988, Ballantine Books, New York, Copyright 1988 by Bill James

http://www.baseball1.com/bb-data/bbd-bj1.html

[] 落合博満

これはものすごくいい本だ。日本にいないので中日の試合を一試合も見ていないけれど、そんなことはぜんぜん気にならずに読了した。

YOSHIKAZEYOSHIKAZE 2005/01/10 08:43 日本語で言う「情報」と英語の「Information」が意味するところの違いが、明確に出てきている気がします。
informationには、構造を通して物事を認識すると言う概念があり、その構造を情報発電所上に構築しようとしているのが、米系のIT企業です。
実際、Googleの使命の中にも、「ウェブ上で使用可能な膨大な量の情報を組織化するという Google 社の使命」と記述されています。

一方、日本での情報という言葉にはInformationに相当するような概念や思想が見られず、なんとなく便利な言葉だから使っていると言う感じがします。

ITには、情報の「ための」技術と、情報「そのもの」に対する技術があるというのが持論ですが、情報そのものの概念がぼやけている日本では、ための技術ばかりが取り上げられており、米国で起こっている情報そのものに対する技術が全く見えていないのではないでしょうか?

また、上記も非常に大きな問題ですが、最大の問題は、全てではないにしても、我々は構造を通して物事を認識しているということです。

今、その構造を制圧されてしまうと言うことは、Internetを通した目と耳(認識経路自体)をそのまま制圧されてしまうと言うことであり、事態は非常に重大なのです。
(例えば、Googleで検索したときある製品が上位にヒットされて、ライバル製品はヒットしないとなっただけで、我々の認識は簡単に操作されてしまうのです。)

TheTocotonistTheTocotonist 2005/02/14 02:38 細かいですが、「博満」さんですね。このコメント削除して頂いて結構です。

umedamochioumedamochio 2005/02/14 05:05 修正しました。ご指摘感謝。